Permalänk
Medlem

Vilken NAS?

Vilken NAS hade ni valt och varför?
Står och velar mellan dessa tre.
Synology DS220j
Synology DS218play
Synology DS220+

Finner för och nackdelar med alla 3 egentligen.
Användningsområde: Filer som man kan komma åt med i stort sett alla plattformar, spela upp film från, kanske även köra torrent.

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem

220+ är väl den bästa av dem.
Köp basversionen och släng in en 8GB RAM-sticka om möjligt (vet inte hur det ser ut på 220+) Jag har en 416play jag precis uppgraderade från 1>8GB ram och den blev pigg som satan.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

220+ är väl den bästa av dem.
Köp basversionen och släng in en 8GB RAM-sticka om möjligt (vet inte hur det ser ut på 220+) Jag har en 416play jag precis uppgraderade från 1>8GB ram och den blev pigg som satan.

Jo, men är den 1700:- bättre än DS220j?

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem

Jag satte upp en DS220j åt mina föräldrar så dom kunde synka bilder till och det funkade den till utan problem. Men varje gång jag försökte få igång någon typ av backup med syncthing t.ex. så var den okontaktbar i flera veckor, det var som om den inte kunde multitaska så om du ska använda den för något annat än SMB och synologys egna tjänster så skulle jag undvika den.

Nu i efterhand så skulle jag nog köra på minst DS220+ om jag skulle köpa en åt mig själv, det är stor skillnad att få en x86 processor mot ARM.

Min NAS just nu är en begagnad m-itx dator som jag köpte för 3000kr på tradera, du kan även köra xpenology om du vill ha samma upplevelse som en Synology NAS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

220+ är väl den bästa av dem.
Köp basversionen och släng in en 8GB RAM-sticka om möjligt (vet inte hur det ser ut på 220+) Jag har en 416play jag precis uppgraderade från 1>8GB ram och den blev pigg som satan.

Varför har den två stycken RJ45-portar?

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av svalle:

Varför har den två stycken RJ45-portar?

För att kunna köra aggregering av portarna.
Och innan du ställer frågan om vad det är... https://en.wikipedia.org/wiki/Link_aggregation

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

DS220j med dess 512MB RAM-minne är bara alldeles för lite arbetsminne för att kunna göra något vettigt, även om Realtek RTD1296 processorn inte är den värsta slöfocken. Hade det varit möjligt att uppgradera RAM-minnet i DS220j så hade den gått att rädda, men i och med att DSM 7.x släpptes och Synology kände sig tvingade till att stödja detta på DS220j så blev denna modell eftersom den är ny så blev den mer eller mindre obrukbar. Kort och gott, överväg inte ens en DS220j.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

Jag kör en piss-nas Synology DS115j, fungerat super med en 256 SSD. Fungerar ypperligt att komma åt saker med. går snabbt osv. Som vilken share som helst. T.ex. använder jag den mestadels för att streama filmer till mina smart TV:s.

Skall man dock använda dess interface/OS så går det långsamt. Typ som att sitta på en Windows ME maskin.

Men det gör jag aldrig, har den på auto update osv, så behöver aldrig mer logga in i skiten :D.

Vad jag försöker säga är att om du bara skall använda den för share så kommer det gå tillräckligt fort oavsett.
Alla NAS är nog dessutom bättre än min i dagsläget.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av AllMessedUp:

Vad jag försöker säga är att om du bara skall använda den för share så kommer det gå tillräckligt fort oavsett.
Alla NAS är nog dessutom bättre än min i dagsläget.

En bra poäng, värt att ha i åtanke. Däremot så nämner trådskaparen eventuellt önskemål om att köra torrent-klient direkt på NAS:en vilket kan bli kämpigt på en enklare modell med enbart 512MB RAM-minne.

Därtill så vet jag att många som tittar just på 2-diskars modellerna utav Synology:s NAS-enheter gör detta då de har läst om alla finesser som finns i DSM-operativsystemet. Såsom Synology Photos, Download Station eller Video Station med deras motsvarigheter på mobila enheter som är extremt enkla att använda. Men då bör man ha en modell med åtminstone 2GB RAM eller mer, alternativt en modell som går att utöka RAM-minnet såsom DS220+, det kan ju vara så att man har sådan tur i oturen att man har en kraschad laptop med DDR4 SoDIMM minne i som då kan återanvändas i NAS:en.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk

Ds220+ har stöd för btrfs:
https://kb.synology.com/en-sg/DSM/tutorial/Which_Synology_NAS...

Behöver du det är en annan fråga.

Permalänk
Medlem

Ds220+

Detta för att den har BTRFS och därmed kan ha (dagliga) generations/sessions-backupper av din utdelade nätverkvolymer med snapshot och har äldre backupper kvar av dessa ifall en ransomware i en klientdator skull ha krypterat upp allt synligt över nätverksenheterna. snapshot tar ingen extra plats på lagringen (nåja, kanske 50 kByte per snapshot) så man kan skapa många subvolymer av orginal-mappen utan att det tar upp extra plats - och dessa kan också tas bort igen i valfri ordning.

Just ransomware-kryptering av användarfiler är annars jättesvårt att skydda sig emot tex. om man gör backup till en inkopplad USB-disk då de använder samma rättigheter som användaren har och sopar noga igen spåren efter sig för att användaren inte skall ha någon hopp att få tillbaka filerna i ej krypterad form om man inte betalar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ultrabrite:

Ds220+ har stöd för btrfs:
https://kb.synology.com/en-sg/DSM/tutorial/Which_Synology_NAS...

Behöver du det är en annan fråga.

Skrivet av xxargs:

Ds220+

Detta för att den har BTRFS och därmed kan ha (dagliga) generations/sessions-backupper av din utdelade nätverkvolymer med snapshot och har äldre backupper kvar av dessa ifall en ransomware i en klientdator skull ha krypterat upp allt synligt över nätverksenheterna. snapshot tar ingen extra plats på lagringen (nåja, kanske 50 kByte per snapshot) så man kan skapa många subvolymer av orginal-mappen utan att det tar upp extra plats - och dessa kan också tas bort igen i valfri ordning.

Just ransomware-kryptering av användarfiler är annars jättesvårt att skydda sig emot tex. om man gör backup till en inkopplad USB-disk då de använder samma rättigheter som användaren har och sopar noga igen spåren efter sig för att användaren inte skall ha någon hopp att få tillbaka filerna i ej krypterad form om man inte betalar.

Rösta 220+ just pga BTRFS i första hand. Men även pga att du kan uppgradera ram i den sen så kanske den håller i ~7 år.

Men allt detta kräver att du sätter upp saker rätt, skapa ett konto för admin som du bara använder till gränssnittet och inte för alla tjänster. Slå gärna på webauthn/2fa på detta konto. Och konfa mail server som kan skicka varningar om saker.

Men hur du än gör så tänk på backup av din nas, gärna remote.

Permalänk
Medlem

Det brukar också finnas en scheduler för snapshot i tex. 220+ där det gör automatiska backupper dagligen i tex. 2 veckor - när de är äldre än 2 veckor reduceras till veckobackupper i säg upp till 2 eller 4 månader därefter månadsbackupper i halv eller helår och ofta kan välja att behålla en backup per 6 månader eller 1 år som aldrig tas bort.

med andra ord rullar det på utan att du behöver bry dig och skulle du göra något fatalt med dina nätvolymer och råkade radera en hel mappträd, så fins gårdagens version oskadd och kan hämtas tillbaka.

Det viktiga att veta är att detta är inte påslaget default utan du måste själv aktivera det

- Synology har också utökad datasäkerhet med en propertiär lösning (tyvärr - trots att det mesta bygger på open source för sin produkt så vill de inte 'ge tillbaka sin del' till open source-community igen) vilket gör att den kan reparera läsfel som uppkommer även vid eventuell RAID-struktur-fel efter en strömavbrott och det blivit inkonsistent (RAID-delen är numera LVM-baserad och som BTRFS inte har kontroll över [BTRFS ligger ovanpå en LVM-virtuell disk] vilket gör att det kan bli fel i RAID efter ofta den andra strömavbrottet kort efter första strömavbrottet och synkningen har påbörjats - både LVM och mdadm-RAID har svagheten att inte tåla flera strömavbrott kort efter varandra - aka. hantverkar-strömavbrott i fastigheter med pågående renovering)

Ha UPS om möjligt till NAS och koppling som gör att NAS kopplar ned sig på ordnat sätt när batteriet i UPS börja bli tomt - det är ofta bara att koppla in USB-sladden från UPS (för modeller som har utgång - det fins billiga varianter utan detta, så se upp vid val av UPS) och det hela konfigureras upp automagiskt.

Går det inte ha UPS av olika orsaker - slå av write-cache på diskarna i NAS:en och överlevnadsförmågan vid strömavbrott ökas markant - kostnaden är att skrivning mot diskarna kan upplevas bli trögare - mycket trögare om skrivmängden tar slut på NAS:ens RAM-minne för att det inte hinner undan med skrivning mot diskarna.

Permalänk
Medlem

Om man tänker att det bara ska vara för filer och för filmuppspelning på TV och dator då?

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av svalle:

Om man tänker att det bara ska vara för filer och för filmuppspelning på TV och dator då?

Ja som en enkel samba-filserver så duger väl DS220j, det är bara en pina att surfa in i DSM för att skapa upp utdelningar och hantera användare för accessen men när du väl har skapat upp detta så görs resten på alla datorer där du monterar upp samba-utdelningarna på. Om du kör exempelvis Solid Explorer som filhanterare på Android-enheter så kan du öppna filmer via VLC och chromecast:a den vägen, lite ghetto lösning.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

Jag är ute efter att kunna använda Time Machine för lite backup av min Mac Mini samt att dela ut filmer och serier som ska spelas upp av Infuse (kräver ingen transcoding).

Skulle DS220j fungera för det? Det kommer bara vara en användare som använder NASen i taget.

Ett plus är om den orkar med torrent via RSS men det är inget krav.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Igår beställde jag en DS220+ och två stycken 4TB Ironwolf diskar.
Idag såg jag att Inet hade en DS418 för 4300:- så beställde hem den också, de hade bara en kvar i lager, ordinarie pris var 5249:-
Vilken ska jag behålla? En stor fördel med 418 är att den har plats för 4 diskar istället för bara 2 med 220:n.
Den har 2GB ram precis som 220 men har 4 kärnor mot 220 som bara har två men 220 är 2 år nyare.
Hjälp mig

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av svalle:

Igår beställde jag en DS220+ och två stycken 4TB Ironwolf diskar.
Idag såg jag att Inet hade en DS418 för 4300:- så beställde hem den också, de hade bara en kvar i lager, ordinarie pris var 5249:-
Vilken ska jag behålla? En stor fördel med 418 är att den har plats för 4 diskar istället för bara 2 med 220:n.
Den har 2GB ram precis som 220 men har 4 kärnor mot 220 som bara har två men 220 är 2 år nyare.
Hjälp mig

DS418 icke plus-modellen har inga möjligheter för RAM-utbyggnad så där är du fast med 2GB fastlött på moderkortet. Men så länge du inte har några planer på att köra en Minecraft server i docker på NAS:en eller dylikt och bara använda Synology apparna/funktionerna så duger den fint, och tack vare 4 bays så kan du ju uppgradera diskutrymmet om behovet infinner sig.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pitr-:

DS418 icke plus-modellen har inga möjligheter för RAM-utbyggnad så där är du fast med 2GB fastlött på moderkortet. Men så länge du inte har några planer på att köra en Minecraft server i docker på NAS:en eller dylikt och bara använda Synology apparna/funktionerna så duger den fint, och tack vare 4 bays så kan du ju uppgradera diskutrymmet om behovet infinner sig.

Kommer nog bara att använda den som fillagring, time machine och lagra film på den och spela upp på tv:n/datorn.

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem

Jag uppgraderade nyligen från en DS212j till en DS220+ och shit vilken skillnad, det är dag och natt i upplevelse både i hur gränssnittet känns och i hur den fungerar som filserver. jag ångrar det verkligen inte.

4 diskar hade kanske vart nice men jag känner att mina 2 10TB räcker ett bra tag till.

Sen ett tips, den kommer med 2gb ram men jag slängde in en https://www.webhallen.com/se/product/299237-Corsair-Vengeance...
så har 10gb ram nu, var absolut inga problem.

du kan uppgradera diskarna i den med 2 bay också men då behöver du ju två nya och så byter du en i taget (låter den synca emellan)

kan starkt rekommendera 220+

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verdurakh:

Jag uppgraderade nyligen från en DS212j till en DS220+ och shit vilken skillnad, det är dag och natt i upplevelse både i hur gränssnittet känns och i hur den fungerar som filserver. jag ångrar det verkligen inte.

4 diskar hade kanske vart nice men jag känner att mina 2 10TB räcker ett bra tag till.

Sen ett tips, den kommer med 2gb ram men jag slängde in en https://www.webhallen.com/se/product/299237-Corsair-Vengeance...
så har 10gb ram nu, var absolut inga problem.

du kan uppgradera diskarna i den med 2 bay också men då behöver du ju två nya och så byter du en i taget (låter den synca emellan)

kan starkt rekommendera 220+

Det är ju en ganska så mycket större uppgradering än tex 218-220 hade varit. Jag funderar på om det är värt de 2 extra hdd-platserna kontra utbyggbart ram och nyare hårdvara.

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem

En annan väg att gå för att få det bästa av två världar är väl att gå för en ds420+, men då är vi uppe på nästan 6000:- 😳

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av svalle:

En annan väg att gå för att få det bästa av två världar är väl att gå för en ds420+, men då är vi uppe på nästan 6000:- 😳

Jag hittade en ds920+ på tradera för 3k... Det är otroligt skönt att kunna ha fler än 2 diskar när de börjar bli fulla

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Blev lite förvånad över att ds420+ bara har två kärnor när ds418 har 4, är den snabbare ändå?

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av svalle:

Blev lite förvånad över att ds420+ bara har två kärnor när ds418 har 4, är den snabbare ändå?

Det är visst skillnad på en fyrkärnig ARM CPU på 1.4GHz vs en Celeron J4025 som är en fullfjättrad x86 CPU klockad till 2.9GHz. Det hjälps inte att ARM CPU:n var flera kärnor, Celeron CPU:n springer ändå varv runt den när det kommer till multimedia. En annan fördel med x86 baserade Synology NAS:arna är att de stödjer BTRFS filsystemet vilket också betyder att de stödjer Synology:s Active Backup for Business för fullständig backup av datorer och servrar. 😊

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pitr-:

Det är visst skillnad på en fyrkärnig ARM CPU på 1.4GHz vs en Celeron J4025 som är en fullfjättrad x86 CPU klockad till 2.9GHz. Det hjälps inte att ARM CPU:n var flera kärnor, Celeron CPU:n springer ändå varv runt den när det kommer till multimedia. En annan fördel med x86 baserade Synology NAS:arna är att de stödjer BTRFS filsystemet vilket också betyder att de stödjer Synology:s Active Backup for Business för fullständig backup av datorer och servrar. 😊

Och 418 jämfört med 220? Är mest inne på den just nu tror jag.

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av svalle:

Och 418 jämfört med 220? Är mest inne på den just nu tror jag.

DS418
Processor: Realtek RTD1296, 4st ARM Cortex-A53 kärnor på 1.4GHz
RAM: 2GB DDR4, ej uppgraderingsbar
Disk-bays: 4st

DS220+
Processor: Intel Celeron J4025, 2st x86/x64 kärnor på 2.0GHz med turbofrekvens på 2.9GHz
RAM: 2GB DDR4, uppgraderingsbar (6GB officiellt, men inofficiellt upp till 18GB)
Disk-bays: 2st

Tydligen så har Synology lyckats trolla till BTRFS-stöd även på DS418 trots att den är ARM-baserad. Så det enda du går miste om med att köra på DS418 istället för DS220+ är Active Backup, Docker-stödet och Virtual Machine Manager (möjligheten att köra en virtuell Linux- eller Windows-maskin i NAS:en). Och eftersom du kör Mac och Time Machine så är inte Active Backup nödvändigt då detta främst är för att ta baremetal-backup på Windows-datorer och servrar.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

Hmm, i mina öron låter det som att en Raspberry Pi 4 med 4GB och externa hårddiskar är en billigare och bättre (prestandamässigt) lösning än DS418 men framför allt DS220j som jag var inne på själv.

RPi 4 har ju både bättre CPU och RAM (om man har 4GB eller 8GB RPi4 förstås) och kan utökas med fler än 4st externa diskar tillsammans med en USB hubb.

Det blir förstås inte lika snygg lösning rent estetiskt men om man ändå ska gömma undan grejerna så spelar det ingen roll.

I dagsläget går det ju inte heller att få tag på en Raspberry Pi men jag råkar ha en hemma. Men det går nog att övertala någon att sälja sin 8GB Raspberry Pi 4 för mindre än 4900kr som DS418 kostar...

Eller vad missar jag?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Hmm, i mina öron låter det som att en Raspberry Pi 4 med 4GB och externa hårddiskar är en billigare och bättre (prestandamässigt) lösning än DS418 men framför allt DS220j som jag var inne på själv.

RPi 4 har ju både bättre CPU och RAM (om man har 4GB eller 8GB RPi4 förstås) och kan utökas med fler än 4st externa diskar tillsammans med en USB hubb.

Det blir förstås inte lika snygg lösning rent estetiskt men om man ändå ska gömma undan grejerna så spelar det ingen roll.

I dagsläget går det ju inte heller att få tag på en Raspberry Pi men jag råkar ha en hemma. Men det går nog att övertala någon att sälja sin 8GB Raspberry Pi 4 för mindre än 4900kr som DS418 kostar...

Eller vad missar jag?

RP4 är som en intro nas vad jag förstår. Dock inte lika driftsäker
https://uk.pcmag.com/network-attached-storage/124258/how-to-t...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk

Köpte 220j av en här på marknaden, är supernöjd. Var orolig att den skulle kännas långsam men det gör den inte alls. 220+ är garanterat bättre men jag skulle hellre lägga de extra pengarna på större/bättre diskar isåfall.