Permalänk
Inaktiv

TV som startar om

Vad är det för fel på en TV som startar om? I början skedde det efter en stund 1 gång per kväll och nu sist hände det 3 ggr ganska tätt inpå varandra under samma kväll. Det är inte en smart-TV men en ny Skantic. Det är inte ekoläget med automatisk avstängning då det är avslaget + att den skulle inte starta om då. Tänkte om det kunde vara fel på grendosan men Apple TV har inga problem. När TV:n startar om så har Apple TV fortsatt så man får spola tillbaka.

Är det ett garantiärende eller finns det någon annan förklaring? Jag har rotat runt i alla inställningar men hittar inget som kan förklara beteendet.

Permalänk
Medlem

Ring återförsäljaren och fråga, kan vara fler som råkat ut för samma sak eller så kan det vara ett känt fel.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MatteN:

Ring återförsäljaren och fråga, kan vara fler som råkat ut för samma sak eller så kan det vara ett känt fel.

Det är NetOnNets märke och de finns i stan så tänkte knalla dit och fråga. Tänkte bara om någon här hade några tips eller förslag. Bökigt att lämna in en TV men jag kan inte fortsätta ignorera problemet.

Permalänk

Låter spontant som fel på nätdelen som får den att lösa överlastskyddet.

Sett samma fenomen på äldre apparater där nätdelen börjat ge upp.

Kan även vara bakgrundsbelysningen om den inte gör en full reboot utan bara skärmen som blir svart men tvn är igentligen fortfarande igång.

Skulle sna ka med netonnet. Om automagisk avstängning är avslagen ska den inte bara spontant bli svart utan den har högst troligt något fel.

Om nu tvn är ny använd reklamation istället för garanti.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rouge of Darkness:

Låter spontant som fel på nätdelen som får den att lösa överlastskyddet.

Sett samma fenomen på äldre apparater där nätdelen börjat ge upp.

Kan även vara bakgrundsbelysningen om den inte gör en full reboot utan bara skärmen som blir svart men tvn är igentligen fortfarande igång.

Skulle sna ka med netonnet. Om automagisk avstängning är avslagen ska den inte bara spontant bli svart utan den har högst troligt något fel.

Om nu tvn är ny använd reklamation istället för garanti.

Nu är det ingen äldre apparat men det kanske kan hända ändå.

Hur vet man om det är bakgrundsbelysningen eller att den inte gör full reboot?

Var inne hos NetOnNet igår och snackade. Fick förslaget att prova en annan HDMI-kabel. Kom på att jag använde en HDMI-kabel från en gammal Xbox (Original). Kanske kan den spöka? Inte använt Xbox:en så kan inte utesluta kabeln. Fick även rådet att försöka filma det men det är ju sjukt svårt när man inte vet när det sker. Får kanske filma hela kvällen då.

Han sa även att om de skickar i väg den och de inte hittar felet så får jag betala undersökningsavgift + fraktavgift. Låter ju inte kul om de inte kan återskapa problemet och jag bara betalar men problemet kvarstår.

Hur utnyttjar jag reklamation framför garanti?

Permalänk
Medlem

Startar även programmen om (repriser)?

Förlåt, men kunde inte låta bli;)

Permalänk
Bildexpert 📺

Det är inte du som ska felsöka belysning och nätaggregat, utan det ska de göra, vilket de förmodligen inte kan eftersom det är en butik vars syfte är att sälja saker, inte reparera dem.

Räkna med att supporten försöker förhala så långt det går. Inte för att de är onda och lata utan för att det kan vara problem som i vilket fall bara löser sig i din ände – eller blir en retur. Med returer kan de inte kan göra så mycket ändå. TV:n lär skrotas eller hamna som "fynd" om de inte kan reproducera felet själva.

I fallet Skantic förutsätter jag att det är noll faktiskt reparation/service eftersom det är billig OEM. Kostnaden för att hålla tekniskt kompetent personal anställd som ska gå in i apparaten och teknisk felsöka och byta ut komponenter är antagligen mycket mer än vad det är värt ekonomiskt. En reklamation blir för dem en förlustaffär eftersom det är butikens egna OEM-produkter. Alltså ligger det i deras i intresse att förhala alla former av returer.

