Mobilabonnemang - Hallon, vimla, mybeat & fello. Vågar man?

Permalänk
Medlem

Mobilabonnemang - Hallon, vimla, mybeat & fello. Vågar man?

Hej,

Som vanligt så kostar mitt mobilabonnemang typ 600:- efter några år, vet inte hur de gör men de lyckas höja priset och lat och dum som man är så gör man inget.

Tänkte kolla om det är någon som testat någon hallon, vimla, mybeat & fello?

Fello Har tillexempel 14GB, fria samtal och sms i sverige för 145:- i månaden. Galet billigt om man jämför me de stora drakarna. Vad är haken? Enbart 2G eller?

Någon som kör någon av de ovanliga alternativen?

Permalänk
Medlem

Jag har kört Hallon i ca tio år i alla fall och det fungerar kanon. 600 kr låter galet utan mobil, själv betalar jag 99 kr i månaden för 8 GB data och fria samtal.

Liknande abonnemang hos Telia skulle bara kosta ungefär fyra gånger så mycket.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArchBtw:

Hej,

Som vanligt så kostar mitt mobilabonnemang typ 600:- efter några år, vet inte hur de gör men de lyckas höja priset och lat och dum som man är så gör man inget.

Tänkte kolla om det är någon som testat någon hallon, vimla, mybeat & fello?

Fello Har tillexempel 14GB, fria samtal och sms i sverige för 145:- i månaden. Galet billigt om man jämför me de stora drakarna. Vad är haken? Enbart 2G eller?

Någon som kör någon av de ovanliga alternativen?

Frun kör Hallon och jag kommer när jag får tummen ur också att byta till dem från Telia. Ingen av oss använder särskilt mycket data så det är billigaste abonnemangen med fria meddelanden och samtal som gäller och då blir det halva priset hos Hallon. Frun har inte upplevt några problem under de år hon haft Hallon.

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArchBtw:

Hej,

Som vanligt så kostar mitt mobilabonnemang typ 600:- efter några år, vet inte hur de gör men de lyckas höja priset och lat och dum som man är så gör man inget.

Tänkte kolla om det är någon som testat någon hallon, vimla, mybeat & fello?

Fello Har tillexempel 14GB, fria samtal och sms i sverige för 145:- i månaden. Galet billigt om man jämför me de stora drakarna. Vad är haken? Enbart 2G eller?

Någon som kör någon av de ovanliga alternativen?

Tele2 ringde mig igår och erbjöd 199kr för obegränsad om man binder sig ett år

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av ArchBtw:

Hej,

Som vanligt så kostar mitt mobilabonnemang typ 600:- efter några år, vet inte hur de gör men de lyckas höja priset och lat och dum som man är så gör man inget.

Tänkte kolla om det är någon som testat någon hallon, vimla, mybeat & fello?

Fello Har tillexempel 14GB, fria samtal och sms i sverige för 145:- i månaden. Galet billigt om man jämför me de stora drakarna. Vad är haken? Enbart 2G eller?

Någon som kör någon av de ovanliga alternativen?

Jag och typ hela familjen använder Fello nu för tiden, alla är väldigt nöjda, ser i princip inga nedsidor för mitt användande.
För min del är Telias nät nästan ett måste så hade Halebop innan, har Telenors nät på jobb-SIM och har provat andra leverantörer tidigare och inte varit nöjd med någon och då bor jag ändå i Stockholmsområdet, inte långt ut i skogen...

För min del är täckningen viktigare än datamängd vilket kanske inte alla prioriterar lika, men fick dessutom dubbla datamängden på mitt abonnemang från en kampanj förra veckan. Var väldigt smidigt, loggade bara in på "Mina sidor" och kunde byta det själv. Inget tjafs om endast nya kunder, diskussioner med kundtjänst, eller liknande.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Jag har kört Hallon i ca tio år i alla fall och det fungerar kanon. 600 kr låter galet utan mobil, själv betalar jag 99 kr i månaden för 8 GB data och fria samtal.

Liknande abonnemang hos Telia skulle bara kosta ungefär fyra gånger så mycket.

Skrivet av Tobi the Dobi:

Frun kör Hallon och jag kommer när jag får tummen ur också att byta till dem från Telia. Ingen av oss använder särskilt mycket data så det är billigaste abonnemangen med fria meddelanden och samtal som gäller och då blir det halva priset hos Hallon. Frun har inte upplevt några problem under de år hon haft Hallon.

Tror jag har en kompis som kör Hallon också, kanske ska testa det denna gången.

Skrivet av medbor:

Tele2 ringde mig igår och erbjöd 199kr för obegränsad om man binder sig ett år

Ja men det kostar 200:-, sen rätt som det är så betalar jag 500-600, vet inte hur det går till. Tror jag har gått igenom alla de stora senaste 15 åren just på grund av detta, men de jobbar på samma sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Jag och typ hela familjen använder Fello nu för tiden, alla är väldigt nöjda, ser i princip inga nedsidor för mitt användande.
För min del är Telias nät nästan ett måste så hade Halebop innan, har Telenors nät på jobb-SIM och har provat andra leverantörer tidigare och inte varit nöjd med någon och då bor jag ändå i Stockholmsområdet, inte långt ut i skogen...

