Nintendo Switch tredje mest sålda konsolen i världen

Permalänk
Melding Plague

Nintendo Switch tredje mest sålda konsolen i världen

Med 122 miljoner sålda exemplar armbågar Nintendos handhållna konsol sig förbi både Playstation 4 och klassiska Game Boy.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Skoj!

Går det runt för Nintendo då? Dålig koll

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Köpte en i julas

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Skoj!

Går det runt för Nintendo då? Dålig koll

Kan man säga...

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem

Trevlig liten spelmaskin, förstår att det går bra.

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Avstängd

Brist på ps5 o Xbox hjälper ju

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk

Jag är ägare av en Nintendo switch som inte är startad på ett år. Undra hur många som är som mig? Det gäller såklart även xbox och ps5. När nästa Zelda kommer så startar jag Nintendo switchen igen.
Mitt problem med Nintendo switch är att då jag främst har tid och spela är när jag åker tåg eller buss, vid dessa tillfällen så är min väska väldigt fylld. Jag äger x antal laptops, surfplattor och en Nintendo switch. När jag prioriterar så kommer aldrig Nintendo switchen med, då den är kass på allt annat än spel, men tar betydligt större plats (tjockhet) än min surfplatta.

Permalänk

Mest lirat Mario Kart hos en kompis. Annars är jag ganska nöjd med Playstation och en fru som uppskattar Assassins Creed-serien. Hon klagar aldrig på att vi spelar för mycket. När vi väl har tid vill säga.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ägare av en Nintendo switch som inte är startad på ett år. Undra hur många som är som mig? Det gäller såklart även xbox och ps5. När nästa Zelda kommer så startar jag Nintendo switchen igen.
Mitt problem med Nintendo switch är att då jag främst har tid och spela är när jag åker tåg eller buss, vid dessa tillfällen så är min väska väldigt fylld. Jag äger x antal laptops, surfplattor och en Nintendo switch. När jag prioriterar så kommer aldrig Nintendo switchen med, då den är kass på allt annat än spel, men tar betydligt större plats (tjockhet) än min surfplatta.

En Nintendo Switch tor jag är guld om man vill döda tid. Speciellt när man inte vet om det är två eller fem timmar, men det går inte före arbetsredskap som laptop, surfpllatta etc. Tippar på att du har Apple. De har någon förmåga att göra att man vill ha allt. Även om det egentligen inte behövs.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Själv är man skyldig till minst 5 eller 6 köpta konsoler.

Permalänk
Medlem

Äger ingen i nuläget men blir köp i närtid åt barnen.

Rotade fram mitt gamla Sega Megadrive 2 häromdagen och de har spelat på rätt bra sen dess även om de inte klarar mer än första banan i Sonic 2 - själv går jag bet på bana 2 nu för tiden. :'(

En switch känns mer polerad och lämpad för en 6- och 4-åring än en oförlåtande konsoll från tidigt 90-tal.

Permalänk
Medlem

Köpte en lite när den släppte, uppgraderade till OLED nu i höstas, spelar bara handheld så en fin uppgradering. Så svara flera men ska sälja lite en vacker dag.
Lääängtar till Zelda nu i vår, under 100 dagar kvar nu!!

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk

Står och väger mellan en oled eller nytt batteri till min.
Första varianten med många speltimmar. Huvudsakligen handhållet. I soffan, på tåg, i sängen, på jobbet. Och såklart aldrig någonsin på toaletten.

Men nintendo har ju sina spelserier som är unika så det tryggar ju försäljning.
Om mario, zelda, kirby, donkey och pokemon försvann eller blev släppta till alla format skulle det nog ändra sig.

Dock väldigt nyfiken på nintendos nästa drag. Kommer dom försöka utveckla spelandet eller bara slänga sig in i det tråkiga prestandakriget. (Håller tummarna för någon skum innovation)

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Jag är faktiskt förvånad över det. Nog för att jag trodde att Switchen skulle sälja hyfsat bra så trodde jag aldrig att den skulle sälja SÅ bra. Men kul för Nintendo att de är åter på banan och det ska bli riktigt intressant över att se vad den nya konsolen kommer vara.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Skrivet av MrRunaway:

Mest lirat Mario Kart hos en kompis. Annars är jag ganska nöjd med Playstation och en fru som uppskattar Assassins Creed-serien. Hon klagar aldrig på att vi spelar för mycket. När vi väl har tid vill säga.

En Nintendo Switch tor jag är guld om man vill döda tid. Speciellt när man inte vet om det är två eller fem timmar, men det går inte före arbetsredskap som laptop, surfpllatta etc. Tippar på att du har Apple. De har någon förmåga att göra att man vill ha allt. Även om det egentligen inte behövs.

Nej inte Apple. Men halva min väska är idonglar, laddare, verktyg och annat.

Hade switchen klarat av att se på filmer, läsa dokument etc så hade den varit mer lätt motiverad. Jag ser det lite som mina 2st skiftnycklar i väskan suger emot fasta nycklar, men 2 satser fast nyckar 8 till 24 vill jag ej ha i min väska hela tiden.
Det blir då att jag väljer det "sämre" alternativet. Exakt samma med min Nintendo switch, det blir att spela på telefonen eller surfplattan.

Permalänk
Medlem

Gillar en del av Nintendos spel men kan tyvärr inte motivera köp av Switch.
Bland annat prestandan är lite för låg vilket påverkar både speldesign, grafik upplösning och FPS.
Jag vill ha mer levande världar med relativt skarp bild och FPS som flyter på.
Sedan så har jag inte heller något behov av en bärbar konsol.

En sak som påverkar försäljningen är såklart att det inte finns någon Gameboy/DS längre så bärbart/stationärt har slagits ihop.

Kommer förmodligen köpa Nintendos nästa konsol dock, hoppas på att dem har 60FPS som standard då i alla fall.
Saknar såklart Mario Kart, Smash bros och några andra spel. Älskade Zelda men fick avsmak i Twilight princess, då jag inte upplevde så mycket spelglädje. Senaste Zelda verkar väldigt bra, fast jag skulle också vilja ha ett Zelda med lite mer levande värld.

Permalänk
Medlem

Galet att i denna stund har 12% av dom som valt att dom ha ren switch tagit valet ”flera”.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Galet att i denna stund har 12% av dom som valt att dom ha ren switch tagit valet ”flera”.

Jag kan förklara det som att jag först skaffade en och sen när Stardew Valley släpptes så spelade min fru så mycket att hon behövde en egen för annars fick jag aldrig chansen att spela.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Köpte en vid lansering men det är den konsol som fått klart minst speltid i vårt hushåll med 2 barn. Det finns ett par bra spel där men det räcker tyvärr inte, man står ständigt och stampar efter nya Mario och Zelda spel men det kommer sällan något. Jag är också lite förvånad över siffrorna, jag antar att min närhet inte representerar normen Det är en bra konsol men man tycker att de flesta borde redan ha köpt som vill ha och så värst mycket spel släpps det inte.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Köpte en vid lansering men det är den konsol som fått klart minst speltid i vårt hushåll med 2 barn. Det finns ett par bra spel där men det räcker tyvärr inte, man står ständigt och stampar efter nya Mario och Zelda spel men det kommer sällan något. Jag är också lite förvånad över siffrorna, jag antar att min närhet inte representerar normen Det är en bra konsol men man tycker att de flesta borde redan ha köpt som vill ha och så värst mycket spel släpps det inte.

Vad är det för ålder på barnen? Absolut att ps5 snurrar mycket men spelkväll på fredagen med Mario party har vi efter flera år inte tröttnat på spela

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Går det runt för Nintendo då? Dålig koll

Färsk bild från Nintendo HQ:

Permalänk
Medlem

Kanske Nintendo borde köpa A-Blizz istället? De verkar ju ha pengar

Permalänk
Medlem

Förstår att den säljer bra, det är den perfekta familjekonsolen. Kan tänka mig att det är svårt att följa upp, t ex så lär många barnfamiljer inte vara så kräsna med grafiken (kanske att föräldrarna själva inte ens är intresserade av spel). Nyfiken på om nästa konsol kommer ha en ny stor gimmick, eller bara några smågrejer och uppgraderad prestanda.

Permalänk

Om inte emulators hade varit en grej kanske man hade haft mer sug på en, även om jag inte kört ett ända spel i en än så länge.
FPS och upplösningen är helt enkelt för låg för att spendera 4K på en konsol som bara kommer vara prydnad, men jag funderar ändå på att skaffa en om specialutgåvan som läkte är äkta.
Men om Switch 2 nästa år är bakåtkompatabelt med Switch 1 och kan köra äldre spel i högre fps/upplösning hoppar jag nog på standard versionen av den då.

Riktigt snygg!
Men kommer ändå bara spela Zelda och allt annat på Yuzu emulatorn.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D - SWECBF22 | Corsair HX1500i – SWECBF22 | ASUS TUF GAMING X570-PLUS - SWECBF19 | Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | ASUS GeForce RTX 4090 24GB TUF Gaming | Noctua NH-U12A | Sennheiser HD 599 | Samsung 970 EVO Plus | Kingston NV1 2TB NVMe - SWECBF21 | Samsung 870 QVO 4TB SWECBF22 | Arctic Kylpasta MX-4 | Lenovo Legion 5 - 17,3" | Retro-Bit SEGA MD 8-B 2.4G M2 Grey | Xbox One Elite Series 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av smurfb:

Vad är det för ålder på barnen? Absolut att ps5 snurrar mycket men spelkväll på fredagen med Mario party har vi efter flera år inte tröttnat på spela

Couch co-op. Mario kart, Snipper clips, Switch Sports, Just Dance är det som tjejerna spelar med mig, varandra och sina kompisar. T.o.m. Arms.
Det är helt enkelt bra spel, roliga att spela tillsammans.

Och det känns faktiskt bra med en plattform där ”kul” inte är synonymt med att skjuta ihjäl folk på nätet. Att den dessutom fysiskt är liten, tyst och portabel är grädde på moset. Fåtöljgaming FTW! 😀

Permalänk
Medlem
Skrivet av smurfb:

Vad är det för ålder på barnen? Absolut att ps5 snurrar mycket men spelkväll på fredagen med Mario party har vi efter flera år inte tröttnat på spela

13 typ och sen spelar vi vuxna också en del. Vi har spelat ganska mycket Mario Kart men det hade vi lika bra kunnat göra på Wii U:et.

Vi har egentligen Switchen huvudsakligen för de lite större spelen som kommer från Nintendos klassiska portfölj d.v.s Mario, Zelda, Metroid o.s.v. och där släpps det väldigt sällan storspel. Eftersom vi ägt samtliga Nintendo konsoler sen tidigare så har det inte varit intressant att köpa re-releaser som Nintendo annars varit väldigt duktiga på att pumpa ut.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Om siffrorna stämmer kan man hoppas på att de drar upp reglaget rejält på utveckling av spel för sin egen portfölj,d.v.s Mario, Zelda, Metroid m,m. Men troligen kommer det inte gå mycket snabbare framöver.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Äger ingen Switch och är inte intresserad heller. Nintendo har helt enkelt inte tillräckligt med titlar som intresserar mig. Sen gillar jag inte hela idén med en hybrid konsol, där en massa kompromisser har gjorts för att den ska funka som både stationär och portabel. Den kanske är ett bra alternativ för dom som mest spelar i portabelt läge, men som stationär konsol så är ju både Playstation och XBox ett bättre val, enligt mitt tycke iallafall.

Men jag är inte förvånad över att den har sålt bra, det är ett bra familjeval och ligger väl ganska hyfsat i pris. Plus att den har varit ute ett tag nu (nästan 6 år).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Äger ingen Switch och är inte intresserad heller. Nintendo har helt enkelt inte tillräckligt med titlar som intresserar mig. Sen gillar jag inte hela idén med en hybrid konsol, där en massa kompromisser har gjorts för att den ska funka som både stationär och portabel. Den kanske är ett bra alternativ för dom som mest spelar i portabelt läge, men som stationär konsol så är ju både Playstation och XBox ett bättre val, enligt mitt tycke iallafall.

Men jag är inte förvånad över att den har sålt bra, det är ett bra familjeval och ligger väl ganska hyfsat i pris. Plus att den har varit ute ett tag nu (nästan 6 år).

Håller helt med, vi kör bara i stationärt läge men det är tydligt att det finns begränsningar där som inte hade behövt vara om det inte varit för att det ska vara en bärbar enhet. Dock tror jag att just den bärbara funktionen är det som faktiskt säljer konsolen, d.v.s vi tillhör inte "normen". Och ja, spelutbudet må vara bättre idag men det är väldigt lite där som faktiskt intresserar oss, oftast känns det som man står och stampar på att det ska komma något nytt någon gång.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Brist på ps5 o Xbox hjälper ju

ingen brist på ps5 längre

Permalänk

Suverän maskin, Nintendo går sen egen väg istället för att konkurrera med de tre andra (xbx,ps,pc).

Mycket stark indie/retro-del varvat med andra kanonspel. Stöd för fyra+ spelare och många skojiga spel utvecklat just för det som Wii startade, kontrollerna med tennis, bowling etc.

Visa signatur