Moddare återupplivar Windows XP

Permalänk
Melding Plague

Moddare återupplivar Windows XP

Klassikern som släpptes för 22 år sedan dyker upp igen, genom en modifierad version av Windows 10.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Då tillallas förstafråga.

Är systemkraven även de samma som win xp?

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Snusfri

Usch.
Det absolut värsta operativsystemet Microsoft någonsin gjort, XP.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Skrivet av THB:

Usch.

Det vet i fan... Windows ME var ingen höjdare.

Xp höll sig ju iaf någorlunda på banan.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Lite små charmigt faktiskt.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-U12A Chromax/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/ Wobkey Crush80
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Skulle vilja påstå precis motsatsen, men då i form av Windows Embedded POSReady 2009.

Det enda dåliga jag minns med XP, var att Microsoft bundlade sin egna version av Java. Men allt fixades i senare service packs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Usch.

XP var inte fantastiskt men i alla fall rätt ok vill jag minnas..Men man är kanske inte så sugen på att återuppliva det fula gränssnittet.

Me var dock genomuselt. Absolut värst, till och med sämre än vista. Sagolikt instabilt var det. Fick till och med bluescreen under installationen någon gång...

Sämst till bäst i mitt tycke, från 95 och framåt:
Me
Vista
8
98
95
2000
XP
7
10

11 är jag inte säker på än, men det hamnar nog på topp 3 i alla fall.
8 har jag aldrig ens provat - vad hände med det?? Edit: jo förresten det har jag. Det sög.

Permalänk
Skrivet av THB:

Usch.

Är detta sarkasm?
Eller använde du aldrig vista?

Visa signatur

<2x16GB Dominator DDR5 CL30@6200MHz> <MSI MPG Z790 Edge Ti MAX PCIe5>
<
Intel i7-14700K> <Nvidia RTX2080Ti> <Lian Li EDGE 80+ Platinum 850W>
<
MSI Spatium M580 M.2 Gen5 2TB> <Samsung 990 Pro 1TB>
<
Phanteks NV7 White> <Alienware AW3418DW>
<
Logitech Z906 5.1> <Windows 11 Pro>

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av THB:

Usch.

Men det är ju bara ett interface till 10an
Och det värsta interfacet måste utan tvekan vara Microsoft egna skapelse BOB och efter det det de hittade på i Win 8 "Modern"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Klassikern som släpptes för 22 år sedan dyker upp igen, genom en modifierad version av Windows 10.

Läs hela artikeln här

3D Paintball är ingen klassiker jag minns.

Permalänk
Medlem

Jag har alltid igång en virtuell internetansluten XP-maskin för att testa nya funktioner och än så länge har den klarat sig från att bli hackad, men det beror förstås enbart på att den befinner sig bakom samma brandvägg som övriga enheter i huset

Jag körde XP skarpt från och med RC3 och förhandsbeställde det så fort det bara gick. Första och enda gången jag köpt en Windows-licens helt lagligt

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
GTX 4070 12 GB
Samsung 990 Pro 4 TB | WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Usch.

När jag uppgraderade från XP till Vista sa jag just detta om Vista plus att det var dags att överge Windows för Linux. Vilket jag också gjorde. Har fuskat lite med dual boot och virtuella maskiner med Windows sedan.

Jag skulle nog säga Vista tätt följt av Windiws 8 var de värsta. Windows 7 var OK. Sedan har det gått utför igen.

Permalänk
Medlem

Ni menar nog "3D Pinball for Windows – Space Cadet"

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

För mig ger det lite gåshud- och positivitetskänsla att se XP. Kommer aldrig glömma min första installation och när den var färdig. Ungdomens år! Alla färger, ljud och den fina kullen som bakgrundsbild. 🥰

Permalänk
Medlem

XP och 7 saknar man av nostalgi, den dynga som MS krystat ur sig senaste decenniet kommer ingen någonsin tänka tillbaka på om 10-20år med samma varma känslor....

När XP och 7 dominerade skrivbordsmiljön så använde de flesta operativ från MS för att de ville, idag gör många det för att nån mjukvara de gjort sig beroende av under åren kräver det....

