Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Vi har själva en M3 LR som andrabil, och är nöjd med den i stort. Fördel är just den suveräna räckvidden, snål förbrukning på vintern och smart temperaturhantering av batteripacket/kupén (drar endast ca 15% extra på vintern, vilket är bra för att vara elbilar).

Så en beg M3, och gärna Long Range, så slipper du och din fru räckviddsångest.

Billigaste Model 3 LR jag ser på blocket nu är
360000kr och gått 19000mil. Hur ser det ut med service och underhåll på dessa efter 20000 mil, vad kan man förvänta sig för kostnader?

Förutom då att en försäkring går loss på runt 16000kr/år som tidigare nämndes i tråden (om man vill ha den fullförsäkrad)

Personligen hade jag vart rädd för att köpa en sådan som andra bil när man kan få mindre/billigare bilar som är helt nya för samma pengar. Visst med sämre räckvidd men frågan är vad räckviddsångesten är värd på en andrabil.

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ubq8reJBwn2B:

Tack för svar. Finns det någon annan bra box som är mer prisvärd eller bör man köra på denna?

Det finns ju flera bra boxar, men har svårt att rekommendera någon specifik annan då jag inte testat de själv.

Gällande priset så skall du dock kika runt på andra leverantörer som har något bättre priser på Easse med installation.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmgren3n:

Billigaste Model 3 LR jag ser på blocket nu är
360000kr och gått 19000mil. Hur ser det ut med service och underhåll på dessa efter 20000 mil, vad kan man förvänta sig för kostnader?

Förutom då att en försäkring går loss på runt 16000kr/år som tidigare nämndes i tråden (om man vill ha den fullförsäkrad)

Personligen hade jag vart rädd för att köpa en sådan som andra bil när man kan få mindre/billigare bilar som är helt nya för samma pengar. Visst med sämre räckvidd men frågan är vad räckviddsångesten är värd på en andrabil.

Har svårt att säga något om vilka reparationskostnader du kan förvänta dig. 19 000 mil är ändå rätt mycket. Däremot så är det inte mycket till underhålls/service-kostnader. Byta bromsvätska, bromsskivor, luftfilter, och lite annat. Troligen mycket mindre UH-kostnader än på en beg. ICE-bil.

Jag skulle nog avvaktat marknaden lite om du inte har superbråttom. Tesla har precis sänkt priserna på nya bilar, och detta har inte ännu gett effekt på priserna på Blocket och KVD.

Dessutom är vi på väg in i en enormt djup lågkonjunktur och är fullt med beg. bilar som står i princip osålda hos Sveriges alla bilhandlare, inklusive en massa Teslor och andra (el)bilar.

Detta kommer nog inom bara ett par månader kraftigt trycka ner beg.priserna är jag helt övertygad om.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Har svårt att säga något om vilka reparationskostnader du kan förvänta dig. 19 000 mil är ändå rätt mycket. Däremot så är det inte mycket till underhålls/service-kostnader. Byta bromsvätska, bromsskivor, luftfilter, och lite annat. Troligen mycket mindre UH-kostnader än på en beg. ICE-bil.

Jag skulle nog avvaktat marknaden lite om du inte har superbråttom. Tesla har precis sänkt priserna på nya bilar, och detta har inte ännu gett effekt på priserna på Blocket och KVD.

Dessutom är vi på väg in i en enormt djup lågkonjunktur och är fullt med beg. bilar som står i princip osålda hos Sveriges alla bilhandlare, inklusive en massa Teslor och andra (el)bilar.

Detta kommer nog inom bara ett par månader kraftigt trycka ner beg.priserna är jag helt övertygad om.

Ja jo exakt. Lite det jag menade också. 360k nu med dem milen på klockan och den brutala försäkringskostnaderna är ju det som gör det svårmotiverat. (Oavsett om man gillar tesla eller inte)

Jag sitter med en Mazda MX30 som andrabil och är supernöjd, sambon pendlar till och från jobb med den. Sen visst, ibland önskar man den gick 10 mil till bara för att vara lugn, speciellt på vintern.

Jag hade gärna sålt den för att köpa något annat begagnat som gick längre, tex Model 3 (om deras försäkringspremier hade vart rimliga), Polestar 2, ID3 eller liknande. Gärna runt 300k.

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmgren3n:

Ja jo exakt. Lite det jag menade också. 360k nu med dem milen på klockan och den brutala försäkringskostnaderna är ju det som gör det svårmotiverat. (Oavsett om man gillar tesla eller inte)

Jag sitter med en Mazda MX30 som andrabil och är supernöjd, sambon pendlar till och från jobb med den. Sen visst, ibland önskar man den gick 10 mil till bara för att vara lugn, speciellt på vintern.

Jag hade gärna sålt den för att köpa något annat begagnat som gick längre, tex Model 3 (om deras försäkringspremier hade vart rimliga), Polestar 2, ID3 eller liknande. Gärna runt 300k.

Jo, MX30 har ju tyvärr den där olyckliga kombinationen av ett ganska litet batteri och samtidigt vara rätt törstig med lite högre förbrukning än många andra effektivare elbilar.

Gällande ID3 så kika även på systermodellen Cupra Born när de kommer ner lite i priser. Nackdelen med de bägge (och andra bilar på MEB-plattformen) är dock att de inte har någon effektiv VP, vilket leder till högre förbrukning just på vintern.

Även gällande Tesla så kan det, även om helförsäkring är dyrare i snitt, vara väldigt lönt att checka runt med offerter mellan olika försäkringsbolag. Är på just Teslor en enorm spridning i pris (de som nämnts i tråden är verkligen runt de högsta).

Även BMW i3 med lite större batteri (eller REX) skulle ju kunna vara intressant som alternativ till MX30. Men även en beg PS2 kan ju vara mycket vettigt som du själv är inne på (börjar komma ner i pris beg. nu). De är iofs. rätt törstiga bilar den äldre generationen, men det kompenseras av iaf. ett betydligt större batteri än på MX30.

Så ha lite is i magen med både inköp av elbil och tillhörande försäkring. Leta runt lite på bägge kan visa sig att vara lönsamt.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjan_84:

Mercedes EQB. Det är väl inte laddnätverket som är det stora bekymret utan all extra tid som går åt, speciellt då vintertid när det är kallt. Att man tappar rejält med räckvidd vintertid var jag beredd på men inte att det även går så pass mkt långsammare att ladda.

Exempel, gjorde en långresa Sundsvall-Luleå vid nyår.
Specad räckvidd 42 mil. Verklig räckvidd vid -10 C = 24 mil vid lugn körning (2,7kWH/mil). Snabbladdningen i denna temperatur snittade dessutom på 50-60kWH (max 100). Total extra tidsåtgång = ca 3h jmf med dieselbil.

3 timmar låter högt räknat men ja, det blir lite väl lång tid vid laddaren. Du borde dock kunna få ut betydligt mer effekt genom att se till att batteriet är varmt vid laddning.

Får du inte ut mer effekt än så för att batteriet inte går värma på ett vettigt sätt så låter det mer som att bilen inte är rätt. En ioniq 5 kan ju ladda betydligt snabbare än så även på vintern och har dessutom bättre räckvidd. Men byte till en annan elbil kanske inte är ett alternativ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ubq8reJBwn2B:

Tack för svar. Finns det någon annan bra box som är mer prisvärd eller bör man köra på denna?

Jag har denna och solceller, supernöjd att kunna styra solelen rakt ner i elbilen

https://www.evsolution.se/produkt/zappi-v2-vit-med-fast-kabel...

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Jag har denna och solceller, supernöjd att kunna styra solelen rakt ner i elbilen

https://www.evsolution.se/produkt/zappi-v2-vit-med-fast-kabel...

