Bahnhof slår svenskt Wifi-rekord – når 6,8 Gbps

Permalänk
Melding Plague

Bahnhof slår svenskt Wifi-rekord – når 6,8 Gbps

Med Wifi 7 och lite uppfinningsrikedom lyckas internetleverantören ta sig upp i trådlös hastighet om hela 6,8 Gbps.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

nu kan man börja snacka om farter mm undra om datorn kommer att bli flaskan snart

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Flaskan är nog människokroppen

Permalänk
Medlem

Fantastiskt! Makalöst snabbt.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Warez:en måste ner snabbt!

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

nu kan man börja snacka om farter mm undra om datorn kommer att bli flaskan snart

Nä, nya gen 5 ssd kör över 100Gbit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

nu kan man börja snacka om farter mm undra om datorn kommer att bli flaskan snart

Förvänta dig inte mer än en sisådär 500Mbit när du själv har Wifi 7 hemma, det är väl en rimligare hastighet när det kommer till Wifi hehe

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Jävlar! Alltså verkligen, jävlar! Slippa dra nätverkskabel hemma kanske faktiskt blir en verklighet
#framtiden

Permalänk
Medlem

Både Bahnhof och wifi 7 är helt klart imponerande. Men latenserna måste ner på trådad nivå innan jag vill ha wifi till min stationära dator.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pamudas:

Förvänta dig inte mer än en sisådär 500Mbit när du själv har Wifi 7 hemma, det är väl en rimligare hastighet när det kommer till Wifi hehe

Mer än så borde man väl få ut? Jag får runt 350 Mbit upp genom ett betonggolv (accesspunkt i källaren) med Wi-Fi 6 (inte 6E), vilket jag tycker var oväntat bra med så stora hinder. Nog ska man kunna få ut åtminstone en gigabit ur detta om det klarar nästan 7 i labb?

Latens-stabilitet är dock problemet med Wi-Fi för mig också.

Citat:

--- ping.sunet.se ping statistics ---
21 packets transmitted, 21 received, 0% packet loss, time 20018ms
rtt min/avg/max/mdev = 3.345/3.532/3.792/0.157 ms

Såna siffror har jag tyvärr aldrig lyckats få trådlöst; det brukar alltid kunna skjuta iväg upp en bit, inte sällan till iaf 50 ms.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Snart kanske man bokstavligen kan surfa på vågorna? Vad är det för effekt och frekvensomfång?

Permalänk
Medlem

Då borde man snart kunna ladda ner en bil?

Permalänk
Medlem

Jisses!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Snart kanske man bokstavligen kan surfa på vågorna? Vad är det för effekt och frekvensomfång?

1200MHz står det i länken (Bahnhofs pressmeddelande). Effekt nämns inte, för det beror på beamforming. Vet inte om standarden säger vilken maxeffekt, eller om det är helt upp till PTS

Permalänk
Medlem

Avstånd till router 2 cm och inga väggar emellan?

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Avstånd till router 2 cm och inga väggar emellan?

10 meter, enligt pressmeddelandet

Permalänk
Medlem

Det ingår en grön neonfärgad hudfärg också efter alla strålningar till följd. Skämt åsido. Ganska häftigt ändå!

Permalänk

Orkar faktiskt inte talat bry mig. När jag tittar på priserna på 1/1gbits abonnemanget i mitt stadsnät ligger på över 1000kr så förstår man att något inte fungerar väl när det kommer till konkurrenskraftiga priser.

Permalänk
Medlem

Aha! Nu förstår jag varför servern haft störningar. De slukade all bandbredd under testen!!

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Orkar faktiskt inte talat bry mig. När jag tittar på priserna på 1/1gbits abonnemanget i mitt stadsnät ligger på över 1000kr så förstår man att något inte fungerar väl när det kommer till konkurrenskraftiga priser.

Ok Yoda

Visa signatur

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

Permalänk
Avstängd

Amazing! Bahnhof är kungar!

Permalänk
Medlem

Bra utveckling, men jämför man med HDMI 2.1(48Gbit) så är det väl rätt skött ändå?

Trådlöst kommer väl aldrig ersätta trådat, ifall de inte lyckas få till kvantmekanik?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Orkar faktiskt inte talat bry mig. När jag tittar på priserna på 1/1gbits abonnemanget i mitt stadsnät ligger på över 1000kr så förstår man att något inte fungerar väl när det kommer till konkurrenskraftiga priser.

Ja stadsnät är ju skit
Vår BRF betalar ungefär 150kr/mån per lägenhet för 1Gbit och kollar jag bredbandskollen så ligger den på 900+ i båda riktningarna.
Kör jag på wlan (ac, 1350Mbit säger den att anslutningen är) så får jag 850-900 upp och ner så wifi är mindre flaskhals än jag trodde.

Så brutalt onödigt men coolt gg Bahnhof!

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Förvänta dig inte mer än en sisådär 500Mbit när du själv har Wifi 7 hemma, det är väl en rimligare hastighet när det kommer till Wifi hehe

Inga problem att få ut 800+ Mbit med dagens standard.

Permalänk
Medlem

Hinner ögat med då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Mer än så borde man väl få ut? Jag får runt 350 Mbit upp genom ett betonggolv (accesspunkt i källaren) med Wi-Fi 6 (inte 6E), vilket jag tycker var oväntat bra med så stora hinder. Nog ska man kunna få ut åtminstone en gigabit ur detta om det klarar nästan 7 i labb?

Latens-stabilitet är dock problemet med Wi-Fi för mig också.

Såna siffror har jag tyvärr aldrig lyckats få trådlöst; det brukar alltid kunna skjuta iväg upp en bit, inte sällan till iaf 50 ms.

Latensproblem beror på störningar.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Mer än så borde man väl få ut? Jag får runt 350 Mbit upp genom ett betonggolv (accesspunkt i källaren) med Wi-Fi 6 (inte 6E), vilket jag tycker var oväntat bra med så stora hinder. Nog ska man kunna få ut åtminstone en gigabit ur detta om det klarar nästan 7 i labb?

6E ger i sig själv inte högre hastighet än 6, det öppnar bara upp för fler frekvenser vilket är praktiskt om man har många andra trådlösa nätverk i närheten, typ höghus med massa lägenheter där alla har sin egen AP.

Den största hastighetsökningen i 802.11be kommer i huvudsak från tre features:

a) 4096-QAM, vilket enbart fungerar vid extremt hög signalstyrka (samma rum och fri sikt mellan AP och enhet).
b) 16 spatial streams, vilket i praktiken är en meningslös ökning från maximalt 8 i 802.11ax som redan det är total overkill. Existerar i princip bara för att ge höga siffror på papper.
c) 320MHz kanalbredd, vilket tar upp väldigt mycket frekvensutrymme och minskar räckvidden (dubblering av kanalbredden ger i praktiken en halvering av signalstyrkan p.g.a. 3dBm högre noise floor). Kan dock vara användbart om man bor i villa med relativt få andra nätverk i närheten, åtminstone om man kör med en tri-band-AP så att man kan köra olika kanalbredder på olika frekvensband.

I praktken kommer man få högre hastigheter när man har superbra signalstyrka, fast grejen är ju att det då redan är "good enough" idag. För enheter med dålig signalstyrka, d.v.s. där det faktiskt skulle vara bra med högre hastighet blir det nog inte mer än en marginell förbättring.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andelf:

1200MHz står det i länken (Bahnhofs pressmeddelande). Effekt nämns inte, för det beror på beamforming. Vet inte om standarden säger vilken maxeffekt, eller om det är helt upp till PTS

c / 1200MHz ≈ 0.2498m inte så bred att jag skulle kunna surfa i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Bra utveckling, men jämför man med HDMI 2.1(48Gbit) så är det väl rätt skött ändå?

Trådlöst kommer väl aldrig ersätta trådat, ifall de inte lyckas få till kvantmekanik?

Använder man trådlöst till stationära enheter är man rejält korkad, Koppar/fiber kommer ALLTID vara bäst.

Permalänk
Medlem

6,8 Gbps låter ändå lågt jämfört med dom där fantasisiffrorna som cirkulerade när Fiber började komma.

Minns någon datatidning som påstod att 10 Gbps redan var teoretiskt möjligt och för att bevisa den siffran så hade man dragit en lina och skickat sagda mängd.
Problemet som dock uppstod var att den router som skulle hantera massan blev väldigt varm och någon skojade om att man kanske kunde använda överskottsvärmen för att torka tvätt

Skulle gärna hitta originalartikeln och läsa den igen för det var så länge sen.