Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av sinclairhacker:

Vad jag förstått använder väl bilbranschen redan nätverkskablage i hela bilen, även om det förut varit vidareutvecklade varianter av CAN bus, och vad de nu har i dagens senaste bilar. T.o.m. första "nya" SAAB 900 hade ju 39 processorer i sig, delvis i nätverk. Men att ha någon form av industrinätverk inne i bilen, så verkar det ändå bli en hel del annat kablage, t.ex. för strömmatning osv.

(Mest förvånad var jag när min SAAB 9-3 II visade sig ha CAN bus även i lampan för nummerbelysningen bak, fastän den konstruktionen är något man inte tänkte över vidare mycket rent fuktmässigt osv heller)

Jag får kolla lite med de vänner jag har som jobbar o jobbat inom bilbranschen hur långt de kommit där.

Saker ändras fort per decennium, så ser fram emot att elbilar som Tesla men även andra, utmanar "så har vi alltid gjort"

Skulle se fram emot en elbilstillverkare som fungerar lite som Mocca Master, ser till att det som måste fungera bra görs precis rätt, gärna enligt KISS, men ser sedan till att allt i den annat är enkelt o byta ut o reparera, och till Ok priser, och inte byts konstruktion bara för att man kan byta stup i kvarten Håller tummarna för att Sonos Sion överlever sitt tuffa läge nu, men skulle gärna se några fler likande projekt, eller bättre, som även sätter lite blåslampa under Tesla

Så kan det ju vara. De bussar vi beställt utrustning till inom mitt jobb har man plockat signaler från CAN/FMS (som jag tror är nåt liknande CAN) på, gällande typ dörröppning och sånt. Däremot är det ju inte direkt så att man jackar in sig på ethernet och att utrustningen pratar med MQTT eller nåt sånt, vilket skulle möjliggöra en hel del rolig programmering men skulle väl så klart innebära att varenda liten pryl behöver en egen processor. Nu blir det dock en jäkla massa kablar som ska kopplas in på WAGO-block eller tjuvas från kabelstammar och det är ett mörker att lista ut om saker och ting funkar som det ska eller inte. Tänk om man bara kunde koppla in sig i ett ethernet-jack nånstans och sen pratade utrustningen via MQTT och helt enkelt talade om vad som hände.

Men det är ju å andra sidan lite edge-case att man ska koppla in kompletterande utrustning och så, kan krångla till en hel del. Samtidigt är det ju synd att en bil blir obsolet och inte kan t.ex koppla till en extra sensor som behövs för en ny funktion, bara för att man har fel kabelstam fördragen från fabrik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sinclairhacker:

Vad jag förstått använder väl bilbranschen redan nätverkskablage i hela bilen, även om det förut varit vidareutvecklade varianter av CAN bus, och vad de nu har i dagens senaste bilar. T.o.m. första "nya" SAAB 900 hade ju 39 processorer i sig, delvis i nätverk. Men att ha någon form av industrinätverk inne i bilen, så verkar det ändå bli en hel del annat kablage, t.ex. för strömmatning osv.

(Mest förvånad var jag när min SAAB 9-3 II visade sig ha CAN bus även i lampan för nummerbelysningen bak, fastän den konstruktionen är något man inte tänkte över vidare mycket rent fuktmässigt osv heller)

Jag får kolla lite med de vänner jag har som jobbar o jobbat inom bilbranschen hur långt de kommit där.

Saker ändras fort per decennium, så ser fram emot att elbilar som Tesla men även andra, utmanar "så har vi alltid gjort"

Skulle se fram emot en elbilstillverkare som fungerar lite som Mocca Master, ser till att det som måste fungera bra görs precis rätt, gärna enligt KISS, men ser sedan till att allt i den annat är enkelt o byta ut o reparera, och till Ok priser, och inte byts konstruktion bara för att man kan byta stup i kvarten Håller tummarna för att Sonos Sion överlever sitt tuffa läge nu, men skulle gärna se några fler likande projekt, eller bättre, som även sätter lite blåslampa under Tesla

Det är väl målsättningen att helt övergå till nätverk med optiska signaler för hela bilen. Dock så finns det ingen som kommit så långt än, inte ens Tesla.

Det handlar först och främst om en kostnad, ju snabbare trafik - desto dyrare. Visst har CAN bus utvecklats över tid, den senaste används heter CAN FD. I bilvärlden handlar väldigt mycket om säkerhet, det ska ju vara minimalt med feltolerans på signalerna. Vissa signaler är ju inte så viktiga och behöver inte den snabbaste överföringen. Det brukar skötas i LIN bus, en enklare variant av nätverk där det inte behöver gå så fort - typ styrningen av elektriska rutor. Sen finns det specialiserade nätverk för multimedia MOST och Flex-Ray som används vid drive by wire tex.

För att återkoppla till diskussionen om varför det är skillnad att bygga en elbil från grunden istället för att använda en gammal ICE-plattform har även det med hur beroende man är av underleverantörer. De traditionella tillverkarna vill, av ekonomiska skäl, så långt det bara går använda delar som man redan köper från underleverantörer. De köper flera olika system, som måste kunna "prata" med varandra. Detta blir ineffektivt och får konsekvenser. Inte enbart högre energiförbrukning, men även sämre fungerande mjukvara. Så när VW bygger en ID4, så behöver de dubbelt så många styrboxar än vad Tesla har i Model Y. Även detta har Sandy Monroe visat exempel på.

Det är sant att genomsnittet för hur många löpmeter kablage det finns i en modern bil är ca: 1,7 km. En Mercedes S-klass har garanterat mer kabel än en VW Polo utan extrautrustning. En modern Mercedes kan ha över 150 styrboxar för att sköta all elektronik.

Tesla gick ju ut för flera år sedan att de ville komma ner till ca: 300 meter kabel för Model Y. Jag tror inte att de lyckades. Men viljan att effektivisera precis alla aspekter i hur en bil byggs, så killgissar jag att de har kortare kablage än genomsnittet.

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bart:

Just GM och Hummer EV är ett riktigt uselt exempel på hur man kan ta fram en elbil snabbt. Just Hummer EV har ju haft enorma problem, visade sig att batteripacket inte höll tätt.

Mitt exempel var ju inte tänkt att peka ut Hev som något slags skolexempel i fordonsutveckling he he, utan snarare bara peka ut det absurda i att Toyota inte skulle kunna vara redo med elbilar förrän kanske 2028 även om de börjar från noll först nu. Sedan så vet jag nästan inget om hurpass väl fungerande Hev blev - att ta fram bilar är komplext med tanke på den uppsjö av komponenter som ingår/potentiella felkällor, och nya modeller drabbas i princip alltid av en uppsjö problem och kvalitetsbrister. Detta är ju inget unikt för just denna modell, så jag skulle inte dragit några större lagrar av den där batteriläckan.

Tesla Model S fick ju förses med en extraplåt på undersidan i ett tidigt skede efter att en förare kört på ett föremål på motorvägen och slitit upp batteripacken till exempel. Ett problem som uppenbarligen inte uppsnappades under utvecklingsfasen - eller iallafall inte bedömdes som tillräckligt allvarligt.

Sedan att GM valde LG Chem som batterileverantör efter strulet med brinnande Bolt-batterier, tja. Det får väl stå för dem.

Skrivet av TotalF:

I all välmening - alla dina goda poänger drunknar lite varje gång du skriver "cancerbilar"

Utsläpp från cancerbilar dödar miljontals människor varje år världen över och skadar långt fler - särskilt barn och gamla. Har ärligt talat vare sig lust eller ork att dalta med stjärtömma individer som inte klarar av när man nämner ting vid deras rätta namn.

Fordonsutsläpp är ett av våra absolut största miljöproblem eftersom de sprutar ut sin cancerskit rakt ut mittibland människor, i andningshöjd. Är ganska sällan inne i centrala stan, men nu särskilt på vintern så kan man rent smaka avgaserna på tungan när man går nära tätt trafikerade gator. Och denna luften är ju inget mot hur det är i riktiga storstäder, speciellt i icke-västländer där kraven på avgasrening är lägre och den giriga opportunismen från biltillverkarna är högre.

Detta är ju iofs utanför trådens ämnesområde så det blir ingen vidare diskussion från min sida... Ville bara förklara mitt ordval, det var allt.

Skrivet av Gainsgoblin:

Volvo och Scanialastbilar i USA är klart mer aerodynamiska än europeiska diton just pga att lagstiftningen tillåter det.

Jo, fast ändå klart sämre aerodynamik än Tesla Semi. Det var det som var min poäng (eller tja, skulle ha varit det, om den inte varit oklar...)

Skrivet av Lidodido:

men du får det att låta som att elbilar öppnar upp möjligheter till effektiv produktion som är helt omöjliga med ICE-bilar, och att Tesla är de enda som realiserat de möjligheterna.

Jag påstod aldrig att sådan effektivisering skulle vara omöjligt som du säger, förstår inte varifrån du får det. Tesla är ju i och för sig den som realiserat möjligheterna i högst utsträckning - deras formgjutna fram- och bakpartier sparar ju typ ett par hundra specialtillverkade metalldelar per fordon och dussinvis av industrirobotar från varje produktionslina till exempel. En VW ID.4 tog ju typ dubbelt så lång tid att tillverka som en Tesla MY häromåret, det är ju ganska talande. Och tror inte att ID.4 är så våldsamt utstickande bland de etablerade tillverkarna faktiskt, deras bilar ligger nog på ungefär samma tidsbehov skulle jag tro. De bygger ju alla bilar på i stort sett samma sätt och har gjort så i decennier.

"Det är så här man bygger en bil" har varit deras melodi och de har hållit fast vid den av lathet, tröghet, snålhet och brist på egentlig konkurrens, och det var ju också det argumentet som användes från de etablerade då de försökte få det till att elbilar inte skulle kunna fungera över huvud taget... (Att vända uppochned på denna typ av tänk inom en etablerad industri är väl E-loon Musks största/enda positiva bidrag till samhället - SpaceX kvaddade ju bilden av "så här bygger man en raket" så effektivt att de på bara drygt 10 år tagit över merparten av den kommersiella marknaden för satellituppskjutningar.)

Citat:

Till en viss del är det väl kanske så, men många av de effektiviseringar och även de moderniseringar runt tekniken i bilen (eller rättare sagt skapandet av en IT-plattform som en integrerad del av bilen) hade man även kunnat göra på en ICE-bil.

Åh, visst hade man kunnat det. Men det har uppenbarligen inte upplevts som lönsamt så därför har ingen gjort det, och ingen lär ju göra det heller då detta kräver mycket nytänk, och cancerbilar som helhet är i sakta dalande nedgång. De plattformar de etablerade antingen sitter med nu eller är i färd med att slutföra lär ju bli i stort sett sista generationen vi får se innan eldriften tar över i stort sett helt framåt 2030 typ. (Här i väst/industrialiserade delen av asien iallafall, får se hur det går i resten av världen.)

Det har väl varit så att köpa in skåpmat från underleverantörer att sätta in i deras bilar* har varit "tillräckligt" bra, cancerjos har funnits i mängder på tappen - enkelt, snabbt och lätt att fylla på - så viss ineffektivitet från inte fullt anpassad utrustning eller dåligt optimerade kablage osv försvinner i andra, mycket större ineffektiviteter (cancermotorns 25-30% verkningsgrad i idealfallet och lägre än så ganska ofta är ju den primära här.)

*Man kan ju köpa hela hybridsystem från Magna med flera till exempel... Tämligen komplexa grejer.

Sedan som du säger så är ju Tesla inte alls perfekt ur andra hänseenden. Har inte full koll då jag inte äger någon bil öht, men låter ju som det är ganska kaos på servicesidan till exempel. Det verkar som de helt vuxit sig ur sin kostym, och inte direkt bryr sig så mycket om det heller om jag ska vara ärlig. Sedan de segslitna kvalitetsproblemen, och då framför allt från Fremontfabriken ser det ut som, osv.

För att inte tala om femåringen som sitter som högsta höns i ledningen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Jag påstod aldrig att sådan effektivisering skulle vara omöjligt som du säger, förstår inte varifrån du får det. Tesla är ju i och för sig den som realiserat möjligheterna i högst utsträckning - deras formgjutna fram- och bakpartier sparar ju typ ett par hundra specialtillverkade metalldelar per fordon och dussinvis av industrirobotar från varje produktionslina till exempel. En VW ID.4 tog ju typ dubbelt så lång tid att tillverka som en Tesla MY häromåret, det är ju ganska talande. Och tror inte att ID.4 är så våldsamt utstickande bland de etablerade tillverkarna faktiskt, deras bilar ligger nog på ungefär samma tidsbehov skulle jag tro. De bygger ju alla bilar på i stort sett samma sätt och har gjort så i decennier.

"Det är så här man bygger en bil" har varit deras melodi och de har hållit fast vid den av lathet, tröghet, snålhet och brist på egentlig konkurrens, och det var ju också det argumentet som användes från de etablerade då de försökte få det till att elbilar inte skulle kunna fungera över huvud taget... (Att vända uppochned på denna typ av tänk inom en etablerad industri är väl E-loon Musks största/enda positiva bidrag till samhället - SpaceX kvaddade ju bilden av "så här bygger man en raket" så effektivt att de på bara drygt 10 år tagit över merparten av den kommersiella marknaden för satellituppskjutningar.)

Åh, visst hade man kunnat det. Men det har uppenbarligen inte upplevts som lönsamt så därför har ingen gjort det, och ingen lär ju göra det heller då detta kräver mycket nytänk, och cancerbilar som helhet är i sakta dalande nedgång. De plattformar de etablerade antingen sitter med nu eller är i färd med att slutföra lär ju bli i stort sett sista generationen vi får se innan eldriften tar över i stort sett helt framåt 2030 typ. (Här i väst/industrialiserade delen av asien iallafall, får se hur det går i resten av världen.)

Det har väl varit så att köpa in skåpmat från underleverantörer att sätta in i deras bilar* har varit "tillräckligt" bra, cancerjos har funnits i mängder på tappen - enkelt, snabbt och lätt att fylla på - så viss ineffektivitet från inte fullt anpassad utrustning eller dåligt optimerade kablage osv försvinner i andra, mycket större ineffektiviteter (cancermotorns 25-30% verkningsgrad i idealfallet och lägre än så ganska ofta är ju den primära här.)

*Man kan ju köpa hela hybridsystem från Magna med flera till exempel... Tämligen komplexa grejer.

Sedan som du säger så är ju Tesla inte alls perfekt ur andra hänseenden. Har inte full koll då jag inte äger någon bil öht, men låter ju som det är ganska kaos på servicesidan till exempel. Det verkar som de helt vuxit sig ur sin kostym, och inte direkt bryr sig så mycket om det heller om jag ska vara ärlig. Sedan de segslitna kvalitetsproblemen, och då framför allt från Fremontfabriken ser det ut som, osv.

För att inte tala om femåringen som sitter som högsta höns i ledningen!

"Vad jag menar med det (nu när i princip alla massmarknads-biltillverkare har minst en elbil i utbudet) är att tesla bygger elbilar. Andra tillverkare tillverkar bilar som drivs på el. Dvs, de gör det som de alltid har gjort, på samma sätt, fast med en ny drivlina. De köper in massor av olika komponenter från diverse underleverantörer, de stämplar och bockar plåtbitar och svetsar och limmar dem samman osv."

Kanske tolkade dig fel, men du sa ju att Tesla bygger elbilar medans andra bara bygger bilar som drivs på el, och fortsatte sedan om hur krångligt man tillverkar genom att köpa in massa komponenter och bocka plåtar och greja. Som om det bara är nåt man håller på med ICE-bilar än om man byter ut drivlinan, medan elbilar inte alls behöver tillverkas så.

Tror du använder elbilar som ett slags samlingsbegrepp för nästa generations bilar, med modernare tillverkningsprocess medan "bilar som drivs på el" är gammaldags bilar som tillverkas på gammaldags vis. Använder man begreppen så dvs säger att Tesla har förnyat hela konstruktions- och tillverkningsprocessen så är jag med dig till 100%. Är bara användandet av ordet elbil för att förklara hur duktiga Tesla är på tillverkning som onödigt. De gamla drakarna är inte omständiga för att de tillverkar ICE-bilar (än om de anpassat sig till eldrift också), utan de är det för att de går i sina gamla fotspår. Precis som du säger, men använde ett ordval som jag ville peta lite på

Sen kan man väl inte använda GM's korta uppstart som argument för att Toyota skulle överleva. Toyota hinner nog börja få fram elbilar innan det är för sent, men sen om de tar sig ur Valley of Death och lyckas rampa upp produktionen så pass att de kan möta efterfrågan på elbilar när ICE-efterfrågan dör ut är en annan fråga. VW och Ford är väl de som kanske har en chans att haka på, men de ligger ändå långt efter Tesla i volymer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Sedan som du säger så är ju Tesla inte alls perfekt ur andra hänseenden. Har inte full koll då jag inte äger någon bil öht, men låter ju som det är ganska kaos på servicesidan till exempel. Det verkar som de helt vuxit sig ur sin kostym, och inte direkt bryr sig så mycket om det heller om jag ska vara ärlig. Sedan de segslitna kvalitetsproblemen, och då framför allt från Fremontfabriken ser det ut som, osv.

För att inte tala om femåringen som sitter som högsta höns i ledningen!

Fast problemet är ju lite just det du nämner - att du (och många med dig) sprider denna "åsikt", för att du hört andra säga det; inte för att du själv vet vad du pratar om. Jag gissar att det för många är enklare att skvallra än att faktiskt läsa på. Och kanske är det en utbildningsfråga också!

Personligen tror jag Tesla fått ett dåligt rykte för att deras äldre bilar har en del återkommande sjukdomar. Därav att Model S specifikt är lite längre ned på andra listan. Tittar man på lite nyare bilindivider så är det stor skillnad.

Två exempel:

Länk

Länk

Vore jag biltillverkare skulle jag inte exakt sova dåligt om nätterna ifall någon sa att jag var lika kass som VW och Mercedes. Allra helst inte Mercedes, som ju har något slags kvalitetsrykte.

Sen kan man gå ett steg längre och även kontrollera hur dessa studier utförts. Är det data från ägare? Eller från serviceverkstäder? Och på vilket sätt kan det spela någon roll? Hemläxa!

Permalänk
Medlem

Vad tycker ni om Xpeng G9? Förvånansvärt bra pris, 829k för värstingmodellen, 3.9 sek 0-100, 660l bagage, 52 mil, fin inredning, luftdämpare, bra ljudisolering, relativt snygg.

Tycker den tickar allt. Mest varit sugen på EX90 eller nya Q8 etron men tror detta kan vara ett jäkla bra alternativ.

Inte supersugen på en Kinesisk bil men å andra sidan byggs ju allt där nu för tiden ändå.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Inte supersugen på en Kinesisk bil men å andra sidan byggs ju allt där nu för tiden ändå.

Nja, håller inte med dig där.

  • Dels är det skillnad på att köpa bilar monterade i Kina, och bilar som är konstruerade och ägda av kinesiska bolag (sk. pure players).

  • Dels så finns det faktiskt, som tur är, en hel del bra alternativ med bilar som inte byggts i Kina.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

https://www.vibilagare.se/public/2023-02/home.jpg
Vad tycker ni om Xpeng G9? Förvånansvärt bra pris, 829k för värstingmodellen, 3.9 sek 0-100, 660l bagage, 52 mil, fin inredning, luftdämpare, bra ljudisolering, relativt snygg.

Tycker den tickar allt. Mest varit sugen på EX90 eller nya Q8 etron men tror detta kan vara ett jäkla bra alternativ.

Inte supersugen på en Kinesisk bil men å andra sidan byggs ju allt där nu för tiden ändå.

Absolut värd att titta närmare på. Såg denna igår på eCarExpo. Som du säger: fin inredning, praktisk och bra elbilsprestanda (något oprövat men ändå 800V-system). Räkna dock med max 40mil, på sommaren.

De Kina-märken som jag personligen skulle säga OK till är:

  • Xpeng

  • Nio

  • BYD

Permalänk
Medlem

Mycket viktig fråga om era elbilar: Går det att permanent stänga av lane assist, driver monitoring och andra liknande funktioner permanent i era bilar? Jag har kört en Mazda i veckan som återställer dessa varje start och mer distraherande och irriterande bilkörning har jag aldrig upplevt.

Annan viktig fråga: Går passagerarsätet att fälla framåt likt baksätena?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

Mycket viktig fråga om era elbilar: Går det att permanent stänga av lane assist, driver monitoring och andra liknande funktioner permanent i era bilar? Jag har kört en Mazda i veckan som återställer dessa varje start och mer distraherande och irriterande bilkörning har jag aldrig upplevt.

Annan viktig fråga: Går passagerarsätet att fälla framåt likt baksätena?

Har fått för mig det är EU lagstiftning som kräver att dessa startas när man startar om bilen. Inte utforskat, stör mig inte nämnvärt. Min bil gnäller bara om jag inte blinkar när jag byter fil och blinka bör man ju även om jag kör BMW, särskilt när jag valt blinkerspaketet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Har fått för mig det är EU lagstiftning som kräver att dessa startas när man startar om bilen. Inte utforskat, stör mig inte nämnvärt. Min bil gnäller bara om jag inte blinkar när jag byter fil och blinka bör man ju även om jag kör BMW, särskilt när jag valt blinkerspaketet

Det låter mindre roligt. Den var en del snö på vägarna men ingen katastrof, den ville slänga in mig både i mitträcket och ut i diket fler gånger och blev pep när jag inte ville. Sen klagar den på distraherad förare när jag kollar efter bilar för att byta fil. Kul bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Absolut värd att titta närmare på. Såg denna igår på eCarExpo. Som du säger: fin inredning, praktisk och bra elbilsprestanda (något oprövat men ändå 800V-system). Räkna dock med max 40mil, på sommaren.

De Kina-märken som jag personligen skulle säga OK till är:

  • Xpeng

  • Nio

  • BYD

Lite elbils noob. Varför skulle de bli mindre mil på sommaren? De är väl bara kylan som drar ner milen?

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Lite elbils noob. Varför skulle de bli mindre mil på sommaren? De är väl bara kylan som drar ner milen?

Glädjesiffror från tillverkaren och sen kör du inte 100%-0% utan kanske mer 90-20.
Bättre att vara konservativ i beräkning av räckvidden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

https://www.vibilagare.se/public/2023-02/home.jpg
Vad tycker ni om Xpeng G9? Förvånansvärt bra pris, 829k för värstingmodellen, 3.9 sek 0-100, 660l bagage, 52 mil, fin inredning, luftdämpare, bra ljudisolering, relativt snygg.

Tycker den tickar allt. Mest varit sugen på EX90 eller nya Q8 etron men tror detta kan vara ett jäkla bra alternativ.

Inte supersugen på en Kinesisk bil men å andra sidan byggs ju allt där nu för tiden ändå.

Med tanke på vad Kina håller på med (exempelvis samarbete med Ryssland och Nordkorea, vad som händer i Taiwan, Hong Kong mm, deras utbyggnad av kolkraftverk osv) så borde vi alla hålla oss borta från Kina så mycket som möjligt. Vill du verkligen skylta för alla dina grannar och vänner att du inte bryr dig?

Då det finns bättre alternativ från Väst så det borde vara ett lätt val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Glädjesiffror från tillverkaren och sen kör du inte 100%-0% utan kanske mer 90-20.
Bättre att vara konservativ i beräkning av räckvidden.

Tänkte WLTP jämföring. Sen kommer jag leasa så skiter i om batteriet tar stryk kör 100%

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anogr:

Med tanke på vad Kina håller på med (exempelvis samarbete med Ryssland och Nordkorea, vad som händer i Taiwan, Hong Kong mm, deras utbyggnad av kolkraftverk osv) så borde vi alla hålla oss borta från Kina så mycket som möjligt. Vill du verkligen skylta för alla dina grannar och vänner att du inte bryr dig?

Då det finns bättre alternativ från Väst så det borde vara ett lätt val.

Joo de är klart. Men svårt o inte va hycklare när princip allt vi köper kommer därifrån ändå.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Lite elbils noob. Varför skulle de bli mindre mil på sommaren? De är väl bara kylan som drar ner milen?

Tror att det är glädjesiffror som presenteras. Det är en stor och tung bil med två motorer och "bara" 85kWh*. Så om du förväntar dig sämre men får bättre är det en bättre upplevelse än tvärtom.
Räkna inte med 50mils räckvidd. Det säger jag med all välmening.

*Vet inte om det är så att somliga är missinformerade men hittar både 98kWh och 85kWh som angiven kapacitet i det stora batteriet. Xpengs egna sida är frustrerande jobbigt att skrolla igenom och ger väldigt lite hård fakta och mycket fluff.

Kapacitet?
Permalänk
Medlem
Skrivet av anogr:

Med tanke på vad Kina håller på med (exempelvis samarbete med Ryssland och Nordkorea, vad som händer i Taiwan, Hong Kong mm, deras utbyggnad av kolkraftverk osv) så borde vi alla hålla oss borta från Kina så mycket som möjligt. Vill du verkligen skylta för alla dina grannar och vänner att du inte bryr dig?

Då det finns bättre alternativ från Väst så det borde vara ett lätt val.

Jag håller helt med dig, verkligen. Men som det redan har nötts: det går inte att renodla sin konsumtion från "Made in China". Men man kan undvika de statligt ägda bolagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

Det låter mindre roligt. Den var en del snö på vägarna men ingen katastrof, den ville slänga in mig både i mitträcket och ut i diket fler gånger och blev pep när jag inte ville. Sen klagar den på distraherad förare när jag kollar efter bilar för att byta fil. Kul bil.

Det låter som en väldigt konstig bil. Skulle testa en annan istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Det låter som en väldigt konstig bil. Skulle testa en annan istället

Ja det blir ingen Mazda igen. Vad säger ni som kör andra märken? Är ”säkerhetsfunktionerna” påtvingade?

Permalänk
Medlem

Någon som beställt och fått en MY levererar senaste tiden? Hur lång var isf. väntan?

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

Mycket viktig fråga om era elbilar: Går det att permanent stänga av lane assist, driver monitoring och andra liknande funktioner permanent i era bilar? Jag har kört en Mazda i veckan som återställer dessa varje start och mer distraherande och irriterande bilkörning har jag aldrig upplevt.

Annan viktig fråga: Går passagerarsätet att fälla framåt likt baksätena?

Skrivet av Gainsgoblin:

Har fått för mig det är EU lagstiftning som kräver att dessa startas när man startar om bilen. Inte utforskat, stör mig inte nämnvärt. Min bil gnäller bara om jag inte blinkar när jag byter fil och blinka bör man ju även om jag kör BMW, särskilt när jag valt blinkerspaketet

I C40:n kan detta enkelt stängas av, och förblir av. Brukar vilja hålla lite extra avstånd till ffa. lastbilar vid passering på 2-filiga vägar. Då blir systemet grinigt och styr tillbaka om man är så nära linjen, som jag vill vara.
Blinka vid filbyte sitter i ryggmärgen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

I C40:n kan detta enkelt stängas av, och förblir av. Brukar vilja hålla lite extra avstånd till ffa. lastbilar vid passering på 2-filiga vägar. Då blir systemet grinigt och styr tillbaka om man är så nära linjen, som jag vill vara.
Blinka vid filbyte sitter i ryggmärgen.

Härligt, jag har kört nyare Volvo en hel del XC90/V60 B5 t ex och där har det inte bråkat i närheten av lika mycket. Funderade på om det är något som införts senaste året men om det går att stänga av på din C40 bör det inte vara EU-krav, eller kanske löst satta riktlinjer? Blinka vid filbyte sitter i ryggmärgen som du säger så det är inte problemet, det har grinats mycket på enfiliga vägar där jag inte har någonstans att ta vägen vilket är rätt störigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

Härligt, jag har kört nyare Volvo en hel del XC90/V60 B5 t ex och där har det inte bråkat i närheten av lika mycket. Funderade på om det är något som införts senaste året men om det går att stänga av på din C40 bör det inte vara EU-krav, eller kanske löst satta riktlinjer? Blinka vid filbyte sitter i ryggmärgen som du säger så det är inte problemet, det har grinats mycket på enfiliga vägar där jag inte har någonstans att ta vägen vilket är rätt störigt.

Skulle säga att systemets tvingande natur bestäms hos varje enskilt märke. Det här "hemska systemet" med intelligent hastighetsanpassning/skyltavläsning som alla "oj: ade" och svor över fungerar på liknande sätt. Det ska alltid gå att stänga av, men huruvida bilen "defaultar" till det eller minns/behåller den valda inställningen är upp till tillverkaren. Fördelen med BMW är att alla dylika inställningar går att koda hur man vill (som privatperson). Volvo vill att man ska kunna köra ostört.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Purgatory:

Ja det blir ingen Mazda igen. Vad säger ni som kör andra märken? Är ”säkerhetsfunktionerna” påtvingade?

Teslas funktioner för filbytesvarningar etc. kan man stänga av i menyerna, och dem håller sig avstängda mig veterligen.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Cameltotem:

Joo de är klart. Men svårt o inte va hycklare när princip allt vi köper kommer därifrån ändå.

Jag håller nog inte med. Man är inte hycklare för att man handlar saker som bara tillverkas i Kina. Om jag köper t.ex hörlurar så är det (nästan) omöjligt att inte köpa ett sett som åtminstone delvis är tillverkade i Kina.

Men en bil? Det är betydligt enklare. Det finns massor med alternativ som inte är kinesiska märken. Och väldigt många av dem har betydande delar av sin tillverkning utanför Kina. Även om bilen kanske inte blir 100% från kinesiska komponenter så bidrar det ändå till att stödja produktion utanför Kina. Det finns ju nyanser i allt.

Den här tanken om att ”ska man handla etiskt så måste man uteslutande handla på lokala cooperativ och klä sig i säckväv” är ju helt absurd om du frågar mig. Den är snarare bara en perfekt ursäkt för de som inte vill bry sig ens lite grann.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

Mycket viktig fråga om era elbilar: Går det att permanent stänga av lane assist, driver monitoring och andra liknande funktioner permanent i era bilar? Jag har kört en Mazda i veckan som återställer dessa varje start och mer distraherande och irriterande bilkörning har jag aldrig upplevt.

Annan viktig fråga: Går passagerarsätet att fälla framåt likt baksätena?

Tror det är en del av NCAP, att alla säkerhetsfunktioner ska vara aktiverade vid start. Vet att Kia/Hyundai slår på vid uppstart, och likaså MEB-bilarna (alltså Skoda VW och Audi).

Jag kan bara tala för Skoda då det är den enda bil jag testat på långväg, men jag körde snett under 60 mil efter allt från helt snötäckta vägar till blank motorväg, och Lane assist stökade aldrig för mig. När snön låg på vägen (även när det var ett tunt lager men där breda hjulspår var helt uppkörda) så kände den helt enkelt inte av några linjer och försökte då inte. Upplevde det som att systemet var väldigt säkert på att inte låtsas som att den hittar några linjer som den inte kan hitta. Kan ha varit någon enstaka gång som jag låg lite nära kanten och den upptäckte linjen och knuffade in mig lite, men jag upplevde den som väldigt snäll.

Har däremot kört firmans Passat från 2016 med lane assist i liknande förhållanden, och den fick man brottas med ordentligt. Väldigt mycket ping-pong mellan linjerna.

De nyare VAG-bilarna har ju Lane Assist och Travel Assist, där Lane Assist egentligen bara börjar vibrera och till slut styra till dig om du håller på köra över linjen ordentligt medan Travel Assist är den som försöker hålla dig mitt i fältet och aktivt jobbar för det. På Passaten försöker nog Lane Assist göra lite det Travel Assist gör, men mycket mycket mycket sämre och mer aggressivt. Kan inte tala för hur andra bilar jobbar med detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Har däremot kört firmans Passat från 2016 med lane assist i liknande förhållanden, och den fick man brottas med ordentligt. Väldigt mycket ping-pong mellan linjerna.

De nyare VAG-bilarna har ju Lane Assist och Travel Assist, där Lane Assist egentligen bara börjar vibrera och till slut styra till dig om du håller på köra över linjen ordentligt medan Travel Assist är den som försöker hålla dig mitt i fältet och aktivt jobbar för det. På Passaten försöker nog Lane Assist göra lite det Travel Assist gör, men mycket mycket mycket sämre och mer aggressivt. Kan inte tala för hur andra bilar jobbar med detta.

Kan fylla på med att ID4 beter sig liknande. På snöbelagd väg med mörka partier är den lite lynnig, vid nederbörd är det ett lotteri och vid vägarbete där körfält är avspärrade med betongsuggor försöker den ha ihjäl mig genom att slaviskt följa linjerna och styra tillbaka in mot betongen.

Den stora mängden felbedömningar kombinerat med hur pass kraftigt den drar (man får slita hårt i ratten för att hålla emot) gör vissa resor till en ganska obehaglig upplevelse.

Ännu en sak som skulle fixas "inom kort" för snart 2 år sen.

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghoti:

Kan fylla på med att ID4 beter sig liknande. På snöbelagd väg med mörka partier är den lite lynnig, vid nederbörd är det ett lotteri och vid vägarbete där körfält är avspärrade med betongsuggor försöker den ha ihjäl mig genom att slaviskt följa linjerna och styra tillbaka in mot betongen.

Den stora mängden felbedömningar kombinerat med hur pass kraftigt den drar (man får slita hårt i ratten för att hålla emot) gör vissa resor till en ganska obehaglig upplevelse.

Ännu en sak som skulle fixas "inom kort" för snart 2 år sen.

Och det är inte med Travel Assist som den beter sig så? Tyckte som sagt Enyaqen som borde ha samma beteende som ID4 betedde sig väldigt lugnt när jag körde den med Lane Assist bara. Inga avspärrade vägar dock, men den släpper ju om man blinkar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

Mycket viktig fråga om era elbilar: Går det att permanent stänga av lane assist, driver monitoring och andra liknande funktioner permanent i era bilar? Jag har kört en Mazda i veckan som återställer dessa varje start och mer distraherande och irriterande bilkörning har jag aldrig upplevt.

Ja, på vår ena elbil (Tesla) så är inställningarna permanenta tills att man själv ändrar de.

Nej, på vår andra elbil (BMW Mini) så återställs dessa inställningar varje gång man startar.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/