Högljudd debut för färska SSD-enheter

Permalänk
Melding Plague

Högljudd debut för färska SSD-enheter

Gränssnittet PCI Express 5.0 och högre hastigheter ackompanjeras av en mycket liten fläkt, vars susande påminner om ilskna insekter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bästa som finns är saker som påminner om myggor i rummet, framförallt när man ska sova

Kul med trolliga alternativ i omröstningen

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av medbor:

Bästa som finns är saker som påminner om myggor i rummet, framförallt när man ska sova

Kul med trolliga alternativ i omröstningen

Förstår inte vad du menar, jag är mycket seriös. Om mina fläktar inte låter som att de är på väg att lyfta från marken kan jag inte slappna av alls.

Permalänk
Medlem

Vill inte ha ljud av insekter i datorn

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Ordet "snurrdisk" får en ny innebörd

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Hade hellre sett en lösning som detta.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Låter precis som AIO från corsair. Fruktansvärt.

Permalänk
Medlem

Haha vissa har röstat på avkopplande 😂

Vilken tortyr det måste vara. En server funkar det i.
Men hemma är ju katastrof 👎

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Förstår inte vad du menar, jag är mycket seriös. Om mina fläktar inte låter som att de är på väg att lyfta från marken kan jag inte slappna av alls.

Helt rätt. Man ska vara seriös. Sedan jag installerade Fan Control och lade band på samtliga fläktar i datorn med en mjukare fläktkurva har jag verkligen kommit att sakna den avkopplande ljudmiljön som bara 10 000 tyska blodsugande knott kan alstra. Tack för videoklippet som jag nu kan sätta på repeat och bryta den obehagliga tystnaden.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Medlem

Kan vi inte få långsammare men billigare SSDer istället? Allt detta jagande på hastigheter som ändå inte gör någon som helst skillnad.. det är ju för bövelen accesstiderna och tystnaden man vill åt!

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem

Jag kan sakna knastret från gamla hårddiskar, man visste att en process var klar genom tystnaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Ordet "snurrdisk" får en ny innebörd

Verkar mer vara en surrdisk.

Permalänk
Medlem

Hade fläkten bara dragit igång efter flera minuter av tung belastning när temperaturen stiger hade det *kanske* varit OK, men nu verkar det som det inte finns någon tempsensor utan fläkten går på maxvarv konstant.

Sitter hellre med en DRAMless SATA SSD än den där historien.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Kombinera detta med ett sånt ramminne som har sån minifläkt så låter det nog fint. Dom kanske tar ut varandra 😂

Visa signatur

Kör Cupra | Stockholmare i Småland | Asus ROG Strix B550-F GAMING WI-FI 6 | AMD Ryzen 3700X | EVGA RTX 3070 XC3 Ultra | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3200 | Samsung 980 Pro m.2 | Corsair CX650F White | NZXT | www.marcus-segerros.com

Permalänk
Medlem

Känns som ett steg bakåt i utvecklingen.. då är 2.5 tums sata ssd dom bästa. och kräver ingen extern kylning.

Permalänk
Medlem

Inte en chans, jag minns en tid då hemdatorer hade såna små fläktar till allting. Kunde vara CPU kylare med flera stycken små rackare, eller chipset med aktiv kylning. Usch! Ryser bara jag tänker på det.

Idag är sånt bara acceptabelt i en serverhall. Är det vad Gen5 kräver, så räcker Gen4 gott och väl.

Permalänk
Medlem

M2 diskar med fläkt.. håhåjaja.
Inget för mig i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Förstår inte vad du menar, jag är mycket seriös. Om mina fläktar inte låter som att de är på väg att lyfta från marken kan jag inte slappna av alls.

Hehe, fick mig att tänka på när ett program jag hade installerat läste av fläkthastigheten.
Sannolikt missvisande, men 625 000 rpm stod det.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Förstår inte vad du menar, jag är mycket seriös. Om mina fläktar inte låter som att de är på väg att lyfta från marken kan jag inte slappna av alls.

Rekommenderad uppgradering:

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av ztenlund:

Det här är helt otroligt, jag på riktigt känner hur pulsen går upp. Det blir att spara till kvällsmeditationen det!

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av ztenlund:

Oooh, väldigt bra wheeze där. Nu blir jag lite sugen på att kicka igång community-tävling där det gäller att bygga en dator som hovrar med hjälp av fläktar. En sann wheeze-off!

Permalänk
Medlem

Helrätt, fram för mer minifläktar igen! Det ska egentligen vara lite plågsamt att använda datorn så man känner att man lever och inte går in i någon slags webb-koma under slösurfen.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem

Oj, det lät värre än vad trodde det skulle göra. Får mig nästan vilja plocka fram mitt Chieftec Dragon Fulltower med alla dess fläktar, absolut tystare.

Nej detta måste stoppas omedelbums i EU, föreslår att om de inte vill ta tag i det så skall åtminstone 1 stycke fläkt sitta i varje EU-ministers laptop. Kommissionärer 2 fläktar osv.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Borde gå att bygga dem med samma typ av fläktlösning som grafikkort och att man ansluter dem via vanlig PCIe-slot.
Istället för 4 stycken M.2-kontakter på moderkortet så har man dem alla på ett PCIe x16 kort med gemensam kylare.

Permalänk
Medlem

Alltså, de flesta moderna moderkort har ju en metallplatta som ligger på M.2:orna och fungerar som kylfläns. Är det tänkt att man inte ska använda dem om man ska använda dessa m.2:or? Fast då får man ju betala för något som följer med moderkortet som inte kommer att användas. Metallplattorna är ju dessutom tänkt att göra moderkortet mer estetiskt tilltalande.

Permalänk
Medlem

Det låter inte fagert och om det är hörbart utanför chassit vore det grymt irriterande, men som alltid när det gäller ljudinspelningar så är det väldigt många faktorer som spelar in - det skulle som minst behövas ett referensljud från något annat, välkänt, reproducerbart, på samma avstånd, för att man ska kunna bilda sig en rättvis uppfattning om hur pass mycket det faktiskt låter.

Det sagt så hatar jag oljud, och kan jag undvika en fläkt, särskilt en liten högvarvig rackare, så gör jag det.

Var lite oroad över oljud från minifläkten på min Arctic Freezer II AIO:s cpu-block, som blåser på moderkortets vrm (mest som en gimmick och jag har därför förberett för att enkelt kunna koppla ur den om den skulle störa), men den är väldigt tyst och jag kan inte höra den utanför chassit, så den har fått fortsätta snurra på.

Skrivet av kotz:

Vilken tortyr det måste vara. En server funkar det i.

Inte om man har sin hemmaserver i samma rum som övriga maskiner.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

"Ja, det är väldigt avkopplande."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kattus:

Kan vi inte få långsammare men billigare SSDer istället? Allt detta jagande på hastigheter som ändå inte gör någon som helst skillnad.. det är ju för bövelen accesstiderna och tystnaden man vill åt!

Det går väl framåt även på den fronten? Finns ju nVME SSDer som ligger en bit under 1kr/GB nu för tiden, imo helt ok utveckling. Skulle nog säga en av dom områden med bäst utveckling senaste åren. 1500kr ish för 2TB nu i budget segmentet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Det går väl framåt även på den fronten? Finns ju nVME SSDer som ligger en bit under 1kr/GB nu för tiden, imo helt ok utveckling. Skulle nog säga en av dom områden med bäst utveckling senaste åren. 1500kr ish för 2TB nu i budget segmentet.

1500kr för 2TB är på tok för dyrt om jag ska byta ut min (redan fulla) raid på 4x4TB

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av makatech:

"Ja, det är väldigt avkopplande."

Ändå typ 44 personer som håller med mig hittills! Tillsammans är vi en högljudd minoritet, precis som fläkten.