RX 7900XT/XTX Owners Club

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Inget coil whine som tur är, riktigt tyst kort än så länge. Körde lite 3D Mark för att stressa kortet och inget större ljud då heller.

Snyggt, grattis 🙌

Permalänk
Medlem

Gjorde deshroud idag. Hade 2st ok 120 liggandes.

Stock:
126.4FPS

OC:
138.9 FPS -> 9.9%
72 core, 88 HS

Deshroud OC:
144.9 FPS -> 14.6%
68 core, 86 HS

Visa signatur

[UCP-1000] 2700K@4.6 | GTX1070 | m4 256GB | 360 mm
[NEO] 5800X3D -30 | 64GB E-Die @ 3200C14 | 7900 XTX | 2*XPG SX6000 Pro 1TB M.2 |420 mm x2
LG OLED B9 65" | Logitech Z906 | Beyer DT880

Permalänk
Medlem
Skrivet av A11ium:

Gjorde deshroud idag. Hade 2st ok 120 liggandes.

Stock:
126.4FPS

OC:
138.9 FPS -> 9.9%
72 core, 88 HS

Deshroud OC:
144.9 FPS -> 14.6%
68 core, 86 HS

Vad körde du för power limit? Har du några bilder?

Visa signatur

|OS: Windows 10 64bit|MB: MSI z390 godlike |CPU: Intel Core i9-9900K 5.1GHZ|GPU: MSI RTX 2080Ti Lightning Z |RAM:g.skill 32gb ddr4 trident z rgb 4000mhz|HDD:Corsair Force MP510 480GB|asus rog strix helios gx601|PSU: Corsair HX1000i|CPU-Kylare:Alphacool Eisbaer Aurora 420mm|Monitor:asus xg438q

Permalänk
Skrivet av A11ium:

Gjorde deshroud idag. Hade 2st ok 120 liggandes.

Stock:
126.4FPS

OC:
138.9 FPS -> 9.9%
72 core, 88 HS

Deshroud OC:
144.9 FPS -> 14.6%
68 core, 86 HS

Bilder uppskattas gärna 😜

Har tänkt samma sak och vill bara ha en tystare build men kan ändå maxa mitt kort.

Har två noctua fäktar liggande hemma som väntar.

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Medlem

Ska rycka ur kortet... Tvättid först...

Visa signatur

[UCP-1000] 2700K@4.6 | GTX1070 | m4 256GB | 360 mm
[NEO] 5800X3D -30 | 64GB E-Die @ 3200C14 | 7900 XTX | 2*XPG SX6000 Pro 1TB M.2 |420 mm x2
LG OLED B9 65" | Logitech Z906 | Beyer DT880

Permalänk
Medlem

Sexy pics!

Skrivet av djdennistm:

Bilder uppskattas gärna 😜

Jag tog bara bort fläktkåpan. För att inte påverka kuddar och pasta.
2 skruvar gick inte att ta med mejsel då men som tur var stack de ut med 2 mm. Använde en spetstång från sidan på dem.

Visa signatur

[UCP-1000] 2700K@4.6 | GTX1070 | m4 256GB | 360 mm
[NEO] 5800X3D -30 | 64GB E-Die @ 3200C14 | 7900 XTX | 2*XPG SX6000 Pro 1TB M.2 |420 mm x2
LG OLED B9 65" | Logitech Z906 | Beyer DT880

Permalänk
Medlem
Skrivet av djdennistm:

Testade och JT kommer upp i 105 grader efter tjugo min
Vanlig gpu temp 95grader

Så för mig i en itx miljö kanske det inte var så najs

Detta blev ett sent svar, men kan du testa att sänka PL till -10%?

I ITX blir det nog knepigt tyvärr.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av WaCo2006:

Vad körde du för power limit? Har du några bilder?

Kör +15%.
415 watt. Ibland 424 watt.
Fläktarna får stoppa runt 1500. Tappar <1% på 1500 rpm vs 2000.
Är ute efter 24/7 inställning, ej bench rekord.

Visa signatur

[UCP-1000] 2700K@4.6 | GTX1070 | m4 256GB | 360 mm
[NEO] 5800X3D -30 | 64GB E-Die @ 3200C14 | 7900 XTX | 2*XPG SX6000 Pro 1TB M.2 |420 mm x2
LG OLED B9 65" | Logitech Z906 | Beyer DT880

Permalänk
Skrivet av Aeig:

Detta blev ett sent svar, men kan du testa att sänka PL till -10%?

I ITX blir det nog knepigt tyvärr.

Mvh

Ska testa det ikväll

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Skrivet av A11ium:

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Jag tog bara bort fläktkåpan. För att inte påverka kuddar och pasta.
2 skruvar gick inte att ta med mejsel då men som tur var stack de ut med 2 mm. Använde en spetstång från sidan på dem.

Vilket kort har du referens varianten eller Sapphire Pulse?

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Medlem

Sapphire Pulse

Visa signatur

[UCP-1000] 2700K@4.6 | GTX1070 | m4 256GB | 360 mm
[NEO] 5800X3D -30 | 64GB E-Die @ 3200C14 | 7900 XTX | 2*XPG SX6000 Pro 1TB M.2 |420 mm x2
LG OLED B9 65" | Logitech Z906 | Beyer DT880

Permalänk
Skrivet av A11ium:

Sapphire Pulse

Aaah jag har referens varianten av 7900 XT måste tyvärr plocka bort hela kylaren men funderar på det.

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Medlem

Råkade bli med ett XFX kort jag med har inte kört AMD sedan Sundsvall brann känns det som. En sak dock, varför gör Adrenalin en reset på inställningar man gjort i tuning när man startar om datorn? eller missar jag något. (Ja, jag har tryck på apply)

Visa signatur

<(.__.<)

Permalänk
Medlem
Skrivet av NeZo:

Råkade bli med ett XFX kort jag med har inte kört AMD sedan Sundsvall brann känns det som. En sak dock, varför gör Adrenalin en reset på inställningar man gjort i tuning när man startar om datorn? eller missar jag något. (Ja, jag har tryck på apply)

Det kan vara lite för aggressiv överklockning eller undervoltning? Annars ska de inte återställas vid omstart.

"Turn on fast startup (recommended) - testa stänga av detta, jag har för mig det orsakat vissa skumma beteenden också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Flash:

Det kan vara lite för aggressiv överklockning eller undervoltning? Annars ska de inte återställas vid omstart.

"Turn on fast startup (recommended) - testa stänga av detta, jag har för mig det orsakat vissa skumma beteenden också.

Tackar, ska ta och testa och se hur det blir Upplever ni också att kortet varvar upp fläktarna även fast ni bara sitter idle i windows och kanske kikar på tuben? Mina hoppar igång lite då och då vilket jag tycker är lite sådär.

Visa signatur

<(.__.<)

Permalänk
Medlem
Skrivet av NeZo:

Tackar, ska ta och testa och se hur det blir Upplever ni också att kortet varvar upp fläktarna även fast ni bara sitter idle i windows och kanske kikar på tuben? Mina hoppar igång lite då och då vilket jag tycker är lite sådär.

Hur gjorde du vid installation av grafikkort?
Vad hade du för kort innan?

Det som bör fungera är:

1) Ladda hem DDU.
2) Ladda hem senaste drivrutiner från AMDs hemsida, spara dem på skrivbordet, gör inget annat med dem.
3) Öppna DDU ZIP filen, lägg allt i en mapp på ditt skrivbord.
4) Starta om datorn i felsäkert läge.
5) Kör DDU, välj "nytt grafikkort" och att datorn ska stängas av efteråt.
6) Koppla bort internet (dra ur TP kabel eller koppla bort wifi).
7) Starta datorn så du bootar in i Windows.
8) Koppla bort internet (dra ur TP kabel eller koppla bort wifi).
9) Installera de AMD drivrutiner du laddade hem förut, klicka inte i fabriksåterställning.
10) Följ installationen, allt bör fungera efter att programmet startar om.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av NeZo:

Tackar, ska ta och testa och se hur det blir Upplever ni också att kortet varvar upp fläktarna även fast ni bara sitter idle i windows och kanske kikar på tuben? Mina hoppar igång lite då och då vilket jag tycker är lite sådär.

Är du säker på att det är GPU som hoppar igång och inte CPU/chassi fläktar?

Gör en egen fläktkurva så ordnar det sig, dock går mitt Merc310 aldrig igång i Windows/YT/streaming och film i 4K så ditt bör ej göra det.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Hur gjorde du vid installation av grafikkort?
Vad hade du för kort innan?

Det som bör fungera är:

1) Ladda hem DDU.
2) Ladda hem senaste drivrutiner från AMDs hemsida, spara dem på skrivbordet, gör inget annat med dem.
3) Öppna DDU ZIP filen, lägg allt i en mapp på ditt skrivbord.
4) Starta om datorn i felsäkert läge.
5) Kör DDU, välj "nytt grafikkort" och att datorn ska stängas av efteråt.
6) Koppla bort internet (dra ur TP kabel eller koppla bort wifi).
7) Starta datorn så du bootar in i Windows.
8) Koppla bort internet (dra ur TP kabel eller koppla bort wifi).
9) Installera de AMD drivrutiner du laddade hem förut, klicka inte i fabriksåterställning.
10) Följ installationen, allt bör fungera efter att programmet startar om.

Mvh

Jag har bytt från Nvidia och jag har följt exakt dom steg du nämner ovan

Skrivet av Aeig:

Är du säker på att det är GPU som hoppar igång och inte CPU/chassi fläktar?

Gör en egen fläktkurva så ordnar det sig, dock går mitt Merc310 aldrig igång i Windows/YT/streaming och film i 4K så ditt bör ej göra det.

Mvh

Jag har faktiskt valt att sno din fläktkurva du postat här i tråden innan så tack för den. Ja, det är gpun som låter, det märks direkt när den varvar upp i 1000rpm kontra övriga systemet när man sitter i windows.

Visa signatur

<(.__.<)

Permalänk
Medlem
Skrivet av NeZo:

Jag har bytt från Nvidia och jag har följt exakt dom steg du nämner ovan

Jag har faktiskt valt att sno din fläktkurva du postat här i tråden innan så tack för den. Ja, det är gpun som låter, det märks direkt när den varvar upp i 1000rpm kontra övriga systemet när man sitter i windows.

Klockar minnena ner sig i idle?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Klockar minnena ner sig i idle?

Nu vet jag inte vad dom ska vara idle, men dom ligger på 900MHz i Windows.

Visa signatur

<(.__.<)

Permalänk
Medlem
Skrivet av NeZo:

Nu vet jag inte vad dom ska vara idle, men dom ligger på 900MHz i Windows.

F-låt var otydlig, menar vram om dom inte klockar ner sig utan går på full hastighet så kan man kanske få fenomemet att fläktarna kickar i gång lite då & då?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av NeZo:

Jag har bytt från Nvidia och jag har följt exakt dom steg du nämner ovan

Jag har faktiskt valt att sno din fläktkurva du postat här i tråden innan så tack för den. Ja, det är gpun som låter, det märks direkt när den varvar upp i 1000rpm kontra övriga systemet när man sitter i windows.

Så lite så, det bör fungera bra (normalt sett).

Kan du lägga upp en bild på dina inställningar i Adrenaline?
Måste du läsa in profilen på nytt varje gång du har startat om datorn?
Kan du pröva att installera om drivrutinerna?
Vad har du valt för BIOS på kortets fysiska brytare?
Vad har du för chassi?
Är det XT eller XTX?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

F-låt var otydlig, menar vram om dom inte klockar ner sig utan går på full hastighet så kan man kanske få fenomemet att fläktarna kickar i gång lite då & då?

Ingen fara antog att du menade vram och dessa går på cirka 900MHz i Windows idle, (kollar tuben etc)

Skrivet av Aeig:

Så lite så, det bör fungera bra (normalt sett).

Kan du lägga upp en bild på dina inställningar i Adrenaline?
Måste du läsa in profilen på nytt varje gång du har startat om datorn?
Kan du pröva att installera om drivrutinerna?
Vad har du valt för BIOS på kortets fysiska brytare?
Vad har du för chassi?
Är det XT eller XTX?

Mvh

Det kan jag göra du kan se nedan.

https://imgur.com/a/1TpdtUf

Ja, jag har behövt ställa in inställningarna varje gång jag starta om datorn. Har testa installera om drivrutinerna en gång. Oklart vilket bios jag kör, switchen på gpu:n är närmst pci-utgångarna om du förstår vad jag menar, dvs man kan skicka slidern inåt mot bakre delen av gpun.

Jag kör ett NZXT H510i och det är ett XFX 7900 XTX som länkats från Amazon tidigare i denna tråd.

Visa signatur

<(.__.<)

Permalänk
Medlem
Skrivet av NeZo:

Tackar, ska ta och testa och se hur det blir Upplever ni också att kortet varvar upp fläktarna även fast ni bara sitter idle i windows och kanske kikar på tuben? Mina hoppar igång lite då och då vilket jag tycker är lite sådär.

Ja.

Jag behöver inte ens kolla på YT. Räcker att scrolla på swec.
Core 4X
HS 5X
Mem 6X
8XX rpm.
Med tanke på fläktkurvan så går den på högsta värdet(memory) av de 3? Annars borde fläktarna stå stilla.
Minnet klockar aldrig ner sig verkar det som. 2650 konstant. Nu kör ju jag custom tune också vilket kanske påverkat detta.

För övrigt såkäkar mitt kort 115 watt i Death Stranding 1440p 120 hz.
Vilket är lika mycket det käkar i idle i windows(ovan).

Visa signatur

[UCP-1000] 2700K@4.6 | GTX1070 | m4 256GB | 360 mm
[NEO] 5800X3D -30 | 64GB E-Die @ 3200C14 | 7900 XTX | 2*XPG SX6000 Pro 1TB M.2 |420 mm x2
LG OLED B9 65" | Logitech Z906 | Beyer DT880

Permalänk
Medlem
Skrivet av NeZo:

Ingen fara antog att du menade vram och dessa går på cirka 900MHz i Windows idle, (kollar tuben etc)

Det kan jag göra du kan se nedan.

https://imgur.com/a/1TpdtUf

Ja, jag har behövt ställa in inställningarna varje gång jag starta om datorn. Har testa installera om drivrutinerna en gång. Oklart vilket bios jag kör, switchen på gpu:n är närmst pci-utgångarna om du förstår vad jag menar, dvs man kan skicka slidern inåt mot bakre delen av gpun.

Jag kör ett NZXT H510i och det är ett XFX 7900 XTX som länkats från Amazon tidigare i denna tråd.

Vad har du för moderkort och CPU? Det ska inte spela roll, men för sakens skull.

Vad kör du för powerlimit?
Vad får du för temperaturer under tester/spel?

Vore toppen om du kunde köra DDU i felsäkert läge igen, som om du skulle installera ett nytt grafikkort, för att sedan installera de senaste drivrutinerna en gång till.

Jag hade också prövat BIOS nummer två. Jag antar att du i nuläget har den i läget mot PCI-E/ström kablarna, dvs från bildutgångarna?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Skrivet av A11ium:

Ja.

Jag behöver inte ens kolla på YT. Räcker att scrolla på swec.
Core 4X
HS 5X
Mem 6X
8XX rpm.
Med tanke på fläktkurvan så går den på högsta värdet(memory) av de 3? Annars borde fläktarna stå stilla.
Minnet klockar aldrig ner sig verkar det som. 2650 konstant. Nu kör ju jag custom tune också vilket kanske påverkat detta.

<Uppladdad bildlänk>

För övrigt såkäkar mitt kort 115 watt i Death Stranding 1440p 120 hz.
Vilket är lika mycket det käkar i idle i windows(ovan).

Rätt säker på att mitt 7900XT (referens) justerar fläkt kurvan med Hotspot temperaturen. Nu har inte du och jag samma kort alls då du har en Sapphire Pulse 7900 XTX, men jag har svårt att tro att just den grejen är olika. Men jag kan ha fel. Det är ganska enkelt att testa sig fram till vad som triggar fläktarna att öka sin hastighet. Ett kortare stresstest då man loggar temeraturer och fläkt. På mitt kort syns det tydligt att det är Hotspot som fläkt kurvan baseras på. Det går att testa sig fram till vid vanligt skrivbords arbete också med lite pillande på fläkt kurvan. Man får se till att man inte kör "Zero RPM" då.

Angående att ditt kort drar 115W i idle kan du testa det jag skrev några inlägg längre ner på denna sida. Om det fungerar så påverkar det din "Idle temp" positivt, om du bryr dig om den.

M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oortcloud:

Den verkar göra lite som den vill. Slumpmässigt.

Visa signatur

[UCP-1000] 2700K@4.6 | GTX1070 | m4 256GB | 360 mm
[NEO] 5800X3D -30 | 64GB E-Die @ 3200C14 | 7900 XTX | 2*XPG SX6000 Pro 1TB M.2 |420 mm x2
LG OLED B9 65" | Logitech Z906 | Beyer DT880

Permalänk
Skrivet av A11ium:

Den verkar göra lite som den vill. Slumpmässigt.

<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Verkligen.. Det där blir man inte klok på. 🤔
Där tog min kunskap slut....

M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Vad har du för moderkort och CPU? Det ska inte spela roll, men för sakens skull.

Vad kör du för powerlimit?
Vad får du för temperaturer under tester/spel?

Vore toppen om du kunde köra DDU i felsäkert läge igen, som om du skulle installera ett nytt grafikkort, för att sedan installera de senaste drivrutinerna en gång till.

Jag hade också prövat BIOS nummer två. Jag antar att du i nuläget har den i läget mot PCI-E/ström kablarna, dvs från bildutgångarna?

Mvh

Asus Rog Strix X470 F med en 5800X3D.

Under spelande ligger jag väl på kanske 80 - 85 junk-temp. Powerlimit är på 0 just nu, dvs jag har inte rört den. Bios-switchen har jag ej rört och den är just nu mot bildutgångarna.

I övrigt är det någon här som har ett Fractal Torrent Compact och detta XFX kort? Är sugen på chassit men enligt spec ska det inte lira men ibland blir man ju överraskad.

Visa signatur

<(.__.<)

Permalänk
Medlem

Jag hade väldigt stora problem med att kortet kraschade flertalet gånger vid simpla justeringar på klockningar och kom över en tråd på reddit där användaren skriver såhär:

My reference sapphire 7900xtx was having consistent crashes after certain amounts of time in various games. Elden ring it was about 20 minutes. Hell Let Loose it was about 2 hours. Ranging from hanging then crashing to completely black screen and a reboot. Didn’t matter if it was default clocks or overclock.

If you’re having issues like above, try this. In adrenaline, go to settings, graphics, advanced. Turn off surface format optimization, it’s on by default. I haven’t crashed in either of those games since even with an OC applied.

Detta hjälpte mig, jag laddade även hem denna från Nvidias hemsida https://nvidia.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/5157

Vilket även lämpar sig till AMD.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI | Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Nitro+ | Noctua NH-D15 chromax.black | DeepCool PX1000G 1000W ATX 3.0 | be quiet! Dark Base 900 Orange | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Flare X | Logitech G502 X LIGHTSPEED | ASUS ROG Strix Scope II 96% Wireless | HyperX Cloud III Wireless