Fler användare möts av vattenstämpel i Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjemrdeil:

Den dagen som Linux faktiskt går att använda för dagligt bruk kanske? Linux är precis lika värdelöst som Mac OSX om man är gamer på kvälltstid.

Med tanke på att Mac OS X är över 10 år gammalt, så kan jag förstå att det inte längre klarar de senaste spelen. Däremot går macOS utmärkt att spela på!

Har för övrigt inga problem att använda varken GNU/Linux, macOS eller Windows 10 för dagligt bruk.

Windows 11 har jag däremot gett upp tills vidare. Avvaktar en LTSC-version.

Permalänk

Fick denna vattenstämpel på min burk som är högst kvalificerad att köra W11 men inte orkat ta reda på varför än. Skön feature...

Visa signatur

Ryzen 5600x | Asus x Nocuta RTX 3080 OC | Corsair 16GB 3600MHz | Asus Strix B550-F

Permalänk
Medlem

Tycker att det är bra att Microsoft vill höja säkerheten och känns så onödigt att folk ska kringgå något som ska höja säkerheten. Stanna på Win10 om du inte har rätt hårdvara (jag förstår att det inte blir säkrare för att man behåller Win10).

Permalänk
Skrivet av Valonen:

Testat Linux men det är alltid en massa Ubuntu,Kubuntu, Sudo, Mint, osv. Med Windows drar jag in det jag vill och det funkar okej.

Testat Windows men det är en massa Home, Pro, Enterprise, de växlar utseende katastrofalt i varje ny version, alla djupa förändringar kräver att man förstår vad ett DotNET-API är för något och att man har tålamod med PowerShell, och båda de scriptspråk som följer med ur box är officiellt EOL.
Med Linux drar jag in det jag vill och det funkar okej.

Titta, även detta argument faller platt om man tar höjd för personlig vana och erfarenhet. 🙃

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Med tanke på att Mac OS X är över 10 år gammalt, så kan jag förstå att det inte längre klarar de senaste spelen. Däremot går macOS utmärkt att spela på!

Har för övrigt inga problem att använda varken GNU/Linux, macOS eller Windows 10 för dagligt bruk.

Jag tror snarare att det är spelutvecklarna som inte vill anpassa sina produkter till ännu en plattform. Månne ändras detta med tanke på att ARM spås en ljus framtid.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Testat Linux men det är alltid en massa Ubuntu,Kubuntu, Sudo, Mint, osv. Med Windows drar jag in det jag vill och det funkar okej.

Här är ett exempel på varför jag inte orkar: Varför skall det finnas så många olika distros osv?

https://www.techradar.com/best/best-linux-distros

Liksom 18 olika distros som då skall vara "bäst". Nej det orkar jag inte med.

O sen är det alltid nåra som gillar typ allt med en distro men vill ha lite till. Då gör dom en Fork av den distron så blir det en distro till baserad på den. Som är baserad på den. Som är baserad på den. På den som är baserad på den i all oändlighet. Så blir man inte klok.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

Jag tror snarare att det är spelutvecklarna som inte vill anpassa sina produkter till ännu en plattform. Månne ändras detta med tanke på att ARM spås en ljus framtid.

Utvecklarna vill inte utveckla till en platform som används av typ 0,05% spelare för spel.
Så det är en oändlig loop av att Spel funkar inge bra på linux så ingen går över. O utvecklare vill inte utveckla till en platform som inte har spelarbas. O så kommer det rulla. O alla ska utveckla mot DirectX istället för OpenGL eller liknande som funkar i linux.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Räcker det att man har hårdvarukraven uppfyllda (TPM och möjlighet till secure boot) eller kommer den klaga till slut om man inte aktiverar dessa funktioner? Jag uppfyller systemkraven men har inte aktiverat secure boot. Har dessutom ett MSI moderkort med bios som kan ljuga om detta (har inte orkat uppdatera bios). Har inte sett någon varning än.

Jag kör dual boot med Linux och Windows 11 Pro. Hela diskussionen om vilket OS som är bäst känns onödig. Använd vad du vill när du vill tänker jag. Ingen tvingar någon till något. Är bra att det finns alternativ tycker jag. En del föredrar att köra bil, andra gillar motorcykel bättre

Permalänk
Medlem

Tacka kära nån för Win 10.

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Räcker det att man har hårdvarukraven uppfyllda (TPM och möjlighet till secure boot) eller kommer den klaga till slut om man inte aktiverar dessa funktioner? Jag uppfyller systemkraven men har inte aktiverat secure boot. Har dessutom ett MSI moderkort med bios som kan ljuga om detta (har inte orkat uppdatera bios). Har inte sett någon varning än.

Jag kör dual boot med Linux och Windows 11 Pro. Hela diskussionen om vilket OS som är bäst känns onödig. Använd vad du vill när du vill tänker jag. Ingen tvingar någon till något. Är bra att det finns alternativ tycker jag. En del föredrar att köra bil, andra gillar motorcykel bättre

Men religionskrig är så roliga:
- Jag vill ha fyra hjul i backen!
- Folk i plåtburk är livsfarliga och okunniga!
Funkar där också. 😆

Permalänk
Medlem
Skrivet av nanne:

Jag kan inte ens uppgradera till win11 fastän har jag följt alla instruktioner för att aktivera TPM stöd i BIOS

Din processor har TPM 2.0 om man går efter din signatur så då måste du inte ha felsökt tillräckligt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av alexman:

när ska vi erkänna att windows är malware. 0 problem med linux distros. gates vill bara trakkasera användare.

kan sweclockers testa alt distros som revios eller tiny11

Server = Linux, desktop = Windows, för att jag tvingas på jobbet = MacOs.

Linux desktop börjar bli bättre för nu behöver man ju inte fem år på KTH för att använda det längre. Men sålänge bara fem procent av mitt bibliotek på steam stöds så är det no go för mig.

Permalänk
Medlem

Inget att gnälla över detta vattenmärke. Speciellt när det går att ta bort.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

F.ö tyckte jag artikeln passade bra för så sent som idag såg jag att ICA inte kör legitima Windows 10 versioner i sina självskanningsmaskiner utan gjort UI-förändringar för att texten inte skall synas....

Det kan mycket väl vara legitim om den har klisterlappen med licenskoden på burken, men om datorn av säkerhetsskäl aldrig någonsin fått se publik Internet och bara jobbar inom isolerade och skyddade nät så kan man mycket väl få denna 'skylt' - kassaregister är förmodligen en av tillämpningarna som idag aldrig får se någon publik Internet längre med tanke på senare årens ransomware-attacker...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Det är inget krav att ha Secure Boot aktivt, bara att moderkortet stödjer Secure Boot

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

F.ö tyckte jag artikeln passade bra för så sent som idag såg jag att ICA inte kör legitima Windows 10 versioner i sina självskanningsmaskiner utan gjort UI-förändringar för att texten inte skall synas....

Skrivet av xxargs:

Det kan mycket väl vara legitim om den har klisterlappen med licenskoden på burken, men om datorn av säkerhetsskäl aldrig någonsin fått se publik Internet och bara jobbar inom isolerade och skyddade nät så kan man mycket väl få denna 'skylt' - kassaregister är förmodligen en av tillämpningarna som idag aldrig får se någon publik Internet längre med tanke på senare årens ransomware-attacker...

Ja, det är väl just den distinktionen som blir viktig i sådana sammanhang. Det låter helt klart som att den inte var aktiverad, med det osagt om den är legitim eller ej.

Jag skulle ju misstänka att ICA ändå köper de licenser de behöver, men vem vet.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

O sen är det alltid nåra som gillar typ allt med en distro men vill ha lite till. Då gör dom en Fork av den distron så blir det en distro till baserad på den. Som är baserad på den. Som är baserad på den. På den som är baserad på den i all oändlighet. Så blir man inte klok.

Typ så här då

Edit: och den här bilden är t.o.m gammal

Permalänk
Medlem

Om OS'et installeras och bootar utan problem så vill jag nog påstå att systemkraven har uppfyllts.
Att MS gärna ser att du har ytterligare en unik identifierare som dom kan spåra sk*ter jag högaktningsfullt i

MS har ju tidigare hållit "äldre" OS som gisslan via Direct X versioner, men nu har ju inte 11 den moroten just nu.

Permalänk
Medlem

Varje udda/varannan version av Windows så blir det alltid något galet.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 2080 Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Känns som dom missuppfattat vad man har en vattenstämpel till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinkyboo:

Typ så här då<Uppladdad bildlänk>

Edit: och den här bilden är t.o.m gammal

Exakt. O det hjälper ju ännu mindre att alla har konsiga namn oxå.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Ja, det är väl just den distinktionen som blir viktig i sådana sammanhang. Det låter helt klart som att den inte var aktiverad, med det osagt om den är legitim eller ej.

Jag skulle ju misstänka att ICA ändå köper de licenser de behöver, men vem vet.

Det var min första tanke också men det kändes konstigt att det fanns ett gäng maskiner (jag kollade iofs bara 3st).

Ja, man förutsätter väl att det är så, men samtidigt så är det ju tuffa tider för alla just nu...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Min bärbara HP dator från 2012 får fortfarande inte upp detta meddelande och jag kör med beta betaversionen. Datorn har dock TPM 1.2 samt UEFI och Secure Boot stöd.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Valonen:

Här är ett exempel på varför jag inte orkar: Varför skall det finnas så många olika distros osv?

https://www.techradar.com/best/best-linux-distros

Liksom 18 olika distros som då skall vara "bäst". Nej det orkar jag inte med.

Det där var la inte många, då skall du se denna kartan. Klickar man på den så blir den större och lättare att läsa av eller om man högerklickar och tar öppna i en ny tab, där har vi många. Haha

Ett annat sätt man kan ta bort watermarks på är att inaktivera "background images" under inställningarna i "Enkel åtkomst" som finns under kontrollpanelen.

Citat:

Remove background images. This option turns off all unimportant,
overlapped content and background images to help make the screen easier to see.

Ett annat altenativ är att öppna notepad, kopiera och klistra in följande:

Windows Registry Editor Version 5.00 [HKEY_CURRENT_USER\Control Panel\UnsupportedHardwareNotificationCache] "SV1"=dword:00000000 "SV2"=dword:00000000

Spara som "watermarkremover.reg" .. Nu kan man dubbelklicka på filen bara.

Skulle man vilja få tillbaka det av någon anledning så är det bara att byta ut "00000000" till "00000001"

Permalänk
Medlem

För mig fungerar inte mitt 4G modem när jag kör med Linux, men fungerar utmärkt på Windows med min ThinkPad T460

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av jnsson:

För mig fungerar inte mitt 4G modem när jag kör med Linux, men fungerar utmärkt på Windows med min ThinkPad T460

Det är ju nackdelen med alternativa operativsystem, men samtidigt inget som borde vara en överraskning bland gamers och andra datorentusiaster: Man bör planera din dator utifrån vad den ska användas till. T-serien går att få i modeller som är certifierade för Ubuntu och Fedora, och innehåller då garanterat kompatibel hårdvara. Eller så kan man kolla vad som ingår i dessa maskiner och eftermontera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexman:

när ska vi erkänna att windows är malware. 0 problem med linux distros. gates vill bara trakkasera användare.

kan sweclockers testa alt distros som revios eller tiny11

Malware för att Microsoft ökar säkerheten i Windows, utifrån vad de bedömer som mest effektivt för att motverka malware.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Det här måste vara nåt av det mesta onödiga o korkade jag läst på länge. Om det inte innebär nån skillnad alls i prestanda eller funktion, varför finns varningen öht?

Men hur tänker du nu? Det är väl klart att om du kör med under systemkraven så får du varken samma funktion eller prestanda som om du uppfyller dem. 😅

Visa signatur

Kontor MacBook Pro 16" M4 Pro, 48GB, 512GB, Predator X38, TB4 dock
UHD ProArt 4070TiS, i5-13600K (U12A), 32GB 3200, Prime Z790 mATX, 2xNVMe, Prime 650 Platinum, Torrent Compact
QHD 1080Ti, i5-8400, ROG B360 mATX, 16GB, 2xSSD, 750W PSU, nåt Fractal-chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Jag tror du förstår att jag menar Mac OS, nuvarande version. Det är väl okej att spela på Mac OS, men så fort det gäller spelutvecklare som inte är baserade i USA där Mac OS ändå är relativt populärt även bland hemanvändare så är det antingen nån trasig OpenGL-port eller så är det emulering som gäller. Kan tänka mig att det är ännu värre nu för spelutvecklarna när Mac kör egna processorer och inte vanliga processorer från Intel eller AMD. Rent onödigt krångel när en redan nedlåst plattform blir ännu mer nedlåst med Apples egna hårdvara.

Visa signatur

Intel inside ✔ i7 8700K 5GHz | Intel Arc B580 12GB Steel Legend OC | Corsair Vengeance LPX 32GB 3600MHz | Kingston KC3000 2TB NVME | Fedora Linux

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av walkir:

Låter inte som att du testat GNU/Linux de senaste 5 åren

Tycker snarare det är Windows som kräver CMD, GPE, Regedit m.m. för ganska vardagliga sysslor.

Välkomnar fler användare till GNU/Linux och macOS!

Hoppas att Microsoft gör ett mindre spelorienterat OS snart. Vill inte ha Game Mode, RGB-inställningar eller en massa Xbox-services körandes på min arbetsdator.
Tror de flesta gör bäst i att undvika ISO:s som ReviOS och Tiny11, då all grundläggande säkerhet ofta är avslagen. Har testat Tiny10 där allt körs som elevated admin, vilket är att be om problem i Windows. Förstod inte heller valet av aktiverade services eller group policies i systemet. Det går att optimera mer själv utan att förstöra Windowd på kuppen.

Vill man ha renodlat arbets-OS får man byta till Enterprise LTSC alt köra tunna klienter. Du kan stänga av och ta bort sånt du inte vill ha utan större problem

Kommandotolken finns ju Linux också, Terminal finns i W11. GPE är ett GUI för registerändringar basically.