Apple kan sjösätta nytt flaggskepp med Iphone Ultra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Det går i cykler helt klart. Samma design sedan 12an och som du själv sa var det knappt några nyheter, förutom på Pro. 14 och 14 Plus var ju knappt S modeller helt ärligt. Med ny design och mer features lär säkert en Ultra sälja väldigt bra.

Bytte själv från 13 Pro Max till nu 14 Pro Max och det är större skillnader än vad du tror. Det kanske inte är skillnader värda att trycka ut på papper som sälj argument men det märks ändå i det vardagliga att allt är putsat på lite mer kameran har ett lite snabbare och effektivare auto focus. Always on displayen gör en enorm skillnad i det vardagliga livet. Det är liksom som sagt inga stora utmärkande grejer utan massa små förbättringar som man kanske bara märker om man faktiskt har telefonen och använder den dagligen.

Känns lite som att Iphone har fallit in lite i samma bana som Intel's Tik - Tok cykel.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Vågar man hoppas på Thunderbolt 4 med full funktionalitet?

Permalänk
Medlem

Skönt att Apple inte heller snålar med kvalitén, då får det kosta.

Smart drag också, det blir en trappa där Ultra-features kommer trilla neråt i de lägre modellerna med tiden. Nyhetens behag! Ska man ha det alla senaste direkt före alla andra, då blir det dyrt - innan det kan tillverkas i större skala. Produktionskostnaderna kommer går ner med tiden när de större volymerna är möjliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Bytte själv från 13 Pro Max till nu 14 Pro Max och det är större skillnader än vad du tror. Det kanske inte är skillnader värda att trycka ut på papper som sälj argument men det märks ändå i det vardagliga att allt är putsat på lite mer kameran har ett lite snabbare och effektivare auto focus. Always on displayen gör en enorm skillnad i det vardagliga livet. Det är liksom som sagt inga stora utmärkande grejer utan massa små förbättringar som man kanske bara märker om man faktiskt har telefonen och använder den dagligen.

Känns lite som att Iphone har fallit in lite i samma bana som Intel's Tik - Tok cykel.

Ja det var ju därför jag skrev "förutom pro". De fick några trevliga features som du påpekade.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Extern lagring (microSD)
M3
USB-C
ingen notch/ö

Borde gå att genomföra

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Extern lagring (microSD)
M3
USB-C
ingen notch/ö

Borde gå att genomföra

varför skulle dom sätta in microSD?
bättre o bara sälja en 1-2TB enhet istället för överpris.
USB-C lär väl det bli oavsett. M3? Tror inte det, inte ens M1 finns ju i deras telefoner. Drar nog för mycket ström för storleken, om det inte är en M1 mini men det är väl redan vad som körs i deras mobiler.

Permalänk
Medlem

mini med usb c

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

varför skulle dom sätta in microSD?
bättre o bara sälja en 1-2TB enhet istället för överpris.
USB-C lär väl det bli oavsett. M3? Tror inte det, inte ens M1 finns ju i deras telefoner. Drar nog för mycket ström för storleken, om det inte är en M1 mini men det är väl redan vad som körs i deras mobiler.

För folk som filmar mycket tänkte jag, men kör de full USB4 så kanske bandbredden räcker till ändå

En sak till som hade varit nice är större batteri, eller ännu bättre: utbytbart, men det lär aldrig hända

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

För folk som filmar mycket tänkte jag, men kör de full USB4 så kanske bandbredden räcker till ändå

En sak till som hade varit nice är större batteri, eller ännu bättre: utbytbart, men det lär aldrig hända

Nu tänker du som en konsument och inte som en ondskefull Apple-direktör.

Permalänk
Medlem

Så iPhone 15 Pro kommer vara iPhone 15 och iPhone 15 Ultra kommer vara Pro och iPhone 15 då iPhone 14 Plus typ. Priset höjs förstås pga namnbytet. *sigh*

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Livsnjutare 😎

Mer än 20k ?!?

Vad hände med lågkonjunkturen?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

microSD kommer nog aldrig hända på en iphone.

Kom ihåg att de video codecs och bitrates som används för top of the line idag kräver mera bandbredd än vad t o m fullstor SDXC kan leverera. Visserligen kan en telefon med dagens kraftfulla CPUer komprimera hårdare men då får du oftast mindre "redigerbarhet" och kvalitet.

Det finns en anledning att professionella kameror går över till CFExpress m fl.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Jag ska uppgradera i höst då jag sitter på en "gammal" iPhone 11 Pro från 2019. Skippade förra året då iPhone 14 var lite meh...

Denna modell kommer dock inte vara intressant för mig. Jag använder därtill telefonen allt mindre så en basic variant räcker.

Tänker likadant här. Ska bli så j*vla skönt att slippa lightningporten. Kör vidare på min 12 PRO Max.

Permalänk
Medlem

När vi är på väg in i en lågkonjuktur med stigande räntor, känns som rätt tillfälle att introducera en ultradyr high-end produkt.
Jag har inget dåligt jobb, har bra betalt, inga barn och lever själv med låga utgifter. Men trots det så är viljan att betala dyrt för high-end produkter extremt låg, och blir bara lägre. Känns inte värt det.

Med det sagt, det är Apple, dom kommer säkert sälja helt okej ändå, speciellt i USA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Mer än 20k ?!?

Vad hände med lågkonjunkturen?

Avbetalning via klarna eller liknande.
Allt för att bibehålla den gamla livsstil 😂
Livet är en ränta

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Skrivet av Tanax:

När vi är på väg in i en lågkonjuktur med stigande räntor, känns som rätt tillfälle att introducera en ultradyr high-end produkt.
Jag har inget dåligt jobb, har bra betalt, inga barn och lever själv med låga utgifter. Men trots det så är viljan att betala dyrt för high-end produkter extremt låg, och blir bara lägre. Känns inte värt det.

Med det sagt, det är Apple, dom kommer säkert sälja helt okej ändå, speciellt i USA.

Jag ser inte problemet. Jag ser det lite som att Volvo släpper en ultradyr version av deras bil, det kan de göra trots det är lågkonjektur.
I Apple fallet så är telefonen inte på något sätt exotisk dyr även om den hade kostar 30 000kr, väldigt många har råd med en sådan. Det enda är mer att det är 30 000kr på en produkt som historisk har snabbt blir gammal emot vad som kommit.

Det jag har svårt att förstå mig på är folk som köper väldigt dyra teknikprylar som snabbt föråldras och har dessa i väldigt många år. De kommer då köra med dåliga produkter länge och betalat mycket för detta.
Det som nu börjar hända på iPhone sidan är att telefonerna utvecklas mindre och det blir mer naturligt att köpa en dyr mobil för att ha väldigt länge.
Det som dock stör mig på iPhone nu är ingen USB C, gigantisk kamerahål och milt sagt kass objektiv för att zooma med. Jag förväntar mig ingen större skillnad de närmsta åren som förbättrar något mer än usb c. Så skulle jag välja mellan iPhone 14 och en Samsung S23 så hade jag valt iPhonen idag.. OBS idag sitter jag och surar att alla mobiler är dyra och har en massa brister som gör att jag ej känner mig motiverad att lägga ut så mycket på dem.

Permalänk
Medlem

Klart det finns en hel drös skulle köpa denna mobil om den fanns tillgänglig, det står ju Apple på den.

Lite grova antaganden åsido så ser jag inte riktigt vilken marknad denna produkten ska mätta, förutom de som vill ha bara för att de vill ha. Givet är det ju upp till individen att bestämma sina behov, men man kan ju ändå ställa sig frågande till när brytpunkten har anlänt avseende funktion och vill ha. Ska tillägga att jag är av uppfattningen att de som köper high-end teknik gör det varje eller vart annan generation, vilket något urholkar anledningen att man skulle köpa dyrt för att ha länge.

Är det ansvarsfullt att köpa en så dyr teknikpryl istället för att öka sin ekonomiska stabilitet, donera pengar till något bra ändamål, investera i ens barn eller barnbarns framtida ekonomiska situation eller en av många, många andra anledningar. Jag gissar lite krasst på att det är en väldigt liten skara människor som har så pass mycket disponibel inkomst att de utan bekostnad av andra behov kan köpa denna typen av produkt i den prisklassen.

Jag har i ärlighetens namn lite samma synpunkt när det gäller grafikkort de senare generationerna.

Men jag är väl en gneten snållänning antar jag.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Spännande! Ska bli intressant och se vad de hittar på. Tråkigt att den inte verkar komma detta året då jag tänkt köpa iPhone 15 Pro Max / Ultra 😁

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av [MSK]Jäger:

Titan som byggmaterial för stöttålighet, INGA externa portar mm, endast trådlös laddning.
kameror med extrem fisheye för actionfilming.

Trådlös laddning is a bitch när man reser men laddar man bara hemma är det väl okej..

Permalänk
Inaktiv

USB-C hade varit nice och en platt baksida (ingen kamera-bump) men tyvärr kommer mitt önskemål nr. 2 aldrig ske, kanske inte önskemål nr. 1 heller..

OT: Jag bet faktiskt i det sura äpplet och köpte min första Iphone förra veckan, en Iphone 13 mini trots att den har deras gamla skitkontakt mm. Tyvärr finns inte många andra alternativ, jag hade en Zenfone som var relativt liten också men som jag lyckades ha sönder och man kan ju inte köpa en identiskt telefon när man "uppgraderar".

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon347775:

USB-C hade varit nice och en platt baksida (ingen kamera-bump) men tyvärr kommer mitt önskemål nr. 2 aldrig ske, kanske inte önskemål nr. 1 heller..

OT: Jag bet faktiskt i det sura äpplet och köpte min första Iphone förra veckan, en Iphone 13 mini trots att den har deras gamla skitkontakt mm. Tyvärr finns inte många andra alternativ, jag hade en Zenfone som var relativt liten också men som jag lyckades ha sönder och man kan ju inte köpa en identiskt telefon när man "uppgraderar".

Det är så gott som klart att iPhone 15 har en Type-C port, om den har portar överhuvudtaget. Man behöver revolutionerande teknik som kan massproduceras till ett rimligt pris för få en helt platt baksida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon347775:

Trådlös laddning is a bitch när man reser men laddar man bara hemma är det väl okej..

Hel oanvändbart i bil om man inte har specialhållare eller en bil som är standardutrustad med rätt sorts laddplatta också. Hyfsat uselt på tåg, buss osv dessutom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon347775:

Trådlös laddning is a bitch när man reser men laddar man bara hemma är det väl okej..

Skrivet av ztenlund:

Hel oanvändbart i bil om man inte har specialhållare eller en bil som är standardutrustad med rätt sorts laddplatta också. Hyfsat uselt på tåg, buss osv dessutom.

Qi2/magsafe kommer kanske ändra på det kan man hoppas

https://www.sweclockers.com/nyhet/35492-ny-standard-for-tradl...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av slipbit:

Det är så gott som klart att iPhone 15 har en Type-C port, om den har portar överhuvudtaget. Man behöver revolutionerande teknik som kan massproduceras till ett rimligt pris för få en helt platt baksida.

Revolutionerande teknik vet jag inte.. Jag är inget geni men jag tänker att följande är rimliga alternativ:

Alternativ 1: Sämre kamera
Alternativ 2: Tjockare telefon

Edit. Vissa skal löser detta problem men ofta finns en extra upphöjning kring kameran på skalet också..

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Mer än 20k ?!?

Vad hände med lågkonjunkturen?

Jag antar att de som är beredda att lägga 20+ på en telefon inte berörs nämnvärt av en lågkonjuktur.

OnT:
Vetefan om det är speciellt smart att segmentera utbudet ytterligare. Blir ju som på 90talet med femtioelva varianter på macar :/
Om det stämmer ska det dock bli intressant att se vad de tycker är värt att spara till en ultravariant. Kan ju vara ny hårdvara som därmed möjliggör ny mjukvarufunktionalitet. Sedan efter någon generation så spiller det över till de "billigare" varianterna.

Har svårt att komma på vad mer jag skulle vilja ha mer i en mobil. Behöver inte mer lagring, bättre kamera eller snabbare överföring. Skulle vara bättre batteritid men det känns inte direkt som något "ultra". Antar att jag inte är tilltänkt konsument för denna typ av produkt när mail + whatsapp är primärt vad jag använder telefonen till

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Tycker det blir för många modeller. Är inte tre olika nog för att få med alla?

En billig, en mellanklass och en där de sätter in det bästa. Varför en fjärde?

för att tjäna mer pengar.

Permalänk
Medlem

Ska de inte lansera Iphone-väskan istället.
Din klumpiga jättetelefon kommer nu med axelremmar då den inte får plats i din ficka längre.

Testade en 12 mini och den fungerar tillräckligt bra.
Bättre batterikapacitet är det som behövs i dagens telefoner.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av medbor:

Qi2/magsafe kommer kanske ändra på det kan man hoppas

https://www.sweclockers.com/nyhet/35492-ny-standard-for-tradl...

Det är precis samma problem. Problemet är inte att jag inte har rätt laddare med mig utan att en USB kabel är betydligt smidigare i t.ex. tåg och flyg än att börja fippla med någon trådlös laddare. Enda lösningen jag hade sett som någorlunda acceptabel vore ifall alla bilar, tåg och flyg hade trådlösa laddare installerade vid alla sittplatser men det finns ändå tillfällen när USB kabel är smidigare (När man sitter och väntar i terminaler, cafeer etc.).

Edit. Dessutom kan du ju inte använda telefonen på ett smidigt sätt ifall den laddas på en fast installerad platta i flyg t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Mer än 20k ?!?

Vad hände med lågkonjunkturen?

SMS-lån för the win 😗
Nej seriöst, jag tycker att deras pro modeller nog känns tillräckliga. Både till storlek och pris, räknar en med Max här då den är för stor för mig.
Men....man ska aldrig säga aldrig. En dag står man där med en i handen i nån butik och testar och 🤤
Med tanke på hur länge min nuvarande 11:a som blir 4 år i september, håller...-0 känns det för min del som en värd investering att betala mer för nånting som jag vet får kontinuerliga uppdateringar under en lång tid. Säger inte att det inte existerar på Android, men faktum är att det är ett område där dom är ohotade.
....eller ligger en bra bit framför sina konkurrenter.

Samsung garanterar väl 3 (eller 4?) os uppdateringar och 4 eller 5 år med patchar om jag minns rätt? Och om jag har läst mig till rätt information så ska 11 ha garanterade uppdateringar till september 2025. Och den lanserades 2019. Så 6 år totalt. Sen vet jag inte om det bara är nya iOS versioner som är garanterade. Är det så att säkerhetspatchar garanteras ytterligare tid så är det ju ännu bättre.

Som jag ser det nu så börjar min 11:a likna det bästa köp jag gjort i teknikväg.

Tänk om nån tillverkare kunde komma upp i samma garanterade mängd uppdateringar.
TLDR Släpper dom en Ultra så kommer jag vara intresserad.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Borde inte Apple med sy ihop säcken. Så gränserna mellan ipad, telefon och dator bli ännu mindre.