Permalänk
Medlem

Köpråd LG Oled CS6 vs C2

Hallå 😊

Letar ny TV, kraven är 65”/Oled och har varit inne på LG C2 eller Samsung S95B. Såg nu att en del säljer ut LG CS6 till ett bra pris (16.000) och undrar då om det är ett bra köp eller om jag ska vänta tills någon av de andra går ner i pris runt 18.000?

Förstått att CS modellerna är ”typ” C1 fast med en uppdaterad processor?

Om någon vänlig själ har några kloka tips och råd vore jag tacksam!

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Proceede:

Hallå 😊

Letar ny TV, kraven är 65”/Oled och har varit inne på LG C2 eller Samsung S95B. Såg nu att en del säljer ut LG CS6 till ett bra pris (16.000) och undrar då om det är ett bra köp eller om jag ska vänta tills någon av de andra går ner i pris runt 18.000?

Förstått att CS modellerna är ”typ” C1 fast med en uppdaterad processor?

Om någon vänlig själ har några kloka tips och råd vore jag tacksam!

Precis du har uppfattat det rätt, CS är samma systemkrets som C2 men panelen från C1. I ärlighetens namn tror jag inte du skulle bli missnöjd med CS-modellen då hoppet upp till C2 inte är direkt märkbart om du inte redan har en äldre modell. S95B är också trevlig men då tappar du möjligheten till Dolby Vision. Så CS för ett bra pris är det jag skulle rekommendera i dagsläget om du vill ha en så bra deal som möjligt.

Permalänk
Medlem

Tack! Såg några reviews där man pekar på ljusstyrkan som en av de stora fördelarna med C2 kontra C1/CS. Dock verkar det ganska subjektivt hur mycket man uppfattar skillnaden till att vara?

Just ljusstyrkan och hur mycket bilden ”poppar” var en av anledningarna till att jag kikat på S95B då den ser ut att vara riktigt färgstark och ljus i bilden.

Permalänk
Bildexpert 📺

Ljusstyrka missförstås ofta.

Tillräckligt ljusstyrka är tillräcklig ljusstyrka. Finns inget värde i sig självt att den ena kan lysa 370 nits och den andra kan lysa 350 nits ifall 200 nits är tillräckligt för situationen. Dessa skillnader mellan TV-apparaterna blir endast relevant när man kör dem på maximal ljusstyrka. Behöver man så mycket ljus att 350 eller 370 nits (som lösryckta exempel) inte räcker, då ska man köpa en annan TV än en OLED. Inte den som är 5–10% starkare.

Ögat uppfattar skillnader i ljus på ungefär samma sätt som man upplever skillnaden i ljud – logaritmiskt. Det måste till stora skillnader för att vi ska uppfatta det som en möjlig skillnad. Har man två identiska apparater bredvid varandra där det enda som skiljer är 10% ljusstyrka så kan vi inte se den skillnaden. Man behöver nå 25–50 procent mer för att det ska vara en synbar skillnad sida vid sida. Först vid fördubbling kommer den där tydliga skillnaden som syns när man jämför två apparater som är två olika rum.

De tester som skriver att C2 är bättre än CS pga av ljusstyrkan faller i fällan i sin jakt på en pedagogisk förklaring där man börjar jämföra de här 5–10% som ingen kan se. På det kommer att exemplarvariationen, storleksvariationen, variationerna från mätmetoder och TV:ns energicykler påverkar de siffrorna lika mycket.

Så det blir ett klassiskt siffersyndrom. Alla kan jämföra siffror och kan lista ut att 370 är mer än 350 och då måste det ju bara vara bättre, eller hur?

Permalänk
Medlem

Precis sådana kloka ord jag var ute efter @laxpudding! Jag kör på med en CS och är övertygad om att jag blir nöjd med den.

Dock är det lätt för en lekman att villa bort sig i rescensenternas olika jämförelser där man presenterar X antal procents förbättring hit eller dit och sedan motiverar högre priser efter detta.

Permalänk

Lånar tråden och är faktiskt i samma sits. Sitter på en 70" lcd 4k från 2016 som inte gör min series x rättvisa

Permalänk
Medlem

Någon som vet dimensionerna (bredd och djup) på foten som ingår till LG Oled CS6? Kan inte hitta det någonstans. Bara själva tevens storlek

Permalänk
Medlem
Skrivet av padinni:

Någon som vet dimensionerna (bredd och djup) på foten som ingår till LG Oled CS6? Kan inte hitta det någonstans. Bara själva tevens storlek

om det är samma fot som till 65" C1 så är den 100cm bred och 25cm djup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av weenan:

om det är samma fot som till 65" C1 så är den 100cm bred och 25cm djup.

