Det här med Bank-ID

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det beror ju på, men nu finns det väl bättre chans i och med HD-domen. Bäst är det för att få tillbaka pengar då ingen aktivt jagar efter då, men i det här fallet var det ju även lån som gått till fogden. Där beror det väl på hur den som lånat ut agerar och vad som anses vara god sed osv. Bäst är förstås att lyckas stoppa det innan det når fogden tills saken retts ut, av uppenbara skäl.

ARN är inte heller något juridiskt bindande, men t ex Bankföreningen/Swedish Bankers har en rekommendation om när nämndes beslut ska följas (nästan alltid). Tycker banken att det är tillräckligt åt pipan är väl dock chansen att så inte görs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Det beror ju på, men nu finns det väl bättre chans i och med HD-domen. Bäst är det för att få tillbaka pengar då ingen aktivt jagar efter då, men i det här fallet var det ju även lån som gått till fogden. Där beror det väl på hur den som lånat ut agerar och vad som anses vara god sed osv. Bäst är förstås att lyckas stoppa det innan det når fogden tills saken retts ut, av uppenbara skäl.

ARN är inte heller något juridiskt bindande, men t ex Bankföreningen/Swedish Bankers har en rekommendation om när nämndes beslut ska följas (nästan alltid). Tycker banken att det är tillräckligt åt pipan är väl dock chansen att så inte görs.

Vill någon bank hamna på Råd och röns svarta lista?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hulle:

Det hade ju kunnat dyka upp ett meddelande i FETSTIL när du för över pengar första gången till ett nytt privatkonto. "OBS! Är du säker på att kontot tillhör den du tror? Många råkar ut för bedragare som skickar SMS/mail och ber om pengar, de låtsas ibland vara barn/barnbarn".

/hulle.

Min bank hade ungefär en sån text senast jag gjorde en överföring, men det är just upp till banken att stoppa in en begriplig text och upp till mig att läsa den och förstå vad jag godkänner. Tjänsten bankid är bara pennan och pappret.

Var är drevet och domarna mot SCA och BIC när Bengt-Sune har testamenterat gården till nån solåvårare?

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag har bankkort så jag klarar mig bra med bankomater för de tillfällen då jag behöver kontanter. Min och tjejens föräldrageneration kan absolut hantera BankId, Swish och så, generationen ovanför är mestadels döda. Undantaget är min morsas mans föräldrar som fortfarande lever, dock väldigt skröpliga, men de hanterar sina bankärenden på en dator också liksom, trots att de knappt kan gå eller köra bil längre.

Sen har jag lärt mina föräldrar att inte vara så lättlurade när det gäller överföringar och så, så de har klarat sig. Och min morsa är ändå rätt godtrogen, exempelvis "lånade" hon ut pengar (ett par tusen har jag för mig) till några som stoppade henne på motorvägen och erbjöd "guld" som pant som förstås inte var guld.

Spåret är ju efter denna:

Skrivet av Diversion:

Många av dem vill inte ha med tekniken att göra men tvingas eftersom skitaffärer inte längre godtar kontanter.

Och om du inte kan hantera ett betalkort, hur kan du då ta ut pengar? Svaret är att du i regel inte kan om du tillhör en svagare grupp. Senare behöver en god man som gör det åt de om de ska handla själv, och är nog inte särskilt drabbade av kontantlösa butiker. Dagligvaruhandeln brukar alltid ha eller kunna öppna sin kontantkassa.

Så länge tekniken är/går att anpassa efter t.ex. synskadade så ökar det ju i regel bara möjligheterna för svagare grupper.

Jag är mest funderande till varför någon inte skulle vilja ha med tekniken att göra, när t.ex. amishfolket i USA driver en butik så har självklart butiken elektrisk belysning och tar betalkort.

Sen finns det ju de som skulle ha svårare att hushålla utan kontanter, men de kan väl sitta och räkna monopolpengar för att hålla koll, köra olika konton o.s.v. Fast det var länge sedan t.ex. hyra kunde betalas med kontanter...

Det finns fortfarande betal och kreditkort som fungerar som TS önskar, som i att man kan använda SMS för att godkänna internetköp tyvärr. Bankid är svårt att undvika, men det finns ju kort som går att öppna med bankdosa/kortläsare. Så om tråden är anti-bankid så uppfattade jag @Diversion även som anti-kort. Olika aspekter....

Att kontanter är så svårt idag för privatpersoner om vi talar något annat än kort och in/uttagsautomater har med nuvarande lagstiftning kring kontanter att göra, storbankerna är i praktiken bara tvingade att hänvisa till dagskassetjänster hos Loomis. Storbankerna uppfyller sina krav så länge Loomis serviceboxar finns inom ett visst avstånd. Sparbanker som har egna serviceboxar avtalar du om med banken, men likväl Loomis som sköter de.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Men såvitt framgår där har han inte drivit det rättsligt och detta verkar även ha hänt före HD-domen förra sommaren. Att bara polisanmäla räcker ju inte, även om det förstås också är en klok åtgärd ungefär som att man inte kan förut något på en försäkring för stöld, skadegörelse osv utan att göra det. Frågan är tudelad, där en del är om det finns någon som rättsväsendet kan straffa, men den andra är civilrättslig kring till vilken del, om någon, han ska svara för pengar som försvunnit och lån som har tagits i hans namn. Samtidigt gör det att det lite beroende på kan bli dyrt om man förlorar eftersom det inte är ett FT-mål givet beloppet.

Skrivet av snajk:

Sen har jag lärt mina föräldrar att inte vara så lättlurade när det gäller överföringar och så, så de har klarat sig.

Skrivet av Hulle:

On-topic så menar jag att Bank-ID är så säkert det kan vara, det är att människor går på saker som är problemet. Framförallt det dumma att någon säger att de ringer från "banken"... när det uttryckligen meddelas OM OCH OM IGEN, att banken ALDRIG NÅGONSIN skulle be dig göra något i telefon.

Och vissa "äldre", som är fullt tillräkneliga i övrigt, som man läser om, som ju inte ens är särskilt gamla, utan typ 72... Om du är 72 idag så var du ju 49 år gammal 2000... då i princip alla hade datorer hemma. Gott om tid att förstå hur "datorer" fungerar.

/hulle.

När det gäller just den personen i reportaget hade nog enda räddningen varit att slå sönder telefonen "när skärmen blev svart" då det låter som de fjärrstyrde den. Lite intressant i kanten där. (Nej ta ut SIM är ju inte något som skulle hjälpa om de känner till ett WiFi-nät med täckning).

De säkerhetsåtgärder banker har som att du inte kan skapa nytt bankid hur som helst blir ju betydelselösa om enheten går att fjärrstyra. Allt som bedragaren gör blir ju "bankid på den här enheten".

Andra tvåfaktorslösningar som blandar in telefonen åker ju också ut i det fallet. T.ex. app med koder för banken som i Finland hade ju också varit kört. Rimmar illa med TS önskan om SMS-koder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Kommentaren jag svarade på handlade om att somliga butiker inte tar kontanter längre.

Ja det stämmer ju, många butiker tar inte kontanter längre. Samhället minskar kontanthanteringen till förmån för kort och internet, eftersom det minskar risken för rån och kostnaderna för kontanthantering. Men då är tanken att man i viss mån ska dela på risken för obehöriga transaktioner, man vill uppmuntra användning av olika betalningsinstrument och då ska kontohavarna inte alltid ta hela risken.

Skrivet av Petterk:

Här har du en som inte fått något alls från banken.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/thom-forlora...

Ja ibland kan det bli så, men i de flesta fall kanske 90 procent eller så ska banken ersätta. Bankerna verkar i alla fall tycka att det är bra att rättsläget har blivit tydligare och ska följa HD-domen.

Skrivet av Hulle:

Men allvarligt, när når vi gränsen där alla som inte är mycket gamla och dementa eller otillräkneliga av andra anledningar, lär sig att inte bli lurade så lätt?

Har inte alla som inte ingår i ovanstående kategori hört vid det här laget att ALLA, 100 %, VERKLIGEN ALLA, som ringer dig och vill att du ska föra över pengar/säga inloggningsuppgifter/investera i krypto/logga in med bank-ID är bedragare?

