Huawei P20 Pro vs Google Pixel 6A

Permalänk

Huawei P20 Pro vs Google Pixel 6A

Hej
Jag har en Huawei P20 Pro som jag köpte 2019. Är väldigt nöjd med den men den börjar bli några år gammal. Är det värt att uppgradera till en Google Pixel 6A ? Tipsa gärna om andra mobiler om de uppfyller kraven nedan.

Bra kamera
IP klassning
Bra batteritid

Visa signatur

Bärbar: Lenovo Ideapad 700 Signature Edition
CPU: i5 6300 HQ 2,30 GHz, RAM: 8 GB, GPU: Nvidea Geforce GTX 950M, Hårddisk: 256 GB SSD.

Lenovo Legion 5: AMD Ryzen 7 5800H, 16 GB RAM, RTX 3060, 1000 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4cyberspace:

Hej
Jag har en Huawei P20 Pro som jag köpte 2019. Är väldigt nöjd med den men den börjar bli några år gammal. Är det värt att uppgradera till en Google Pixel 6A ? Tipsa gärna om andra mobiler om de uppfyller kraven nedan.

Bra kamera
IP klassning
Bra batteritid

Jag har tyvärr inget bra tips. Jag är däremot lite i samma sits, har en P30 Pro som jag köpte 2020. Svinnöjd med telefonen egentligen, men nu börjar tidens tand göra sig påmind (repig skärm, taskig batteritid) - och att byta skärm och batteri kostar minst lika mycket som 6A på gigantens rabattdrives.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

Min brorsa gjorde exakt det bytet för några månader sedan, P20 Pro till Pixel 6A. Han är i alla fall otroligt nöjd Jag har dock inga tydligare insikter än så.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Laptop: Lenovo X1 Carbon G9

Permalänk
Medlem

Jag fick från P30 Pro till Pixel 7 och saknar formatet på P30. Även om Pixel 7 är något mindre, så känns inte lika skön att hålla i. Pixeln är tyngre och tjockare. Saknar P30 så pass mycket ibland, att jag har den kvar som surf-telefon när jag är hemma.

Pixel Launcher var lite av en besvikelse, så det fick bli gamla Nova Launcher igen. Jag har inte tagit så mycket foton än, men batteritiden är sämre än en ny P30. Kan ju bero på andra appar och vanor också.

Min fru har Pixel 6a och den är skönare att ha i handen än Pixel 7.

Permalänk

Sambon gick från P20 till 6a. Hon saknar sin P20 på många sätt. Känns rappare märkligt nog.
Men den har börjat starta om sig själv lite pö om pö så var tvunget att byta. Annars hade hon fortsatt.
Jag köpte däremot en s52a (tror jag det är den heter) och ångrar att jag inte tog en pixel 6a istället. Dock var det på riktigt bra erbjudande vid stunden.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Avstängd

Jag köpte en 6a till min syrra nyss och hon är väldigt nöjd. Den känns lite stor i handen men det har väl att göra med att jag har en Pixel 5 som är rätt liten. Batteritiden kan jag inte uttala mig om, men om min femma är något att gå på så håller de bra i alla fall, enorm skillnad mot min S10 jag hade innan och den håller fortfarande bra trots att den är rätt gammal nu. Kameran är väldigt trevlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4cyberspace:

Jag har en Huawei P20 Pro som jag köpte 2019. Är väldigt nöjd med den men den börjar bli några år gammal. Är det värt att uppgradera till en Google Pixel 6A ? Tipsa gärna om andra mobiler om de uppfyller kraven nedan.

Bra kamera
IP klassning
Bra batteritid

Byter du in din P20 Pro på Elgiganten får du ett par hundralappar för den + 2500:- extra och då kan du köpa en Pixel 7 istället för en 6A för ungefär samma pengar.

Permalänk
Medlem

Jag bytte från Huawei P20 pro, har varit jättenöjd med den i ca 5 år, men den som alla andra äldre telefoner började visa ålderstecken som att inte vara så snabb vid surf. Video kvalitén var alltid lite sisådär eftersom den bara kan göra 4K30 fps utan stabilisering.

Har bytt till OnePlus 9 pro (och jag vet att många här inne hatar OxygenOS men jag ser inte skilnad på den och det jag hade tidigare, bara att 120 Hz skärmen är super responsiv och jag nu filmar i 4K60FPS MED bilstabilisering och den är häpnadsväckande bra på det, har inte haft de problemen folk klagar över, den har en Snapdragon 888 och är blixtsnabb.

Ovanför ser du en video jag tog med den, en grej som jag tycker är verkligen toppen är att om du nu trycker på paus (och går i fullskärms läge med 4K) så kan du se att även helt ut i hörnen bibehålls detaljerna, vilket är sällsynt på dom flesta mobiler), faktisk så sparade mobilproducenterna på hårdvaran i 2022. så jag kan inte rekommendera varken OnePlus 10 eller 11 då dom inte kommer upp i detta kvalitetsläge. OnePlus 10 testades upp emot OnePlus 9 i "JerryRigsEverything" och 10 bröt sönder och håll inte samma hållbarhetsnivå, och dom nyare modellerna 10 och 11 är inte vattentäta som 9'an är - det har sparats på hårdvaran i nyare modeller, så det är perfekt läge att snappa upp en, jag betalde bara 3500 ny i butik, dom säljs ofta för 3990,- på reor, och för en top-end modell som startade till en prislapp på 14990,- i 2021 - så är detta ett kap du bör vardera i ditt köp.

Permalänk
Medlem

Gått från P20 Pro till Pixel 6 via One+ 6T (som inte fått uppdatering på länge och därför nu kör Lineage OS 20 android 13) och Xiaomi Mi Note 10 (som inte heller uppdateras sedan ett halvår och därför nu kör Arrow OS android 12, blir ev Cipher OS 4.0). Alla har klarat sig bra vid en jämförelse med P20 Pro då både mjuk & hårdvara är nyare.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk

Tack för alla svar. Frågan är vad man får mer med en Google Pixel 6A ? De har ju ganska snarlika specifikationer och ungefär samma storlek. Men man får en ny mobil iallafall. Hade gärna köpt Huawei P60 Pro om möjligheten fanns. Har funderat på Xiaomi 13 också. Google Pixel 6A släpptes väl sommaren 2022. Så det kanske kommer något nytt till sommaren 2023. Det är ju inte jättelångt bort.

Visa signatur

Bärbar: Lenovo Ideapad 700 Signature Edition
CPU: i5 6300 HQ 2,30 GHz, RAM: 8 GB, GPU: Nvidea Geforce GTX 950M, Hårddisk: 256 GB SSD.

Lenovo Legion 5: AMD Ryzen 7 5800H, 16 GB RAM, RTX 3060, 1000 GB SSD

Permalänk
Medlem

Det man alltid bör ta med i beräkningarna vid ny mobil är; Hur länge får man OS-uppdateringar och hur länge får man säkerhetsuppdateringar.
Edit; man kan lägga till går det att låsa upp bootloader och kommer det finnas en vettig customROM den dagen inte tillverkaren uppdaterar längre?

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 4cyberspace:

Tack för alla svar. Frågan är vad man får mer med en Google Pixel 6A ? De har ju ganska snarlika specifikationer och ungefär samma storlek. Men man får en ny mobil iallafall. Hade gärna köpt Huawei P60 Pro om möjligheten fanns. Har funderat på Xiaomi 13 också. Google Pixel 6A släpptes väl sommaren 2022. Så det kanske kommer något nytt till sommaren 2023. Det är ju inte jättelångt bort.

Du får ett rent system, månatliga säkerhetsuppdateringar under lång tid, OS-uppdateringar under ganska lång tid, bra kvalitet, bättre kamera (-mjukvara) och en hel telefon. Prestandan lär vara rätt mycket bättre också, kanske bortsett 3D-grafik, men det är väl rätt sekundärt.