Tusen tack, blev en beställning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ljusstyrka missförstås ofta.

Tillräckligt ljusstyrka är tillräcklig ljusstyrka. Finns inget värde i sig självt att den ena kan lysa 370 nits och den andra kan lysa 350 nits ifall 200 nits är tillräckligt för situationen. Dessa skillnader mellan TV-apparaterna blir endast relevant när man kör dem på maximal ljusstyrka. Behöver man så mycket ljus att 350 eller 370 nits (som lösryckta exempel) inte räcker, då ska man köpa en annan TV än en OLED. Inte den som är 5–10% starkare.

Ögat uppfattar skillnader i ljus på ungefär samma sätt som man upplever skillnaden i ljud – logaritmiskt. Det måste till stora skillnader för att vi ska uppfatta det som en möjlig skillnad. Har man två identiska apparater bredvid varandra där det enda som skiljer är 10% ljusstyrka så kan vi inte se den skillnaden. Man behöver nå 25–50 procent mer för att det ska vara en synbar skillnad sida vid sida. Först vid fördubbling kommer den där tydliga skillnaden som syns när man jämför två apparater som är två olika rum.

De tester som skriver att C2 är bättre än CS pga av ljusstyrkan faller i fällan i sin jakt på en pedagogisk förklaring där man börjar jämföra de här 5–10% som ingen kan se. På det kommer att exemplarvariationen, storleksvariationen, variationerna från mätmetoder och TV:ns energicykler påverkar de siffrorna lika mycket.

Så det blir ett klassiskt siffersyndrom. Alla kan jämföra siffror och kan lista ut att 370 är mer än 350 och då måste det ju bara vara bättre, eller hur?

HDTVTEST nämner att bättre ljusstyrka innebär att vid ljusa scener (han brukar visa exemplet från LOTR när Gandalf möter Gimli, Aragorn och Legolas som Gandalf the white första gången) så framkommer mer detaljer i de ljusa scenerna, mer än bara "vitt". Förstår om detta är för små marginaler i exemplet mellan CS och C2 men i större skillnader kanske det är tydligare?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av omdull:

HDTVTEST nämner att bättre ljusstyrka innebär att vid ljusa scener (han brukar visa exemplet från LOTR när Gandalf möter Gimli, Aragorn och Legolas som Gandalf the white första gången) så framkommer mer detaljer i de ljusa scenerna, mer än bara "vitt". Förstår om detta är för små marginaler i exemplet mellan CS och C2 men i större skillnader kanske det är tydligare?

Vid HDR finns det med mer ljusstyrka att sätta skillnader i högdagrar som annars försvinner i tonemappingen. Om HDR-bilden är skapad för att lysa med en toning av högdagrar som stegar från 900 till 1000 nits och TV:n endast orkar ≈700 nits som mest, då måste den tonemappa och översätta målet om 900 till 1000 nits till en gradient av fysiskt ljus TV:n faktiskt kan skapa. Vilket innebär att gradienten komprimeras och blir exempelvis 650–700 nits. Det dynamiska omfånget har alltså minskat för att TV:n inte orkar lysa hela vägen.

Där har högre ljusstyrka betydelse eftersom den TV:n som lyser starkare kan sätta HDR-nyanserna närmare hur de mastrats. En TV som lyser med max 500 nits, likt en del mellanklass-LCD:er, måste komprimera ännu mer och kanske återger högdagrarna i exemplet som kanske 475–500 nits. Den TV som klarar 1000 nits i HDR kan sätta 900–1000 nits exakt som det ska vara.

Fast det måste fortfarande till rätt stora skillnader för att det ska vara betydande. Skillnader om 500, 700 och 1000 nits påverkar HDR-bilden. Inte de där tio procenten det skiljer sig när man mäter peak white på A2, B2, CS, C2 och G2 och liknande.

HDR är komplicerat och Peak white säger inte allt det heller. Till exempel kan en G2 vara just kanske 10–15 procent ljusare än C2 i fråga om peak white-nivåer i testbilder där man mäter mycket små ytor. Men G2 lyser ut den faktiska bilden mer tack vare att den bättre kylningen gör att G2 kan sprida ut energin mer och hålla den längre i tiden jämfört med C2.

Tycker rtings nyare addition till HDR-mätningarna är bättre för att beskriva de faktiska skillnaderna i HDR, likt "Yellow Skyscraper" och "Hallway Lights".