De flesta har säkert hört något sådant, men det finns ju tillfällen när banken ringer och man behöver identifiera sig med BankID, till exempel om man har ett pågående ärende hos banken eller om man väljer att bli uppringd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Ja ibland kan det bli så, men i de flesta fall kanske 90 procent eller så ska banken ersätta. Bankerna verkar i alla fall tycka att det är bra att rättsläget har blivit tydligare och ska följa HD-domen.

Va? Var kommer 90 % ifrån?

Permalänk
Medlem

Om någon är intresserad av vad Svenska bankföreningen yttrat sig finns det på, https://www.swedishbankers.se/om-oss/aktuellt/aktuellt-fraan-....

När det gäller reportaget som tidigare länkades så ska man tänka på att lån inte faller under betaltjänstlagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Va? Var kommer 90 % ifrån?

ARN har ju kikat på sådana fall och i åtta fall av nio kommit fram till att banken ska ersätta, det är nästintill 90 procent. Aktuellt | Allmänna reklamationsnämnden

Konsumenter som utsatts för bedrägerier får ersättning av sina banker
Pressmeddelande 2022-11-09

ARN har i åtta fall bedömt att konsumenter som till följd av olika former av bedrägerier har lämnat ut koder från sina bankdosor eller liknande har agerat grovt vårdslöst men inte särskilt klandervärt. Konsumenterna ska därför inte svara för mer än 12 000 kr av de belopp som de har blivit frånlurade. I ett fall har konsumentens agerande bedömts vara särskilt klandervärt och konsumenten var därför ansvarig för hela förlusten.

ARN har i nio fall i s.k. utökad sammansättning prövat frågan om konsumentens ansvar vid olika former av bedrägerier där konsumenten har lurats att lämna ut koder till BankID och kontokort samt svarskoder från bankdosa.

Om en obehörig transaktion har genomförts, t.ex. genom att en bedragare utan kontohavarens samtycke har fört bort pengar från ett konto, är huvudregeln att banken är skyldig att återställa kontot. Utgångspunkten är alltså att konsumenten inte ska ansvara för något belopp. Från denna regel finns vissa undantag, som hänger samman med att kontohavaren är skyldig att skydda sina personliga behörighetsfunktioner, dvs. koder och liknande, som är knutna till t.ex. kreditkort, BankID eller bankdosa.

Om kontohavaren inte har skyddat sina behörighetsfunktioner svarar kontohavaren för högst 400 kr. Men om kontohavaren varit grovt oaktsam är ansvaret i stället begränsat till 12 000 kr. Konsumenten ansvarar för hela beloppet endast om konsumenten har handlat särskilt klandervärt.

Högsta domstolen klargjorde i rättsfallet ”BankID-bedrägeriet” i juni i år hur man ska gå tillväga för att bedöma var gränsen går mellan om konsumenten agerat grovt oaktsamt eller särskilt klandervärt. ARN har nu i ett antal vanligt förekommande situationer tillämpat den metod som HD har lagt fram.

I samtliga fall har bankerna ansett att konsumenterna varit skyldiga att stå för hela beloppet som de lurats på.

ARN konstaterar i besluten att det är banken som ska bevisa att de omständigheter föreligger som gör att konsumentens agerande ska bedömas som särskilt klandervärt eller grovt oaktsamt.

- ARN har i samtliga fall bedömt att konsumenterna har uppvisat betydande vårdslöshet genom att lämna ut koder till bedragarna. Men bara i ett fall har banken bevisat att konsumenten med avsikt lämnade ut koder till en obehörig person samtidigt som konsumenten hade anledning att misstänka att det fanns stor risk för obehöriga uttag. Endast i detta fall fick konsumenten alltså stå för hela förlusten, säger Marcus Isgren, ARN:s chef. I övriga fall fick bankerna stå för allt utom 12 000 kr.

- Det som har varit svårt är hur gränsdragningen mellan de olika graderna av oaktsamhet ska göras, dvs. vad som är grovt oaktsamt och särskilt klandervärt, det framgår inte direkt av lagen, fortsätter Marcus Isgren. Det var därför välkommet att Högsta domstolen uttalade sig om det i sin dom i juni.