Härligt! På Fellos sida står det ingenting om det är 4g eller 5g. Men antar att dessa mindre hyr in sig hos tex Telia och använder samma som dem? Jag använder inte mycket surf, spotify klarar väl alla, det enda skulle vara reddit / youtube när jag sitter på tåget till jobbet. Du har inte märkt att det skulle vara "sämre" surf på något sätt ?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av ArchBtw:

Härligt! På Fellos sida står det ingenting om det är 4g eller 5g. Men antar att dessa mindre hyr in sig hos tex Telia och använder samma som dem? Jag använder inte mycket surf, spotify klarar väl alla, det enda skulle vara reddit / youtube när jag sitter på tåget till jobbet. Du har inte märkt att det skulle vara "sämre" surf på något sätt ?

Än så länge 4G, så det är väl en nackdel om man behöver vara i framkant. Fello köptes upp av Telia för ett par år sedan och går även sedan innan i deras nät.
För min användning har jag aldrig märkt något som skulle vara sämre, utan tvärtom alltid haft bättre täckning på t.ex. tåget, varit snabbare och mer responsivt och än t.ex. företagsabonnemanget på Telenor som jag brukar använda data på först.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Jag körde Hallon i 2 år utan problem, de kör 4G men det borde inte vara något större problem. Föräldrarna kör Vimla och är nöjda där med.

Permalänk
Medlem

varken hallon eller fellow har 5g. :/

ska man lita på följande site så är det "My Beat" som är billigast med det
https://prisfakta.se/mobilabonnemang/

5g uppdatering
Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe-2k:

varken hallon eller fellow har 5g. :/

ska man lita på följande site så är det "My Beat" som är billigast med det
https://prisfakta.se/mobilabonnemang/

Vad spelar det för roll då? Får ut 136 Mbit/s med 4G, vad kräver mer än så på en telefon?

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Har hallon 99kr, får 4gb som rullar över överbliven data upp till 100gb. Brukar inte använda mycket data till vardags så det finns där till semestern.

Permalänk
Medlem

Har använt Vimla privat sedan minst fem år tillbaka. Funkar bra.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Fello hade tidigare 80Mbit/s som max(oklart om det är så fortfarande, orelvant för mig då det funkar bra för det jag använder min telefon till). Gissar att telia satt en sådan limit för att kunna erbjuda dyrare abonnemang med högre hastigheter. De har precis fått e-sim så det är nice!
Jag har ett gammalt BF erbjudande från Fello med 21GB för 145kr i månaden. Funkar kanon i Sverige och inom EU.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk

Körde hallon några år för ca 4-5 år sedan. Var inga problem.
Nu har jag kört fello ungefär ett år och är nöjd.
Haken är väl att du inte har tillgång till 5g och lite sånt, men fello har i alla fall sedan jag började använda dom fått voltp e sim samt wifi samtal så 5g dyker nog upp i framtiden. Hur de är med samtal osv utomlands har jag ingen koll på.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av murzoo:

Fello hade tidigare 80Mbit/s som max(oklart om det är så fortfarande, orelvant för mig då det funkar bra för det jag använder min telefon till). Gissar att telia satt en sådan limit för att kunna erbjuda dyrare abonnemang med högre hastigheter. De har precis fått e-sim så det är nice!
Jag har ett gammalt BF erbjudande från Fello med 21GB för 145kr i månaden. Funkar kanon i Sverige och inom EU.

Officiellt ligger gränsen numera på 100 mbit/s o inte 80 mbit/s. Inte sån stor skillnad.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Vad spelar det för roll då? Får ut 136 Mbit/s med 4G, vad kräver mer än så på en telefon?

Beror helt och hållet på vart du är. På kontoret får jag ca 40Mbit/s på 4G och 100+ på 5G.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArchBtw:

Tänkte kolla om det är någon som testat någon hallon, vimla, mybeat & fello?

Jag kör Vimla här som fungerar fint om man bortser från avsaknaden av 5G, eSIM och VoWiFi.

Vimla kör på Telenors nät.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av ArchBtw:

Hej,

Som vanligt så kostar mitt mobilabonnemang typ 600:- efter några år, vet inte hur de gör men de lyckas höja priset och lat och dum som man är så gör man inget.

Tänkte kolla om det är någon som testat någon hallon, vimla, mybeat & fello?

Fello Har tillexempel 14GB, fria samtal och sms i sverige för 145:- i månaden. Galet billigt om man jämför me de stora drakarna. Vad är haken? Enbart 2G eller?

Någon som kör någon av de ovanliga alternativen?