Just detta ovan är en av orsakerna till att jag allmänt rekommenderar i guiderna till att undvika bottenskrapsmärken. Man kanske får betala hundralappar till tusentalet kronor till för en tekniskt lika (in)kompetent TV från en känd tillverkare. Då finns också en organisation bakom som ordnar med service och support både till butiken och direkt till dig som konsument.

Annars är standardåtgärden som följer:

1. Vaktmästaråterställning – stå strömlös en längre stund
2. Fabriksåterställning

Byta kablar kan du alltid testa, särskilt om omstarten inträffar när du spelar på xboxen eller liknande. Men om den fortsätter starta om av sig själv mitt i TV-tittande när inget annat är anslutet, då är det förmodligen något komponentfel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Laxpudding:

Det är inte du som ska felsöka belysning och nätaggregat, utan det ska de göra, vilket de förmodligen inte kan eftersom det är en butik vars syfte är att sälja saker, inte reparera dem.

Räkna med att supporten försöker förhala så långt det går. Inte för att de är onda och lata utan för att det kan vara problem som i vilket fall bara löser sig i din ände – eller blir en retur. Med returer kan de inte kan göra så mycket ändå. TV:n lär skrotas eller hamna som "fynd" om de inte kan reproducera felet själva.

I fallet Skantic förutsätter jag att det är noll faktiskt reparation/service eftersom det är billig OEM. Kostnaden för att hålla tekniskt kompetent personal anställd som ska gå in i apparaten och teknisk felsöka och byta ut komponenter är antagligen mycket mer än vad det är värt ekonomiskt. En reklamation blir för dem en förlustaffär eftersom det är butikens egna OEM-produkter. Alltså ligger det i deras i intresse att förhala alla former av returer.

Just detta ovan är en av orsakerna till att jag allmänt rekommenderar i guiderna till att undvika bottenskrapsmärken. Man kanske får betala hundralappar till tusentalet kronor till för en tekniskt lika (in)kompetent TV från en känd tillverkare. Då finns också en organisation bakom som ordnar med service och support både till butiken och direkt till dig som konsument.

Annars är standardåtgärden som följer:

1. Vaktmästaråterställning – stå strömlös en längre stund
2. Fabriksåterställning

Byta kablar kan du alltid testa, särskilt om omstarten inträffar när du spelar på xboxen eller liknande. Men om den fortsätter starta om av sig själv mitt i TV-tittande när inget annat är anslutet, då är det förmodligen något komponentfel.

Håller helt med här.
Men jag tror att du fick detta med kabeln lite om bakfoten Laxpudding. Jag uppfattar det som att en HDMI-kabel som kom med en Xbox nu används mellan en AppleTV och TV'n. Och därmed tycker jag att man ska byta ut den till en ny bra kabel. Jag gissar att det är en 4k TV, och tänker jag inte fel så borde du då ha en High Speed eller Ultra High Speed kabel. Netonnet har sådana kablar. Köp en certifierad kabel.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Laxpudding:

Det är inte du som ska felsöka belysning och nätaggregat, utan det ska de göra, vilket de förmodligen inte kan eftersom det är en butik vars syfte är att sälja saker, inte reparera dem.

Räkna med att supporten försöker förhala så långt det går. Inte för att de är onda och lata utan för att det kan vara problem som i vilket fall bara löser sig i din ände – eller blir en retur. Med returer kan de inte kan göra så mycket ändå. TV:n lär skrotas eller hamna som "fynd" om de inte kan reproducera felet själva.

I fallet Skantic förutsätter jag att det är noll faktiskt reparation/service eftersom det är billig OEM. Kostnaden för att hålla tekniskt kompetent personal anställd som ska gå in i apparaten och teknisk felsöka och byta ut komponenter är antagligen mycket mer än vad det är värt ekonomiskt. En reklamation blir för dem en förlustaffär eftersom det är butikens egna OEM-produkter. Alltså ligger det i deras i intresse att förhala alla former av returer.

Just detta ovan är en av orsakerna till att jag allmänt rekommenderar i guiderna till att undvika bottenskrapsmärken. Man kanske får betala hundralappar till tusentalet kronor till för en tekniskt lika (in)kompetent TV från en känd tillverkare. Då finns också en organisation bakom som ordnar med service och support både till butiken och direkt till dig som konsument.