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Avstängd
Skrivet av THB:

Usch.

Xp var definitivt det fulaste Windows i alla fall. I efterhand var kanske inte 8 så snyggt heller direkt, inte i de delar som hade ändrats åtminstone, men då kändes det ju hyfsat modernt. Förutom startmenyn var det ju väldigt mycket W7 i typ allt.

Annars måste jag säga att som jag ser det så har varje version av Windows varit bättre än föregångaren. Inte alltid på alla områden förstås, men totalt sett. Me hade fördelar över 98SE exempelvis, och stabiliteten var visserligen inte bra men inte sämre än tidigare. 2000 var ju bättre på många sätt förstås men det var tyngre att driva och många gamla grejer funkade inte. Vista hade sina problem men så länge man hade ok hårdvara så var det ju ett stort lyft från Xp, även om UAC irriterade rätt kraftigt i början, och stängdes av i ett par år tills den mjukvara man behövde hade uppdaterats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Xp var definitivt det fulaste Windows i alla fall. I efterhand var kanske inte 8 så snyggt heller direkt, inte i de delar som hade ändrats åtminstone, men då kändes det ju hyfsat modernt. Förutom startmenyn var det ju väldigt mycket W7 i typ allt.

Windows 8 såg ut som något som skapats efter en firmafest som spårat ur fullständigt. Jag hade kunnat göra ett snyggare gränssnitt med en byggsats från Duplo eller Lego

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
GTX 4070 12 GB
Samsung 990 Pro 4 TB | WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

XP var inte fantastiskt men i alla fall rätt ok vill jag minnas..Men man är kanske inte så sugen på att återuppliva det fula gränssnittet.

Me var dock genomuselt. Absolut värst, till och med sämre än vista. Sagolikt instabilt var det. Fick till och med bluescreen under installationen någon gång...

Me
Vista
8
98
95
2000
XP
7
10

11 är jag inte säker på än, men det hamnar nog på topp 3 i alla fall.
8 har jag aldrig ens provat - vad hände med det?? Edit: jo förresten det har jag. Det sög.

XP var inte bättre än 2000

Kanske XPSP3 eller något, men inte i början

Och 98 (eller i alla fall 98SE) var långt bättre än 95 på allt och var ju till och med ganska stabilt…

Har svårt att hålla med om din lista, min är nog snarare (bäst till sämst):
7
10
2000
XPSP3
98
8.1
XP
95
Vista
8
ME

Permalänk
Medlem

Känns väll som att XP var det första windows systemet som hade allt och var relativt stabilt. ME var ju katastrof så då var XP verkligen en frisk fläkt.
7an är min personliga favorit.

Undrar varför windows drar sig från att göra skins som detta för de som vill ha lite äldre stil? lär ju inte vara svårt då de både sitter på koden och rättigheterna.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Brrr vad fult det var. Men det fungerade klockrent för mig. Jag stängde av temat efter ett tag, så det liknade 2000 mer.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Superfrog:

Windows 8 såg ut som något som skapats efter en firmafest som spårat ur fullständigt. Jag hade kunnat göra ett snyggare gränssnitt med en byggsats från Duplo eller Lego

Tja, det var ju ändå rätt modernt då när alla gick mot platt och kantig gränssnittsdesign. Men bortsett startmenyn och "charms" så såg det ju ut som en väldigt försiktig uppdatering av sjuan egentligen. Explorer uppdaterades också rätt rejält, och butiken var ju en nyhet, men i övrigt var det ju W7 med ny startmeny liksom.

Men jag tror folk gravt underskattar hur mycket arbete MS (med flera) lägger på sina gränssnitt innan de genomför förändringar. De har ju exempelvis tänkt på och undersökt hur snabbt man kunde göra olika interaktioner i de olika gränssnitten med olika pekverktyg och liknande, och åttan var ju för det mesta ett steg upp där. Samtidigt fick de in live-tiles som i alla fall jag uppskattade även om det inte slog och därför inte hade så bra stöd bland de program man använde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

För mig ger det lite gåshud- och positivitetskänsla att se XP. Kommer aldrig glömma min första installation och när den var färdig. Ungdomens år! Alla färger, ljud och den fina kullen som bakgrundsbild. 🥰

Ikoner av The Iconfactory.

https://design.iconfactory.com/microsoft-windows-xp/

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Medlem

Va och fasa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tja, det var ju ändå rätt modernt då när alla gick mot platt och kantig gränssnittsdesign. Men bortsett startmenyn och "charms" så såg det ju ut som en väldigt försiktig uppdatering av sjuan egentligen. Explorer uppdaterades också rätt rejält, och butiken var ju en nyhet, men i övrigt var det ju W7 med ny startmeny liksom.

Men jag tror folk gravt underskattar hur mycket arbete MS (med flera) lägger på sina gränssnitt innan de genomför förändringar. De har ju exempelvis tänkt på och undersökt hur snabbt man kunde göra olika interaktioner i de olika gränssnitten med olika pekverktyg och liknande, och åttan var ju för det mesta ett steg upp där. Samtidigt fick de in live-tiles som i alla fall jag uppskattade även om det inte slog och därför inte hade så bra stöd bland de program man använde.

Jag tror folk blandar ihop ”fult” och ”inte vad jag är van vid” för ofta.

Jag hade bara 8 på en asus transformer jag spontanköpte. 2gb ram och kass cpu. Men det rullade på bra.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Medlem

Jag tyckte XP var rätt bra, när man bytt tema till något som inte såg ut att höra hemma i en leksaksbutik. Då blev det riktigt trevligt.

Det Windows jag tyckte fungerade bäst förut var iaf Windows NT 3.51, riktigt stabilt. Körde det bra länge.

Numera tycker jag nog att Windows har blivit ännu bättre, skulle inte vilja gå tillbaka till något gammalt (innan 8 iaf). Kul grej det där, men inget för mig. Har dock en kollega som är helt såld på XP, ska tipsa om det här

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Xp var definitivt det fulaste Windows i alla fall.

Jag gillade faktiskt Royale-temat.

Var väl samma tema som användes för XP Media Center? Annars var stora fördelen med XP att det just hade inbyggt stöd för att skinnas

POSReady 2009 är en annan favorit:

Permalänk
Medlem

Fy f@n! För 22 år sen... Man börjar känna sig gammalt....

Permalänk
Medlem

Windows 7 är / var den bästa versionen imo. XP var bra men kändes allmänt osäkert och mycket virus. Vet inte varför så många datorer blev infekterade men var väl för man var dummare förr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

Fult vet jag inte. Men oanvändbart på desktop? Absolut!
De hade precis prisats för sin fina design i Windows phones (nokias) och vunnit hur många designpriser som helst för den designen. Så då kan man förstå att de vill ta den till desktop. Dessutom var det i samma veva som ALLA laptop plötsligt hade touchscreen, hur dåliga de än var. Så MS såg datorn som en surfplatta, och då hade designen fungerat.

Problemet var givetvis att folk ville använda sin desktop som en... desktop. Det var MS stora miss, och de patchade ju 8:an ganska snabbt så man fick det gamla utseendet igen och la nya designen i startmenyn istället.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Me
Vista
8
98
95
2000
XP
7
10

Jag instämmer i din lista, förutom att jag inte vet varför 98 var sämre än 95? För mig var de i stort sett identiska, förutom att 98:an fixade en del av 95:ans problem. Jag kom ihåg en reklamkampanj Microsoft hade för 98, där de skrev "Windows 98" på en tub med brustabletter och någonting om att det skulle bota din huvudvärk... underförstått orsakat av Windows 95, vilket jag tyckte var lite ironiskt. 95:an var i sig ett fantastiskt lyft från 3.1 och också det första windows jag kände var tillräckligt användbart för mig att gå över till PC från Amiga (runt 1995). Windows 3.1 såg mest pinsamt ut jämfört med AmigaOS. NT4.0 var stabilare än 95:an men sämre för spel.