Jag har kört vimla i rätt många år. Halvkass support då den sällan är tillgänglig och då endast chatt/mail.
Men man får ju vad man betalar. Jag pröjsar 30kr/mån nu efter alla inbjudningslänkar för billigaste varianten. Du betalar alltså nästan det dubbla per månad mot vad jag betalar på hela året.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Jag och typ hela familjen använder Fello nu för tiden, alla är väldigt nöjda, ser i princip inga nedsidor för mitt användande.
För min del är Telias nät nästan ett måste så hade Halebop innan, har Telenors nät på jobb-SIM och har provat andra leverantörer tidigare och inte varit nöjd med någon och då bor jag ändå i Stockholmsområdet, inte långt ut i skogen...

För min del är täckningen viktigare än datamängd vilket kanske inte alla prioriterar lika, men fick dessutom dubbla datamängden på mitt abonnemang från en kampanj förra veckan. Var väldigt smidigt, loggade bara in på "Mina sidor" och kunde byta det själv. Inget tjafs om endast nya kunder, diskussioner med kundtjänst, eller liknande.

Jag minns att jag kollade på Fello tidigare men att det föll ut i sanden. Om jag inte minns helt fel så har dem inte stöd för VoLTE och VoWiFi? Annars känns de ganska klockrena på pappret.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av aMp:

Jag minns att jag kollade på Fello tidigare men att det föll ut i sanden. Om jag inte minns helt fel så har dem inte stöd för VoLTE och VoWiFi? Annars känns de ganska klockrena på pappret.

Så var fallet för en handfull år sedan eller så, men de har båda två nu (sedan ett bra tag).

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Fello i några år och har fungerat bra. Hastigheten är något jag har dålig koll på men funkar att surfa, youtube, Disney Plus och hbomsx i alla fall. 199:- för 28gb betalar jag.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem

Jag kör Fello och har gjort det i snart 5 år. är hur nöjd som helst.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Jag minns att jag kollade på Fello tidigare men att det föll ut i sanden. Om jag inte minns helt fel så har dem inte stöd för VoLTE och VoWiFi? Annars känns de ganska klockrena på pappret.

Som nämnt så har dom sedan länge stöd för både VoLTE och VoWiFi och det fungerar utmärkt. Dom har även eSIM men enbart för mobiltelefoner - inte smartklockor (finns säkert någon anledning?).

Skrivet av ArchBtw:

Härligt! På Fellos sida står det ingenting om det är 4g eller 5g. Men antar att dessa mindre hyr in sig hos tex Telia och använder samma som dem?

Telia äger Fello. Jag har inte 5G där jag bor men tror inte att det är något som dom erbjuder i Sverige. När jag var i Spanien så hade jag däremot 5G.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Kör med Fello, funkar bra och bra täckning i norrland pga telia nätet :). 145 kr/månaden för 21 gb (kampanj för 2 år sedan).

Permalänk
Medlem

Fello är toppen, snittar absolut högt i 4G-hastighet och känner absolut inget behov av 5G, även om det eventuellt är på ingång precis som vi nyss fått e-Sim samt voIP sedan två år tillbaka. Hade vimla innan och tjänsterna/enkelheten/supporten(obefintlig) är snarlik, men Fellos teckning är allra bäst förstås så då går ju både Hallon (tjejen kan inte använda sin mobil i stugan) och Vimla bort.

Ringer nån försäljare då och då från tele2 och vill sälja abbonemang men de frågar ju vad jag betalar och 145kr för 22GB kan de aldrig matcha, blir korta samtal.

Permalänk
Medlem

Har Vimla, men börjar ruttna mer och mer på dem, VoLTE verkar typ aldrig bli klart för OP / andra märken än Apple och Samsung och 5G lär man ju få se i stjärnorna efter.

Dock har jag kvar nåt studentpris på 90 spänn för 8 gb och fria samtal samt full surfpott men nu när man börjat köra VoLTE på andra simet och jobblur så blir man lite less på dåliga ljudet, sen fungerar det skräp i de flesta länder utomlands också med vimla. Så känns som jag snart hellre slantar upp lite,

Känns tyvärr som det är 0 utveckling och de mer siktar på att vara nån form av mobilitelefonins svar på ryanair numera än som förr när de utvecklade och låg i framkant, tyvärr

Skulle inte kunna rekommendera

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Vad spelar det för roll då? Får ut 136 Mbit/s med 4G, vad kräver mer än så på en telefon?

Kör själv hallon och har inga problem med det, men det vore snyggt med en 5G ikon...;-)

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe-2k:

Kör själv hallon och har inga problem med det, men det vore snyggt med en 5G ikon...;-)

Var så god https://play.google.com/store/apps/details?id=com.tobias.fake...

Permalänk
Medlem

Haft Vimla i många år och vart nöjd. Bor i Norrland så var skeptisk då jag bytte.

Om du skaffar Vimla se till att du får en länk så får du 10kr rabatt per månad.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.