Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Uppgradera ram?

Jag har en Lenovo IdeaPad 3 som jag ibland spelar på. Önskar ibland att spelen flöt på bättre och funderar om det kan hjälpa att uppgradera ram från 8 till 16 gb?
Är isf. dessa ram ett bra köp?

Ram

Dator

Permalänk
Hedersmedlem

Ser ut att vara 3200 minnen i från början, typ? https://www.dustinhome.se/product/5011192761/ddr4

Permalänk
Medlem

Om specen hos Elgiganten stämmer så sitter det just nu en 8GB-sticka i den. Det är både bra och dåligt. Det är dåligt eftersom en sticka ger sämre prestanda, men det är bra eftersom du då enkelt kan uppgradera till 16GB genom att stoppa i en till 8GB-sticka själv.

Men just nu har du DDR4-2933, medan de du länkar till bara är DDR4-2400. Det bästa vore att bara köpa en till DDR4-2933 8GB-sticka, men de verkar något sällsynta. Jag hittade detta kit med 2x8GB, men inga vettiga med bara 1x8GB.

Ett billigare alternativ är att köpa t.ex. ett sånt här 1x8GB DDR4-3200, men då är risken att minnena kommer köras som DDR4-2133 istället. Detta eftersom DDR4-2933 är max vad processorn klarar utan överklockning, och DDR4-3200-minnena lär inte ha någon profil för det. Och laptops brukar vara rätt begränsade när det gäller minnesinställningar, så att pricka rätt hastighet från början brukar vara bra.

Permalänk
Medlem

Bra tips!

Tack för detta! Dem 2x8 du länka till verkar väl toppen. Jag beställer väl helt enkelt dem om de är bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av silentX:

Tack för detta! Dem 2x8 du länka till verkar väl toppen. Jag beställer väl helt enkelt dem om de är bra?

Ja, jag kan inte se någon anledning till att de inte skulle fungera utmärkt. Jag kunde inte hitta något bättre alternativ i alla fall, DDR4-2933 verkar som sagt lite svårt att få tag på nu för tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av silentX:

Tack för detta! Dem 2x8 du länka till verkar väl toppen. Jag beställer väl helt enkelt dem om de är bra?

Den som sitter i är nog fastlödd så den kan du inte byta, så 1x8GB, köper du en 3200MHz sticka så lär du kunna köra den i 2933MHz men finns ingen garanti för det, vill man vara 100% säker så tar du och söker på minnesspecen på den befintliga med t.ex. HWinfo och söker efter en sticka med samma hastighet och latens.

Skulle nog också kolla med HWinfo bara för att se att det inte sitter 2x 4GB i den för då är det bara att glömma uppgradering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Den som sitter i är nog fastlödd så den kan du inte byta, så 1x8GB, köper du en 3200MHz sticka så lär du kunna köra den i 2933MHz men finns ingen garanti för det, vill man vara 100% säker så tar du och söker på minnesspecen på den befintliga med t.ex. HWinfo och söker efter en sticka med samma hastighet och latens.

Skulle nog också kolla med HWinfo bara för att se att det inte sitter 2x 4GB i den för då är det bara att glömma uppgradering.

Varför tror du att det nuvarande minnet är fastlött? Det är ju tvärtemot vad som står i specifikationerna för datorn i alla fall. Men absolut bra att dubbelkolla, det är inte alltid som specifikationerna stämmer.

Och det brukar sällan gå att köra DDR4-3200 som något annat än DDR4-3200 eller DDR4-2133 i en sån dator. Det brukar inte finnas några minnesinställningar alls på såna datorer, så det brukar oftast krävas att minnena har en SPD-profil för hastigheten man vill använda för att det ska bli rätt.

Permalänk
Medlem

Det verkar ju vara den här:

About your IdeaPad Gaming 3 15IMH05

Your computer's memory capability:
Maximum memory:
32GB
Slots:
2 (2 banks of 1)
Standard memory: 8GB removable

https://www.crucial.com/compatible-upgrade-for/lenovo/ideapad...

Men att kolla med HWinfo kan vara bra.
Akta för statisk elektricitet, när du gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Varför tror du att det nuvarande minnet är fastlött? Det är ju tvärtemot vad som står i specifikationerna för datorn i alla fall. Men absolut bra att dubbelkolla, det är inte alltid som specifikationerna stämmer.

Och det brukar sällan gå att köra DDR4-3200 som något annat än DDR4-3200 eller DDR4-2133 i en sån dator. Det brukar inte finnas några minnesinställningar alls på såna datorer, så det brukar oftast krävas att minnena har en SPD-profil för hastigheten man vill använda för att det ska bli rätt.

Kollade generellt på IdeaPad 3 15, de jag hittade hade alla fastlödda, på Thinkpads så är det väl bara P-serien som inte har det längre så blir allt vanligare, på X-serien finns inte ens slot för att lägga in ett till minne...

Men är det löstagbart så är det ju inga problem, samtidigt är det enklaste att kolla om det finns 1x sticka och sedan hitta en likadan eller liknande specs.

Angående köra 3200MHz så finns det visst, beror nog mer på BIOS/Moderkort, finns dock inga garantier på det men går ju att returnera i värsta fall.

Vi kör hur många 3200MHz som helst i både 2666MHz och 2933MHz på våra laptops, ingen av dem går ner i 2133 utan samma som den andra modulen som sitter i.

Kollar jag t.ex. på min egen jobbdator så står JEDEC-profilerna i HWInfo där, allt från 3200MHz och ner till 2133MHz, inbyggda har från 2666MHz och neråt.