Annars är standardåtgärden som följer:

1. Vaktmästaråterställning – stå strömlös en längre stund
2. Fabriksåterställning

Byta kablar kan du alltid testa, särskilt om omstarten inträffar när du spelar på xboxen eller liknande. Men om den fortsätter starta om av sig själv mitt i TV-tittande när inget annat är anslutet, då är det förmodligen något komponentfel.

Strömlös en längre stund? TV:n slås oftast på kvällstid och sen stängs den av och strömmen bryts på grenuttaget med strömbrytare. Så den står alltså redan strömlös från att den stängs av nattetid till nästa kväll.

Fabriksåterställning kan vara värt ett försök efter att jag har provat en annan HDMI-kabel och uteslutit det.

Då jag inte använt Xbox:en med TV:n så vet jag inte om det skulle inträffa med den också. Hade ingen HDMI-kabel hemma så därför jag tog den från Xbox till Apple TV.

När du skriver om det händer mitt i TV-tittandet när inget annat är anslutet, menar du då om jag tittar på vanliga TV-kanaler utan Apple TV? Även en soundbar är inkopplad men den kom med egen HDMI-kabel.

Skrivet av giplet:

Håller helt med här.
Men jag tror att du fick detta med kabeln lite om bakfoten Laxpudding. Jag uppfattar det som att en HDMI-kabel som kom med en Xbox nu används mellan en AppleTV och TV'n. Och därmed tycker jag att man ska byta ut den till en ny bra kabel. Jag gissar att det är en 4k TV, och tänker jag inte fel så borde du då ha en High Speed eller Ultra High Speed kabel. Netonnet har sådana kablar. Köp en certifierad kabel.

Fått låna en HDMI-kabel som jag tänkte testa. Det står faktiskt High Speed with Ethernet på den så det låter ju lovande. Både TV och Apple TV är 4K.

Permalänk
Inaktiv

Bytte HDMI-kabel nu men upptäckte att det stod High Speed på HDMI-kabeln till Xbox också. Ändå värt ett försök med en annan HDMI-kabel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon315148:

När du skriver om det händer mitt i TV-tittandet när inget annat är anslutet, menar du då om jag tittar på vanliga TV-kanaler utan Apple TV? Även en soundbar är inkopplad men den kom med egen HDMI-kabel.

Kan du beskriva hur du har de tre enheterna kopplade? Sitter soundbaren så att säga mellan AppleTV och TV, eller är den kopplad med ARC? För att undvika problem hade jag kopplat bort den om det inte blir bättre med byte av kabel.

Skrivet av anon315148:

Fått låna en HDMI-kabel som jag tänkte testa. Det står faktiskt High Speed with Ethernet på den så det låter ju lovande. Både TV och Apple TV är 4K.

Toppen. Om det är en äldre kabel så är det kanske inte så konstigt om den inte orkar med 4k innehåll.

Skrivet av anon315148:

Bytte HDMI-kabel nu men upptäckte att det stod High Speed på HDMI-kabeln till Xbox också. Ändå värt ett försök med en annan HDMI-kabel.

Ja, för då utesluter du kabelproblem som orsak.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Prova gömma TV kontrollen i ett annat rum eller ta ut batterierna ur den för att utesluta kontrollen också. Jag har haft en kontroll som levde ett eget liv och det tog ett par dagar innan jag fattade att det var den.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av giplet:

Kan du beskriva hur du har de tre enheterna kopplade? Sitter soundbaren så att säga mellan AppleTV och TV, eller är den kopplad med ARC? För att undvika problem hade jag kopplat bort den om det inte blir bättre med byte av kabel.

Toppen. Om det är en äldre kabel så är det kanske inte så konstigt om den inte orkar med 4k innehåll.

Ja, för då utesluter du kabelproblem som orsak.

Soundbar är kopplad till TV via HDMI. Borde inte vara fel på soundbar. Använt den med en annan TV tidigare men inte så länge. Kan prova koppla bort den dock om nya HDMI-kabeln inte gör skillnad.

Är en gammal HDMI-kabel med texten "High Speed" inte nödvändigtvis detsamma som en nyare HDMI-kabel med "High Speed with Ethernet"? Använder Ethernet i Apple TV också.

Vi får se hur nya kabeln funkar. Satt på TV och låter den gå i bakgrunden. Satt på Spotify så jag slipper sitta där för höra när den lägger av.

Skrivet av xSean145:

Prova gömma TV kontrollen i ett annat rum eller ta ut batterierna ur den för att utesluta kontrollen också. Jag har haft en kontroll som levde ett eget liv och det tog ett par dagar innan jag fattade att det var den.

Låter konstigt men tog ut batteriet ifall att.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av anon315148:

Strömlös en längre stund? TV:n slås oftast på kvällstid och sen stängs den av och strömmen bryts på grenuttaget med strömbrytare. Så den står alltså redan strömlös från att den stängs av nattetid till nästa kväll.

Då har du redan testat och åtgärdat det vanligaste och första steget för att lösa krånglande elektronik.

En kass kabel som glappar skulle kunna orsaka en del problem med att det stör TV:ns synkning och får någonting att krascha och tvinga TV:n att starta om. Fast det kan också var så att TV:n inte är så bra på detta och kraschar oftare vid omsynkningar, till exempel om du har AppleTV inställd på att matcha innehåll och frekvens. Men då ska det inte krascha mitt i filmen.

High Speed = den gamla icke-verifierbara certifieringen för dåtidens krav om ≈10 gbit
High Speed with Ethernet = som ovan, fast med Ethernet-kopplingen på pinne 14 (som i gamla specar var "reserved"). Används inte för Ethernet i praktiken, utan för ARC/eARC.

Vill du vara säker – och ha argumentet till butiken – köp en Ultra High Speed-certifierad kabel så har du så säker och så bra kabel som du kan ha. Då kan du se om den fortsätter starta om.

Permalänk
Inaktiv

Nu hände det. Hade då stängt av musiken och satt mig i soffan med telefonen. Det hände alltså medan Apples skärmsläckare var på (hände även med förra kabeln dvs. både under filmtittande och när skärmsläckaren var på).

Lyckades givetvis inte filma när den slocknade men började filma den så man såg att den startade om själv från svart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Nu hände det. Hade då stängt av musiken och satt mig i soffan med telefonen. Det hände alltså medan Apples skärmsläckare var på (hände även med förra kabeln dvs. både under filmtittande och när skärmsläckaren var på).

Lyckades givetvis inte filma när den slocknade men började filma den så man såg att den startade om själv från svart.

Har själv en 4K Apple TV, denna är inkopplad direkt till min hemmabio recvier med en certifierad 1m Nördic Ultra High Speed HDMI kabel (ca 140 kr på CDON) å 2 st 2m (en från recvier till TV å 1 st från Blu ray till recviern, ca 160 kr) jag lätt rekommendera deras certifierade Ultra High Speed kablar.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av anon315148:

Nu hände det. Hade då stängt av musiken och satt mig i soffan med telefonen. Det hände alltså medan Apples skärmsläckare var på (hände även med förra kabeln dvs. både under filmtittande och när skärmsläckaren var på).

Lyckades givetvis inte filma när den slocknade men började filma den så man såg att den startade om själv från svart.

Ifall det skedde hux flux utan att det var en omsynk och när du dessutom testat med annan kabel? Då pekar det mesta på en kass TV.

Permalänk
Inaktiv

Tänkte uppdatera tråden. Förutom omstarten som skedde nära inpå bytet av kabeln så har den nu inte stängt av sig en enda gång förutom för nån dag sedan. Så det verkar ha gått ner drastiskt sen jag bytte kabel. Så nu är frågan om det var kabelproblem eller om jag ska prova en ännu bättre kabel.

Angående High Speed och Ultra High Speed. Hittar flera på NetOnNet (som min TV kommer ifrån) som bara heter High Speed HDMI med Ethernet (precis som min nuvarande kabel gör) och de ska stödja bl.a. 4K. https://www.netonnet.se/art/tv/tv-tillbehor/hdmi-kablar

Är det då lönt att köpa en ny sådan? Tror kabeln jag har nu är 2-3 år gammal (kom då med ett datorköp). Vet dock inte om den var ny då eller ej (datorn kom från Inrego). Vågar inte svära på att just denna medföljde datorn men är rätt säker på det då vi fick en HDMI-kabel (men använde DisplayPort istället). Alla andra HDMI-kablar vi har är korta och omärkta så säkert äldre än så.

Permalänk
Skrivet av anon315148:

Tänkte uppdatera tråden. Förutom omstarten som skedde nära inpå bytet av kabeln så har den nu inte stängt av sig en enda gång förutom för nån dag sedan. Så det verkar ha gått ner drastiskt sen jag bytte kabel. Så nu är frågan om det var kabelproblem eller om jag ska prova en ännu bättre kabel.

Angående High Speed och Ultra High Speed. Hittar flera på NetOnNet (som min TV kommer ifrån) som bara heter High Speed HDMI med Ethernet (precis som min nuvarande kabel gör) och de ska stödja bl.a. 4K. https://www.netonnet.se/art/tv/tv-tillbehor/hdmi-kablar

Är det då lönt att köpa en ny sådan? Tror kabeln jag har nu är 2-3 år gammal (kom då med ett datorköp). Vet dock inte om den var ny då eller ej (datorn kom från Inrego). Vågar inte svära på att just denna medföljde datorn men är rätt säker på det då vi fick en HDMI-kabel (men använde DisplayPort istället). Alla andra HDMI-kablar vi har är korta och omärkta så säkert äldre än så.

här har du några kablar med UHS cert 1.5m och 3m variant.
https://www.netonnet.se/art/tv/tv-tillbehor/hdmi-kablar/ander...
https://www.netonnet.se/art/tv/tv-tillbehor/hdmi-kablar/ander...

netonnets utbud på kablar kändes rätt skräp... bara deras eget märke...

dessa har jag hört ska va rätt bra kablar inte testat dem själv dock...
https://www.prisjakt.nu/jamfor/produkter/5717960,5798345,5717...

de är iaf certade så de följer ju iaf hdmi standarden och till halva NoN´s pris.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Bildexpert 📺

HDMI-kablar är alltså superenkelt. Köp Ultra High Speed och verifiera QR-kod/hologram med HDMI-appen. Då vet du att kabelns tillverkning fyller alla existerande – inklusive de alla högsta – tekniska krav som existerar för HDMI idag och många år framåt. Detta oavsett prislapp och vad butiken/säljtexten påstår.

Ifall du har haft spontana omstarter som beror på en dålig kabel så beror det på att den kabeln antagligen var tja, dålig. Den har en defekt, en skada, till exempel glappkontakt eller var just dålig från första början.

Att det fungerar igen beror alltså på att den "nya" kabeln, den, tja, den fungerar – inte för att tillverkaren kallar kabeln för Bu eller Bä.

Så krångla inte till det. Kör på. Bråkar TV:n igen har du försökt med nya kablar. Då vet du och har tydliga argument mot butiken om reklamation, service och liknande.

Permalänk
Inaktiv

Nu har nått nytt hänt. Upptäckte precis att teven börjar blinka alltså svart skärm av/på hela tiden.

Nu undrar jag om det är teven eller Apple TV som krånglar. Det händer bara när Apple TV är på (och teven inställd på visa den) men går jag tillbaka till kanalerna på teven så händer inget dvs. funkar som det ska.

Hur tolkar jag detta? Är det fel på min Apple TV nu istället? Kan blinkandet verkligen beror på kabeln? Ska köpa en ny kabel. Använder ju uteslutande Apple TV och tittar inte på TV-kanaler så detta funkar inte.

Permalänk

kopplat in något nytt nyligen? kan vara HDMI styrning som spökar, TVn tror att du t.ex stänger/vila nu i AppleTvn, med HDMI styrning skall TV också stängas av då

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Nu har nått nytt hänt. Upptäckte precis att teven börjar blinka alltså svart skärm av/på hela tiden.

Nu undrar jag om det är teven eller Apple TV som krånglar. Det händer bara när Apple TV är på (och teven inställd på visa den) men går jag tillbaka till kanalerna på teven så händer inget dvs. funkar som det ska.

