Vilken enhet till HAN-port i elmätare?

Permalänk
Medlem

Jag kör Homewizards P1-meter. Integrerat den med HA, dock så finns det en app Energy till både telefonen och Apple Watchen.

Permalänk
Medlem

Jag tror att eon Elna kommer fungera även när den blir avgiftsbelagd, och man säger upp tjänsten. Men bara lokalt mot home assistant. Men man vet inte om de låser funktionen om den inte har regelbunden kontakt med eon

Permalänk

https://energyintelligence.se/shop/
Jag kör med POE varianten och tycker den funkar bra. Tar in datan via MQTT till Home Assistant...

Permalänk
Medlem

Vi har Eon Elna och den funkar helt okej, men tar väldigt lång tid för den att samla ihop tillräckligt med data. Har haft den i snart 2 månader och den är bara 50 % kalibrerad.
Sen när man skaffade den tidigare under förra året under deras kampanj då, så var erbjudandet annorlunda, var gratis till slutet av året, annars en fast avgift på runt tusen kronor. Men dem har ändrat det nu, till gratis fram till en viss månad och därefter kostar det månadsvid. Troligen kommer detta inte gälla oss som har gamla avtalet, men får se. Men inte relevant så släpp den diskussionen.

Angående skillnader mellan olika enheter, så har t.ex. Eon Elna enbart möjlighet att mäta totala förbrukningen. Vissa andra enheter kan mäta förbrukningen över de olika faserna också. Men Eon Elna kan man bara använda ifall man är en Eon kund och har ens avtal hos dem, kanske fungerar på liknande för andra enheter också, så läs på innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkyThread:

Vi har Eon Elna och den funkar helt okej, men tar väldigt lång tid för den att samla ihop tillräckligt med data. Har haft den i snart 2 månader och den är bara 50 % kalibrerad.
...

Kalibrerad? Låter skumt. Elmätaren matar ut alla förbrukningssiffror var 10:e sekund. Trist också att behöva betala en månadsavgift för att komma åt sin egen data, men förstår att det kan vara en enkel lösning om det inte finns intresse av att sätta upp Home Assistant eller liknande.

edit: lade till 'åt'

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuomaz:

Kalibrerad? Låter skumt. Elmätaren matar ut alla förbrukningssiffror var 10:e sekund. Trist också att behöva betala en månadsavgift för att komma sin egen data, men förstår att det kan vara en enkel lösning om det inte finns intresse av att sätta upp Home Assistant eller liknande.

Bara dumt. Köp en P1-meter från Homewizard för 30euro, lite saftig frakt, men om man är fler så kan man dela. Då får man en app till telefonen och till Apple Watch. Det går även att hämta ut info via api:t och integrera med Homeassistant om man vill det. Finns inget att kalibrera då man hämtar info direkt från elmätaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuomaz:

Kalibrerad? Låter skumt. Elmätaren matar ut alla förbrukningssiffror var 10:e sekund. Trist också att behöva betala en månadsavgift för att komma åt sin egen data, men förstår att det kan vara en enkel lösning om det inte finns intresse av att sätta upp Home Assistant eller liknande.

edit: lade till 'åt'

Dem har en "ai" som analyserar din förbrukning och säger vad det är som förbrukar el och hur mycket i de olika kategorierna.
Kräver att man berättar för den när man ställer in hur många vitvaror man har och för sorts uppvärmning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkyThread:

Dem har en "ai" som analyserar din förbrukning och säger vad det är som förbrukar el och hur mycket i de olika kategorierna.
Kräver att man berättar för den när man ställer in hur många vitvaror man har och för sorts uppvärmning.

Läste också det här. Skulle vara intressant att veta vad den vet om. Och hur. Har ju svårt att se att den vet att pryl X eller pryl Y har dragit si eller så mycket el. Särskilt när det kommer till enheter som inte förbrukar lika mycket som kyl/frys och tvätt/tork osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av naaw:

Läste också det här. Skulle vara intressant att veta vad den vet om. Och hur. Har ju svårt att se att den vet att pryl X eller pryl Y har dragit si eller så mycket el. Särskilt när det kommer till enheter som inte förbrukar lika mycket som kyl/frys och tvätt/tork osv.

Den blir inte särskilt specifk, utan slår ihop till kategorier, men tillräckligt för att man ska veta vad det är ungefär.
Sen får jag se hur bra den är när den är färdig kalibrerad

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkyThread:

Den blir inte särskilt specifk, utan slår ihop till kategorier, men tillräckligt för att man ska veta vad det är ungefär.
Sen får jag se hur bra den är när den är färdig kalibrerad
https://www.eon.se/content/dam/eon-se/swe-images/swe-1128x635-elna-tre-displayer.jpg

De där med kategorier som jag menar. Hur kan den särskilja på en 60w lampa eller ett Xbox one i idle läge liksom? Drar mer eller mindre exakt samma mängd el.

Finns ju många fler exempel på produkter som drar samma mängd el men som är långt ifrån samma produktkategori.

Därav min nyfikenhet hur det fungerar. Och om det finns någon som helst vettig träffsäkerhet eller om det bara är ”en kul grej” som inte visar några trovärdiga siffror.

Permalänk
Medlem

Jag skulle tippa på att man har en databas över vanliga energiförbrukare och deras förbrukningsmönster. Då kan man se att en kompressor som startar, tex i ett kylskåp, drar en viss startström för att sedan gå ner på en lägre förbrukning för att sedan stanna efter en stund. Detta upprepas ganska regelbundet och då kan man gissa att det är just en kyl eller frys. Andra kompressorer har liknande mönster men kanske en större startström eller en annan periodicitet. Andra typer av laster, tex ett värmeelement, har en annan slags förbrukningskurva.

Att skilja på laster med liknande strömförbrukning och liknande karakteristik är dock inte helt lätt, speciellt inte när många prylar använder switchade nätaggregat

Vill man vara riktigt noggrann går det säkert att mäta fasförskjutning och reaktiv effekt, inte bara aktiv.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Jag skulle tippa på att man har en databas över vanliga energiförbrukare och deras förbrukningsmönster. Då kan man se att en kompressor som startar, tex i ett kylskåp, drar en viss startström för att sedan gå ner på en lägre förbrukning för att sedan stanna efter en stund. Detta upprepas ganska regelbundet och då kan man gissa att det är just en kyl eller frys. Andra kompressorer har liknande mönster men kanske en större startström eller en annan periodicitet. Andra typer av laster, tex ett värmeelement, har en annan slags förbrukningskurva.

Att skilja på laster med liknande strömförbrukning och liknande karakteristik är dock inte helt lätt, speciellt inte när många prylar använder switchade nätaggregat

Vill man vara riktigt noggrann går det säkert att mäta fasförskjutning och reaktiv effekt, inte bara aktiv.

Tack för den förklaringen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cp_:

Det beror på om du har norsk (rj45) eller nederländsk (svensk?) (rj12) standard på hanporten. Tibber har bådadera för sin pulse.

Tydligen så skall tibber prata MQTT, med lite handpåläggning och en tjänst som konverterar binärdata från tibber pulse till något vettigt, så kan du få in det i Home Assistant utan molntjänster.
Annars så verkar det att man kan köra den som den är med tibbers molntjänst, vilken också går att ansluta till home assistant.

Annars så borde det vara möjligt att hacka till något med en raspberry pi och en MBus USB-adapter.

Vad du använder borde spela mindre roll. Mätvärden kommer digitalt via HAN-porten, kan inte tänka mig att du skulle tappa precision med någon device. Det enda kanske är om det finns en buffert i devicen ifall ditt nätverk skulle gå ner, så att den skickar allt när nätverket och mottagartjänsten är uppe igen. Så att du inte tappar data.

Nu tror jag att det dessutom är så att RJ45 är Modbus medan RJ12 är en open collector serieport som bara sänder data.

Men i Sverige så skall det bara vara RJ12.

"Realtid" är litet till att ta i också, tror att elmätaren bara sänder en gång i minuten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Kylskåp kanske går att se om man överlag har låg energiförbrukning, men har du någon elpatron eller annan hungrig enhet så blir det som kylen drar nästan "osynligt".

Här är de stora förbrukarna elbil, elpatron och ett värmeelement i ett rum som inte har någon annan värme.

Sedan finns det solceller och ett batteri inblandat också som gör saker och ting litet bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Nu tror jag att det dessutom är så att RJ45 är Modbus medan RJ12 är en open collector serieport som bara sänder data.

Men i Sverige så skall det bara vara RJ12.

"Realtid" är litet till att ta i också, tror att elmätaren bara sänder en gång i minuten.

Både RJ12 och RJ45 är godkända i Sverige. Data skall sändas var 10 sekund.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Kylskåp kanske går att se om man överlag har låg energiförbrukning, men har du någon elpatron eller annan hungrig enhet så blir det som kylen drar nästan "osynligt".

Här är de stora förbrukarna elbil, elpatron och ett värmeelement i ett rum som inte har någon annan värme.
http://www.bedug.com/pics/Fun6/effektbalans.png

Sedan finns det solceller och ett batteri inblandat också som gör saker och ting litet bättre.

Nej, det är långt ifrån perfekt och som jag skrev blir det bara svårare med switchade nätaggregat. Värmeelement är rent resistiva, de har en något lägre och längre startströmspuls än motorer, en vanlig synkronmotor drar ofta 5-7 ggr mer än märkströmmen just i startögonblicket (med reservation för Y/D-koppling mm).

Ingen statistisk metod klarar alla specialfall, de ger bara en ungefärlig bild. Elmätaren klarar ju av att mäta dessa små förändringar (eftersom de ligger till grund för debiteringen, annars skulle ju elbilsägare ha gratis hushållsel när de laddar sin bil) så det handlar om databehandling.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Någon som har en pinout för att tillverka en P1/RJ12 kabel?

Tänkte montera en Tibber Pulse men elmätaren som sitter i ett fasadskåp ger ingen matning via HAN-porten så jag behöver extern matning till Tibber Pulse. Har inga uttag i fasadskåpet så jag tänkte dra en kabel så jag kan placera Tibber Pulse inne i huset. Har ett vp-rör redan mellan fasadskåpet och in i huset. Då får Tibber pulse mysa inne i värmen alldeles bredvid routern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av weenan:

Någon som har en pinout för att tillverka en P1/RJ12 kabel?

Tänkte montera en Tibber Pulse men elmätaren som sitter i ett fasadskåp ger ingen matning via HAN-porten så jag behöver extern matning till Tibber Pulse. Har inga uttag i fasadskåpet så jag tänkte dra en kabel så jag kan placera Tibber Pulse inne i huset. Har ett vp-rör redan mellan fasadskåpet och in i huset. Då får Tibber pulse mysa inne i värmen alldeles bredvid routern.

På denna sida finns pinout för både svensk RJ12 och Norsk RJ45.

hanport

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrsparx:

På denna sida finns pinout för både svensk RJ12 och Norsk RJ45.

hanport

Tack, jag löste det genom att köpa en RJ12 skarvkabel med Hona på ena sidan som blir uttaget inne i huset. Hanen klippte jag av och drog kabeln till fasadskåpet, följde sedan pinout från hanen jag klippte av för den nya hanen.

