Styr RGB-belysning direkt i Windows

Permalänk
Melding Plague

Styr RGB-belysning direkt i Windows

Alla olika tillverkare kör egna system för att kontrollera RGB-belysning i komponenter och kringutrustning, men i framtiden väntas kontroller vara tillgängliga direkt i Windows.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Grymt. Hoppas MS optimerar det bra så det inte tar så mycket kraft av datorn som vissa tillverkares appar verkar göra när dom läser av vilka färger som visas på skärmen i realtid.

Permalänk

Låter som en väldigt fiffig grej

Permalänk
Medlem

Kör idag OpenRGB pga störande mjukvara från alla olika håll, får hoppas Microsoft kan göra nått som inte suger.

Permalänk
Medlem

Låter najs Kör idag Signal RGB för att slippa asus crate etc..

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

Vad bra. Frågan är vad man ska ha det till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Vad bra. Frågan är vad man ska ha det till?

Slippa 10 olika program för sina grejer..... Om man har rgb från olika tillverkare.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Slippa 10 olika program för sina grejer..... Om man har rgb från olika tillverkare.

Kan inte mer än att hålla med. Har bytt till Linux, men var glad när jag kunde avinstallera LightBulb för att Windows hade byggt in samma funktion. Detta är samma sak för de som använder RGB.

Permalänk
Medlem

Är det verkligen så många som kör RGB - och bryr sig? Fine om någon har en intern RGBbestyckad komponent i ett chassi utan fönster.
Vore intressant att se statistik från MS efter lansering på hur många som faktiskt använder den här funktionen. Spontant känns det konstigt prioriterat.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Är det verkligen så många som kör RGB - och bryr sig? Fine om någon har en intern RGBbestyckad komponent i ett chassi utan fönster.
Vore intressant att se statistik från MS efter lansering på hur många som faktiskt använder den här funktionen. Spontant känns det konstigt prioriterat.

Om det inte fanns efterfrågan skulle de inte göra ett program.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Skulle installera rgb mjukvara till mitt asus moderkort och det var ett helsike att få till. Armoury crate, aura sync, bla bla... Funkade först inte men efter många om och men gick det plötsligt. Och så tog det typ en gig eller så!!! För lite ljusfunktioner... Och dessutom blev datorn märkbart lite segare i starten.

Skaffade sen openrgb, gick smärtfritt att installera och tog en bråkdel av utrymmet. Men funktionaliteten var lite halvdan.. Så använder det inte.

Hoppas microsoft får till det bra nu bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Slippa 10 olika program för sina grejer..... Om man har rgb från olika tillverkare.

Syftade mer på vad man ska ha "grejerna" till.
Sitter folk verkligen och har mini-disco där hemma?

Permalänk
Medlem

Hoppas dom inte glömmer bort Linux. Vore trevligt att kunna styra sådant även för de som kör Linux, om man nu har rgb.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Hoppas dom inte glömmer bort Linux. Vore trevligt att kunna styra sådant även för de som kör Linux, om man nu har rgb.

Skulle vilja ha motsvarande iCUE till Linux, eftersom jag styr både fläktar och pumpar via en Corsair Commander Pro :/
RBG är jävligt oviktigt, däremot hade de gärna fått integrera styrning av PWM prylar.

Permalänk
Medlem

Det enda jag önskar är en "All lights Off" funktionalitet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Syftade mer på vad man ska ha "grejerna" till.
Sitter folk verkligen och har mini-disco där hemma?

Fördelen med rgb är att man slipper se hur estetiskt störig en dator egentligen är.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av ipac:

Syftade mer på vad man ska ha "grejerna" till.
Sitter folk verkligen och har mini-disco där hemma?

Ja?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Syftade mer på vad man ska ha "grejerna" till.
Sitter folk verkligen och har mini-disco där hemma?

Jag använder RGB i datorn som diskret stämningsbelysning. Just nu använder jag en profil som föreställer norrsken.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Syftade mer på vad man ska ha "grejerna" till.
Sitter folk verkligen och har mini-disco där hemma?

Ja. Har du bott under en sten senaste 10 åren? XD

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Det skulle i så fall vara en vettig anledning att gå från Windows 10. iCue Armory Crate och all annan skit man måste ha installerad om man älskar RGB på så många komponenter det går drar ner prestandan. Sen finns det såklart tjänster man stänger av och sådant men de lömska jävlarna slår ju på dem igen efter varje uppdatering så det blir antingen mycket jobb eller att man utbrister "palla'nte" och stannar kvar på en gammal version.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Titta lite på AquaSuite om du inte gillar iCue m.fl.
Bäst i klassen och MS har lite att jobba på om de vill vara med, med de stora pojkarna.

Visa signatur

LianLi O11XL 3900x RTX3090 TUF OC under ekwb + (under service)
[Phantek P600s 5800x3D EKWB 4090]
[Tower900 5600x 2x3090 Aorus xtreme allt med EKWB] obyggd

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Vad bra. Frågan är vad man ska ha det till?

Om detta fungerar så blir det ju ett enkelt sätt, utan att installera extra mjukvaror, att kunna stänga av RGB

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av BNEA02:

Titta lite på AquaSuite om du inte gillar iCue m.fl.
Bäst i klassen och MS har lite att jobba på om de vill vara med, med de stora pojkarna.

Tack för tipset. Ska kolla upp det antar att det är" en tjänst för allt" med fokus på att vara så lite I vägen som möjligt?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Tack för tipset. Ska kolla upp det antar att det är" en tjänst för allt" med fokus på att vara så lite I vägen som möjligt?

Exakt!

Visa signatur

LianLi O11XL 3900x RTX3090 TUF OC under ekwb + (under service)
[Phantek P600s 5800x3D EKWB 4090]
[Tower900 5600x 2x3090 Aorus xtreme allt med EKWB] obyggd

Permalänk
Medlem

Roligaste är att detta är en uppdatering som jag blev chockad och väldigt glad för att de utvecklar trots att jag inte specifikt köper saker med RGB (men får sådant ändå på massa möss, skärmar, tangentbord, etc...).

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem

Eller så kunde alla tillverkare köra en öppen standard som tredjepartsprogram lätt kunde styra. Har försökt med OpenRGB men den lyckades inte ta mitt PNY-kort bl a, sjukt irriterade, speciellt eftersom PNYs egna var buggigt o att jag manuellt var tvungen att ställa in färgen varje gång jag hade startat datorn.

Permalänk
Medlem

Bra. Hoppas det har stöd för RGB över Wifi med lister och andra lampor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Eller så kunde alla tillverkare köra en öppen standard som tredjepartsprogram lätt kunde styra. Har försökt med OpenRGB men den lyckades inte ta mitt PNY-kort bl a, sjukt irriterade, speciellt eftersom PNYs egna var buggigt o att jag manuellt var tvungen att ställa in färgen varje gång jag hade startat datorn.

Razer har bjudit in alla tillverkare som vill till sitt program. Inte direkt bästa programvaran men de funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Ja. Har du bott under en sten senaste 10 åren? XD

Inte under en sten men...du menar att det inte räcker med att det var mer än 10 år sen man flyttade hemifrån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Eller så kunde alla tillverkare köra en öppen standard som tredjepartsprogram lätt kunde styra. Har försökt med OpenRGB men den lyckades inte ta mitt PNY-kort bl a, sjukt irriterade, speciellt eftersom PNYs egna var buggigt o att jag manuellt var tvungen att ställa in färgen varje gång jag hade startat datorn.

Ja alla tillverkare borde verkligen göra så att man kan styra genom ett öppet system.

Förstår inte vad tillverkarna tjänar på att stänga in sina system i sitt egna program
Dom tillverkar hårdvara. Vad skadar det då om mjukvaran är universell.
Man köper väl det man tycker är bäst och snyggast. Sen borde man bara kunna styra det hur man vill.
Pengarna tjänar dom ju redan med att göra en bra hårdvara. Mjukvaran måste dom ändå lägga "gratis" resurser på.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros