Permalänk
Medlem

Värde i gamla konsoler?

Så, jag har släppat hela min konsolsamling genom otaligt antal flyttar i livet.
Tänker hela tiden att, en dag, när jag bor i hus så ska jag sätta upp ett gaming-rum med alla konsolerna...
Nu är jag snart 40år och har jag bott i hus i drygt 2,5år, inte fan har jag satt up några konsoler i ett gaming rum, eller jag har ett gaming rum men det består av min PC och dom senaste konsolerna med aktuella spel, för varför skulle jag vilja spela secret of mana eller legend of Zelda poå min SNES/NES när jag lika gärna kan göra det på switchen on the go, varför skulle jag vilja spela FF7 på PSX när jag lika gärna kan göra det på min steam deck eller bara njuta av något av dom senaste spelen på marknaden?

Men ja, har ganska många och en hel del av dom i orginalkartonger m.m. men finns det något värde i att sälja egentligen?
med värde menar jag är det värt att slänga upp på blocket, prata med massa främlingar som ska komma med skambud och sedan sitta hemma och vänta på en avtalad tid som inte följs för att få ett par lortiga hundralappar i handen.

Tror jag har av äldre:
Gameboy, Gameboy color, Gameboy advance, Nintendo 3DS, SNES, N64, Gamecube, Wii, Wii U.
Playstation, Playstation 2, Playstation 3, Playstation Portable, Playstation 4.
Xbox, Xbox 360.
Samt lite spel och kontroller till samtliga.
Vilka skulle vara värda att behålla, menar, alla bärbara saker tar ju ingen vikt eller volym direkt, men finns det något egentligt värde i en PS2/3, Gamecube/Wii/WiiU eller en Xbox/Xbox360 utöver nostalgi som aldrig används praktiskt?

Tack!

Visa signatur

DATOR: X570 Auros Elite, Gigabyte RTX 3080 Gaming, Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, 256&512GB(SSD)+ 1TB(NVMe) + 4TB(HDD), Acer Predator X34P
BÄRBAR: Surface book 2
MOBIL: Galaxy S21 Ultra

Permalänk
Medlem
Skrivet av str85:

Så, jag har släppat hela min konsolsamling genom otaligt antal flyttar i livet.
Tänker hela tiden att, en dag, när jag bor i hus så ska jag sätta upp ett gaming-rum med alla konsolerna...
Nu är jag snart 40år och har jag bott i hus i drygt 2,5år, inte fan har jag satt up några konsoler i ett gaming rum, eller jag har ett gaming rum men det består av min PC och dom senaste konsolerna med aktuella spel, för varför skulle jag vilja spela secret of mana eller legend of Zelda poå min SNES/NES när jag lika gärna kan göra det på switchen on the go, varför skulle jag vilja spela FF7 på PSX när jag lika gärna kan göra det på min steam deck eller bara njuta av något av dom senaste spelen på marknaden?

Men ja, har ganska många och en hel del av dom i orginalkartonger m.m. men finns det något värde i att sälja egentligen?
med värde menar jag är det värt att slänga upp på blocket, prata med massa främlingar som ska komma med skambud och sedan sitta hemma och vänta på en avtalad tid som inte följs för att få ett par lortiga hundralappar i handen.

Tror jag har av äldre:
Gameboy, Gameboy color, Gameboy advance, Nintendo 3DS, SNES, N64, Gamecube, Wii, Wii U.
Playstation, Playstation 2, Playstation 3, Playstation Portable, Playstation 4.
Xbox, Xbox 360.
Samt lite spel och kontroller till samtliga.
Vilka skulle vara värda att behålla, menar, alla bärbara saker tar ju ingen vikt eller volym direkt, men finns det något egentligt värde i en PS2/3, Gamecube/Wii/WiiU eller en Xbox/Xbox360 utöver nostalgi som aldrig används praktiskt?

Tack!

Äldre konsoler säljer, orkar man inte med blocket, kör tradera/eBay.
Jag fick ~1500 för ps2 med 20 spel. Kartong, bubbelplast och iväg! Tog ca 15min med bilder, annons och packning

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Känns som saker måste bli minst 20 år innan de börjar få värde. Dvs när de som växt upp med grejerna har hunnit bli typ 25-35 och har pengar samt drömmer om barndomen.

Så det är värde i xbox1/ps2/gamecube och äldre men xbox 360 och xbox one är typ värdelösa just nu. Men vänta några år så lär väl även de konsollerna gå upp i värde när folk drömmer tillbaka till svettiga halo3-lan i källaren

Permalänk
Medlem

Sålde nyligen en HDMI moddad Amerikansk N64 (Som klarar 60HZ) och som klarar att spela alla regioner. För 7000 kr!

Blev helt häpen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av esafesa:

Sålde nyligen en HDMI moddad Amerikansk N64 (Som klarar 60HZ) och som klarar att spela alla regioner. För 7000 kr!

Blev helt häpen.

Jävlar vad mycket du fick! Föredrar själv att spela gamla spel på emulatorer faktiskt med texture packs då grafiken blir så enormt mycket bättre jämfört med att spela direkt på konsolerna.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Jävlar vad mycket du fick! Föredrar själv att spela gamla spel på emulatorer faktiskt med texture packs då grafiken blir så enormt mycket bättre jämfört med att spela direkt på konsolerna.

Det har du enormt rätt i!

Sen tror jag det handlar om att vissa verkligen vill spela på originalhårdvara, men ändå få en bra bild! HDMI modden till N64 gör faktiskt rätt stor skillnad. Dock inte för Framerate såklart

Sen är dom extremt svåra att få tag på.

Permalänk
Medlem

Oftas är det hur ovanliga dom är. ju mer tiden går ju mer ovanliga blir dom. Dom du har är alla storsäljare och dom brukar det inte finnas mycket pengar i än. men om du är ute efter några tusenlappar så får du nog det lite beroende på spel och utrustning.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Tycker Tradera funkar bra. Bara lägga upp och sedan får man en köpare till vad som kan sägas vara marknadspris (om man inte säljer något som väldigt få vill ha - får man 1 budare får man inte mycket...). Slipper all kontakt med prutare, etc, som det ofta blir på Blocket.
Har iofs inte sålt några rariteter, men kan man få en tusenlapp för 3ds, en tusenlapp för wii u med några kontroller, etc, osv, det blir alltid något.

F.ö spelar mina barn (9-11 år) fortfarande 3DS ibland trots att de har Switch, och Wii U eller Wii startas också ibland. Billiga konsoller med många barnspel, ser jag det som. Det blir lite roligare att spela på riktig hårdvara än emulerat, tycker jag nog personligen.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Korta svaret är... beror ju på vad du har och skick och versioner.

Sålde ett Gamecube spel nyligen för 1400kr, det var Zelda Promotional Disc från Club Nintendo i nära mint condition.

Sitter i samma sits som dig och har också en del gammalt från Nintendo ståendes men säljer av lite då och då när det inte använts på flera år

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Sålde ett Gamecube spel nyligen för 1400kr, det var Zelda Promotional Disc från Club Nintendo i nära mint condition.

Vilket pangpaket det var ändå, minns jag. Lånade det av en kompis får att kunna spela Ocarina of Time och Majora's Mask utan att behöva flörta runt efter ett gammalt Nintendo 64. Det här var väl sisådär 15-20 år sen, och på den tiden var ju Nintendo 64-konsoler sånt där som folk använde som dörrstopp, brevpress och fågelbad. Att slippa dona med det, och kunna spela på den hypermoderna Gamecube, det var ju grejer det. Minns att den där utgåvan var hårdvaluta redan då.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Vilket pangpaket det var ändå, minns jag. Lånade det av en kompis får att kunna spela Ocarina of Time och Majora's Mask utan att behöva flörta runt efter ett gammalt Nintendo 64. Det här var väl sisådär 15-20 år sen, och på den tiden var ju Nintendo 64-konsoler sånt där som folk använde som dörrstopp, brevpress och fågelbad. Att slippa dona med det, och kunna spela på den hypermoderna Gamecube, det var ju grejer det. Minns att den där utgåvan var hårdvaluta redan då.

Det är fortfarande en av de bästa sätten att spela just dem spelen

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

Värde finns men beror mycket på skick. Äldre konsoler och spel har tappat en del i värde senaste året. Finns bra och seriösa köp- och säljgrupper på Facebook just för äldre spel samt även värderingsgrupper. Går ju även att lägga ut här på swec. Ta bilder på allt. Både fram och baksida.

Permalänk
Medlem

Letat hur mycket som helst efter mitt gamla Game & Watch Zelda, det ska vara värt en del iaf, hittar det tyvärr inte. =(

Komplett i kartong med manualer osv...

Det är väl mycket sådant som ger saker värde, kringgrejer som oftast är sönder eller bortslängda för decennier sedan.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av str85:

Så, jag har släppat hela min konsolsamling genom otaligt antal flyttar i livet.
Tänker hela tiden att, en dag, när jag bor i hus så ska jag sätta upp ett gaming-rum med alla konsolerna...
Nu är jag snart 40år och har jag bott i hus i drygt 2,5år, inte fan har jag satt up några konsoler i ett gaming rum, eller jag har ett gaming rum men det består av min PC och dom senaste konsolerna med aktuella spel, för varför skulle jag vilja spela secret of mana eller legend of Zelda poå min SNES/NES när jag lika gärna kan göra det på switchen on the go, varför skulle jag vilja spela FF7 på PSX när jag lika gärna kan göra det på min steam deck eller bara njuta av något av dom senaste spelen på marknaden?

Men ja, har ganska många och en hel del av dom i orginalkartonger m.m. men finns det något värde i att sälja egentligen?
med värde menar jag är det värt att slänga upp på blocket, prata med massa främlingar som ska komma med skambud och sedan sitta hemma och vänta på en avtalad tid som inte följs för att få ett par lortiga hundralappar i handen.

Tror jag har av äldre:
Gameboy, Gameboy color, Gameboy advance, Nintendo 3DS, SNES, N64, Gamecube, Wii, Wii U.
Playstation, Playstation 2, Playstation 3, Playstation Portable, Playstation 4.
Xbox, Xbox 360.
Samt lite spel och kontroller till samtliga.
Vilka skulle vara värda att behålla, menar, alla bärbara saker tar ju ingen vikt eller volym direkt, men finns det något egentligt värde i en PS2/3, Gamecube/Wii/WiiU eller en Xbox/Xbox360 utöver nostalgi som aldrig används praktiskt?

Tack!

Hamnade precis i ett läge att behöva slå till på ett par n64 och tja... Ska man sälja just n64, är det nog nu 😄 Marknaden är helt galen.

Fick ge över 7.000 för två fina ex (ovanliga men inte oöverkomliga) med 1 hk, alltså inte ens några kablar eller psu's. Tänkte att det är skitlätt att komplettera, men tydligen är det 300 kr/psu, 500 kr/expansion pak, 250 kr/beg grå standardkontroll med dålig spak och dylika fantasipriser som gäller. Räknar på 4-5000 till innan konsolerna är startklara.

Nu har du säkert en vanlig svart konsol, men komplett i box i någorlunda skick landar nog bara den över tusenlappen.

360/PS3, och föregångarna, är tyvärr ännu värdelösa. Kanske en tusing för komplett konsol med handkontroller och 20-50 spel. (Behåll, säger jag, många möter ännu återvinningen )

Kan rekommendera "Vad är den värd?" på Tradera. Du får listade auktioner med budsnitt från senaste 4 månaderna: https://www.tradera.com/valuation

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Q4Rspwn:

Hamnade precis i ett läge att behöva slå till på ett par n64 och tja... Ska man sälja just n64, är det nog nu 😄 Marknaden är helt galen.

Fick ge över 7.000 för två fina ex (ovanliga men inte oöverkomliga) med 1 hk, alltså inte ens några kablar eller psu's. Tänkte att det är skitlätt att komplettera, men tydligen är det 300 kr/psu, 500 kr/expansion pak, 250 kr/beg grå standardkontroll med dålig spak och dylika fantasipriser som gäller. Räknar på 4-5000 till innan konsolerna är startklara.

Nu har du säkert en vanlig svart konsol, men komplett i box i någorlunda skick landar nog bara den över tusenlappen.

360/PS3, och föregångarna, är tyvärr ännu värdelösa. Kanske en tusing för komplett konsol med handkontroller och 20-50 spel. (Behåll, säger jag, många möter ännu återvinningen )

Kan rekommendera "Vad är den värd?" på Tradera. Du får listade auktioner med budsnitt från senaste 4 månaderna: https://www.tradera.com/valuation

Det är ganska trist. Håller på att försöka samla ihop n64 spel/tillbehör, men inte vill man betala flera tusen för ett mario party..