Hogwarts Legacy Officiella tråden

Permalänk
Medlem

12 miljoner exemplar sålda hittills, inte illa pinkat och tydligen bättre än till och med Elden Ring samma tid efter släpp.

Permalänk
Medlem

Empress har nu crackat deras Denuvo på knappa 2 veckor. Visar sig vara rätt stor skillnad ändå i FPS utan Denuvo.. Får hoppas dem tar bort skiten än att vi som köpt ska behöva plågas med sämre prestanda

Permalänk
Avstängd

Hur kan Denuvo ens finnas kvar? Det är sinnes att vi som vill köpa spel ska drabbas, allt crackas ju på veckor ändå.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av FortuN:

Empress har nu crackat deras Denuvo på knappa 2 veckor. Visar sig vara rätt stor skillnad ändå i FPS utan Denuvo.. Får hoppas dem tar bort skiten än att vi som köpt ska behöva plågas med sämre prestanda

https://www.youtube.com/watch?v=W_4GwL8zN8A

Ja det är sannerligen tråkigt när man ser jämförelsen sida vid sida.

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefan_JL:

Och redan på level 16... jag har spelat i nästan 17 timmar och har precis kommit till level 19😅 Jag kanske utforskar mera än följer main story... har inte ens hittat någon broom ännu.

Skaffa nyligen mera RAM så jag har nu 32gb i minne och det gjorde stor skillnad... mycket bättre flyt och även om frameraten sjunker ibland när spelet skyfflar data så är det inget som är störande för mig. Kör i 1440p uppskalat till 4K med DLSS.

Riktigt bra spel, ganska mycket vad man förväntade sig av ett spel i Harry Potter-världen... lättsamt RPG med mycket utforskande. Jag måste erkänna att jag var orolig innan över hur striderna skulle vara men blev positivt överraskad hur bra det funkar👍

<Uppladdad bildlänk>

Själv är jag lvl30 och main story rekommenderar lv19 haha! Försöker göra sidequests så mycket jag orkar innan jag måste tugga main

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

12 miljoner exemplar sålda hittills, inte illa pinkat och tydligen bättre än till och med Elden Ring samma tid efter släpp.

Elden ring tilltalar bara en viss skara som gillar hard core. HL tilltalar många fler

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Jag tycker spelet ser utsmetat ut när man rör runt musen. Är det något med Unreal Engine, tro? Atomic Heart är helt ospelbart på grund av detta fenomen. Hogwarts är fullt spelbart, men det är irriterande.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DasIch:

Jag tycker spelet ser utsmetat ut när man rör runt musen. Är det något med Unreal Engine, tro? Atomic Heart är helt ospelbart på grund av detta fenomen. Hogwarts är fullt spelbart, men det är irriterande.

Använder du möjligtvis TLAA Low? Den smetar rätt rejält

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vargeEEEEn:

Använder du möjligtvis TLAA Low? Den smetar rätt rejält

Nej, jag har testat med olika AA-metoder och DLSS. Det gör ingen direkt skillnad. Grejen är att om jag rör musen fram och tillbaka relativt snabbt blir det som "efterbilder", ungefär som med en skärm med dålig respons (vilket jag inte har).

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Nej, jag har testat med olika AA-metoder och DLSS. Det gör ingen direkt skillnad. Grejen är att om jag rör musen fram och tillbaka relativt snabbt blir det som "efterbilder", ungefär som med en skärm med dålig respons (vilket jag inte har).

Extreme motion blur? 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Nej, jag har testat med olika AA-metoder och DLSS. Det gör ingen direkt skillnad. Grejen är att om jag rör musen fram och tillbaka relativt snabbt blir det som "efterbilder", ungefär som med en skärm med dålig respons (vilket jag inte har).

Märkligt! Jag hade dock samma eftersläp med dlss påslaget. Böckerna som far runt i bakgrunden på startskärmen var bara en blurry mess. Kör jag fsr istället dock så får jag inga sådanna artifakter.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Tycker ansiktena på lärare och elever ser träaktiga ut när de är i närbild i dialoger etc. Har inga mods ännu. Vad kan jag göra i inställningarna för att förbättra ögon och hud tex?

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem

Är det bara för mig att spelet kraschar då och då när RT är igång med AMD?
Stänger jag av det så försvinner det.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FortuN:

Empress har nu crackat deras Denuvo på knappa 2 veckor. Visar sig vara rätt stor skillnad ändå i FPS utan Denuvo.. Får hoppas dem tar bort skiten än att vi som köpt ska behöva plågas med sämre prestanda

https://www.youtube.com/watch?v=W_4GwL8zN8A

Intressant nog så verkar uppladdaren själv nu länka till en annan video med riktigare jämförelser. Vad jag förstod det som så var det Steam Overlay som drog ner prestandan och inte Denuvo ändå. Sen får man ju tycka vad man vill om Denuvo som skydd ändå.

Permalänk
Medlem

Nu har man klarat av det mesta i spelet, så känner mig rätt nöjd efter 55 timmar. För mig är spelet en stark 6/10, underbar magisk värld med en del roliga aktiviteter. De skulle dock ha kunnat minska ner storleken med en tredjedel då en stor del av den "öppna världen" känns mestadels som yta för storlekens skull. Storyn var ok, men långt ifrån ett mästerverk och de flesta sidouppdrag var bra men inget var riktigt minnesvärt.
Kort sagt så är det ett "mellanmjölksspel", som inte gör något direkt dåligt och till stor del räddas från att kännas tråkigt av världen det utspelas i, framför allt själva Hogwarts där det finns mycket att utforska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Nu har man klarat av det mesta i spelet, så känner mig rätt nöjd efter 55 timmar. För mig är spelet en stark 6/10, underbar magisk värld med en del roliga aktiviteter. De skulle dock ha kunnat minska ner storleken med en tredjedel då en stor del av den "öppna världen" känns mestadels som yta för storlekens skull. Storyn var ok, men långt ifrån ett mästerverk och de flesta sidouppdrag var bra men inget var riktigt minnesvärt.
Kort sagt så är det ett "mellanmjölksspel", som inte gör något direkt dåligt och till stor del räddas från att kännas tråkigt av världen det utspelas i, framför allt själva Hogwarts där det finns mycket att utforska.

Har precis börjat spela det.. är väl ca 8h in.
Jag förstår ditt betyg..
Men har faktiskt fruktansvärt kul, sen måste jag erkänna att jag älskar Harry Potter filmerna..
Så att vara i HP värden är grymt, musiken, platserna. Ja allt . Spelar även på hard känns att striderna blir mer underhållande.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Installerade en ny engine.ini med bättre grafikinställningar som gör spelet vackrare så lusten att spela har ökat

Snyggare i dialoger: https://www.nexusmods.com/hogwartslegacy/mods/794
Snyggare grafik utan Reshade: https://www.nexusmods.com/hogwartslegacy/mods/660?tab=files

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av chksix:

Installerade en ny engine.ini med bättre grafikinställningar som gör spelet vackrare så lusten att spela har ökat

? Du får gärna förklara mer eller länka information om det..

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Nu har man klarat av det mesta i spelet, så känner mig rätt nöjd efter 55 timmar. För mig är spelet en stark 6/10, underbar magisk värld med en del roliga aktiviteter. De skulle dock ha kunnat minska ner storleken med en tredjedel då en stor del av den "öppna världen" känns mestadels som yta för storlekens skull. Storyn var ok, men långt ifrån ett mästerverk och de flesta sidouppdrag var bra men inget var riktigt minnesvärt.
Kort sagt så är det ett "mellanmjölksspel", som inte gör något direkt dåligt och till stor del räddas från att kännas tråkigt av världen det utspelas i, framför allt själva Hogwarts där det finns mycket att utforska.

Håller helt med dig.

Hogsmead och Hogwarts är fantastiska fyllda med detaljer. Det öppna landskapet tappar dock snabbt sin charm och när man sätt exakt samma grotta ett par gånger börjar det bara kännas löjligt. De första wow-sekvenserna med nya landskap hade gått att få in på en mycket mindre karta. Fick känslan av att de vill att man ska kunna flyga långa sträckor och därför förstorat kartan. Huruvida kartan är stor eller inte är också oklart då man kan få ett uppdrag som beskrivs som att någon tappat bort sin katt, men katten är borttappad på andra sidan kartan. Vad fan gjorde du där?

Storyn är helt ok, men det blir lite konstigt att man både är en skolpojke och superhjälte. Du är den enda av tusen elever som bär helt crazy kläder där alla andra bär skoluniform. Du vandrar också runt och dödar tusentals med människor och monster utan att någon tycker det är konstigt. I vissa fall blir du ju attackerad, men 90% av fallen är att du går till angrepp... det är lite märkligt.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av qnorsten:

Länge sen jag köpte ett spel så här nära releasedatum, är positivt överraskad måste jag säga. hade gärna sett att det såldes på GOG däremot, hatar verkligen denuvo.
Förutom en del problem med frame drops när nya områden laddas in så flyter spelet på förvånansvärt bra. kör allting på ultra utom RT som är avstängt i 1440p med mitt 3070Ti, förhoppningsvis kommer det några patchar framöver som optimerar prestandan.