Permalänk
Medlem

Då det är lite dålig wifi-täckning inne i mitt elskåp så funderar jag på att flytta ut min läsare (för närvarande en https://www.m.nu/sensorer-wifi/smart-elmatare-p1-han) till garaget där täckningen är bättre. Era erfarenheter av att förlänga kabeln med 5-10 m uppskattas. Det hjälper inte om wifi-täckningen blir bättre om datasignalen blir för svag på grund av lång kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Då det är lite dålig wifi-täckning inne i mitt elskåp så funderar jag på att flytta ut min läsare (för närvarande en https://www.m.nu/sensorer-wifi/smart-elmatare-p1-han) till garaget där täckningen är bättre. Era erfarenheter av att förlänga kabeln med 5-10 m uppskattas. Det hjälper inte om wifi-täckningen blir bättre om datasignalen blir för svag på grund av lång kabel.

3 m säger Aidon: https://www.skekraft.se/wp-content/uploads/2021/03/Aidon_Feat...

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Tack för svaret. Jag får testa mig fram gällande längden tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Tack för svaret. Jag får testa mig fram gällande längden tror jag.

Märkligt att den kan skilja så mycket. Kamstrup specar max 50m kabellängd. Har nog kanske att göra med att Kamstrup inte ger någon matning via porten och man behöver extern matning till sin mätare.

Permalänk
Medlem

Har kopplat in en P1IB i min elmätare från Vattenfall och den är uppkopplad mot WiFi och Home Assistant men den registrerar ingen data. Har dubbelkollat med Vattenfall så P1 porten är aktiverad och det ska den vara. Går bet på felsökningen, förslag?

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle:

Har kopplat in en P1IB i min elmätare från Vattenfall och den är uppkopplad mot WiFi och Home Assistant men den registrerar ingen data. Har dubbelkollat med Vattenfall så P1 porten är aktiverad och det ska den vara. Går bet på felsökningen, förslag?

Är din mätare supporterad av P1lB?

Supported smart power meters Verified to work on the following meters: Aidon 6534 (both old and upgraded versions) Landis-Gyr E360 (E.on) Sagemcom T211/S211 S34U18 Star STZ351 Kamstrup OMNIA (not old OMNIPOWER) Itron A100/A300 Will probably work on all Mode D based AMS. Does not work on: ISKRA AM550 (E.on) - E.on cannot activate the P1 port on this meter. Kamstrup OMNIPOWER - p1ib can be modified to work with this meter, however, not recommended. OMNIPOWERs P1 port is not compliant with the standard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Är din mätare supporterad av P1lB?

Supported smart power meters Verified to work on the following meters: Aidon 6534 (both old and upgraded versions) Landis-Gyr E360 (E.on) Sagemcom T211/S211 S34U18 Star STZ351 Kamstrup OMNIA (not old OMNIPOWER) Itron A100/A300 Will probably work on all Mode D based AMS. Does not work on: ISKRA AM550 (E.on) - E.on cannot activate the P1 port on this meter. Kamstrup OMNIPOWER - p1ib can be modified to work with this meter, however, not recommended. OMNIPOWERs P1 port is not compliant with the standard.

Ja, har en S34U18 mätare så den ska ju lira.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Fick precis brev om att jag ska få ny elmätare från Aidon med HAN-port (rj12). 🥳

Är det nån som byggt en sånhär:
https://github.com/HenrikSolver/picowhanport

Eller har ni tips på annat som funkar bra med home assistant?

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 11 Pro

Permalänk

Kör Tibber. Mycket nöjd. Realtidsavläsningen som är det viktigaste funkar kanon med några sekunders fördröjning. Sen kan man även läsa av vilka faser som belastas.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3300mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Jag kör Homewizards P1-meter. Integrerat den med HA, dock så finns det en app Energy till både telefonen och Apple Watchen.

Fungerar den bra med Home assistent? Plug'n play?

Permalänk
Medlem
Skrivet av teqnet:

Fungerar den bra med Home assistent? Plug'n play?

Du får aktivera lokalt api i appen och sen dyker den upp i HA.