Permalänk

Vilken minnestillverkare är bäst?

Som rubriken lyder. Vem har högst kvalitet? Och då räknar jag in garantin.

Permalänk
Medlem

skum fråga,
vad menar du med bäst, vad menar du med "högst kvalitet" och vad menar du med minnestillverkare?
Samsung, SK Hynix, Micron etc. tillverkar minnen, sen sätter Corsair, Kingston, G-skill etc. dem på RAM moduler.
Vilken typ av minnen?
DDR 1-2-3-4-5, GDDR? 5-6-6X?
Corsair och Kingston har väl livstidsgaranti? Kan man ha mer än så?

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Medlem

Jag kommer inte ihåg vilken som är bäst.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Om datasäkerhet är prioriterat (dvs att det inte blir en enda bitfel även över väldigt lång tid - i Enterprise sammanhang >> 5 år) så är det inte tillverkare man går på utan teknik som att använda ECC-minnen och för att det skall fungera så måste även moderkortet ha stöd för det och dessutom vilken sort ECC-RAM (buffered ofta på serverkort, unbuffered på ofta klient-moderkort när det har stöd för det) - men det har en kostnad också så som att de inte är riktigt lika snabba och överklockstålig (OC) som RAM-minnen utan ECC.

Till detta finns beroende mellan RAM-minne och moderkort och dess BIOS att en viss kombination MB/RAM fungerar väldigt bra med mycket OC medans samma RAM på annan moderkort kanske knappt inte tål någon OC innan det blir problem.

Permalänk
Medlem

De som har "military grade" i namnet på produkterna.

Permalänk
Skrivet av pjäxa:

skum fråga,
vad menar du med bäst, vad menar du med "högst kvalitet" och vad menar du med minnestillverkare?
Samsung, SK Hynix, Micron etc. tillverkar minnen, sen sätter Corsair, Kingston, G-skill etc. dem på RAM moduler.
Vilken typ av minnen?
DDR 1-2-3-4-5, GDDR? 5-6-6X?
Corsair och Kingston har väl livstidsgaranti? Kan man ha mer än så?

DDR5. Jag vet att alla kör Samsung, Hynix och Micron men vilka håller hög kvalitet, vilket märke är folk nöjdast med? Jag har alltid trott att Corsair är skräpkvalitet men Kingston lite mer kvalitet. Har jag fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

DDR5. Jag vet att alla kör Samsung, Hynix och Micron men vilka håller hög kvalitet, vilket märke är folk nöjdast med? Jag har alltid trott att Corsair är skräpkvalitet men Kingston lite mer kvalitet. Har jag fel?

Ja du har antagligen fel,
men du svarar fortfarande inte på vad du menar med kvalitet, menar du hållbarhet över tid, överklockningspotential?
Vad menar du med nöjdast? Det lär ju hänga ihop med med vad de betalade och hur mycket förväntningar de hade på överklockning, eller hur mycket RGB de önskade?
Ifall Corsair och Kingston köper likadana minneschip från Hynix /Samsung och sätter dem på likadana moduler med likadana timings så lär enda skillnaden vara kylflänsens utseende i praktiken.

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

DDR5. Jag vet att alla kör Samsung, Hynix och Micron men vilka håller hög kvalitet, vilket märke är folk nöjdast med? Jag har alltid trott att Corsair är skräpkvalitet men Kingston lite mer kvalitet. Har jag fel?

Du har nog fel.
Corsair har överlag ansträngt sig för att marknadsföra sina produkter som dyra och lyxiga high-end produkter. Inte helt utan anledning, även om de har gjort en del missar genom åren. Är du ute efter överklocksvänliga minnen med en massa bling på, så kan Corsair vara ett bra val.

Kingston säljer mer "standardminnen" även om de har en del riktade mot överklockande gamers också. Har du ett något obskyrt system så är chansen bättre att du kan hitta kompatibla minnen från Kingston än från andra minnestillverkare, även om överklockningspotentialen kanske inte är så bra.

På det stora hela finns det inga minnen av skräpkvalitet på marknaden.
De skillnader som finns är mellan å ena sidan ordinära minnen som är avsedda att köras i specificerade hastigheter och med standardvärden på strömmatning och liknande, och å andra sidan överklocksvänliga minnen, ofta med RGB-belysning och extra kylflänsar som ofta är specade att kunna köra med högre spänning än vad standarden säger.