Mit största andra klagomål är att som mus och tangentbordsspelare så upplever jag alls menyer och UI alldeles för anpassade för kontroller. detta är i och för sig ett problen på alla nya spel nu för tiden,

Mitt 3070ti klarar inte mer än high, runt 60fps med stutters sen fps drops ner på 10fps rätt så ofta. Blev en refund..

Visa signatur

ASUS TUF 3070 ti | ASUS TUF GAMING B550-PLUS | Ryzen 5600x + Be quiet pure rock | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200mhz | Phanteks 400A Digital | Ezdiy-fab RGB 120mm x5 | Corsair RM750x 750W | WD Red 3TB | Corsair Force Series MP510 960GB M.2 SSD | Optix MAG341CQ | Ducky Mecha mini | Razer Deathadder Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av chksix:

Installerade en ny engine.ini med bättre grafikinställningar som gör spelet vackrare så lusten att spela har ökat

Snyggare i dialoger: https://www.nexusmods.com/hogwartslegacy/mods/794
Snyggare grafik utan Reshade: https://www.nexusmods.com/hogwartslegacy/mods/660?tab=files

Jo det blev snyggt, kanske lite väl för mycket sharpness för mig men det blev defintivt en skillnad. Jag struntade i dialog uppdateringen, den har aldrig stört mig

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaNi8331:

Mitt 3070ti klarar inte mer än high, runt 60fps med stutters sen fps drops ner på 10fps rätt så ofta. Blev en refund..

Bara 8gb vram.

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem

Wow, vilken jäkla buggfest till spel.
Kan vrida upp och köra allt på Ultra & High med RT reflections och AO med väldigt bra fps runt 100 (1440p DLSS Balanced), för att efter ett tag se allt verkligen göra fritt fall till 20-22fps och aldrig röra på sig. Roligt också att RT shadows inte fixar skuggorna öht, utan jag fortsätter att se screen-space skuggor.

Och röstskådespelet...
Tryckte bara next i början eftersom jag inte bryr mig öht om customiza karaktärer och... är det här deras förstahandsval?
Fruktansvärt stelt och väldigt mycket konstiga betoningar på dialogen. Ibland låter det som en talsyntes ärligt talat.
Verkar som att röstskådisen inte blivit regisserad.

Spelet i övrigt känns väldigt "modernt" på ett dåligt vis, med forcerad slow walk och allt sånt nuförtiden.

Permalänk
Medlem

Så här långt in är jag lvl32 och har gjort 8 main quests och en djävla massa sides. Mitt största och fortsatt kostanta klagomål är laddtiderna som är rakt ut sagt under all kritik. Horizon är minst lika stort och där går laddningen direkt i stort sett och utan så många artifakter och buggar, men så kär jag är! En fortsatt klar 4/5 i betyg

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk

Testade HP idag, men kunde inte komma in i det, och med all kärlek som alla har gett till spelet, så ville jag verkligen tycka om det, men det kändes allt för mycket barn spel för mig, och alldeles för mycket cutscenes som jag redan efter 20 minuter bara högerklickade för att komma förbi.

Var glad med att spela knappt 2 timmar och få hela summan pengar tillbaks från Steam, helt underbart att de har den servicen, så att man i alla fall har en möjlighet att prova på innan man bestämt sig.

För övrigt grafiskt och flyt i spelat så var jag nöjd.

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem

Sådärja, lite långsamt spelande och utforskande och senaste save hamnade på 45timmar. Jag har nu spelat klart Main Quest, vilken resa

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Så här långt in är jag lvl32 och har gjort 8 main quests och en djävla massa sides. Mitt största och fortsatt kostanta klagomål är laddtiderna som är rakt ut sagt under all kritik. Horizon är minst lika stort och där går laddningen direkt i stort sett och utan så många artifakter och buggar, men så kär jag är! En fortsatt klar 4/5 i betyg

Du kan inte jämföra ett racingspel med ett rollspel. Även om storleken nu skulle ha någon betydelse så är det antagligen ett par fler spelmekanismer som pågår i ett rollspel VS racingspel.

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Jo det blev snyggt, kanske lite väl för mycket sharpness för mig men det blev defintivt en skillnad. Jag struntade i dialog uppdateringen, den har aldrig stört mig

Man får stänga av RTX för att den modden ska komma till sin rätt.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Du kan inte jämföra ett racingspel med ett rollspel. Även om storleken nu skulle ha någon betydelse så är det antagligen ett par fler spelmekanismer som pågår i ett rollspel VS racingspel.

Tror han menar Horizon Zero Dawn...

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB