Hogwarts Legacy Officiella tråden

Permalänk
Medlem

Jag provade DLSS vs FSR2 och kollade på stutters. Mitt sätt är att koppla in en kontroll och snurra runt i jämn hastighet. Kan nog möjligen vara så att FSR2 var lite bättre än DLSS. Men det var inte perfekt på något sätt. Körde höga settings, raytracing. 70 fps ungefär.

DLSS med framegen är mjukt förutom att hela spelet hackar till då och då med en rejäl lag-spike, men det verkar inte ha med uppskalning att göra.

Min burk är 13700k, 64GB 6400-CL32, RTX4090. Så det är en snabb maskin. Dessutom kör jag 5120x1440 så inte alls lika krävande som 4k.

Spelet är helt klart spelbart, men lite otrevligt med alla lag-spikes, speciellt i ett spel som jag tycker för övrigt ser rätt bra ut. Får hoppas Avalanche fixar till detta. Spelet kanske fungerar bättre utan raytracing, det har jag inte provat.

Permalänk
Medlem

Är nu lvl15 och lagt ner ett par timmar. Helhetsbetyg är fortsatt 4/5 och jag är typ besatt. Spelpause från Warframe ett tag nu haha.

Lite kritik dock:
Kartorna är svåra att tyda med mycket plotter på. Jag upplever kamerastyrningen som svår

Är det fler än jag som upplever många vita artefakter och långa laddningstider på PS5? Jag ser tydliga vita artekater särskilt i fönster, i utkanten av TV bilden. När jag kliver fram till dörrar så kommer ofta en blå cirkel som snurrar och laddar i 1-3s, inte acceptabelt i dagens läge. Sen ser jag solklar ghosting på min karraktär när jag står på gräset framför slottet vid kvastflygningen, det kan bero på min några år gamla LG OLED B9 men det har inte uppmärksammats i Horizon eller andra spel efter 100+ timmar. är det fler med liknande problem på PS5?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Avstängd

Spelar på ett 6900XT och 5800X3D med allt på Ultra (RT av dock) och ligger på stabila 100-120 fps överallt utan upscaling. Ingen aning om vad folk klagar på vad gäller performance.

Edit: 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svullom:

Spelar på ett 68900XT och 5800X3D med allt på Ultra (RT av dock) och ligger på stabila 100-120 fps överallt utan upscaling. Ingen aning om vad folk klagar på vad gäller performance.

Säger väl inte så mycket om du inte skriver vilken upplösning du spelar i?

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sebbeharry:

Säger väl inte så mycket om du inte skriver vilken upplösning du spelar i?

Såklart. Gjorde en edit!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elipe:

upplever du att du fått lägre fps nu efter patchen eller inte? jag sitter med på ett 6950 xt

Ja jag inbillar mig det i alla fall. Typ sjunkit 20 fps när jag vandrar runt i skogen, ligger på typ 85 där nu.

Permalänk
Medlem

Nu får det bli en liten paus innan man ger sig på de tre sista prestationerna.

Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: ASUS ROG Strix Z390-F | CPU: Intel i9 9900K @ 5,0 GHz | GPU: ASUS ROG Strix GTX 1080 Ti | RAM: Crucial Ballistix Sport LT 32GB (4x8GB) DDR4 @ 2400 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | Hitachi Deskstar 500GB | OS: Windows 10 Professional - https://valid.x86.fr/4m66jq

Permalänk
Medlem

6h in och jag älskar det, all grafik på medium, all raytracing på high och DLSS på Performance.
Ligger på 55-65fps ute i världen och 45-55fps i slottet och byar.
Trodde inte mitt 3060Ti skulle palla 3840x1600 upplösning men det kämpar på bra, dock rätt kraftig OC på +175 Core och +1200 Mem.
Prisa gud för DLSS

Visa signatur

MoBo: Asus Maximus XI Hero
CPU: Intel Core i9 9900K @ 5.1GHz + Asus Ryujin 360
RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB @ 3600MHz
GPU: PowerColor RX 7800 XT Red Devil Ltd Edition | Monitor: Acer X38S
Chassi: Phanteks Evolv X + 3st Noctua NF-A14 iPPC | PSU: Corsair AX1200i

Permalänk
Medlem
Skrivet av UniMatrixZ:

Och redan på level 16... jag har spelat i nästan 17 timmar och har precis kommit till level 19😅 Jag kanske utforskar mera än följer main story... har inte ens hittat någon broom ännu.

Skaffa nyligen mera RAM så jag har nu 32gb i minne och det gjorde stor skillnad... mycket bättre flyt och även om frameraten sjunker ibland när spelet skyfflar data så är det inget som är störande för mig. Kör i 1440p uppskalat till 4K med DLSS.

Riktigt bra spel, ganska mycket vad man förväntade sig av ett spel i Harry Potter-världen... lättsamt RPG med mycket utforskande. Jag måste erkänna att jag var orolig innan över hur striderna skulle vara men blev positivt överraskad hur bra det funkar👍

Visa signatur

◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX 3080 10GB GAMING OC V2.0 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍ Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍ Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefan_JL:

Och redan på level 16... jag har spelat i nästan 17 timmar och har precis kommit till level 19😅 Jag kanske utforskar mera än följer main story... har inte ens hittat någon broom ännu.

Jo jag har följt main story samt en del side quests strikt, men tänkte släppa det nu och utforska mer nu när man har en kvast hahaha

Visa signatur

MoBo: Asus Maximus XI Hero
CPU: Intel Core i9 9900K @ 5.1GHz + Asus Ryujin 360
RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB @ 3600MHz
GPU: PowerColor RX 7800 XT Red Devil Ltd Edition | Monitor: Acer X38S
Chassi: Phanteks Evolv X + 3st Noctua NF-A14 iPPC | PSU: Corsair AX1200i

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Är nu lvl15 och lagt ner ett par timmar. Helhetsbetyg är fortsatt 4/5 och jag är typ besatt. Spelpause från Warframe ett tag nu haha.

Lite kritik dock:
Kartorna är svåra att tyda med mycket plotter på. Jag upplever kamerastyrningen som svår

Är det fler än jag som upplever många vita artefakter och långa laddningstider på PS5? Jag ser tydliga vita artekater särskilt i fönster, i utkanten av TV bilden. När jag kliver fram till dörrar så kommer ofta en blå cirkel som snurrar och laddar i 1-3s, inte acceptabelt i dagens läge. Sen ser jag solklar ghosting på min karraktär när jag står på gräset framför slottet vid kvastflygningen, det kan bero på min några år gamla LG OLED B9 men det har inte uppmärksammats i Horizon eller andra spel efter 100+ timmar. är det fler med liknande problem på PS5?

Jag har också en B9 och upplever inget att det du skriver om ghosting och vita artefakter 🤔
Loadingen vid ”varje” dörr är jävligt drygt måste jag hålla med om.

Började spela idag, har bara gjort fram till Hogsmede och är typ lv.14, har nog spelar 5-6h så ska hålla ögonen öppna efter det du nämnde vid kvastflygningen.

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk
Medlem

En tärning som jag behövde för att ta mig in i ett treasure vault hade fastnat i en bur.
Det ska egentligen sitta ett lås på buren men det bara fanns inte. Sparade och startade om flera gånger.

När jag väl fått ut tärningen och kom in i rummet så var det ett schackpussel.
Problemet här var att där inte fanns något i rummet som gick att använda Transformation på.
Revelio visade ingenting. Men direkt i vänstra hörnet när man kom in stod där något som var osynligt, som om modellen inte laddat in. Sparade och startade om en gång så stod där en vas.

Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: ASUS ROG Strix Z390-F | CPU: Intel i9 9900K @ 5,0 GHz | GPU: ASUS ROG Strix GTX 1080 Ti | RAM: Crucial Ballistix Sport LT 32GB (4x8GB) DDR4 @ 2400 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | Hitachi Deskstar 500GB | OS: Windows 10 Professional - https://valid.x86.fr/4m66jq

Permalänk
Medlem

att man inte kan styra kvasten med musen upp och ner är ju lite b...

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk

är ett GTX 1080 för klent för detta spelet? alltså på någorlunda ok inställningar?

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

att man inte kan styra kvasten med musen upp och ner är ju lite b...

håller med. hittade denna mod tidigare idag, men har inte hunnit testa den ännu https://www.nexusmods.com/hogwartslegacy/mods/61?tab=descript...

Visa signatur

CPU : Intel Core i7-12700K GPU: MSI GeForce RTX 3070 Ti GAMING X TRIO 8G MB: MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB; Kingston FURY Beast DDR4 3600MHz 32GB SSD: SSD: Samsung SSD 980 1TB; Samsung SSD 980 PRO 2TB; KINGSTON SNV2S2000G 2TB; Samsung SSD 980 1TB Chassi: Fractal Design Define 7 TG Compact PSU: Seasonic Focus GX 850W CPU kylare: Noctua NH-U12A Skärmar: 2x Asus VG27AQ 27"TUF

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

är ett GTX 1080 för klent för detta spelet? alltså på någorlunda ok inställningar?

Jag körde ett 980 ti, 1440px, snittade 100 fps på low settings.
Antar att ditt 1080 skulle göra lite bättre ifrån sig.

Spelbart absolut, men jag bytte upp mig till ett 3060 ti och tycker att det är natt och dag gällande grafiken med bättre kort.

I slutändan får du avgöra själv vad du tycker är ok inställningar, räkna med low-medium någonstans i motsvarande upplösning.

Permalänk
Medlem

Tycker Frame Generation ger mer artifakter i detta spelet än andra jag lirat tidigare. Att det är lite stutter mellan områden i slottet är lite segt men inte alltför jobbigt som tur var. Hade dock önskat att det gått att göra något åt saken. Prestandan är det inget fel på, än så länge iaf, även i Hogsmeade.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Bra tweakguide för optimal settings.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Ni alla som spelar, spelar ni på dator eller konsol? Om ni spelar på datorn, spelar ni med kontroll eller mus och tangentbord? 😁

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Ni alla som spelar, spelar ni på dator eller konsol? Om ni spelar på datorn, spelar ni med kontroll eller mus och tangentbord? 😁

Jag spelar på datorn och då är det med Xbox One kontroller.

Visa signatur

◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX 3080 10GB GAMING OC V2.0 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍ Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍ Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefan_JL:

Jag spelar på datorn och då är det med Xbox One kontroller.

Samma för min del!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Ni alla som spelar, spelar ni på dator eller konsol? Om ni spelar på datorn, spelar ni med kontroll eller mus och tangentbord? 😁

Spelar på PC, använder nästan alltid min Xbox Series-kontroll när jag spelar på PC (endast Diablo och dess kloner, RTS och sim spelas med mus/tangentbord) mestadels för att jag under många år spelade exklusivt på konsol, men även för att jag har skador i händer/handleder som gör det nästan omöjligt att spela "snabbare" spel någon längre period utan värk.
Har även en Dual Sense som jag använder ibland, men då ska det finnas stöd för haptic feedback i spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Ni alla som spelar, spelar ni på dator eller konsol? Om ni spelar på datorn, spelar ni med kontroll eller mus och tangentbord? 😁

Datorn, med Xbox kontroller, perfekt spel för kontroll, testade tgb /mus men de var ingen höjdare alls

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefan_JL:

Jag spelar på datorn och då är det med Xbox One kontroller.

Japp!

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Spelar på PC med tangentbord och mus, funkar riktigt bra förutom när man flyger, att man inte kan titta upp/ner med musen är... ja... tråkigt. Dock som jag förstår det är kameran låst (upp och ner) när man flyger med kontroller också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Spelar på PC med tangentbord och mus, funkar riktigt bra förutom när man flyger, att man inte kan titta upp/ner med musen är... ja... tråkigt. Dock som jag förstår det är kameran låst (upp och ner) när man flyger med kontroller också?

Stämmer att det är låst även på kontroll, helt förbluffande val att inte kunna titta uppåt och neråt fritt när man flyger.

Permalänk
Medlem

Stabila 60 fps, High settings och ray tracing. Spelar på rtx 3090ti och Amd 9 7950x. 1440p skärm. Använde detta mod för att minska stuttering. https://www.nexusmods.com/hogwartslegacy/mods/69

Edit: DLSS Balanced
Visa signatur

𝙙𝙖𝙩𝙤𝙧 Fractal Meshify C|AMD 9 7950X|RTX 3090 TI 24G|ASUS ROG STRIX X670E|32gb DDR5 RAM|Corsair 1200W
𝙡𝙖𝙥𝙩𝙤𝙥 ROG Zephyrus M16 rtx3070ti|Macbookpro M1pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samnils22:

Stabila 60 fps, High settings och ray tracing. Spelar på rtx 3090ti och Amd 9 7950x. 1440p skärm. Använde detta mod för att minska stuttering. https://www.nexusmods.com/hogwartslegacy/mods/69

För info, det står såhär på modden du länkar: "Beware the fps hotfix is currently incompatible with ray tracing."

Visa signatur

Errare human est

Permalänk
Medlem
Skrivet av kniven:

För info, det står såhär på modden du länkar: "Beware the fps hotfix is currently incompatible with ray tracing."

Fungerar för mig. Modet ksk överskriver det

Visa signatur

𝙙𝙖𝙩𝙤𝙧 Fractal Meshify C|AMD 9 7950X|RTX 3090 TI 24G|ASUS ROG STRIX X670E|32gb DDR5 RAM|Corsair 1200W
𝙡𝙖𝙥𝙩𝙤𝙥 ROG Zephyrus M16 rtx3070ti|Macbookpro M1pro

Permalänk
Medlem

Jag struntar i mods och väntar på att det ska komma en ny patch. Jag har förövigt saktat ner lite med spelandet så jag kan dock vänta på nästa patch för att spela klart spelet.

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro