Argument för att uppgradera till Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Men om datorn kan säga till vad terminalen ska göra så lär det ju gå data mellan båda, åt båda hållen?

Det går data mellan terminal och kassan, korrekt. Men vad ska kassan med kortuppgifter till? Det enda kassan behöver veta är ifall köpet gick igenom eller inte.

Väldigt förenklat, så skickar kassan en begäran till kortterminalen om att göra ett köp om 1.000 kronor. Om kunden använder sitt kort, sin telefon eller betalar via Klarna, har kassan ingen aning om - och bryr sig inte heller. Kortterminalen försöker genomföra transaktionen och meddelar kassan huruvida det gick bra eller inte.

Tillägg/redigering:

Om du undrar hur vissa butikers kundklubbar kan veta att du handlat utan att du identifierat dig, så sker detta via dina kortuppgifter. Vissa kortterminaler kan returnera en hash av ditt kortnummer och denna kan sparas i kassan och kan då förstås kopplas till ett kundregister.
Men det är som sagt en hash av kortnumret och inte ditt kortnummer.

Lagt till info om hur kort kan kopplas till kundregister
Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
NVIDIA GeForce GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

Systemet är skrivet i VB6, så låter jag bli att skriva nya funktioner i C#, så är ju problemet löst

I feel the pain...

Hursomhelst sikta på W11, all fokus från MS skiftas dit, skulle vara bra om det fanns en enklare licens av W11 ni kunde sälja billigt. Typ en VM (docker) i kundernas datorer, nu är jag långt utanför mitt kompetensområde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

I feel the pain...

Hursomhelst sikta på W11, all fokus från MS skiftas dit, skulle vara bra om det fanns en enklare licens av W11 ni kunde sälja billigt. Typ en VM (docker) i kundernas datorer, nu är jag långt utanför mitt kompetensområde.

Tack och lov behöver jag inte sitta med VB6-dyngan mer än för att testa mina egna funktioner, men det är verkligen en plåga, språkmässigt, men kanske än värre är det med Visual Studio 6 som inte har mer funktioner än Notepad

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
NVIDIA GeForce GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem

De har troligen inte kassa-datorerna på ett eget nät. Allt som behöver internet i butiken på samma subnät. Så saker sprids den vägen. En del kanske även delar samma nätverk med kunderna. För de vet inte bättre.

Om butiken bara har en kassa och hårdvaran pajar så får de hålla stängt. Så det är ett argument mot gammal hårdvara. Men har man två kassor som inte är beroende av varandra, (typ att en är masterkassa) så klarar man sig på gammal hårdvara.

Jag tror vägen att gå är att släppa en ny version med nya funktioner som bara är för Windows 10 och nyare. Sedan behålla den gamla och där bara släppa buggfixar. Samt se till att marknadsföra dem som någon skrev tidigare.

Försöka få med återförsäljare på tåget som säljer er mjukvara bundlad med hårdvara och erbjuda bra rabatter på ett nytt paket vid inbyte av den gamla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Sen hade jag nog inte rekommenderat Windows 10. Kommer inte finnas nån support efter 2025 (säkerhet till 2029 för enstaka LTS, tex 1809 men ingen kör den idag) och det är bara 2 år kvar.

Jag kör LTSC 2019 privat

Annars är det IoT versionen man ska sikta på numera, då vanliga LTSC 2021 inte är värd namnet längre.

Windows 10 IoT Enterprise LTSC 2021 har extended support fram till Jan 13, 2032.

https://learn.microsoft.com/en-us/lifecycle/products/windows-...

Windows 11 litar jag inte på i kritiska system förrän det kommer en LTSC-version.

Bäst hade nog varit att bara överge Windows helt och köra GNU/Linux med Wine

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

För mig som utvecklare är det irriterande att bli begränsad, men att jag inte kan använda de senaste funktionera begränsar inte för kunden. Det innebär bara att jag måste skriva mer kod för att åstadkomma samma sak. Kunden märker i slutänden ingen som helst skillnad. Jag menar - det är ett butiks-, och kassasystem, så det är inte direkt beroende av senaste DirectX och liknande

Så säkerhet är det enda argumentet jag själv kan komma på, men som sagt - vi har inga skräckexempel att hänvisa till och då faller det argumentet rätt platt.

Detta är förstås också en affärsmässig fråga. Att bibehålla stöd för gammal mjuk- och hårdvara kostar pengar eftersom arbetsinsatsen blir större än vad den annars varit, och i slutändan så är det kunderna som får betala för detta

Skrivet av Superfrog:

Det går data mellan terminal och kassan, korrekt. Men vad ska kassan med kortuppgifter till? Det enda kassan behöver veta är ifall köpet gick igenom eller inte.

Väldigt förenklat, så skickar kassan en begäran till kortterminalen om att göra ett köp om 1.000 kronor. Om kunden använder sitt kort, sin telefon eller betalar via Klarna, har kassan ingen aning om - och bryr sig inte heller. Kortterminalen försöker genomföra transaktionen och meddelar kassan huruvida det gick bra eller inte.

Tillägg/redigering:

Om du undrar hur vissa butikers kundklubbar kan veta att du handlat utan att du identifierat dig, så sker detta via dina kortuppgifter. Vissa kortterminaler kan returnera en hash av ditt kortnummer och denna kan sparas i kassan och kan då förstås kopplas till ett kundregister.
Men det är som sagt en hash av kortnumret och inte ditt kortnummer.

Ja, vanligtvis så brukar man ha två alternativ att hantera detta på, att kortterminalen inte är kopplad till kassan varvid kassören slår in summan manuellt på kortläsaren för att ta betalt. Som kund så brukar man då få ett kvitto på köp och ett separat på kortbetalningen.

Det andra alternativet är att kassasystemet skickar denna information till kortterminalen, vilket kan ske via det lokala nätverket om kortläsare och kassasystemet båda är anslutna till det - vilket förstås också måste ha tillgång till internet för att att terminalen ska kunna kontakta betalningsleverantören (alt. en telefonlinje där terminalen ringer upp betalningsleverantören men det kan knappast vara så vanligt numer). Kortterminalen svarar då kassasystemet om betalningen lyckats och i sådana fall vilken information om betalningen som ska läggas till på kvittot.

Övrig hårdvara brukar vara rätt enkel, en streckkodsläsare, kassalåda och termoskrivare för kvitto - vanligtvis anslutet via USB.

Internetanslutning i kombination med gamla operativsystem som inte uppdateras längre är förstås ingen bra lösning säkerhetsmässigt, men det är osannolikt att detta kan utnyttjas för att komma över kortuppgifter då det inte är något som terminalen delar med kassasystemet.

Permalänk
Medlem

Windows har blivit en resursslukande dinosaurie med ett välsminkat yttre. Det finns andra alternativ, som tex RHEL.

Permalänk

när folk säger nej till mig gällande ny firmware i larm och passer så brukar jag göra följande:

gör backup, vänta tills efter arbetstid, tryck på uppdatera, be om förlåtelse, utvärdera resultatet. Allt som oftast är de då nöjda med de nya funktionerna som de inte visste att de ville ha eller ett stabilare program

Visa signatur

To See That Which Is Not There,
Gaze Upon What Is

Permalänk
Medlem

If it ain't broke, don't fix it.
Säkerhetsaspekten är det viktigaste, undersök det noggrant om det finns några potentiella säkerhetshål och framförallt när det kommer till användarna. Oavsett kön så lås ned möjligheten till att surfa eller plugga in saker via usb via gpo om du kör Windows-miljö. Annars hade jag nog suttit stilla i båten och börjat testa med w11 i labbmiljö först.

Innan migrering sker så måste vara saker vara säkra och testade, finns inget värre än när det kommer beslut om om migrering utan test innan och det går på röven och du får skiten för att du måste lösa problem du inte visste fanns.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Finns ju kritiska samhällssystem som fortfarande kört NT3.51, host host

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk

Känner igen din smärta..
Jag har erfarenhet inom området (skötte globala driften av kassalösningen hos sveriges största modeföretag för 10 år sen drygt) där vi hade liknande tankar, då handlade det om Windows 2000 maskiner i tusental som sen länge gått ur tiden redan då. Jag satt på driften och hanterade utrullningar av en kassa-programvara från extern part liknande den som du utvecklar.

Värt att notera som flera gjort är att kassasystem/industri system i windows-världen är en helt annan best än vanliga privata system samt standard kontorsdatorer, pga alltifrån custom-hårdvarukrav, tillbehörskrav, legala krav etc.

Det finns dessutom starka regulationer kring korthantering från kortindustrin som förkortas PCI och de ställer krav som måste uppfyllas av alla organisationer som hanterar ex vis VISA, mastercard m.fl

Det som satte spiken i kistan och till slut möjliggjorde byte var nog flera anledningar:

- Svårare och svårare att få tag i custom-hårdvaror pga fler och fler lämnade legacy-hårdvarorna
- Leverantören av kassa-programvaran hade färre och färre utvecklare dedikerade då dom flesta gått vidare till modernare OS
- själva OS’et saknade stöd för modernare gränssnitt
- Svårare och svårare att upprätthålla PCI compliance, då man fick uppleva flera PCI audits
- OS’et och hårdvaran omöjliggjorde en modernisering som kunder vill ha /förväntade sig, se på konkurrenterna ex vis

Jag har lämnat retail sidan av IT sen länge, så jag är osäker på om detta ger dig nått men några funderingar:

- Hur väl uppfyller dessa kunder PCI DSS?
- Känner dom ingen oro kring att drabbas av audits?

Ett förslag är att som minimum kanske kräva att er app tar över windows explorer, ex vis via shell launcher. Minimerar möjligheten att surfa runt och klicka hejvilt, annars blir det för likt en kontorsdator i upplevelse för gemene man.

Ps. Nu kanske nån undrar hur i h-e kunde 100-tals butiker rulla på win2000 så länge. Det undrade jag med och det var nog mer tur att inte större incidenter a’la coop inträffade. Visst hade vi rutiner att låsa ner och skydda på andra sätt (inget internet, separata VLAN etc) men jag är än idag nästan chockad hur vi klarade att upprätthålla en flotta på 20000 maskiner med begränsade resurser, även om vi hade några close-calls..

Permalänk
Medlem

Minns du Wannacry? Viruset som stängde ner brittiska NHS och lite till? Den slog ju så hårt eftersom det var massa xp datorer som inte blivit uppdaterade.
Studies
Windows 7 är byggt säkrare, men det kan ju finnas lika potenta buggar ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

Vi har fortfarande ett hundratal klienter som kör Windows 7 och ingen av dessa har något intresse av att byta till Windows 10, då det ur deras synvinkel inte innebär några som helst fördelar.

Datorerna som kör Windows 7 är främst kassadatorer som kör vårt butiks-, och kassaprogram. Alla är Internetuppkopplade, men samtliga befinner sig bakom en eller flera brandväggar.

Jag jobbar som utvecklare och för mig innebär Windows 7 att jag endast kan använda .NET Framework 4.5.2. Framework 4.8 fungerar på Windows 7 om allt är uppdaterat, men vi vill hellre uppgradera datorerna till Windows 10.

Eftersom det främsta programmet som används på dessa datorer är vårt butiks-, och kassaprogram, så är det enda argumentet vi kan komma på säkerheten. Men samtliga datorer befinner sig bakom brandväggar och då är ju risken tämligen låg, åtminstone enligt mina begränsade kunskaper inom området.

Så vilka argument kvarstår då?

Hur många är några hundra datorer? En märkbar andel eller bara en mätbar andel kunder? Utgå från att kunden har rätt, utifrån behovet så finns det inget i Windows 10 som Windows 7 inte gör, annat än säkerheten. Som du märkt är det inte ett område som är prioriterat av kund och inget som ditt företag bryr sig om i och med att det inte är specificerat. Nu har ni upptäckt att förutsättningarna är bättre i en senare variant av Net Framework, vilket inte är relevant för kunden.

Om jag var i ledande befattning hos er skulle jag se över avtalet som ni har med kunderna och så snart som möjligt gå ut med ett brev där det står något i stil med "Windows 7 har slutat supportats av Microsoft sedan OLED var en klassfråga och därför bedömer vi att vi inte kan utveckla eller underhålla plattformen på den nivå vi anser att ni och era kunder är värda. Till sommaren kommer vi därför sluta ge support till er som kör Programnamn på Windows 7 och vi uppmanar er därför att uppgradera till Windows 10, alternativt Windows 11, som är betydligt säkrare oc hanterar era kunders data bättre. Självklart kan vi bistå er med hela processen. Era kunder kommer tacka er för att ni tänker på dem!"

Jag skulle således fokusera på era kunders kunder. Kanske ta fram en liten logga/certifiering (ISO27001 har väl något tror jag) och skapa en kravlista. Låt det vara frivilligt att uppfylla den men var inte blyga med att visa upp den heller.

Permalänk
Medlem

Ni verkar ju ha samlat ihop en enorm teknisk skuld och håller på att köra ner i diket. Som utvecklare är det ju tyvärr bara att ta den smällen, men det du kan göra är att påtala uppåt vad det här innebär ur ett ekonomiskt perspektiv. Vad kostar det att inte kunna använda ny hårdvara på Windows 7, att inte längre kunna installera Windows 7, d.v.s typ det @Stoffep77 skrev. Du behöver alltså inte komma med några siffror, men påpeka att er nuvarande situation kan komma att stå er dyrt. Sedan får man väga det mot vad det kostar att sluta stödja Window 7.

Det här är ju en ledningsfråga, och det känns ju som att de som bestämmer antingen har noll koll eller har bestämt att systemet inofficiellt är end-of-life.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Finns ju kritiska samhällssystem som fortfarande kört NT3.51, host host

Vet du nåt specifikt? Jag är bara nyfiken.

Men jag antar att dom ligger på nåt gammal styrsystem för nånting som inte är uppkopplat till nåt. Utan bara är typ en terminal som sköter nåt.
Eller?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Ni lärde er inget av Coop? vilken butik är det så jag kan sluta handla där?

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av basn:

Ni lärde er inget av Coop? vilken butik är det så jag kan sluta handla där?

Coop blev inte hackade, än mindre på grund av något säkerhetshål i Windows: #19920834

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
NVIDIA GeForce GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

Coop blev inte hackade, än mindre på grund av något säkerhetshål i Windows: #19920834

Du lärde dig inte alltså, lita inte på någon.
Keep uptodate.
Vad kostar det för alla om allt ligger nere?
Vad kostar det för butiksägaren om alla kassor ligger nere?
Det är sådana saker man MÅSTE ställa till dem.
Förlåt men du lärde dig inte.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av basn:

Du lärde dig inte alltså, lita inte på någon.
Keep uptodate.
Vad kostar det för alla om allt ligger nere?
Vad kostar det för butiksägaren om alla kassor ligger nere?
Det är sådana saker man MÅSTE ställa till dem.
Förlåt men du lärde dig inte.

Om någon av våra kunder skulle bli hackade på något sätt, så är det ungefär lika illa som att datorn packar ihop och de kommer stå utan kassadator några timmar eller dagar, beroende på hur angelägna de är att få igång saker och ting.

Datorer packar ihop lite då och då och ingen har en reservdator stående i garderoben, men är det panik, så kan vi installera systemet på nästan vilken dator som helst, så de kan springa över till närmsta datorbutik och köpa en dator. På ett par timmar kan de vara igång igen.

Detta har vi kunnat göra långt innan Coop blev drabbade och det vi lärde oss av Coop-incidenten var att vi har ett ganska bra system när något går åt skogen Detta trots att vi kan köra systemet på Internetuppkopplade datorer med allt från Windows XP och senare.

Nackdelen med detta är att det är svårt att argumentera varför kunden ska uppgradera något, åtminstone om det kostar något.

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
NVIDIA GeForce GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem

Ni skulle senast 2018 meddelat era kunder att i samband med att windows 7 når EOL att ni kommer sluta stödja windows 7, lätt att vara efterklok men ni måste ge era kunder en förvarning med ett par år.

Ni har även missat att windows 8.1 nåt EOL 10 januari.

Planera för när windows 10 ska nå EOL 14 oktober 2025. Då det verkligen för med sig krav på ny hårdvara.

Alternativt kan ni ställa in siktet på ESU som är 3 år efter EOL, eller LTSC om ni vill förlänga stödet ännu länge.

Permalänk
Medlem

Som leverantör tycker jag att man får anpassa sig efter sina kunders önskemål och miljö, helt enkelt för att det är bäst för business. Kanske inte det roligaste som utvecklare, men det är ju ett företag ni driver.
Men man kan ju helt klart uppmana sina kunder att INTE använda gamla och opatchade system på sina datorer. Förklara risken med tex ransomware.

Visa signatur

Maskin: i7, 32GB ram, Nvidia GTX 1080, Samsung SSD, XFX 850W, 2 x Acer 22" + Acer 27" XB271HUBM
OS: Win10 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Ni skulle senast 2018 meddelat era kunder att i samband med att windows 7 når EOL att ni kommer sluta stödja windows 7, lätt att vara efterklok men ni måste ge era kunder en förvarning med ett par år.

Ni har även missat att windows 8.1 nåt EOL 10 januari.

Planera för när windows 10 ska nå EOL 14 oktober 2025. Då det verkligen för med sig krav på ny hårdvara.

Alternativt kan ni ställa in siktet på ESU som är 3 år efter EOL, eller LTSC om ni vill förlänga stödet ännu länge.

Tyvärr så äger de väl inte hw eller licenser så det är väl kunderna som installerar... vilket är kaos ...
Tror nog snarare man ska sluta handla hos de handlarna de stödjer.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Skrivet av Superfrog:

Eftersom 99% av användarna är kvinnor, så är det aldrig någon som "råkar" surfa in på "aftonbladet", ladda ner och installera något obskyrt program Så risken att något illasinnat program skulle ta sig in på datorn är väldigt låg.

Tar mig för pannan! Skojar du? Det är nog bättre du anlitar en datatekniker som sköter det här åt dig. Datorer och säkerhet är nog inte din starka sida.

Permalänk

Den primära anledningen är att Windows 7 inte längre får säkerhetsuppdateringar. Bara det bör vara skäl nog egentligen.
Ska man envisas med windows 7 bör man nog åtminstone inte ha internetåtkomst på just den maskinen, eller åtminstone väldigt begränsad sådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

...

Nackdelen med detta är att det är svårt att argumentera varför kunden ska uppgradera något, åtminstone om det kostar något.

Läste du mitt inlägg på sidan 1? Jag skulle vilja påstå att du försöker lösa fel problem. Det kommer alltid vara svårt att motivera kunden/klienten att uppgradera eftersom deras mål inte är samma som ditt. De vill bara ha ett fungerande system, när de väl har det så är deras problem löst.

Forka av ert program i en legacy-version och en ny. Utveckla mot nyare plattformar i den nya versionen och lägg allt krut där. Skippa framåtkompatibilitet i legacy-versionen så slipper du så gott som allt underhållsarbete där också (eftersom kunderna kör på gamla ouppdaterade OS så är det inget som plötsligt går sönder).

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Läste du mitt inlägg på sidan 1? Jag skulle vilja påstå att du försöker lösa fel problem. Det kommer alltid vara svårt att motivera kunden/klienten att uppgradera eftersom deras mål inte är samma som ditt. De vill bara ha ett fungerande system, när de väl har det så är deras problem löst.

Forka av ert program i en legacy-version och en ny. Utveckla mot nyare plattformar i den nya versionen och lägg allt krut där. Skippa framåtkompatibilitet i legacy-versionen så slipper du så gott som allt underhållsarbete där också (eftersom kunderna kör på gamla ouppdaterade OS så är det inget som plötsligt går sönder).

Jag måste hålla med här.
@Superfrog Finns det något i erat supportavtal som säger att ni även måste uppdatera mjukvaran i all oändlighet så länge kunden bettalar för supporten?
Kanske nya avtal måste skapas i sådana fall och göra en EOL på de nuvarande. Dvs, där avtalet säger att ni inte behöver släppa nya uppdateringar till mjukvaran om kunden kör ett OS som har nått EOL.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Ni äger inte datorerna som ert system körs på, så det enda ni kan göra är att meddela era systemkrav vad gäller operativystem, prestanda med mera.

Antingen så fortsätter ni ha stöd för Windows 7 och "uppmuntrar" era kunder att fortsätta köra något som Microsoft inte längre stöder för gemene man. Visst finns det extended support, men det kommer knappast någon butik betala för. Kunderna kommer vara nöjda för de slipper investera i något nytt "dyrt" och ni fortsätter vara missnöjda för att ni inte kan använda nya funktioner i .NET. Ni tar kostnaden för den dyrare utvecklingen eller höjer priserna mot era kunder (vilket också kan leda till minskat kundunderlag).

Eller så säger ni att från och med det här datumet så kräver ni Windows 10 eller senare för att ni ska kunna tillhandahålla en säker, stabil och fungerande tjänst som får nya funktioner. De kunder som vill fortsätta ha er tjänst löser problemet, de som absolut vill ha kvar sin dator stannar på Windows 7, byter kassasystem och ser antalet leverantörer minska stadigt den kommande tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Var det inte så att det var gamla Win7 som blev hackade inifrån när Coop inte kunde ta betalt? Minns bara något svagt.

Var mjukvaran Kaseya som var boven i det dramat, skulle ha kunna hänt på vilket OS som helst som den mjukvaran är installerad på.

Med det sagt så är det säkert Win7 också på dem, många PoS har det idag, oftast beror det väl på att mjukvaran de kör är gammal som gatan och inte kan köras på nyare OS, snålhet som i längden kostar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Kalla fortinet normal. Hahah. Den är 10x högre än kundens budget sträcker sig efter att man försökt få dem att lägga en budget över huvud taget.
De flesta småkunder som detta vill inte betala mer än minimum.

Svaret gällde inte vad dom ville betala utan specifikt vad en fw löser.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av basn:

Tyvärr så äger de väl inte hw eller licenser så det är väl kunderna som installerar... vilket är kaos ...
Tror nog snarare man ska sluta handla hos de handlarna de stödjer.

Jo, men då kan de gå vidare till nyare .net och så när kunderna klagar på att uppdateringarna inte funkar så kan de referera till mailet de skicka ut för flera år sen.