Jag har den med med solceller underbart att använda våren till hösten at ladda bilen med solel.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Datavetare
Skrivet av martinot:

Även gällande Tesla så kan det, även om helförsäkring är dyrare i snitt, vara väldigt lönt att checka runt med offerter mellan olika försäkringsbolag. Är på just Teslor en enorm spridning i pris (de som nämnts i tråden är verkligen runt de högsta).

De priser som nämnts i tråden är långt ifrån det värsta man kan hitta, var man bor och framförallt ålder på ägaren påverkar enormt.

Testade att kolla pris hos If och Trygg-Hansa på en Tesla 3 LR för min 20 åriga dotter som bor i lägenhet i Stockholmsområdet. Strax över 6000 spänn, i månaden ville de ha för det... D.v.s. över 70 000 kr per år. Själv får jag 1700 kr/månad för samma bil hos IF och ca 1500 kr/mån hos Trygg Hansa.

Kollade en hel del på just en sådan bil för något år sedan, då med planen att köpa den och ha den under rätt många år (en av bilarna jag har nu köptes ny, den är nu 17 år gammal och blivit kvar mest för att den verkar vägra gå sönder...).

Jag får känslan att det är motoreffekten som är huvudproblemet. Är rätt snarlik försäkringskostnad för Tesla 3 LR (490 hp) som för t.ex. en "riktig" Mustang (460 hp) för mig. Verkar kvitta om det är elbil eller ej.

Tar man en Hyundai Kona Electric eller liknande, ~200 hp, är man nere på ca 2/5 av kostnaden.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Har en M3LR 2021 och betalar nu ca 500 kr i månaden för halv. Hel kommer att gå på 900 kr i månaden.
Det är inte billigt, men inte heller snordyrt.
Försäkringen är hos WaterCircles.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

De priser som nämnts i tråden är långt ifrån det värsta man kan hitta, var man bor och framförallt ålder på ägaren påverkar enormt.

Testade att kolla pris hos If och Trygg-Hansa på en Tesla 3 LR för min 20 åriga dotter som bor i lägenhet i Stockholmsområdet. Strax över 6000 spänn, i månaden ville de ha för det... D.v.s. över 70 000 kr per år. Själv får jag 1700 kr/månad för samma bil hos IF och ca 1500 kr/mån hos Trygg Hansa.

Kollade en hel del på just en sådan bil för något år sedan, då med planen att köpa den och ha den under rätt många år (en av bilarna jag har nu köptes ny, den är nu 17 år gammal och blivit kvar mest för att den verkar vägra gå sönder...).

Jag får känslan att det är motoreffekten som är huvudproblemet. Är rätt snarlik försäkringskostnad för Tesla 3 LR (490 hp) som för t.ex. en "riktig" Mustang (460 hp) för mig. Verkar kvitta om det är elbil eller ej.

Tar man en Hyundai Kona Electric eller liknande, ~200 hp, är man nere på ca 2/5 av kostnaden.

Vi Bilägares ”landsbygdspriser” på förra sidan är väl typ vad jag får betala för halvgamla slöa småbilar och då har jag haft körkort i över 20 år…

Kollade Trygg på en Model 3 LR AWD 2019 på helförsäkring och 1500 mil. Ca 20-25 tkr beroende på val av självrisk, så rätt likt ditt pris. Halvförsäkring ligger på ca 10 tkr, så det blir ett hyfsat påslag för hel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmgren3n:

Ja jo exakt. Lite det jag menade också. 360k nu med dem milen på klockan och den brutala försäkringskostnaderna är ju det som gör det svårmotiverat. (Oavsett om man gillar tesla eller inte)

Jag sitter med en Mazda MX30 som andrabil och är supernöjd, sambon pendlar till och från jobb med den. Sen visst, ibland önskar man den gick 10 mil till bara för att vara lugn, speciellt på vintern.

Jag hade gärna sålt den för att köpa något annat begagnat som gick längre, tex Model 3 (om deras försäkringspremier hade vart rimliga), Polestar 2, ID3 eller liknande. Gärna runt 300k.

Hur långt går MX30 på riktigt? Det är en av få billigare EV som faktiskt är snygg. Alla andra i prisklassen ser ut som skit.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nuken:

Har en M3LR 2021 och betalar nu ca 500 kr i månaden för halv. Hel kommer att gå på 900 kr i månaden.
Det är inte billigt, men inte heller snordyrt.
Försäkringen är hos WaterCircles.

Vilken självrisk låg du på då? Fick ett pris på 450kr/mån för en Skoda Enyaq 80x med självrisken på 6000kr. Kunde inte få ett pris på m3lr utan måste tydligen ringa kundtjänst då. Skulle jag få ett pris på 900kr också med samma självrisk så är det alltså ändå 5400kr/år. Ingen dramatisk skillnad men ändå en uppsättning däck vartannat år.

Det viktiga är väl att man räknar med kostnaden om man tänkt äga bilen ett tag. Är så lätt att lyssna på dom som bara leasar eller inte bryr sig om kostnaden, men för vi som gör långsiktiga TCO-kalkyler och vill kunna spara pengar på lägre driftkostnader kan lura oss själva om vi glömmer bort såna här kostnader som kommer efter ett par år, och just försäkring tror jag många glömt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Hur långt går MX30 på riktigt? Det är en av få billigare EV som faktiskt är snygg. Alla andra i prisklassen ser ut som skit.

Vi har haft den i drygt två år. Har en 1st edition så förbeställde bilen och den rullar typ 3000 mil/år.

Sommaren 19 mil motorväg (110-120km/h) vintern 10-12 mil motorväg (110-120km/h).

Så vintern hade det vart gött med en extra 10 mil kan man säga, men det går ju att köra 90 med bara att verken jag eller frugan har orken för det…

Försäkringen kostar 260kr/mån så driftkostnader är låga. Man måste göra service en gång om året för att behålla 10 års komponentsgaranti, den servicen kostar 1950kr varje gång.

Vår modell ”snabbladdar” bara 50kW så det är ju drygt om man behöver ladda, vi har bara gjort det en gång. Men den nya MX30 nu hade både snabbare hemmaladdning med 3-fas (vår har bara 1-fas) och snabbladdningen var uppdaterad till typ 75-100kW.

Men vi var ute efter ”bästa” småbilen att pendla i, Mazdan ingav bäst kvalitetskänsla och komfort i prisklassen och räckvidden var inget krav från vår sida även om man gärna hade tagit mer räckvidd för samma pris så klart!

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

...Gällande ID3 så kika även på systermodellen Cupra Born när de kommer ner lite i priser. Nackdelen med de bägge (och andra bilar på MEB-plattformen) är dock att de inte har någon effektiv VP, vilket leder till högre förbrukning just på vintern....

Undra bara vad det skulle vara för fel på värmepumpen? har inte läst att den skulle vara sämre än andra, har du någon hänvisning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmgren3n:

Vi har haft den i drygt två år. Har en 1st edition så förbeställde bilen och den rullar typ 3000 mil/år.

Sommaren 19 mil motorväg (110-120km/h) vintern 10-12 mil motorväg (110-120km/h).

Så vintern hade det vart gött med en extra 10 mil kan man säga, men det går ju att köra 90 med bara att verken jag eller frugan har orken för det…

Försäkringen kostar 260kr/mån så driftkostnader är låga. Man måste göra service en gång om året för att behålla 10 års komponentsgaranti, den servicen kostar 1950kr varje gång.

Vår modell ”snabbladdar” bara 50kW så det är ju drygt om man behöver ladda, vi har bara gjort det en gång. Men den nya MX30 nu hade både snabbare hemmaladdning med 3-fas (vår har bara 1-fas) och snabbladdningen var uppdaterad till typ 75-100kW.

Men vi var ute efter ”bästa” småbilen att pendla i, Mazdan ingav bäst kvalitetskänsla och komfort i prisklassen och räckvidden var inget krav från vår sida även om man gärna hade tagit mer räckvidd för samma pris så klart!

Fan det är synd på räckvidden då bilen ser riktigt bra ut. Kan inte motivera ett byte även om jag vill bort från den extremt fula gen 1 leafen.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Jag ser fler och fler elbilar på vägarna men inte fler stolpar. Infrastrukturen ligger mycket efter tyvärr. Snart kan det bli riktigt illa.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bjan_84:

Mercedes EQB.

Det är väl snarare där skon klämmer, än att elbilar generellt inte skulle fungera i Norrland. EQB är ju en ombyggd cancerbil snarare än utvecklad för eldrift från början och hade aldrig särskilt snabb laddning eller effektiv drift till att börja med. Har den ens en värmepump?

Du kanske skulle titta på något i stil med Kia Ionic 5 eller liknande. Mycket snabb laddning, högre effektivitet, och dessutom stor kupe utan cancerbils-reliker som skrymmande kardantunnel i golvet osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Jag ser fler och fler elbilar på vägarna men inte fler stolpar. Infrastrukturen ligger mycket efter tyvärr. Snart kan det bli riktigt illa.

Kör du elbil? Om du inte kör elbil så är det inte säkert du ser fler stolpar... De byggs inte alltid vid macken. Ibland är de lite ur synfältet från vanliga bilister. Bilarna/apparna hittar till stolparna så de behöver inte vara synliga eller precis vid vägkanten.
Sen har du rätt, fler stolpar behövs men sådant stort problem är det inte ännu, främst vid storhelger som det är köer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gure:

Kör du elbil?

Yes jag har elbil (ID3). Jag bor i västra Blekinge och där finns väldigt lite stolpar.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Jag ser fler och fler elbilar på vägarna men inte fler stolpar. Infrastrukturen ligger mycket efter tyvärr. Snart kan det bli riktigt illa.

Mer behövs helt klart, men själv blir jag förvånad när jag är ute och kör min bil att det verkar dyka upp stolpar just på de ställen där jag tänker "Här i krokarna skulle det ju passa med laddare". Fick låna en Enyaq för att köra en tjänsteresa på 28 mil enkel väg, och just när jag började känna att det var dags för en bensträckare och att äta min medhavda mat för att jag rullade in i en liten håla där det råkade stå en liten OK-mack, så visade det sig att den macken hade 2 snabbladdarplatser som just skulle driftsättas.

När jag kollar de två rutter jag kan ta på 18 mil enkel väg till mina svärföräldrar så finns 3 små orter/byar som jag passerar oavsett vägval, och alla har snabbladdning i någon form. I somras tror jag bara ett av vägvalen hade någon enstaka laddmöjlighet.

Betyder ju inte att din uppfattning där du bor är korrekt, men jag tycker helt klart det håller på bli bättre ute i obygden i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Har bilen värmepump (aldrig testat en EQB själv, men vet att de är rätt törstiga och ineffektiva elbilar)?

Ja den har värmepump

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Oj, ja nog för att EQB inte är ett mirakel av effektivitet men du måste haft en väldigt tung fot för en förbrukning på 3,5.
25% högre förbrukning än björns test i 120 även om det bara var vid -2 men så mycket mer drar det inte iväg vid kyla från min erfarenhet här i Umeå med -30 som mest och landsvägskörning med moms.

3,5kWH/mil är alltså främst körning till från jobbet, en sträcka på 10km med ca 20-30 min förvärmning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Nu pratar ni om olika saker. Jag tolkar det som att du och @bjan_84 pratar om att värma upp kupé och batteri innan avfärd. På vissa bilar fungerar det utan ikopplad laddare. På andra inte. Om det görs med laddare ikopplad så förbättrar det räckvidden vid start av resor i kallt väder eftersom bil och batteri redan är uppvärmda med el från nätet. Därför behöver bilen inte "använda batteri" till att värma upp batteriet/bilen.

Det som folk tipsar om är att använda bilens inbyggda navigator för att navigera till snabbladdare (även om du vet var dem ligger). Bilen förstår då att du tänker åka och snabbladda och ser till att batteriet här optimal temperatur för ändamålet. På vissa bilar så kan denna funktion även aktiveras manuellt, utan att man behöver navigera till laddaren.

På min Tesla model 3 gör det ENORM skillnad i ladd-hastighet i -10. Utan förvärmning av batteri på Tesla Super charger fick jag 55Kw. Med förvärmning får jag upp till 250Kw beroende på aktuell laddnivå i batteriet.

Ytterligare ett tips på ämnet är att alltid försöka ladda från så låga nivåer som möjligt. Laddning går oftast som fortast när batteriet nästan är tomt - och går långsammare desto mer laddning du redan har i batteriet. För att åter igen använda min egen bil som exempel så tar 10-80% kortare tid än att ladda 80-100%

Därav går det oftast snabbare att sluta ladda vid 80% eller lägre - även om du måste stanna och ladda en extra gång - än att stå kvar och ladda till 100%.

Jag har alltid ställt in på GPS till laddstation men tveksam om det sker någon förvärmning av batteri, man får ju liksom ingen bekräftelse av att det sker. Varför inte bara sätta in en funktion för att starta detta manuellt liksom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Det är väl snarare där skon klämmer, än att elbilar generellt inte skulle fungera i Norrland. EQB är ju en ombyggd cancerbil snarare än utvecklad för eldrift från början och hade aldrig särskilt snabb laddning eller effektiv drift till att börja med. Har den ens en värmepump?

Du kanske skulle titta på något i stil med Kia Ionic 5 eller liknande. Mycket snabb laddning, högre effektivitet, och dessutom stor kupe utan cancerbils-reliker som skrymmande kardantunnel i golvet osv.

Nja håller inte med riktigt. Först och främst så vill jag återigen poängtera att orsaken att jag byter bil är främst egenskaperna vintertid i kallt klimat. Bilen har värmepump. Det fungerade betydligt bättre i höstas när vi tog bilen till Göteborg, ca 2,1kWH i snittförbrukning = ca 33 mils räckvidd och laddning full effekt 100kWH vilket gav 10-80% på 30 minuter.

Jag provkörde ett stort antal elbilar innan jag bestämde mig (dock inte Kia Ioniq 5, däremot Hyundai Ioniq 5 ). Det går ju inte att komma ifrån att Mercedes är några klasser upp när det kommer till komfort och kvalitetskänsla är motsvarande koreanska skrammelburkar. Kupén är dessutom väldigt rymlig och jag fick ett oslagbart pris.

Trots allt överväger nackdelarna fördelarna och det går inte försvara med en lägre driftskostnad då kalkylen för en bättre begagnad Dieselbil är lika bra/bättre (även inräknat oförutsedda reparationskostnader etc).

Min uppfattning är att ägandet av elbil gärna förskönas för att det är modernt och miljösmart. Om man jämför verklig körning (dvs inte fisköra i 90 på motorvägen och snålar på värmen i kupén vilket verkat blivit ett kännetecken hos elbilsägare) så är inte räckvidden så pass bra som man vill få det att låta. Jag tror om 3-4 år när räckvidd, laddnätverk och laddningshastighet kommit några steg längre så kan det nog bli aktuellt igen.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av bjan_84:

Nja håller inte med riktigt. Först och främst så vill jag återigen poängtera att orsaken att jag byter bil är främst egenskaperna vintertid i kallt klimat. Bilen har värmepump. Det fungerade betydligt bättre i höstas när vi tog bilen till Göteborg, ca 2,1kWH i snittförbrukning = ca 33 mils räckvidd och laddning full effekt 100kWH vilket gav 10-80% på 30 minuter.

Jag provkörde ett stort antal elbilar innan jag bestämde mig (dock inte Kia Ioniq 5, däremot Hyundai Ioniq 5 ). Det går ju inte att komma ifrån att Mercedes är några klasser upp när det kommer till komfort och kvalitetskänsla är motsvarande koreanska skrammelburkar. Kupén är dessutom väldigt rymlig och jag fick ett oslagbart pris.

Trots allt överväger nackdelarna fördelarna och det går inte försvara med en lägre driftskostnad då kalkylen för en bättre begagnad Dieselbil är lika bra/bättre (även inräknat oförutsedda reparationskostnader etc).

Min uppfattning är att ägandet av elbil gärna förskönas för att det är modernt och miljösmart. Om man jämför verklig körning (dvs inte fisköra i 90 på motorvägen och snålar på värmen i kupén vilket verkat blivit ett kännetecken hos elbilsägare) så är inte räckvidden så pass bra som man vill få det att låta. Jag tror om 3-4 år när räckvidd, laddnätverk och laddningshastighet kommit några steg längre så kan det nog bli aktuellt igen.

Det finns säkert dem som förskönar det. Men det blir ju också väldigt modellberoende hur det upplevs. Samt såklart hur man kör till vardags. Jag var till Skåne och Köpenhamn i somras, från Gävle. Jag upplevde inte att jag behövde anpassa mig alls till elbil. Det var ännu smidigare än med bensin/diesel för vår del.

*Jag satte landsgränsen till 100% kvällen innan.

*Kom ut på morgonen och packade en fulladdad bil.

*åkte upp på motorvägen och satte farthållaren på 120 km/h

*Låg så hela vägen till Linköping (bortsett från trafiken runt Stockholm där det såklart inte gick lika fort).

*Svängde av vid Tesla super charger Linköping, pluggade i laddare, och käkade lunch på ChopChop. 28 minuter efter jag pluggade in var bilen redo att åka vidare. Då var vi precis på väg med brickorna till avlämningen på restaurangen.

*upp på motorvägen igen och i med farthållaren ställd på 120km/h

*Svänger av i Markaryd vid SuperChargern. Går in på närliggande vägkrog och mack för att pissa och köpa en kaffe.

*eftersom det var kö till toan så hann bilen ladda 15% mer än vad som bilen räknade behövdes för att komma fram till hotellet i Malmö.

*Kommer fram till hotellets parkeringsgarage med laddare. Har 35% batteri kvar. Kopplar i laddare. Utgår från malmö, bilar runt Skåne och Köpenhamn utan att någonsin behöva stanna och ladda eftersom vi alltid kommer tillbaka till hotellet med laddning på kvällen.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjan_84:

Min uppfattning är att ägandet av elbil gärna förskönas för att det är modernt och miljösmart. Om man jämför verklig körning (dvs inte fisköra i 90 på motorvägen och snålar på värmen i kupén vilket verkat blivit ett kännetecken hos elbilsägare) så är inte räckvidden så pass bra som man vill få det att låta. Jag tror om 3-4 år när räckvidd, laddnätverk och laddningshastighet kommit några steg längre så kan det nog bli aktuellt igen.

Håller inte alls med dig faktiskt, men det beror såklart mycket på vad för bil man köper. Just EQB skulle jag klassa som en rätt dålig elbil för långfärd då den har hög förbrukning, mindre batteri och långsam laddning. Så ja med den typen av bil så tar det såklart längre tid men det är ju beslutet man tar när man väljer vilken bil man köper, vad prioriterar man.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjan_84:

Nja håller inte med riktigt. Först och främst så vill jag återigen poängtera att orsaken att jag byter bil är främst egenskaperna vintertid i kallt klimat. Bilen har värmepump. Det fungerade betydligt bättre i höstas när vi tog bilen till Göteborg, ca 2,1kWH i snittförbrukning = ca 33 mils räckvidd och laddning full effekt 100kWH vilket gav 10-80% på 30 minuter.

Jag provkörde ett stort antal elbilar innan jag bestämde mig (dock inte Kia Ioniq 5, däremot Hyundai Ioniq 5 ). Det går ju inte att komma ifrån att Mercedes är några klasser upp när det kommer till komfort och kvalitetskänsla är motsvarande koreanska skrammelburkar. Kupén är dessutom väldigt rymlig och jag fick ett oslagbart pris.

Trots allt överväger nackdelarna fördelarna och det går inte försvara med en lägre driftskostnad då kalkylen för en bättre begagnad Dieselbil är lika bra/bättre (även inräknat oförutsedda reparationskostnader etc).

Min uppfattning är att ägandet av elbil gärna förskönas för att det är modernt och miljösmart. Om man jämför verklig körning (dvs inte fisköra i 90 på motorvägen och snålar på värmen i kupén vilket verkat blivit ett kännetecken hos elbilsägare) så är inte räckvidden så pass bra som man vill få det att låta. Jag tror om 3-4 år när räckvidd, laddnätverk och laddningshastighet kommit några steg längre så kan det nog bli aktuellt igen.

men om du jämför en eqb diesel och den elbilen.. ser verkligen kalkylen så bra ut för dieselversionen? är det värt att lukta på ångorna och lämna in på årlig service?

sen tyckte jag att eqb'n är en för "gammal" bil för oss även om det hade varit najs med mercedes märket..

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

De priser som nämnts i tråden är långt ifrån det värsta man kan hitta, var man bor och framförallt ålder på ägaren påverkar enormt.

Testade att kolla pris hos If och Trygg-Hansa på en Tesla 3 LR för min 20 åriga dotter som bor i lägenhet i Stockholmsområdet. Strax över 6000 spänn, i månaden ville de ha för det... D.v.s. över 70 000 kr per år. Själv får jag 1700 kr/månad för samma bil hos IF och ca 1500 kr/mån hos Trygg Hansa.

Kollade en hel del på just en sådan bil för något år sedan, då med planen att köpa den och ha den under rätt många år (en av bilarna jag har nu köptes ny, den är nu 17 år gammal och blivit kvar mest för att den verkar vägra gå sönder...).

Jag får känslan att det är motoreffekten som är huvudproblemet. Är rätt snarlik försäkringskostnad för Tesla 3 LR (490 hp) som för t.ex. en "riktig" Mustang (460 hp) för mig. Verkar kvitta om det är elbil eller ej.

Tar man en Hyundai Kona Electric eller liknande, ~200 hp, är man nere på ca 2/5 av kostnaden.

Kan ju vara motoreffekten som spökar.

Men det förklarar ju inte helt den enorma skillnaden mellan dig och din dotter. Kan kanske vara en kombination av ung förare och motorstark bil som slår lite extra illa?

Köpte en liten elbil till min dotter, en Mini Cooper SE, och då hon bara är 16 år så har jag försäkringen på mig. Iofs. är det halvförsäkring, så går ju inte alls att jämföra, men betalar ca 3000/året för den.

Mina Teslor är alltid nya, så även där har jag tur att det är halvförsäkring. Betalar ca 7000/året för min M3 LR med försäkring på bolaget (som normalt är mycket dyrare än privata försäkringar). Det tycker jag ändå är klart rimliga priser för sammanhanget.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nuken:

Har en M3LR 2021 och betalar nu ca 500 kr i månaden för halv. Hel kommer att gå på 900 kr i månaden.
Det är inte billigt, men inte heller snordyrt.
Försäkringen är hos WaterCircles.

Gott. Känns som ett klart rimligt pris för både hel och halvförsäkring.

Så detta visar ju på vilken enorm spridning det finns på försäkringskostnader gällande just Teslor.

Är det privat eller företagsförsäkring?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/