Permalänk
Medlem

Jag har en C2 och har ställt in OLED pixel brightness på mellan 1 som lägst (mörkt i rum) och 20 som högst (skala 0-100). TV står i vardagsrum med dagsljusinsläpp. Högre än så är bara påfrestande ljust för mig. Känner en med en äldre panel, C9 tror jag, den är ljus nog för mig. Så är du inte ute efter extrem brightness eller tittar i direkt solljus lär nog CS vara mer än tillräcklig

Permalänk

Hej alla,
Jag är oxå intresserad av denna tv fast i 77´
Blir bilden sämre bara för att storleken är större på tv:n?
Den kostar just nu 20 990:-

Tack för svar.
mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av tormoller2:

Hej alla,
Jag är oxå intresserad av denna tv fast i 77´
Blir bilden sämre bara för att storleken är större på tv:n?
Den kostar just nu 20 990:-

Tack för svar.
mvh

Börja med att läsa igenom punkterna i denna artikel, framför allt nummer 10 & 11:
https://www.sweclockers.com/artikel/35232-tv-guiden-2022-23-d...

Generellt skulle jag inte säga att du kommer tappa i bildkvalité om du väljer en större 77" OLED CS6-modell vs 65".
Däremot finns det andra modeller och tekniker där man gör avkall på kvalitet kontra storlek.

Värt att tänka på är att du får 40% mer skärm på 77" vs 65" så det gör givetvis en hel del för upplevelsen!
Du rör dig bland toppklassmodellerna av TV så här gör du varken avkall på storlek eller bildkvalité, generellt sett.

Större är bättre om du har budget så kör på!
Priset jag ser på Prisjakt är dock 21 990:- men du kanske ser något som inte jag ser. Oavsett ett bra pris för storleken!

Permalänk

Tack,
Priset lockar för en ”sån” tv.
Har en lokal handlare som har en kvar och erbjuder det priset.
Jag vill dock inte tappa bildkvalitet pga
Storleken. Det är det viktiga.

Felstavat
Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av tormoller2:

Jag vill dock inte tappa bildkvalitet pga
Storleken. Det är det viktiga.

Det gör du inte utan det är något du förväxlar eller misstolkar. En oro du helt kan skjuta åt sidan.

Permalänk
Medlem

Vill bara flika in att jag köpte en LG OLED77CS6 för knappt två veckor sedan och är riktigt nöjd med den. Väl värt de 21990:- den kostade.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem

Jag hade typ bestämt mig för en LG CS 55” för 9700:-. Det kändes som den absolut bästa dealen just nu. Tills jag såg i fyndtråden att Elgiganten säljer C2 48” för endast 7990:-…
Nu känns det plötsligen som ett väldigt svårt val!

Jag uppgraderar från en 6 år gammal 43” Philips och skulle uppskatta lite större skärm, men det blir det ju i båda fallen. Och båda 10000 och 8000 är egentligen över min smärtgräns 🤷‍♂️

Permalänk
Medlem
Skrivet av richie80:

Jag hade typ bestämt mig för en LG CS 55” för 9700:-. Det kändes som den absolut bästa dealen just nu. Tills jag såg i fyndtråden att Elgiganten säljer C2 48” för endast 7990:-…
Nu känns det plötsligen som ett väldigt svårt val!

Jag uppgraderar från en 6 år gammal 43” Philips och skulle uppskatta lite större skärm, men det blir det ju i båda fallen. Och båda 10000 och 8000 är egentligen över min smärtgräns 🤷‍♂️

Hej,

Skulle aldrig köpa en TV mindre än 55" i dagsläget. Som du skriver själv, du har haft din nuvarande TV 6 år och sannolikheten för att du kommer ha den ny lika länge eller längre låter hög.

Bit i kulan, Buy once cry once och allt det där. Men slår du ut kostnaden på flera år så är det ett relativt billigt nöje.
Du kommer tacka dig själv i längden om du väljer en större storlek och en riktig toppklass-TV!

Permalänk
Medlem

Hej!

Läste något om att denna tv i tråden har lått för att bränna sig. Stämmer det? LG OLED77CS6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mike47:

Hej!

Läste något om att denna tv i tråden har lått för att bränna sig. Stämmer det? LG OLED77CS6

Om du kör nyhetsmorgon eller andra statiska bilder för jämnan ja, men vad varierad användning så kommer de allra flesta apparater klara sig längre än ditt sug för att uppdatera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mike47:

Hej!

Läste något om att denna tv i tråden har lått för att bränna sig. Stämmer det? LG OLED77CS6

Var har du läst det? Jag har inte hört om märkbar inbränning vid vanlig användning på någon modell sedan åtminstone 2019.

Permalänk
Medlem

En användarrecension påstår att denna TV har EVO-panel trots att det inte skall ha det. Är det någon som hört att det är så?

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Bildexpert 📺

LG har tidigare varierat panelgeneration mitt under pågående produkt-livscykel. Inget ovanligt för branschen överlag. Så inte alls otänkbart.

Det är också rätt många paneler som passerar de här fabrikerna, gissningsvis tiotals miljoner per år. Det kan – och borde rimligen– skilja sig i hur panelerna varierar mot 2021, 2022 och 2023 trots att det är "samma" sort. Plus det sedvanliga batchvariationen.

Man utgår från det man läste om en viss paneltillverkning 2021 med diverse skavanker eller liknande och det man möter 2023 kan vara något annat. Rätt vanligt att man försöker läsa in något absolut i allt detta.

Permalänk
Medlem

En dum funderinmg kanske; Jag sitter med en oled med ljusstyrkan satt till 100. Om jag sänker till 90 så ser jag en skillnad. Och jag ser en större skillnad om jag sänker ännu mer.

Jag skulle ärligt talat vilja ha en ljusstarkare skärm.

Vad är det jag inte förstår om att ljusstyrka inte spelar så stor roll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bennyfax:

En användarrecension påstår att denna TV har EVO-panel trots att det inte skall ha det. Är det någon som hört att det är så?

Evo verkar vara en liten boost av max ljusstyrka i vissa förhållanden.
Jag gissar att CS nu har samma panel som C2 Evo men att LG inte aktiverar den boosten.
Men det betyder iaf ett steg framåt jämfört med c1,
jag har dock inte kollat min, hade c1 mer pink shift?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av FabriciusRex:

En dum funderinmg kanske; Jag sitter med en oled med ljusstyrkan satt till 100. Om jag sänker till 90 så ser jag en skillnad. Och jag ser en större skillnad om jag sänker ännu mer.

Jag skulle ärligt talat vilja ha en ljusstarkare skärm.

Vad är det jag inte förstår om att ljusstyrka inte spelar så stor roll?

Hjärnan upplever saker relativt. Inte absolut. Om du stirrar in i ett starkt ljus och sedan sänker det ljuset kommer du ofrånkomligen uppleva att det blir mörkare. Detta även om du sitter och blir bländad av ljuset och använder skärmen på sådant sätt att du tröttar ut ögonen. Första reaktionen är alltid att det blir mörkare och "sämre", även om ögonen i själv verket mår bättre av det.

Klassiskt exempel är de som upplever ögontrötthet framför skärmen och kör reglaget på 90–100 av 100 i en miljö som är alldeles för mörk för de ljusnivåerna. När man förklarar att det är alldeles för mycket ljus för den situationen är första reaktionen så gott som alltid att "det blir för mörkt när jag sänker.". Tricket är att börja på låga nivåer och gradvis, flera minuters mellanrum, öka något till en balans mot rummets miljö uppnås.

Nu beror också ljusstyrkan hos en OLED på en rad olika faktorer och inställningar. Kör du PC-läget och SDR på en LG OLED C2 kommer Peak Brightness-instälningen låsa på Off-läget. Då kommer reglaget på 100 ge runt 200 nits vilket är ganska mycket men också kan vara i underkant om du är i en ljusare kontorsmiljö. Reglaget på 50 ger runt 100 nits vilket är mer lämpligt för ljuskontrollerade miljöer.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding ok, tack då vet jag.

@pacc intressant tanke, det kan mycket väl vara så.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk

Vilken tv är det som gäller idag för 77"?

Verkar ju som att både C2 och CS6 utgått. Övriga ligger ju på det dubbla i pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av briljander:

Vilken tv är det som gäller idag för 77"?

Verkar ju som att både C2 och CS6 utgått. Övriga ligger ju på det dubbla i pris.

Helt normalt för årstiden med cirka 1 månad kvar till Black Friday / week att dessa modeller börjar ta / är slut.

Vi kan med andra ord förvänta oss de första rejäla prissänkningarna för B3- och C3-serien dvs 2023-modellerna på BF.

Vad modellerna kommer kosta? Ingen aning. Nedan har du Elgigantens BF-priser för C2 förra året som någon slags referensram. Vill minnas att Benify direkt via LG hade ännu bättre pris, 77" gick för cirka ~22,6k.

"Elgigantens Black Friday-priser på C2-modellerna verkar bli:

42C2 - 8990:-
48C2 - 9990:-
55C2 - 13990:-
65C2 - 17990:-
77C2 - 24990:-
83C2 - 44444:-"