Hur tolkar jag detta? Är det fel på min Apple TV nu istället? Kan blinkandet verkligen beror på kabeln? Ska köpa en ny kabel. Använder ju uteslutande Apple TV och tittar inte på TV-kanaler så detta funkar inte.

"Blinkadet" låter som typiskt symptom av kabel som inte klarar att leverera det som man försöker mata genom den.

Har själv upplevt det när jag försökt köra hög upplösning, hög hz och HDR genom en hdmi-kabel som inte var tillräckligt högt certifierad.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rouge of Darkness:

här har du några kablar med UHS cert 1.5m och 3m variant.
https://www.netonnet.se/art/tv/tv-tillbehor/hdmi-kablar/ander...
https://www.netonnet.se/art/tv/tv-tillbehor/hdmi-kablar/ander...

netonnets utbud på kablar kändes rätt skräp... bara deras eget märke...

dessa har jag hört ska va rätt bra kablar inte testat dem själv dock...
https://www.prisjakt.nu/jamfor/produkter/5717960,5798345,5717...

de är iaf certade så de följer ju iaf hdmi standarden och till halva NoN´s pris.

Det var ju bra pris. 160 kr inkl. frakt från Nördic. Antar skillnaden bara är kabellängden på de två?

Kjell har en kabel med 10 års garanti men dyr i jämförelse: https://www.kjell.com/se/produkter/dator/kablar-adaptrar/hdmi...

Om Nördic är lika bra så kör jag på den.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av adfactory:

kopplat in något nytt nyligen? kan vara HDMI styrning som spökar, TVn tror att du t.ex stänger/vila nu i AppleTvn, med HDMI styrning skall TV också stängas av då

Inget nytt. Bara Apple TV och soundbar sedan början.

Skrivet av shugge:

"Blinkadet" låter som typiskt symptom av kabel som inte klarar att leverera det som man försöker mata genom den.

Har själv upplevt det när jag försökt köra hög upplösning, hög hz och HDR genom en hdmi-kabel som inte var tillräckligt högt certifierad.

Okej. Konstigt att det dyker upp först nu men ska genast köpa en ny kabel som föreslås här.

Permalänk
Medlem

Om du kollar inställningarna på apple tv så finns det två olika lägen chroma 4.2.2 och 4.2.0. När jag hade för dålig hdmi kabel "blinkade" tv:n till om jag hade 4.2.2. Men bytte jag till 4.2.0 så fungerade det. Kanske är värt att testa?

Det finns att ändra under videoinställningar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Maddoxswe:

Om du kollar inställningarna på apple tv så finns det två olika lägen chroma 4.2.2 och 4.2.0. När jag hade för dålig hdmi kabel "blinkade" tv:n till om jag hade 4.2.2. Men bytte jag till 4.2.0 så fungerade det. Kanske är värt att testa?

Det finns att ändra under videoinställningar.

Inställningar i teven eller Apple TV? Jag kan inte göra nått i Apple TV nu då den bara blinkar.

Kollade i tevens inställningar men hittar inte tyvärr. Bild, ljud, system. Möjligtvis att jag missat då det är så mkt.

Permalänk
Inaktiv

Beställt denna nu:
https://noerdic.se/collections/certified/products/hdmi-2-1-al...

Sjukt vad smidigt det gick att betala med Apple Pay (första gången jag gör det).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Inställningar i teven eller Apple TV? Jag kan inte göra nått i Apple TV nu då den bara blinkar.

Kollade i tevens inställningar men hittar inte tyvärr. Bild, ljud, system. Möjligtvis att jag missat då det är så mkt.

Apple tv inställningar, men då den bara blinkar så kommer du inte åt den inställningen.

Håller tummarna det löser sig för dig !

Permalänk
Inaktiv

Inte fått kabeln än men provade starta det idag igen och nu har den slutat blinka. Provade trycka in kablarna igen (ifall nån satt löst vilket de inte gjorde dock) men vet fortfarande inte vad problemet var/är. Inväntar som sagt ny kabel innan jag försöker felsöka igen.

Blinkar det igen ska jag prova koppla Apple TV till mig 4K datorskärm för att ta reda på om det är den eller teven. Min datorskärm har fungerat felfritt sedan start med Mac mini.