Permalänk
Skrivet av Zero Cool:

Kolla om du hittar några benchmarks där din cpu jämförs med 4790 eller 4770 i Fortnite. Den kommer väl kanske inte säga hela sanningen eftersom systemen inte kommer vara samma som dity. Men om det i benchmarks är väldigt liten skillnad dem emellan i fortnite så ger det väl i alla fall en fingervisning om att det krävs lite rejälare doningar för att få ut något i praktiken.

Ja ska försöka hitta mer om jämförselse med 4790 och 4770, tack.

Permalänk
Medlem

hur är temperaturen på processorn under load? Den kanske throttlar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleinies2005:

Ja, funkar mitt moderkort med den CPU du har i den builden? Hade det funkat om jag endast köpt till en ny CPU och inte moderkortet?

Moderkort är ofta begränsade till 2 generationer, i alla fall när det gäller Intel. Ditt nuvarande moderkort är för gammalt för att stödja nya processorer, dessutom så stödjer både moderkortet och processorn enbart DDR3-minnen. Så om du köper en ny CPU (som stödjer DDR4) så behövs både nytt moderkort och även nya minnen.

Komponenterna som länkades (Ryzen 5 5600 m.m.) skulle inte bara fixa prestandan i Fortnite, men det skulle även ge dig en stor boost i CS:GO och WoW också.

Skrivet av Aleinies2005:

Ja ska försöka hitta mer om jämförselse med 4790 och 4770, tack.

Om du vill komma undan så billigt så möjligt så kan du försöka att hitta någon sådan. Jag skulle dock inte betala mer än några hundralappar för en sån gammal CPU. Det bör fixa problemet i Fortnite. Nackdelen är att den skulle åldras dåligt om du uppgraderar grafikkortet och vill spela nyare spel i framtiden.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleinies2005:

Ja ska försöka hitta mer om jämförselse med 4790 och 4770, tack.

Kolla i5 4690 vs i7 4770/4790.
4790 är en refresh av 4770. I grunden samma kisel, men en smula högre klockfrekvens på 4790.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Avstängd

4790k klarar av fortnite utan besvär i DX11, Epic view distance, low allt annat förutom textures ihop med ett 980 i över 140fps. Vet inte hur det är med nya Lumen/Nanite dock. Om du kan hitta en sådan för 500 kr är det värt annars får du fundera på att införskaffa dig något nytt som en ryzen 5600.

Är spelet installerat på en SSD eller vanlig Hårddisk?

Permalänk
Skrivet av Robiban:

hur är temperaturen på processorn under load? Den kanske throttlar?

Vet faktiskt inte hur jag kollar det..

Permalänk
Skrivet av Nozomi:

4790k klarar av fortnite utan besvär i DX11, Epic view distance, low allt annat förutom textures ihop med ett 980 i över 140fps. Vet inte hur det är med nya Lumen/Nanite dock. Om du kan hitta en sådan för 500 kr är det värt annars får du fundera på att införskaffa dig något nytt som en ryzen 5600.

Är spelet installerat på en SSD eller vanlig Hårddisk?

Aa nice, det är ju riktigt bra för mig. Hade ryzen 5600 funkat för min build?

Spelet är installerat på en vanlig hårddisk, är det någon skillnad på det eller? Jag vet bara att en ssd är snabbare men inte mer än så, kanske är värt att köpa till en ssd för min dator ta lite tid att starta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleinies2005:

Aa nice, det är ju riktigt bra för mig. Hade ryzen 5600 funkat för min build?

Spelet är installerat på en vanlig hårddisk, är det någon skillnad på det eller? Jag vet bara att en ssd är snabbare men inte mer än så, kanske är värt att köpa till en ssd för min dator ta lite tid att starta

OS och spel på HDD? Tyckte jag var sen som började med SSD 2013, haha.

En SSD kommer inte ge dig högre FPS men oftast rätt mycket snabbare laddningstider och ett rappare operativsystem.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Märkligt. Trodde inte Fortnite var så tufft för prollen. Grabben hemma spelar på en 3770k med ett Strix 5600 xt. Ny (begagnad) gpu skulle nog räcka. Om datorn inte har en ssd är ju det också en märkbar uppdatering.

Annars finns det inte mer kräm på den plattformen. Begagnad 4790k, men inte lätta att få tag på och då är en ny budget cpu säkert ett bättre alternativ med moderkort och minnen. Sedan börjar man ju snegla på nätagget också.
Begagnat 2060 (ti) eller 5600xt borde göra skillnad. Och sedan spara till en ny plattform skulle jag göra.

Kollade upp och såg att cpun saknar trådar, det kanske förklarar saken. Kanske ändå värt att få tag på en med hyper threading men de har några år på nacken nu.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleinies2005:

Vet faktiskt inte hur jag kollar det..

Tanka ned "HWInfo" och start det med Sensors only. låt det ligga i bakgrunden, spela 10min och kika sen.

Permalänk
Skrivet av Nozomi:

Tanka ned "HWInfo" och start det med Sensors only. låt det ligga i bakgrunden, spela 10min och kika sen.

Tack ska göra det

Permalänk
Skrivet av KoAoL:

Märkligt. Trodde inte Fortnite var så tufft för prollen. Grabben hemma spelar på en 3770k med ett Strix 5600 xt. Ny (begagnad) gpu skulle nog räcka. Om datorn inte har en ssd är ju det också en märkbar uppdatering.

Annars finns det inte mer kräm på den plattformen. Begagnad 4790k, men inte lätta att få tag på och då är en ny budget cpu säkert ett bättre alternativ med moderkort och minnen. Sedan börjar man ju snegla på nätagget också.
Begagnat 2060 (ti) eller 5600xt borde göra skillnad. Och sedan spara till en ny plattform skulle jag göra.

Kollade upp och såg att cpun saknar trådar, det kanske förklarar saken. Kanske ändå värt att få tag på en med hyper threading men de har några år på nacken nu.

Ja jag vet inte, har absolut inga problem när jag spelar wow eller csgo, men när jag spelar fortnite har jag lag spikes typ hela tiden och fpsen går ner från 100+ till 20 konstant haha, får kolla hur jag ska göra:)

Permalänk
Skrivet av Scarabeo:

OS och spel på HDD? Tyckte jag var sen som började med SSD 2013, haha.

En SSD kommer inte ge dig högre FPS men oftast rätt mycket snabbare laddningstider och ett rappare operativsystem.

Ja det låter bra, har inga problem när jag lirar wow eller csgo förutom att loading screens är super långa mesta av tiden haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleinies2005:

Ja jag vet inte, har absolut inga problem när jag spelar wow eller csgo, men när jag spelar fortnite har jag lag spikes typ hela tiden och fpsen går ner från 100+ till 20 konstant haha, får kolla hur jag ska göra:)

Att fps spikar så mycket tyder på cpu inte hänger med. Sen en SSD/m2 kommer få datorn att kännas ny, uppstart och ladd tider kommer nog ge dig flera timmar mer speltid än att sitta och titta på loading screen

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleinies2005:

Tack ska göra det

Nu vet jag att du skrev att du inte kan så mycket om datorer men på en så pass gammal dator kan det vara värt att kolla hur kylpastan på processorn ser ut. Den kan mycket väl vara uttorkad som skulle kunna leda till att en eller flera kärnor "arbetar långsammare" pga risk för överhettning. Det skulle jag gjort innan jag köpte nya prylar i alla fall

Permalänk
Skrivet av Robiban:

Nu vet jag att du skrev att du inte kan så mycket om datorer men på en så pass gammal dator kan det vara värt att kolla hur kylpastan på processorn ser ut. Den kan mycket väl vara uttorkad som skulle kunna leda till att en eller flera kärnor "arbetar långsammare" pga risk för överhettning. Det skulle jag gjort innan jag köpte nya prylar i alla fall

Men ja du har helt rätt, har inte ens tänkt på det lol, ska kolla på det direkt! Tack.

Permalänk
Medlem

Lite gammal tråd men,

Kör själv med 4690k och GTX 960 4gb i Performance mode i Fortnite och ligger ca 130-170 fps utan att det hugger.

Skumläste tråden men ser inte att du testat Performance mode. Personligen tycker jag det ser helt OK ut, men smaken är väl som baken. Om man föredrar bra flyt i spel framför att titta på vackra löv på träd kanske det kan vara värt att prova.