Permalänk
Medlem

HDMI 2.1-ljud

Hej!

Har läst att både TV, kabel och i detta fall grafikkort (HTPC) måste ha stöd för HDMI 2.1 för att nyttja det men om ens TV inte stöder det men jag skaffar en förstärkare som kopplas så här:

AMD RX 6400 HDMI 2.1

-->

Förstärkare (Marantz Cinema 60 med stöd för HDMI 2.1 och 4K/120Hz, 8K/60Hz, samt HDR10+, HLG, Dolby Vision)

-->

TV så borde man väl få full funktionalitet av ljudet? TVn har väl inget med ljudet att göra då det spelas upp från HTPC genom RX 6400?

Kanske inte fungerar så?

Tack på förhand.

Mvh

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

Du kan koppla direkt till TVn så slipper du köpa en förstärkare(om du inte absolut vill ha en alltså). Hade nyligen ett grafikkort med 2.1 till en jättegammal skärm med säkert 1.4 eller något liknande, inga problem!
Hdmi 2.1 är mer krav för 4k/120hz, vrr osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazter:

Hej!

Har läst att både TV, kabel och i detta fall grafikkort (HTPC) måste ha stöd för HDMI 2.1 för att nyttja det men om ens TV inte stöder det men jag skaffar en förstärkare som kopplas så här:

AMD RX 6400 HDMI 2.1

-->

Förstärkare (Marantz Cinema 60 med stöd för HDMI 2.1 och 4K/120Hz, 8K/60Hz, samt HDR10+, HLG, Dolby Vision)

-->

TV så borde man väl få full funktionalitet av ljudet? TVn har väl inget med ljudet att göra då det spelas upp från HTPC genom RX 6400?

Kanske inte fungerar så?

Tack på förhand.

Mvh

Ute efter Atmos ljud? Nördic har certifierade Ultra High Speed HDMI 2.1 kablar. Bra val av recvier, har själv en Marantz NR 1711 å kör Atmos 5.1.2. Jag kör så här: Apple TV (HDMI 2.1) - Marantz NR 1711 (HDMI 2.1). 1m Nördic certifierad Ultra High Speed kabel. Marantz - TV (ARC/eARC HDMI port 2) , 2m Nördic certifierad Ultra High Speed kabel. Netflix 4K abb å får Atmos ljud (från filmer/serier som stödjer det).

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazter:

Ja. Finns mig veterligen inga nya funktioner i HDMI 2.1 som rör ljud, och även om det hade gjort det så hade det inte spelat någon roll i det här fallet.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Ja. Finns mig veterligen inga nya funktioner i HDMI 2.1 som rör ljud, och även om det hade gjort det så hade det inte spelat någon roll i det här fallet.

eARC kom med 2.1 men spelar som sagt ingen roll i det här fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

eARC kom med 2.1 men spelar som sagt ingen roll i det här fallet.

eARC är en frivillig funktion som finns med i HDMI 2.1-standarden men har funnits längre än så. Funktionen kom med andra ord inte med HDMI 2.1 och det behövs ingen Ultra High Speed-kabel för det.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

eARC är en frivillig funktion som finns med i HDMI 2.1-standarden men har funnits längre än så. Funktionen kom med andra ord inte med HDMI 2.1 och det behövs ingen Ultra High Speed-kabel för det.

Okej hade för mig att eARC också kom runt 2017 men HDMI versioner är verkligen en soppa med alla dessa frivilliga funktioner.

Permalänk
Medlem

Du behöver nog ingen förstärkare för att få ljud från ditt grafikkort till TV:n. Prova så får du se.

Om du vill köpa en förstärkare med full bandwidth HDMI2.1 (48Gbps) så finns det billigare om inte Marantz är den du verkligen vill ha. Kolla exempelvis Denon AVR-X1700H som också har 3st "8K" HDMI2.1 portar och 3st "4K" HDMI2.1 portar. 9000kr istället för 15000kr, om det bara är den funktionen som är viktigt.

Visa signatur

ProArt X670E-Creator | Ryzen 7 7700X (NH-12UA Chromax) | 2x16GB G.Skill Trident DDR5 6000Mhz CL30 RGB | 4090 Founders Edition | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Fractal Design North Black TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazter:

Hej!

AMD RX 6400 HDMI 2.1

-->

-->

Kanske inte fungerar så?

Tack på förhand.

Mvh

Ja och Nej.
Vissa TV tillvärkarna inkluderar bara vissa funktioner från HDMI 2.1 och de kan även inkluderas i HDMI 2.0b med... som VRR och Dolby Vision till exempel.

Är du bara ute efter att se på film från din HTPC och håller på att bygga en bättre film upplevelse så räcker det som finns i hdmi 2.0b alldeles utmärkt just nu för okompremerat ljud (Dolby thrue HD med Atmos/DTS-X) och bild i 4K med HDR så länge som grejerna har stöd för det.
Men det är ju trevligt att kunna framtidsäkra lite med om man vill det 🙂

Vill du däremot också spela med så kan en del av HDMI 2.1 funktionerna vara till fördel, OM tillverkaren valt att ha med det/stöd för det i sina apparater.

Så snarare än att du stirrar dig blind på HDMI variationer. Så kolla vad för funktioner som till exempel Dolby Vision och Dolby Thrue HD med Atmos som du är ute efter istället.

Edit: tänk på att det finns två variationer av Dolby Atmos! Dolby thrue HD med Atmos och Dolby Digital+ med Atmos. Gjäller för DTS med.
Och det är bara HDMI E-ARC (ARC klara bara DD+ med Atmos) som har stöd för båda om du väljer att gå genom TV:in först och din tv har stöd för det.
Går du genom förstärkaren först behöver du inte inte tänka på det, för då används andra trådar och kanaler i hdmi kontakten för "full funktionalitet" än mot vad ARC gör.

Jag vet! Det här är en ren djungel tyvärr... 🙄😮‍💨😏😅

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Stort tack för era svar!

Jag kan tycka att om jag på min HTPC kör igång en film med RX 6400 som enbart går genom HDMI 2.1 till förstärkaren för ljuduppspelning och sedan för enbart bild går från förstärkaren till TV HDMI 2.0 att det spelar noll roll ljudmässigt vad TV stöder för HDMI-version.

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazter:

Stort tack för era svar!

Jag kan tycka att om jag på min HTPC kör igång en film med RX 6400 som enbart går genom HDMI 2.1 till förstärkaren för ljuduppspelning och sedan för enbart bild går från förstärkaren till TV HDMI 2.0 att det spelar noll roll ljudmässigt vad TV stöder för HDMI-version.

Ja det har du helt rätt i 👍🙂

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Blazter:

Stort tack för era svar!

Hdcp kan ställa till det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Hdcp kan ställa till det.

Hur menar du?

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Blazter:

Hur menar du?

Att det inte låser upp ordentligt utan stoppar signalen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Att det inte låser upp ordentligt utan stoppar signalen.

I vilket led? Från RX 6400 till förstärkaren? Eller från förstärkaren till TV?

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Blazter:

I vilket led? Från RX 6400 till förstärkaren? Eller från förstärkaren till TV?

Jag har inte prylarna och kan inte heller analysera trafik mellan dem så jag vet inte var det möjligen uppstår men det har ju hänt att det funkat dåligt i vissa kombinationer av apparater och pga ocertifierade kablar som inte klarar det de borde.

Visa signatur