Lågt timespy score och höga temps i5 13600kf - letar efter tips.

Permalänk
Medlem

Lågt timespy score och höga temps i5 13600kf - letar efter tips.

Hej,

Har nyligen köpt en ny stationär dator (komplett) och är väldigt nöjd. Har dock upptäckt att jag får rätt låga cpu scores (ca 15 - 15 500). Vad jag kan se borde en i5 13600kf prestera högre stock. Spec följer enligt nedan:

Phanteks Eclipse G360A Midi Tower (svart)
Gainward GeForce RTX 4070 Ti Phantom Reunion
Intel Core i5-13600KF,
CM ML240L V2 ARGB Komplett Edition
Kingston FURY Beast RGB DDR5 4800MHz 16GB
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB
ASUS ROG STRIX B660-I GAMING WIFI Moderkort
Corsair RM750e 750W PSU

Är det en fråga om kylning eller någon inställning? Powerdraw maxar på 161 w och maximal temp är 97, kan konstatera att den throttlar. Vad jag förstår kan man relativt lätt undervolta i MSI bios men har inte hittat något gällande asus mobos. Tar gärna emot tips!

Permalänk
Medlem

Om du inte gör nåt arbete på datorn som är multitrådat behöver du inte oroa dig. Så länge du inte når dom tempsen vid vanlig användning förlorar du ingen prestanda.

Om du ändå vill fila lite på tempsen ladda ner XTU och kolla på nån guide. Går nog snabbt att få ner förbrukningen en del.

Min 13700kf går svalare nu med 300MHz överklock än vad den gjorde stock.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem

Kan säkert va kombination av dålig montering av kylaren och avsaknad av monteringsram.

97c är på tok för högt så länge inte bios har nån inställning som låter CPUn köra tills den kommer upp till just 97c

Polare köpte nyligen en 13700k och kör också med en 240 aio och är inte ens i närheten av 97c i cinebench.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Kan säkert va kombination av dålig montering av kylaren och avsaknad av monteringsram.

97c är på tok för högt så länge inte bios har nån inställning som låter CPUn köra tills den kommer upp till just 97c

Polare köpte nyligen en 13700k och kör också med en 240 aio och är inte ens i närheten av 97c i cinebench.

Min 13700k throttlade med en 360 Aio. Så behöver inte vara nåt fel om moderkortet matar på för mycket.

13700k bör nästan throttla på en 240 Aio om den ger över 30k poäng i cinebench med stock inställningar.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem

Tack för svar. Förstår om en 13700k throttlar men borde en 13600k göra det?

Permalänk
Medlem

I spel nej. Cinebench på loop kanske. De drar mycket ström alla 13xxxk cpuer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikaelmannen:

I spel nej. Cinebench på loop kanske. De drar mycket ström alla 13xxxk cpuer.

Har testat cinebench r23. I single core är temps lugna men på multicore går den upp till 90 och så småningom 100c på en halv minut cirka. Samma resultat i intel XTU CPU stress test.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andyrew:

Hej,

Har nyligen köpt en ny stationär dator (komplett) och är väldigt nöjd. Har dock upptäckt att jag får rätt låga cpu scores (ca 15 - 15 500). Vad jag kan se borde en i5 13600kf prestera högre stock. Spec följer enligt nedan:

Phanteks Eclipse G360A Midi Tower (svart)
Gainward GeForce RTX 4070 Ti Phantom Reunion
Intel Core i5-13600KF,
CM ML240L V2 ARGB Komplett Edition
Kingston FURY Beast RGB DDR5 4800MHz 16GB
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB
ASUS ROG STRIX B660-I GAMING WIFI Moderkort
Corsair RM750e 750W PSU

Är det en fråga om kylning eller någon inställning? Powerdraw maxar på 161 w och maximal temp är 97, kan konstatera att den throttlar. Vad jag förstår kan man relativt lätt undervolta i MSI bios men har inte hittat något gällande asus mobos. Tar gärna emot tips!

Denna guiden följde jag och får lägre temp.

https://www.overclock.net/threads/asus-maximus-z790-extreme-a...

Jag började med dessa inställningar och sänkte AC LL till 0.15 vilket fungerar bra efter jag testat 0.20, 0.19, 0.18, 0.17, 0.16.
Bara att testa att sänka tills den blir ostabil och sedan höja 0.02.

Tuning the CPU to run at standard frequencies with the lowest possible power and temperature.
We will try to do this using just the loadlines.
So let set the folowing:
Enforce All Limits (If you desire you can remove all limits) *
LLC#4
DC_LL = 1.02
AC_LL = 0.2
IA VR Voltage limit = AUTO (or 1700 if you desire) *

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punchboll:

Jag började med dessa inställningar och sänkte AC LL till 0.15 vilket fungerar bra efter jag testat 0.20, 0.19, 0.18, 0.17, 0.16.

Tuning the CPU to run at standard frequencies with the lowest possible power and temperature.
So let set the folowing:
LLC#4
DC_LL = 1.02
AC_LL = 0.2

Tack, vad jag förstår är dock b660-i helt låst, går inte att undervolta på ett smidigt sätt utan performance drops.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Andyrew:

Har testat cinebench r23. I single core är temps lugna men på multicore går den upp till 90 och så småningom 100c på en halv minut cirka. Samma resultat i intel XTU CPU stress test.

Senaste bios bör ha gett dig valet att ställa in asus multicore enhancement med 90c max temp. Dvs den håller sig då ynder 90c istället för 100.

Alternativ är att sätta long duration powerlimit på 125w och short på 150w. Spel kommer ändå dra klockan upp i 5.1ghz så du tappar inget där. Men du spar ström och temp i tex 3nvoding eller renderingar mm.

Du kan alltid prova sätta vrm core voltage till offset och börja med minus säg 0.025 och se om det gör nån skillnad. Asus har typ låst voltändringar i bios.

Du kommer tappa poäng i cinebench men spelar völ ingem roll där.

Snittpoäng för 13600k i r23 är runt 24-25000
Min når 22-23000 med 181w powerlimit pl2 i 56 sekunder för att sedan gå ner till 150w pl1. Temp under 85c i pl2 och under 75 i pl1 dvs efter 56s

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Punchboll:

So let set the folowing:
LLC#4
DC_LL = 1.02
AC_LL = 0.2

Z690 och 790 guider gäller ej b660 eller 760 då korten är helt låsta. Går arr göra ändringar men de har typ ingen påverkan. Eller så beter sig processorn som att den stryps.

Men ts kan ju alltid prova.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Z690 och 790 guider gäller ej b660 eller 760 då korten är helt låsta. Går arr göra ändringar men de har typ ingen påverkan. Eller så beter sig processorn som att den stryps.

Men ts kan ju alltid prova.

Korrekt, vad jag förstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Senaste bios bör ha gett dig valet att ställa in asus multicore enhancement med 90c max temp. Dvs den håller sig då ynder 90c istället för 100.

Alternativ är att sätta long duration powerlimit på 125w och short på 150w. Spel kommer ändå dra klockan upp i 5.1ghz så du tappar inget där. Men du spar ström och temp i tex 3nvoding eller renderingar mm.

Du kan alltid prova sätta vrm core voltage till offset och börja med minus säg 0.025 och se om det gör nån skillnad. Asus har typ låst voltändringar i bios.

Min når 22-23000 med 181w powerlimit pl2 i 56 sekunder för att sedan gå ner till 150w pl1. Temp under 85c i pl2 och under 75 i pl1 dvs efter 56s

Tack för tipset, har ej sett mce i mina bios, ska se om det finns en ny version. Har pratat med kompletts tekniska kundtjänst som snarare tror att det är något fel på AIO och menar att den inte bör throttla. Vad jag har läst är detta problem vanligt förekommande med raptor lake och beror på inställningar i bios. Får helt enkelt testa innan jag skickar in den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andyrew:

Tack, vad jag förstår är dock b660-i helt låst, går inte att undervolta på ett smidigt sätt utan performance drops.

Ahh, missade att det är ett B660 mobo.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nozomi:

Att sänka powerlimit eller templimit borde vara absolut sista alternativen. Att sänka spänningen kan ge goda resultat i temperatur och påverkar inte prestandan, dock är det ingen garanti att hans CPU klarar lägre spänning.

Men jag tycker ändå att 97c med de komponenterna verkar högt så kanske det är en kombination av att CPUn kräver hög spänning och att IHS är väldigt konvex, alternativt en defekt/felmonterad kylare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon347775:

Att sänka powerlimit eller templimit borde vara absolut sista alternativen. Att sänka spänningen kan ge goda resultat i temperatur och påverkar inte prestandan, dock är det ingen garanti att hans CPU klarar lägre spänning.

Men jag tycker ändå att 97c med de komponenterna verkar högt så kanske det är en kombination av att CPUn kräver hög spänning och att IHS är väldigt konvex, alternativt en defekt/felmonterad kylare.

TS kan inte sänka spänningen.
Och att sätta en powerlimit påverkar inte spel om du inte går under 90w.

Här har du förövrigt en 13900K i 70 och 90w.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon347775:

Tack för inspelet, i cinebench r23 multicore och xtu cpu stress test går den upp i 100c och thermal throttlar på mindre än en minut så mycket möjligt att det är defekt kylare, det är iaf vad komplett tror. Jag blev mer fundersam eftersom det verkar finnas mycket diskussioner om problem med thermal throttling och i5 13600k som snarare verkar bero på inställningar i bios än att kylningen är defekt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Andyrew:

Tack för inspelet, i cinebench r23 multicore och xtu cpu stress test går den upp i 100c och thermal throttlar på mindre än en minut så mycket möjligt att det är defekt kylare, det är iaf vad komplett tror. Jag blev mer fundersam eftersom det verkar finnas mycket diskussioner om problem med thermal throttling och i5 13600k som snarare verkar bero på inställningar i bios än att kylningen är defekt.

Om det är kylningen så kan du ju sätta en PL1 och PL2 limit på 150w och testa Cinebench R23. Klarar den inte av det då så är den dåligt monterad eller kanske defekt eller så är CPUn såpass ojämn.

Glöm inte hålla koll på din Vcore också med tex hwinfo

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Andyrew:

Det är enkelt att kontrollera, ladda ner hwinfo och se vad "V-core" ligger på under last

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Punchboll:

So let set the folowing:
LLC#4
DC_LL = 1.02
AC_LL = 0.2

Provade detta själv bara för att.
Datorn blir seg så innihelskotta när den går under all core load (R23), och ecores maxar på 1.9ghz istället för 3.9, pcores fortsätter som vanligt, vcore går ner till 1.2v som max men vid efterfrågar 1.27v

Från de poäng jag skrev tidigare i R23 allcore till 10295 Halverad prestanda. Så att pilla på AC/DC LL på b660 är inte rätt väg verkar det som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon347775:

Det är enkelt att kontrollera, ladda ner hwinfo och se vad "V-core" ligger på under last

Vad för siffror letar jag efter? Loggade under r23 cinebench multicore med hwinfo.

Permalänk
Medlem

Kollade på tester jag gjorde för några år sedan med två olika i9-9900k, och plockade ut dessa mätvärden vid package power nära dina 161W. Med reservation att package power inte rapporteras lika av olika cpuer. Din kylare borde vara minst i nivå med dessa luftkylare, enligt tester från nätet.

163W 72 grader Be Quiet! Dark Rock Pro 4
162W 73 grader Noctua NH-U12A

Testat med Cinebench R20.

Så tipset får bli att undersöka varför kylningen inte fungerar som den ska. 161W ska den kunna kyla.

Jämför gärna vilken temp du får vid test som ger liknande package power kontinuerligt.

Tips om test.
Permalänk
Medlem

Nåt är knas med TS kylning då min 13900K med viss undervolt presterar max 253W och noctua D15 klarar att kyla den effekten i ca 40 sec innan den throttlar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Andyrew:

Vad för siffror letar jag efter? Loggade under r23 cinebench multicore med hwinfo.

"V-core" och utan att googla desto mer för 13600k så skulle jag gissa att den bör ligga under 1,3v under last. Med dina temperaturer skulle jag inte vara förvånad om värdet är betydligt högre (om det inte är något fel på kylaren eller hur den är monterad).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon347775:

"V-core" och utan att googla desto mer för 13600k så skulle jag gissa att den bör ligga under 1,3v under last. Med dina temperaturer skulle jag inte vara förvånad om värdet är betydligt högre (om det inte är något fel på kylaren eller hur den är monterad).

Snitt vcore bör ligga runt 1.27-1.33 beroende på ens exemplar i allcore R23.
Går att få ner under 1.2v på Z690 eller Z790 dock tyvärr.

I spel kan den vara allt från 1.1v till 1.4v därav höga temp spikar i spel i enstaka sekunder.

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips. Sänkte powerlimit till 150 och verkar fortfarande throttla, i vart fall i XTU CPU stress test. Alltjämnt höga temperaturer, stängde även av turbo boost i bios men hade ingen större effekt. Får helt enkelt skicka tillbaks och låta komplett felsöka. Låter som att aio:n är ett måndagsexemplar.

Permalänk
Viking
Skrivet av Andyrew:

Tack för alla tips. Sänkte powerlimit till 150 och verkar fortfarande throttla, i vart fall i XTU CPU stress test. Alltjämnt höga temperaturer, stängde även av turbo boost i bios men hade ingen större effekt. Får helt enkelt skicka tillbaks och låta komplett felsöka. Låter som att aio:n är ett måndagsexemplar.

Har du testat att montera om den?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Andyrew:

Helt rätt att skicka tillbaka. Jag hade inte börjat pilla själv i sådant fall heller utan köper man en färdig dator så borde den ju fungera bättre än vad din verkar göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon347775:

Helt rätt att skicka tillbaka. Jag hade inte börjat pilla själv i sådant fall heller utan köper man en färdig dator så borde den ju fungera bättre än vad din verkar göra.

Nej, precis. Bättre att låta komplett göra eftersom jag betalat för montering, hehe.

Det enda jag vill undivka är att behöva skicka tillbaks datorn och vänta 3 veckor för att sedan få tillbaks den med ett konstaterande att det beror på att powerdraw i bios är tokiga.

Jag testade att köra typ 5-10 minuter warzone, här är lite resultat i HWinfo. Verkar ju inte vara alltför farligt, om kylaren är defekt borde väl temps vara högre?

Permalänk
Medlem

Enligt bilden har cpu toppat på 110W och 78 grader. För varmt.
För bättre test behöver man lägga på konstant belastning med exempelvis cpu-z eller Blender och samtidigt se vad temp blir.
Försök hitta belastning på exempelvis 160W, och då borde cpu hålla sig klart under 80 grader, helst 70-75. Inte 95 i alla fall.
Mkt bra förslag av övriga att reklamera datorn, då den köptes färdigbyggd. Vet inte hur det fungerar m garantin om du börjar meka själv.
Lycka till! Mvh