Bahnhof slår svenskt Wifi-rekord – når 6,8 Gbps

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

6,8 Gbps låter ändå lågt jämfört med dom där fantasisiffrorna som cirkulerade när Fiber började komma.

Minns någon datatidning som påstod att 10 Gbps redan var teoretiskt möjligt och för att bevisa den siffran så hade man dragit en lina och skickat sagda mängd.
Problemet som dock uppstod var att den router som skulle hantera massan blev väldigt varm och någon skojade om att man kanske kunde använda överskottsvärmen för att torka tvätt

Skulle gärna hitta originalartikeln och läsa den igen för det var så länge sen.

46 Terabit/s verkar vara det gällande rekordet för fiber https://newatlas.com/telecommunications/esnet6-worlds-fastest...

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Avstånd till router 2 cm och inga väggar emellan?

Du får svar på din fråga du faktiskt läser innan du kommenterar

Skrivet av Stan Carley:

6,8 Gbps låter ändå lågt jämfört med dom där fantasisiffrorna som cirkulerade när Fiber började komma.

Minns någon datatidning som påstod att 10 Gbps redan var teoretiskt möjligt och för att bevisa den siffran så hade man dragit en lina och skickat sagda mängd.
Problemet som dock uppstod var att den router som skulle hantera massan blev väldigt varm och någon skojade om att man kanske kunde använda överskottsvärmen för att torka tvätt

Skulle gärna hitta originalartikeln och läsa den igen för det var så länge sen.

Fiber har ju teoretiskt nästan hur snabbt som helst rent krasst. Det är ju ljus liksom Det är i ändarna av en fiber-kabel som är flaskhalsen och kommer vara det en lång tid framöver säkert

Skrivet av Wille90:

Använder man trådlöst till stationära enheter är man rejält korkad, Koppar/fiber kommer ALLTID vara bäst.

Korkad är att ta i och faktiskt dumt av dig att dra det över en kam.
Det beror på vad man behöver för den stationära enheten. Säg en TV. en Smart TV behöver inte bättre än 100mbit för att streama 4K. Vilket du får mer än väl med dagens wifi-standard hemma i en vanlig lägenhet med produkter från Elgiganten, som hemma hos min mamma exempelvis. Så att man är korkad för man kör med trådlöst istället för koppbar/fiber är bara korkat att tycka. Min gateway till mina smarta gardiner är en stationär pryl men som inte har stöd för kabelanslutning. Du tycker jag är korkad då med andra ord eftersom jag kör trådlöst till en stationär enhet oavsett anledning?

Sen är inte alltid koppar eller fiber bäst, för att den måste dras också, då kan wifi vara bättre beroende på sammanhanget när man tar in faktorer som kostnad och tid.
Plus i båda ändarna måste ju något ta emot och skicka datat. Om dom enheterna är dåliga, så kan det vara hur fin koppar-tråd eller fiber-kabel som helst, wifi kanske ändå är bättre
Du borde faktiskt se utanför boxen istället för att det alltid prompt måste vara med kabel bara för enheten ska stå till på sin plats.

Visa signatur

/car2ns

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

10Gb/s Ethernet blev en standard 2002, drygt 20 år sedan.

Ute i företagens datahallar har 10Gb/s varit standard länge i servrar, både över koppar och fiber, privatmarknaden har inte riktigt hittat dit än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perb:

10Gb/s Ethernet blev en standard 2002, drygt 20 år sedan.

Ute i företagens datahallar har 10Gb/s varit standard länge i servrar, både över koppar och fiber, privatmarknaden har inte riktigt hittat dit än.

Vilket är ganska konstigt då 1Gb/s är en flaskhals för även långsammare diskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

en Smart TV behöver inte bättre än 100mbit för att streama 4K. Vilket du får mer än väl med dagens wifi-standard hemma i en vanlig lägenhet med produkter från Elgiganten, som hemma hos min mamma exempelvis.

Kan sägas att de flesta tv tillverkarna snålar in på nätverksporten och stödjer bara 100mbit. Så wifi är i många fall snabbare.
Dock är som sagt 100mbit bara ett problem om man kör VÄLDIGT STORA filer lokalt. 67,5GB för en 1,5 timmar lång film om jag inte räknat fel.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Trådlöst kommer väl aldrig ersätta trådat, ifall de inte lyckas få till kvantmekanik?

Skrivet av Wille90:

Använder man trådlöst till stationära enheter är man rejält korkad, Koppar/fiber kommer ALLTID vara bäst.

Gejmar man inte o inte behöver så låg latens som möjligt eller redigerar tunga videos över nätverk eller liknande så är det bara korkat att dra fula kablar när wifi är så pass snabbt o bra som det är idag, o än bättre kommer det ju bli i framtiden när latensen blir lägre o lägre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Kan sägas att de flesta tv tillverkarna snålar in på nätverksporten och stödjer bara 100mbit. Så wifi är i många fall snabbare.
Dock är som sagt 100mbit bara ett problem om man kör VÄLDIGT STORA filer lokalt. 67,5GB för en 1,5 timmar lång film om jag inte räknat fel.

Storleken på filmen har noll betydelse. Det handlar om kvalitén på filmen som spelar roll. Alla bitar som ska streamas per sekund! Men sällan man behöver mer än 100mbit för en film dock

Visa signatur

/car2ns

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Storleken på filmen har noll betydelse. Det handlar om kvalitén på filmen som spelar roll. Alla bitar som ska streamas per sekund! Men sällan man behöver mer än 100mbit för en film dock

Uhm storlek spelar väl all roll, vägt såklart med längden på filmen vilket han klart o tydligt uttryckte, aka bitrate alltså.
Dock helt rätt att 100mbit räcker fint för den mesta streamingen i 4K, HDR o fan o hans moster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Eh, va?
Du både säger emot vad jag skrev samtidigt som du håller med mig...
Högre/bättre kvalite ger större filstorlek. Dvs, anslutningen måste kunna leverera bitraten på videon.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille90:

Vilket är ganska konstigt då 1Gb/s är en flaskhals för även långsammare diskare.

Håller med. Nätverkskort är inga problem men switcharna är fortfarande för dyra och blir väldigt varma om de ska vara fläktlösa (har ett par Netgear som man kan steka ägg på. Om man har råd med ägg numera dvs).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Uhm storlek spelar väl all roll, vägt såklart med längden på filmen vilket han klart o tydligt uttryckte, aka bitrate alltså.
Dock helt rätt att 100mbit räcker fint för den mesta streamingen i 4K, HDR o fan o hans moster.

Skrivet av ELF:

Eh, va?
Du både säger emot vad jag skrev samtidigt som du håller med mig...
Högre/bättre kvalite ger större filstorlek. Dvs, anslutningen måste kunna leverera bitraten på videon.

Jo, men alltså en film kan vara superstor men ha liten bitrate. För det kan finnas diverse olika ljudspår som ökar storleken avsevärt men har inget med bitraten att göra. Medan en film med bara ett ljudspår men väldigt hög bitrate också är rätt stor såklart. Mer data i filmen, större storlek, såklart. Det skrev jag inget om eller kände det behövde förtydliga. Kontentan är att storleken i sig inte spelar någon roll, det är hur mycket av storleken som ska skickas över per sekund (bitrate) som spelar roll. Däremot behöver man inte 1gbit på enheterna hemma för att se på 4K filmer med eller utan HDR. Det underlättar med bra nätverk och Internet om man är flera som vill leka med bandbredden i sitt hem såklart. Men för enskilt kolla på en film, räcker TV-apparaternas 100mbit uttag.

Visa signatur

/car2ns

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Jo, men alltså en film kan vara superstor men ha liten bitrate. För det kan finnas diverse olika ljudspår som ökar storleken avsevärt men har inget med bitraten att göra. Medan en film med bara ett ljudspår men väldigt hög bitrate också är rätt stor såklart. Mer data i filmen, större storlek, såklart. Det skrev jag inget om eller kände det behövde förtydliga. Kontentan är att storleken i sig inte spelar någon roll, det är hur mycket av storleken som ska skickas över per sekund (bitrate) som spelar roll. Däremot behöver man inte 1gbit på enheterna hemma för att se på 4K filmer med eller utan HDR. Det underlättar med bra nätverk och Internet om man är flera som vill leka med bandbredden i sitt hem såklart. Men för enskilt kolla på en film, räcker TV-apparaternas 100mbit uttag.

Jo jo, men absolut största delen av filen är fortfarande bilden o inte ljudet. Så kontentan är ändå inte att storleken inte spelar nån roll, för det gör den helt klart.

Permalänk
Medlem

Bahnhof , ska ni verkligen imponera så vill jag att ni erbjuder bra priser på höga hastigheter i stadsnät. Inga jävla 1000 spänn för 1gbit, då imponerar ni på riktigt.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | 4070 super | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

Bahnhof , ska ni verkligen imponera så vill jag att ni erbjuder bra priser på höga hastigheter i stadsnät. Inga jävla 1000 spänn för 1gbit, då imponerar ni på riktigt.

OCH erbjuda 10gbit överallt, kanske för vad 1gbit kostar nu. Det är 2023 nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perb:

Håller med. Nätverkskort är inga problem men switcharna är fortfarande för dyra och blir väldigt varma om de ska vara fläktlösa (har ett par Netgear som man kan steka ägg på. Om man har råd med ägg numera dvs).

Gissar att det är RJ45 då? SFP+ med fiber är mycket strömsnålare.
RJ45 funkar upp till 1gbit, kanske 2.5gbit (har inte provat) men sen är det fiber som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

De sätter inte priset inom stadsnäten. Kolla alla andra leverantörer så kommer du att se priser som ligger på samma nivå som Bahnhof ungefär, speciellt vid gbit.

Det är ett monopol som säljer in sig med "Valfrihet". Du kan välja olika tjänsteleverantörer men de i sin tur får betala höga avgifter till nätägaren, något som då påverkar dig som kund.

Permalänk
Medlem

I vår bostadsrätt har vi Bahnhof 1Gbit/s och vi betalar 115kr/månad för bredband, TV (via Sappa) och telefoni, inte några 1000kr i alla fall. Men då är det ju hela bostadsrätten som har skrivit ett avtal med Bahnhof så alla medlemmar (ca lite drygt 250 st hushåll) måste köra Bahnhof och kan inte välja själv. Även de som inte vill använda bredbandet måste betala för det. Men jag är väldigt nöjd i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille90:

RJ45 funkar upp till 1gbit, kanske 2.5gbit (har inte provat) men sen är det fiber som gäller.

Jo, jag kör koppar, det är färdigdraget i min lägenhet. Men du kan köra 10Gbit över Cat6, har gjort det själv, men då inte fulla 100 meter utan typ halva avståndet (55m tror jag).

Cat 5E grejar 2,5Gbit.

Permalänk
Medlem

Så länge som signalstörningar, paketförluster och latensfladder är ett problem med wifi (vilket det sannolikt alltid kommer att vara) så kommer jag inte att använda något annat än kabel.

Skrivet av Wille90:

Jag kör sedan något år tillbaka med 10 gbps RJ45 (8P8C om man ska vara petig) via Cat 6-kabel mellan min huvudmaskin och min switch med full 10 gbps bandbredd, testat med iperf3 mot min server, så det funkar fint.

Däremot är det som sagt inte särskilt strömsnålt, SFP+-modulen i switchen blir enligt dess interna sensor duktigt varm (80+ grader) även med de kylflänsar jag monterat på den (pga att switchen är passivt kyld).

Alla övriga maskiner i hushållet med 10 gbps kör med DAC, då det är SFP+ i båda ändarna, så det är 0% fiber här.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Jag kör sedan något år tillbaka med 10 gbps RJ45 (8P8C om man ska vara petig) via Cat 6-kabel mellan min huvudmaskin och min switch med full 10 gbps bandbredd, testat med iperf3 mot min server, så det funkar fint.

Däremot är det som sagt inte särskilt strömsnålt, SFP+-modulen i switchen blir enligt dess interna sensor duktigt varm (80+ grader) även med de kylflänsar jag monterat på den (pga att switchen är passivt kyld).

Alla övriga maskiner i hushållet med 10 gbps kör med DAC, då det är SFP+ i båda ändarna, så det är 0% fiber här.

Kan vara aktuellt att uppgradera till fiber framöver då om du vill ha flera enheter med 10gbps Att man inte har någon elektriskt ledande anslutning mellan enheterna är ju också ett starkt argument.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille90:

Kan vara aktuellt att uppgradera till fiber framöver då om du vill ha flera enheter med 10gbps Att man inte har någon elektriskt ledande anslutning mellan enheterna är ju också ett starkt argument.

DAC blev billigare och enklare och funkar eftersom avstånden är korta, men ja, förr eller senare blir det nog fiber istället.

Och ja, bäst är ju att isolera maskinerna ifrån varandra elektriskt.

(För övrigt önskar jag att SFP+ eller högre blev så pass vanligt på moderkort att jag inte skulle behöva expansionskort för det.)

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk

Har Bahnhof någonsin haft en ISP router med Wifi6E stöd? Zyxel har typ bara Wifi-6 ready.