Sju av dessa beslut har refererats. På länken nedan kan du ta del av dessa.
Vägledande beslut

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

ARN har ju kikat på sådana fall och i åtta fall av nio kommit fram till att banken ska ersätta, det är nästintill 90 procent.

Nej det är inte vad de säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nej det är inte vad de säger.

Vad menar du? Jag har länkat och citerat ARN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Vad menar du? Jag har länkat och citerat ARN.

Läs igen, det handlar om gränsdragning och inte om statistik/utfall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Läs igen, det handlar om gränsdragning och inte om statistik/utfall.

Ja, det står att HD har uttalat sig om gränsdragningen. Men du frågade ju var 90 procent kommer ifrån och då svarade jag på det. ARN har granskat nio fall och i åtta av dem bedömt att banken ska ersätta, jag får det till knappt 90 procent.

Permalänk
Skrivet av torbjorn_75:

De flesta har säkert hört något sådant, men det finns ju tillfällen när banken ringer och man behöver identifiera sig med BankID, till exempel om man har ett pågående ärende hos banken eller om man väljer att bli uppringd.

Nja, det är om du kontaktat banken i något ärende, då kan dom be dig att legitimera dig, Banken ringer aldrig upp dig och ber om legitimation. Du är den som initierat banken - som gör att dom ber om legitimering.

Sen att det står "bankens" namn när det ringer eller kommer ett sms ifrån "banken" betyder det verkligen INTE att det är banken. Det finns verktyg som gör att man kan skicka sms/ringa "från vad-som-helst"

Är man osäker, motring till banken, och då INTE på ett nummer som "banken" sagt i telefon/sms

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Ja, det står att HD har uttalat sig om gränsdragningen. Men du frågade ju var 90 procent kommer ifrån och då svarade jag på det. ARN har granskat nio fall och i åtta av dem bedömt att banken ska ersätta, jag får det till knappt 90 procent.

Nej?

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Nja, det är om du kontaktat banken i något ärende, då kan dom be dig att legitimera dig, Banken ringer aldrig upp dig och ber om legitimation. Du är den som initierat banken - som gör att dom ber om legitimering.

Sen att det står "bankens" namn när det ringer eller kommer ett sms ifrån "banken" betyder det verkligen INTE att det är banken. Det finns verktyg som gör att man kan skicka sms/ringa "från vad-som-helst"

Är man osäker, motring till banken, och då INTE på ett nummer som "banken" sagt i telefon/sms

Har de uppringningsfunktion har kunden legitimerat sig när de ringt in till banken. Tvivlar starkt på att de kan ringa upp när det gäller personlig service däremot.

När jag behövt komma i kontakt med banken har det skett via meddelanden på internetbanken.

Permalänk
Medlem

Banken ringer inte upp och ber om identifiering.

Om det finns någon sorts undantag för folk med miljoner i aktier och personliga bankmän vet jag faktiskt inte... men normalkunder blir iaf inte uppringda av banker och ombedda att identifiera sig.

Dessutom står det i bankID när du legitimerar dig exakt vad det är du godkänner. T.ex. om du ringer kundtjänst på banken, telia eller 1177. Men folk LÄSER JU INTE DET... Samma människor som bara klickar bort alla rutor som poppar upp på webben eller i appar... och ja, då finns det liksom inte mycket man kan göra.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

När det gäller reportaget som tidigare länkades så ska man tänka på att lån inte faller under betaltjänstlagen.

Tåls nog att upprepa denna.

Thom är inte hjälpt av att banken ersätter till 100 % utan självrisk när det är lånet som är problemet som gör att han får fysiska men. Lån faller inte under betaltjänstlagen. Som jag uppfattar domar där måste den som är bedragen visa att det inte var de som godkände ansökan, men jag behöver lite mer underlag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

men i de flesta fall kanske 90 procent eller så ska banken ersätta.

Tycker detta är en grov tankevurpa i sig.

Det räcker att du agerar grovt oaktsamt och blir bedragen på mindre än 12000 kr så ska inte banken ersätta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Nja, det är om du kontaktat banken i något ärende, då kan dom be dig att legitimera dig, Banken ringer aldrig upp dig och ber om legitimation. Du är den som initierat banken - som gör att dom ber om legitimering.

Sen att det står "bankens" namn när det ringer eller kommer ett sms ifrån "banken" betyder det verkligen INTE att det är banken. Det finns verktyg som gör att man kan skicka sms/ringa "från vad-som-helst"

Är man osäker, motring till banken, och då INTE på ett nummer som "banken" sagt i telefon/sms

Ska man bara motringa om man är osäker? Det verkar inte helt vattentätt. Bedragarna har ju välsmort munläder så offren tror på dem och litar på dem. Offren är inte osäkra på att det är banken som ringer, de tror att det är banken.

Skrivet av Petterk:

Vadå nej, det är väl inget konstigt att ARN dömer till konsumenternas fördel efter domen i HD, det är ju vad man kan förvänta sig.

Skrivet av Hulle:

Banken ringer inte upp och ber om identifiering.

Om det finns någon sorts undantag för folk med miljoner i aktier och personliga bankmän vet jag faktiskt inte... men normalkunder blir iaf inte uppringda av banker och ombedda att identifiera sig.

Är du säker på det? Det är vad SBAB skriver. länk

Vi ringer endast upp dig som har ett pågående ärende eller om du har valt att bli uppringd. För att kunna prata om ditt engagemang eller svara på dina frågor behöver du identifiera dig med BankID.

Skrivet av Petterk:

Tycker detta är en grov tankevurpa i sig.

Det räcker att du agerar grovt oaktsamt och blir bedragen på mindre än 12000 kr så ska inte banken ersätta.

Jo men det är detaljer och relativt små pengar i sammanhanget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Vadå nej, det är väl inget konstigt att ARN dömer till konsumenternas fördel efter domen i HD, det är ju vad man kan förvänta sig.

Det är inget statistiskt urval.

Permalänk
Sötast

Jag vet inte var jag skall stå i frågan helt ärligt.

En del av mig anser att man får skylla sig själv, ger man bort sina pengar så ger man bort sina pengar oavsett om man gör det med kontanter, kort eller fingeravtryck och en kod i mobilen.

På samma gång så är min mormor 90. Hon har blivit så godtrogen att hon till och med försökt bjuda hem bedragare som skulle reparera hennes fungerande toalett. Är det verkligen hennes fel, eller en mänsklig faktor?

Är det så pass svårt för våra föräldrar eller farföräldrar att bankid är en nyckel till din bank och identitet? Det heter ju till och med bank-id ...

Och om det är det, kommer nästa lösning bli för svår för mig när jag är äldre?

Behöver kanske inte bara vara ålder... det finns ju sjukdomar, psykoser, nedsatt funktion på något vis.

Kanske det är för mycket att ha en så kraftfull nyckel på endast ett fingeravtryck trots allt?

Jag skulle inte gilla det... men kanske man bör införa åtminstone en frivillig metod att behöva verifiera samtliga godkännanden man gör med en tredjepart? t.ex sina föräldrar, eller sina barn, god man eller vad det nu kan vara.

Det skulle väl jag gjort som bank iallafall, och sedan satt hårt emot att betala för att folk ger bort sina pengar frivilligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Jag vet inte var jag skall stå i frågan helt ärligt.

En del av mig anser att man får skylla sig själv, ger man bort sina pengar så ger man bort sina pengar oavsett om man gör det med kontanter, kort eller fingeravtryck och en kod i mobilen.

På samma gång så är min mormor 90. Hon har blivit så godtrogen att hon till och med försökt bjuda hem bedragare som skulle reparera hennes fungerande toalett. Är det verkligen hennes fel, eller en mänsklig faktor?

Är det så pass svårt för våra föräldrar eller farföräldrar att bankid är en nyckel till din bank och identitet? Det heter ju till och med bank-id ...

Och om det är det, kommer nästa lösning bli för svår för mig när jag är äldre?

Behöver kanske inte bara vara ålder... det finns ju sjukdomar, psykoser, nedsatt funktion på något vis.

Kanske det är för mycket att ha en så kraftfull nyckel på endast ett fingeravtryck trots allt?

Jag skulle inte gilla det... men kanske man bör införa åtminstone en frivillig metod att behöva verifiera samtliga godkännanden man gör med en tredjepart? t.ex sina föräldrar, eller sina barn, god man eller vad det nu kan vara.

Det skulle väl jag gjort som bank iallafall, och sedan satt hårt emot att betala för att folk ger bort sina pengar frivilligt.

Jag kan förstås inte alla banker, men funktionen med att tex en person lägger upp en betalning och en annan slutgodkänner finns på företagssidan rent systemmässigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Jag kan förstås inte alla banker, men funktionen med att tex en person lägger upp en betalning och en annan slutgodkänner finns på företagssidan rent systemmässigt.

God man och förvaltare finns, behöver du inte bara stöd är det den senare du ska ha.

Eftersom god man finns, finns det funktioner för dessa i internetbanker. Eftersom det är en frivillig insats så kan du fortsätta göra tokigheter och har full rätt att så göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

God man och förvaltare finns, behöver du inte bara stöd är det den senare du ska ha.

Eftersom god man finns, finns det funktioner för dessa i internetbanker. Eftersom det är en frivillig insats så kan du fortsätta göra tokigheter och har full rätt att så göra.

Det behövs ingen god man för att ställa ut en fullmakt och låta någon annan betrodd hantera saker och ting, förutsatt att fullmaktsgivaren fortfarande vet vad den gör. Och här handlade det ju inte såvitt känt om någon som var dement, psykiskt sjuk e dyl, så jag tycker att ditt inlägg i viss mån saknar poäng i det aktuella sammanhanget. Principen i föräldrabalken är dessutom att den minst ingripande åtgärden ska väljas, varför förvaltarskap inte direkt är ett förstahandsalternativ. Överförmyndarnämnderna är inte heller rent allmänt kända för sina korta väntetider och låga belastning, för den delen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Det behövs ingen god man för att ställa ut en fullmakt och låta någon annan betrodd hantera saker och ting, förutsatt att fullmaktsgivaren fortfarande vet vad den gör. Och här handlade det ju inte såvitt känt om någon som var dement, psykiskt sjuk e dyl, så jag tycker att ditt inlägg i viss mån saknar poäng i det aktuella sammanhanget. Principen i föräldrabalken är dessutom att den minst ingripande åtgärden ska väljas, varför förvaltarskap inte direkt är ett förstahandsalternativ. Överförmyndarnämnderna är inte heller rent allmänt kända för sina korta väntetider och låga belastning, för den delen.

Folk vet inte vad en fullmakt är, fullmakten måste beskriva vad du får göra. Ansök i tid istället för att jiddra.

Här är det svart och vitt, antingen kan du ta hand om dina egna affärer eller så kan du inte. Det handlar ofta om sjukdom eller handikapp. Där det inte gör så är du fri att luras och får ta konsekvenserna.

Det handlade om bankerna, bankerna har koll på vad gode man får göra och har utvecklat funktioner i internetbanken för de, de låter inte en fullmaktshavare agera på samma sätt för det är inte så fullmakter fungerar.

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Argumentera sakligt och undvik att angripa person, tack

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Banken ringer inte upp och ber om identifiering.

/hulle.

Skrivet av torbjorn_75:

Är du säker på det? Det är vad SBAB skriver. länk

Vi ringer endast upp dig som har ett pågående ärende eller om du har valt att bli uppringd. För att kunna prata om ditt engagemang eller svara på dina frågor behöver du identifiera dig med BankID.

Jo men det är detaljer och relativt små pengar i sammanhanget.

Har flera banker som ringer upp och man måste identifiera sig för att fortsätta samtalet, men det är alltid i ett ärende jag startat, tex. frågor om lån eller för klienters räkning.

MEN som många skriver står i BankID exakt vad jag gör när identifieringen sker, OCH det är skillnad på identifiering och underskrift, har man t.ex. fingeravtryck kan man identifiera sig med det, men du kan inte skriva under t.ex. en överföring, då krävs pinkoden. Inte för att man ska vara lugn med att så länge det bara är identifiering så är det ett bra tillägg att krävs kodeen måste man vara extra försiktig innan man matar in den.

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är inget statistiskt urval.

Nu var ju det jag skrev mer en uppskattning/gissning än exakt matematisk statistisk vetenskap, det är inte meningen att det ska övertolkas.

