cd-skivspelare Azus spelar inte upp

Permalänk

cd-skivspelare Azus spelar inte upp

Hej,

Jag undrar vad det kan bero på att en
cd-skivspelare inte visas, spelar upp på
d-enheten, fastän den är ganska nyinköpt.
Några skivor fungerade att
bränna och rippa.

Men efter en stund lade
datorn av att ladda ned, för att bränns
från extern cd-skivspelare.

Kan det vara strömrelaterat?
Mina enheter, cd-spelare och router,
befinner sig en bit bort från varandra så
det borde ju inte vara problemet. Måste man
då nollställa, eller återställa WMP?

Tacksam för svar!
Anders

Permalänk
Rekordmedlem

Du får förtydliga om det är en intern eller extern enhet, hur ansluts den, sata, ide/pata eller usb ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Min enhet, cd-skivspelaren, ansluts externt via USB-kabel till datorn. Den rasslar lite i inmatningsfacket när cd-skivor inmatas, sätts in i det. Kan det ev ha betydelse för att den inte spelar upp skivor? Jag har rengjort cd-skivor med viss vätska så det inte är smuts och avlagringar mm.

Hälsningar

Anders

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ante36XyAl:

Min enhet, cd-skivspelaren, ansluts externt via USB-kabel till datorn. Den rasslar lite i inmatningsfacket när cd-skivor inmatas, sätts in i det. Kan det ev ha betydelse för att den inte spelar upp skivor? Jag har rengjort cd-skivor med viss vätska så det inte är smuts och avlagringar mm.

Hälsningar

Anders

Har den en egen nätdel eller tar den ström via usb ? Många optiska enheter drar mer än usb orkar med så om den inte har egen nätdel prova i alla olika usbportar eller via laddporten och om möjligt via en hub med strömförsörjning.

Det kan också vara fel på den, smuts eller nått värre, har du provat rengöra den eller är optiken svår att nå ?
Exakt vilken modell är det ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Det är en Asus SDRW 800508, den tar ström via USB endast, jag har provat i olika usb-ingångar med en laddport, men det verkar inte fungera. Optiken är lite grand svår att nå för rengöring. Jag skaffar ev en ny cd-skivspelare.

Har de nyare cd-skivspelarna en egen nätdel? Vet du vad de kostar ungefärligen?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ante36XyAl:

Det är en Asus SDRW 800508, den tar ström via USB endast, jag har provat i olika usb-ingångar med en laddport, men det verkar inte fungera. Optiken är lite grand svår att nå för rengöring. Jag skaffar ev en ny cd-skivspelare.

Har de nyare cd-skivspelarna en egen nätdel? Vet du vad de kostar ungefärligen?

Laptopmekanikerna är oftast begränsade till 8x hastighet och de flesta kommer inte med nätdel men en del har anslutning för en, om du däremot väljer en fullstor mekanik brukar de ha nätdel och eftersom de är både större, tyngre och har nätdel brukar de vara "full fart"
Det finns också lådor där man kan montera en normal mekanik, lådor är kanmske vanligare idag eftersom optiska enheter är på väg bort.
https://www.amazon.com/Vantec-NST-536S3-BK-NexStar-External-E...
Jag har inte nån bra koll på marknaden för optiska enheter just nu för jag är inte på väg att köpa någon utan har redan ett gäng men ska du plocka ihop en drive med en låda ska du nog välja en BD-rom så du klarar alla typer av skivor du kakan förväntas stöta på.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.