Skrivet av Bart:
Just GM och Hummer EV är ett riktigt uselt exempel på hur man kan ta fram en elbil snabbt. Just Hummer EV har ju haft enorma problem, visade sig att batteripacket inte höll tätt.
Mitt exempel var ju inte tänkt att peka ut Hev som något slags skolexempel i fordonsutveckling he he, utan snarare bara peka ut det absurda i att Toyota inte skulle kunna vara redo med elbilar förrän kanske 2028 även om de börjar från noll först nu. Sedan så vet jag nästan inget om hurpass väl fungerande Hev blev - att ta fram bilar är komplext med tanke på den uppsjö av komponenter som ingår/potentiella felkällor, och nya modeller drabbas i princip alltid av en uppsjö problem och kvalitetsbrister. Detta är ju inget unikt för just denna modell, så jag skulle inte dragit några större lagrar av den där batteriläckan.
Tesla Model S fick ju förses med en extraplåt på undersidan i ett tidigt skede efter att en förare kört på ett föremål på motorvägen och slitit upp batteripacken till exempel. Ett problem som uppenbarligen inte uppsnappades under utvecklingsfasen - eller iallafall inte bedömdes som tillräckligt allvarligt.
Sedan att GM valde LG Chem som batterileverantör efter strulet med brinnande Bolt-batterier, tja. Det får väl stå för dem.
Skrivet av TotalF:
I all välmening - alla dina goda poänger drunknar lite varje gång du skriver "cancerbilar"
Utsläpp från cancerbilar dödar miljontals människor varje år världen över och skadar långt fler - särskilt barn och gamla. Har ärligt talat vare sig lust eller ork att dalta med stjärtömma individer som inte klarar av när man nämner ting vid deras rätta namn.
Fordonsutsläpp är ett av våra absolut största miljöproblem eftersom de sprutar ut sin cancerskit rakt ut mittibland människor, i andningshöjd. Är ganska sällan inne i centrala stan, men nu särskilt på vintern så kan man rent smaka avgaserna på tungan när man går nära tätt trafikerade gator. Och denna luften är ju inget mot hur det är i riktiga storstäder, speciellt i icke-västländer där kraven på avgasrening är lägre och den giriga opportunismen från biltillverkarna är högre.
Detta är ju iofs utanför trådens ämnesområde så det blir ingen vidare diskussion från min sida... Ville bara förklara mitt ordval, det var allt.
Skrivet av Gainsgoblin:
Volvo och Scanialastbilar i USA är klart mer aerodynamiska än europeiska diton just pga att lagstiftningen tillåter det.
Jo, fast ändå klart sämre aerodynamik än Tesla Semi. Det var det som var min poäng (eller tja, skulle ha varit det, om den inte varit oklar...)
Skrivet av Lidodido:
men du får det att låta som att elbilar öppnar upp möjligheter till effektiv produktion som är helt omöjliga med ICE-bilar, och att Tesla är de enda som realiserat de möjligheterna.
Jag påstod aldrig att sådan effektivisering skulle vara omöjligt som du säger, förstår inte varifrån du får det. Tesla är ju i och för sig den som realiserat möjligheterna i högst utsträckning - deras formgjutna fram- och bakpartier sparar ju typ ett par hundra specialtillverkade metalldelar per fordon och dussinvis av industrirobotar från varje produktionslina till exempel. En VW ID.4 tog ju typ dubbelt så lång tid att tillverka som en Tesla MY häromåret, det är ju ganska talande. Och tror inte att ID.4 är så våldsamt utstickande bland de etablerade tillverkarna faktiskt, deras bilar ligger nog på ungefär samma tidsbehov skulle jag tro. De bygger ju alla bilar på i stort sett samma sätt och har gjort så i decennier.
"Det är så här man bygger en bil" har varit deras melodi och de har hållit fast vid den av lathet, tröghet, snålhet och brist på egentlig konkurrens, och det var ju också det argumentet som användes från de etablerade då de försökte få det till att elbilar inte skulle kunna fungera över huvud taget... (Att vända uppochned på denna typ av tänk inom en etablerad industri är väl E-loon Musks största/enda positiva bidrag till samhället - SpaceX kvaddade ju bilden av "så här bygger man en raket" så effektivt att de på bara drygt 10 år tagit över merparten av den kommersiella marknaden för satellituppskjutningar.)
Citat:
Till en viss del är det väl kanske så, men många av de effektiviseringar och även de moderniseringar runt tekniken i bilen (eller rättare sagt skapandet av en IT-plattform som en integrerad del av bilen) hade man även kunnat göra på en ICE-bil.
Åh, visst hade man kunnat det. Men det har uppenbarligen inte upplevts som lönsamt så därför har ingen gjort det, och ingen lär ju göra det heller då detta kräver mycket nytänk, och cancerbilar som helhet är i sakta dalande nedgång. De plattformar de etablerade antingen sitter med nu eller är i färd med att slutföra lär ju bli i stort sett sista generationen vi får se innan eldriften tar över i stort sett helt framåt 2030 typ. (Här i väst/industrialiserade delen av asien iallafall, får se hur det går i resten av världen.)
Det har väl varit så att köpa in skåpmat från underleverantörer att sätta in i deras bilar* har varit "tillräckligt" bra, cancerjos har funnits i mängder på tappen - enkelt, snabbt och lätt att fylla på - så viss ineffektivitet från inte fullt anpassad utrustning eller dåligt optimerade kablage osv försvinner i andra, mycket större ineffektiviteter (cancermotorns 25-30% verkningsgrad i idealfallet och lägre än så ganska ofta är ju den primära här.)
*Man kan ju köpa hela hybridsystem från Magna med flera till exempel... Tämligen komplexa grejer.
Sedan som du säger så är ju Tesla inte alls perfekt ur andra hänseenden. Har inte full koll då jag inte äger någon bil öht, men låter ju som det är ganska kaos på servicesidan till exempel. Det verkar som de helt vuxit sig ur sin kostym, och inte direkt bryr sig så mycket om det heller om jag ska vara ärlig. Sedan de segslitna kvalitetsproblemen, och då framför allt från Fremontfabriken ser det ut som, osv.
För att inte tala om femåringen som sitter som högsta höns i ledningen!