Kan ej installera Windows Update

Permalänk
Medlem

Kan ej installera Windows Update

Hej,

under en tid nu så har jag ej kunnat installera Windows Update (Windows 10) , då den ger detta felmeddelandet:

Jag har försökt att söka efter hjälp och använt mig utav CMD, men något stämmer inte.

Några som har haft liknande fel och kan hjälpa?

//Rasmus

Permalänk
Medlem

set Startup=demand & set State=stop ::set Startup=disabled & set State=stop :: Background Intelligent Transfer Service set arr=%arr%; "BITS" :: Update Orchestrator Service set arr=%arr%; "UsoSvc" :: Windows Remediation Service ::set arr=%arr%; "sedsvc" :: Windows Update set arr=%arr%; "wuauserv" for %%a in (%arr%) do ( echo %%a sc config %%a start= %Startup% ) for %%a in (%arr%) do ( echo %%a net %State% %%a ) set arr= set arr=%arr%; "%windir%\DeliveryOptimization" set arr=%arr%; "%windir%\SoftwareDistribution" set arr=%arr%; "%ProgramData%\Downloaded Installations" for %%a in (%arr%) do ( takeown /f %%a /r /d y ) for %%a in (%arr%) do ( icacls %%a /grant administrators:F /t ) for %%a in (%arr%) do ( rd /s /q %%a ) for %%a in (%arr%) do ( md %%a )

Brukar fixa allt Windows Update

Permalänk
Medlem

Stoppa dessa tjänster i cmd som adm
net stop wuauserv
net stop bits

Radera alla filer i mappen C:\Windows\SoftwareDistribution
Obs radera ej mappen bara innehållet

Starta om tjänsterna eller starta om datorn

OBS! Jag tar inget ansvar om det blir fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av ImRemii:

Jag har försökt att söka efter hjälp och använt mig utav CMD, men något stämmer inte.

Har du kollat i loggarna?

C:\Windows\Logs\CBS
C:\Windows\Logs\DISM

Har du testat att installera uppdateringen manuellt?

Om inte, sök efter aktuell KB här:
https://www.catalog.update.microsoft.com/

I övrigt så brukar något av följande kommandon (kör som admin) fixa 99% av alla Windows problem:

sfc /scannow chkdsk /r /f DISM /Online /Cleanup-Image /CheckHealth DISM /Online /Cleanup-Image /ScanHealth DISM /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth

Dagens bonustips!

DISM /Online /Cleanup-Image /AnalyzeComponentStore DISM /Online /Cleanup-Image /StartComponentCleanup

Tipset att rensa C:\Windows\SoftwareDistribution brukar också göra livet enklare.

Permalänk
Medlem

Jag själv brukar prova med 'Windows 10 Update Assistant' när någon maskin vägrar fungera med inbyggda Windows Update.

Här är en direktlänk till detta verktyg,
Windows 10 2022 uppdatering l Version 22H2

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

set Startup=demand & set State=stop ::set Startup=disabled & set State=stop :: Background Intelligent Transfer Service set arr=%arr%; "BITS" :: Update Orchestrator Service set arr=%arr%; "UsoSvc" :: Windows Remediation Service ::set arr=%arr%; "sedsvc" :: Windows Update set arr=%arr%; "wuauserv" for %%a in (%arr%) do ( echo %%a sc config %%a start= %Startup% ) for %%a in (%arr%) do ( echo %%a net %State% %%a ) set arr= set arr=%arr%; "%windir%\DeliveryOptimization" set arr=%arr%; "%windir%\SoftwareDistribution" set arr=%arr%; "%ProgramData%\Downloaded Installations" for %%a in (%arr%) do ( takeown /f %%a /r /d y ) for %%a in (%arr%) do ( icacls %%a /grant administrators:F /t ) for %%a in (%arr%) do ( rd /s /q %%a ) for %%a in (%arr%) do ( md %%a )

Brukar fixa allt Windows Update

Räcker det att kopiera allt i CMD?

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Har du kollat i loggarna?

C:\Windows\Logs\CBS
C:\Windows\Logs\DISM

Har du testat att installera uppdateringen manuellt?

Om inte, sök efter aktuell KB här:
https://www.catalog.update.microsoft.com/

I övrigt så brukar något av följande kommandon (kör som admin) fixa 99% av alla Windows problem:

sfc /scannow chkdsk /r /f DISM /Online /Cleanup-Image /CheckHealth DISM /Online /Cleanup-Image /ScanHealth DISM /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth

Dagens bonustips!

DISM /Online /Cleanup-Image /AnalyzeComponentStore DISM /Online /Cleanup-Image /StartComponentCleanup

Tipset att rensa C:\Windows\SoftwareDistribution brukar också göra livet enklare.

Har inte mappen C:\Windows\SoftwareDistribution :/ Något som inte stämmer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Stoppa dessa tjänster i cmd som adm
net stop wuauserv
net stop bits

Radera alla filer i mappen C:\Windows\SoftwareDistribution
Obs radera ej mappen bara innehållet

Starta om tjänsterna eller starta om datorn

OBS! Jag tar inget ansvar om det blir fel

Har heller inte mappen C:\Windows\SoftwareDistribution...

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Då blir min fråga: Vilken källa kommer din installation från? MediaCreation Tool, Random ISO från nätet?
Kunde du köra "net stop wuauserv"? Hittar du inga loggar? Är datorn virusfri?

Skrivet av ImRemii:

Räcker det att kopiera allt i CMD?

Kopiera och klistra in i ett textdokument, spara som fixaWU.bat eller liknande. *.bat är filändelsen och inte del av filnamnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Då blir min fråga: Vilken källa kommer din installation från? MediaCreation Tool, Random ISO från nätet?
Kunde du köra "net stop wuauserv"? Hittar du inga loggar? Är datorn virusfri?

Kopiera och klistra in i ett textdokument, spara som fixaWU.bat eller liknande. *.bat är filändelsen och inte del av filnamnet.

Kan ej köra "net stop wuauserv".

Inga virus vad jag kan se.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av ImRemii:

Kan ej köra "net stop wuauserv".

<Uppladdad bildlänk>

Inga virus vad jag kan se.

Jag lägger mindre kvalificerad gissning på smutsig installation pga homebew/torrent/liknande.
Fungerade nåt av "DISM"-kommandon ovan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

set Startup=demand & set State=stop ::set Startup=disabled & set State=stop :: Background Intelligent Transfer Service set arr=%arr%; "BITS" :: Update Orchestrator Service set arr=%arr%; "UsoSvc" :: Windows Remediation Service ::set arr=%arr%; "sedsvc" :: Windows Update set arr=%arr%; "wuauserv" for %%a in (%arr%) do ( echo %%a sc config %%a start= %Startup% ) for %%a in (%arr%) do ( echo %%a net %State% %%a ) set arr= set arr=%arr%; "%windir%\DeliveryOptimization" set arr=%arr%; "%windir%\SoftwareDistribution" set arr=%arr%; "%ProgramData%\Downloaded Installations" for %%a in (%arr%) do ( takeown /f %%a /r /d y ) for %%a in (%arr%) do ( icacls %%a /grant administrators:F /t ) for %%a in (%arr%) do ( rd /s /q %%a ) for %%a in (%arr%) do ( md %%a )

Brukar fixa allt Windows Update

För att vara tydlig då, skapa en bat med detta och kör som admin.
Helt ok att få vissa fel, jag menar om map saknas eller tjänst inte är igång gör inget.
Om någon vill lägga in if checkar är dom välkommna att göra det.
Själv endast kört i Win10.
Och jag tar bort och återskapar mappar instället för att rensa innehållet ifall det är själva mappen som det är fel på.