Skrivet av Petterk:

Om någon är intresserad av vad Svenska bankföreningen yttrat sig finns det på, https://www.swedishbankers.se/om-oss/aktuellt/aktuellt-fraan-....

Där skriver de ju själva att fler bör få ersättning.

Fakta är att telefonbedrägerierna har ökat kraftigt och drabbar inte bara äldre människor utan även företag och myndigheter. Det är ett stort samhällsproblem med koppling till grov organiserad brottslighet, mord och narkotika.

Men tyvärr står det inte vad de tänker göra åt problemet.

Skrivet av during:

MEN som många skriver står i BankID exakt vad jag gör när identifieringen sker, OCH det är skillnad på identifiering och underskrift, har man t.ex. fingeravtryck kan man identifiera sig med det, men du kan inte skriva under t.ex. en överföring, då krävs pinkoden. Inte för att man ska vara lugn med att så länge det bara är identifiering så är det ett bra tillägg att krävs kodeen måste man vara extra försiktig innan man matar in den.

Ja, det är många som skriver att BankID fungerar bra, men problemet är ju att det är bedragarna som använder BankID och gör överföringar. Det sker alltså obehöriga transaktioner på kontot och det är inte tillåtet, då är huvudregeln att banken ska återställa kontot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Nu var ju det jag skrev mer en uppskattning/gissning än exakt matematisk statistisk vetenskap, det är inte meningen att det ska övertolkas.
--
Där skriver de ju själva att fler bör få ersättning.

Fakta är att telefonbedrägerierna har ökat kraftigt och drabbar inte bara äldre människor utan även företag och myndigheter. Det är ett stort samhällsproblem med koppling till grov organiserad brottslighet, mord och narkotika.

Men tyvärr står det inte vad de tänker göra åt problemet.
--
Ja, det är många som skriver att BankID fungerar bra, men problemet är ju att det är bedragarna som använder BankID och gör överföringar. Det sker alltså obehöriga transaktioner på kontot och det är inte tillåtet, då är huvudregeln att banken ska återställa kontot.

De skriver att det är sannolikt att fler kommer rätt till ersättning, inte att fler bör få det (lite hårklyverier kanske, men med tanke på att HD domen har avskiljaren "Särskilt klandervärd" som avgörande mellan tak på 12 tkr och ingen ersättning, så är det viktigt, det är väl ingen som tror att bankerna vill betala för dessa bedrägerier)

Vad kan bankerna göra åt problemet? Hur bygger de ett lås där två identiska handlingar ska behandlas olika där en är ok och korrekt och en ska blockeras? Menar det som en genuin fråga, för alla tankar jag själv har haft om det fastnar på samma problem, det är en person som låser upp det i vilket fall, och det är en kapplöpning där bedragarna anpassar sin rutiner för vad banker än sätter in.

Fler koder hjälper inte för personer knappar redan in koden.

Större varningar, folk klickar bara förbi dem, speciellt om de kommer upp varje gång.

Extra varningarna när en ny mottagare ska få pengar första gången? Personer reagerar inte idag på att behöva lägga upp en ny mottagare, och bedragarnas manus kommer justeras så varningen förklaras bort (de övertygar redan folk att skicka pengar, tror de kan förklara bort en varning).

Tidsbegränsning mellan uppläggning av ny mottagare och att skicka en betalning? Kan hjälpa lite, men justera manus och ring upp igen efter tidsgränsen, och det försämrar otroligt mycket för alla användare.

Godkännande flera personer i förening, tror det redan finns på flera, är i vilket fall frivilligt (gissar att de flesta inte skulle vilja ha krav på att någon mer ska godkänna bankärenden), och det finns godman/förvaltare

Göra det obligatoriskt att läsa på om bedrägeri en gång per år eller t.ex. se en video innan man får använda internetbanken?

Vad jag faktiskt tror kan ske är att om bankerna behöver återställa fler konton är att de kommer sätta in en spärr på 10 eller 12 tkr så de är under gränsen för behöva bevisa "särskilt klandervärt", och för att lyfta gränsen kommer du få information om att du är ansvarig om du tar bort gränsen, hur de nu skriver det så det förhoppnings vis är både tydligt och juridiskt korrekt

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |