Permalänk
Medlem

ssh kopplar ner

Brukar ofta koppla upp mig med RDP från en laptop med Windows 11 till en "server" med Windows 10. Från den servern kör jag Windows egna version av OpenSSH mot en linux-maskin med Ubuntu 22.04. På Windows-servern kör jag även Firefox och min mail-klient och brukar inte logga ut från den utan stänger bara laptopens lock när jag lämnar den.

På sistone har jag dock börjat få problem att när jag stänger locket så fortsätter Firefox och mailen köra på servern, men ssh mot linux-burken kopplar ner med:

$ client_loop: send disconnect: Connection reset

Har lagt till

ServerAliveInterval 20
TCPKeepAlive no

i c:\Users\användarnamn\.ssh\config på Windows-servern. Men det verkar inte göra någon skillnad och det var inga problem fram till ungefär årsskiftet. Finns det någon nylig uppdatering från MS som påverkar ssh mellan dator B och C om RDP mellan A och B går ner?

Permalänk
Medlem

testa att köra med putty och se om det blir någon skillnad?

Permalänk
Hedersmedlem

Får du samma problem om du loggar ut snyggt från RDP?

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av crash:

testa att köra med putty och se om det blir någon skillnad?

Körde putty tidigare, men tyckte att det var enklare att använda Windows inbygda än ett extra program. Men jag får prova och se.

Skrivet av Aphex:

Får du samma problem om du loggar ut snyggt från RDP?

Osäker på om jag förstår, men poängen är att jag vill att mina program fortsätter köra på Windows-servern och loggar jag ut snyggt så måste jag stänga allt?

Permalänk
Medlem

När du stänger ner en RDP så ändras status Från Active till Disconnect.
Program kan detektera detta. Så det kan innebära att de t.ex. kopplar ner eller stänger av sig.

Vill man att allt skall vara igång hela tiden är det bättre att köra med t.ex. TeamViewer.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Naki:

Körde putty tidigare, men tyckte att det var enklare att använda Windows inbygda än ett extra program. Men jag får prova och se.

Osäker på om jag förstår, men poängen är att jag vill att mina program fortsätter köra på Windows-servern och loggar jag ut snyggt så måste jag stänga allt?

Det gör de om du väljer disconnect, det var det jag menade. Jag tänker att det kanske blir någon hängning eller liknande om du bara försvinner.
En annan sak att testa är om du får samma problem när du kör ssh i powershell.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naki:

$ client_loop: send disconnect: Connection reset

Har lagt till

ServerAliveInterval 20
TCPKeepAlive no

Felmeddelandet tolkar jag som att klientsidan anropar send(2), kanske för att skicka ett null-paket var 20:e sekund enligt ServerAliveInterval.

Felmeddelandet som send-anropet får är ECONNRESET, oftast benämnt "Connection reset by peer", vilket ska tolkas som att servern har skickat ett TCP-paket med RST-flaggan satt, vilket betyder att servern har kopplat ner klienten.

Vad du ska göra åt det? Inte en aning, men jag hade börjat titta på konfiguration på server-sidan.

Edit: Det kan naturligtvis ha med klientsidan att göra också. Om Windows helt enkelt ger fan i att schemalägga processer där användaren har kopplat ner, så kommer ju inga null-paket skickas för att hålla igång uppkopplingen. Men jag tvivlar på den teorin. Om du har kontroll över Linuxburken kan du ju köra tcpdump på den och se om det kommer några paket på SSH-porten när du är nerkopplad från RDP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crash:

testa att köra med putty och se om det blir någon skillnad?

putty dör också efter ett par minuter med Network error: Software caused connection abort.
Så det verkar, som @KAD var inne på vara servern som problemet ligger i. Men den har mig veterligen inte ändrats på länge. Provade köra ssh -vvv och får då:

Citat:

debug3: send packet: type 80
debug3: receive packet: type 82
debug2: client_check_window_change: changed
debug2: channel 0: request window-change confirm 0
debug3: send packet: type 98
debug2: client_check_window_change: changed
debug2: channel 0: request window-change confirm 0
debug3: send packet: type 98
debug2: client_check_window_change: changed
debug2: channel 0: request window-change confirm 0
debug3: send packet: type 98
debug3: recv - from CB ERROR:10054, io:000002B56569ECD0
debug3: send packet: type 1
debug3: send - WSASend() ERROR:10054, io:000002B56569ECD0
client_loop: send disconnect: Connection reset

CB ERROR:10054 verkar skumt i det läget, men jag får läsa på lite. Får också Timeout, client not responding from user username 192.168.1.abc port 58579 i /var/log/auth.log Så något verkar bråka med uppkopplingar från servern när jag stänger laptopens lock.