AMD Ryzen 9 7950X3D snittar 6 procent högre än Core i9-13900K i spel

Permalänk
Melding Plague

AMD Ryzen 9 7950X3D snittar 6 procent högre än Core i9-13900K i spel

Dagarna innan lansering röjs officiella prestandasiffror för inget mindre än 22 speltitlar, där AMD uppvisar ett övertag om uppemot 27 procent.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ser ut som att AMD fortfarande är med i matchen. Det som förvånar mig är dock att folk byter cpu så fort någon ny släpps även fast de flesta kör på högre upplösning än 1080 och då spelar ju inte cpun någon roll längre då det blir gpu tungt istället.

Finns det någon anledning, förutom att visa att man har stor e-penis, att faktiskt köpa denna över förra generationen om man spelar i högre upplösningar?

Permalänk
Medlem

Tur att man har 10850K med 10 snabba kärnor så man slipper oroa sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blub:

Ser ut som att AMD fortfarande är med i matchen. Det som förvånar mig är dock att folk byter cpu så fort någon ny släpps även fast de flesta kör på högre upplösning än 1080 och då spelar ju inte cpun någon roll längre då det blir gpu tungt istället.

Finns det någon anledning, förutom att visa att man har stor e-penis, att faktiskt köpa denna över förra generationen om man spelar i högre upplösningar?

Skulle väl vara om man sitter på ett 4090 och vill klämma ut allt man kan.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

Ska bli kul att se sweclockers testresultat!

Detta är väl största släppet för gamers på väldigt länge? (även om 7800X3D kanske är viktigare sett till prisvärdhet)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Skulle väl vara om man sitter på ett 4090 och vill klämma ut allt man kan.

Varje gång ett 4090 säljs dör en hundvalp.
#MakePCGamingAffordableAgain

Känns som att det är för mycket kärnor för en spelcpu, eller det kanske är lagom nu för tiden?

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blub:

Ser ut som att AMD fortfarande är med i matchen. Det som förvånar mig är dock att folk byter cpu så fort någon ny släpps även fast de flesta kör på högre upplösning än 1080 och då spelar ju inte cpun någon roll längre då det blir gpu tungt istället.

Finns det någon anledning, förutom att visa att man har stor e-penis, att faktiskt köpa denna över förra generationen om man spelar i högre upplösningar?

Anledningen är att man vill ha högre 1% low FPS. T.ex. om jag spelar ett spel som kör DX11 i 1440p så var mina 1% lows betydligt lägre med en 3700X än min nuvarande 5800X (bägge gånger körde jag med ett 6800 XT). Det ger helt enkelt bättre flyt och mindre hack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ska bli kul att se sweclockers testresultat!

Detta är väl största släppet för gamers på väldigt länge? (även om 7800X3D kanske är viktigare sett till prisvärdhet)

För de som redan sitter med en nyare CPU är detta egentligen ganska ointressant imo. Speciellt sett till att siffrorna gäller 1080p, dvs gapet kommer bli lägre ju högre vi klättrar i upplösning.

Nu kommer det vara en drös som byter ut sin senaste Ryzen 7000 bara för att. Få av dessa kommer att märka någon enorm skillnad i högre upplösning.

Kul släpp men ”största släppet för gamers på väldigt länge”? Nja. Både grönt och rött har levererat GPUer som, även om påkostade, är betydligt mer intressanta sett till FPS.

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Varje gång ett 4090 säljs dör en hundvalp.
#MakePCGamingAffordableAgain

Känns som att det är för mycket kärnor för en spelcpu, eller det kanske är lagom nu för tiden?

Det rättfärdigar mitt köp, sjukt trött på dessa coronahundar

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tbax:

För de som redan sitter med en nyare CPU är detta egentligen ganska ointressant imo. Speciellt sett till att siffrorna gäller 1080p, dvs gapet kommer bli lägre ju högre vi klättrar i upplösning.

Nu kommer det vara en drös som byter ut sin senaste Ryzen 7000 bara för att. Få av dessa kommer att märka någon enorm skillnad i högre upplösning.

Kul släpp men ”största släppet för gamers på väldigt länge”? Nja. Både grönt och rött har levererat GPUer som, även om påkostade, är betydligt mer intressanta sett till FPS.

Problemet med grafikkorten är ju att de kostar ungefär samma per FPS som de gjorde för GTX1080, ingen förbättring i sikte för de slösar hälften av kisel på RT och annat strunt

Men du kanske har rätt trots allt, 7600 eller liknande är mycket mer prisvärt om man ska köpa för spel, framförallt i högre upplösningar, inte direkt prisvärt med dessa monster

Jag mer ser fram emot artikel/video/siffror. 5800X3D var ju ganska cool och oväntat bra med lite blandade siffror utanför specialområdet. Ska bli kul och se om dessa kanske kan klocka, eller prestera bättre än sina syskon i andra aspekter. Första gången vi ser denna lösning på dubbla chiplets också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tbax:

För de som redan sitter med en nyare CPU är detta egentligen ganska ointressant imo. Speciellt sett till att siffrorna gäller 1080p, dvs gapet kommer bli lägre ju högre vi klättrar i upplösning.

Nu kommer det vara en drös som byter ut sin senaste Ryzen 7000 bara för att. Få av dessa kommer att märka någon enorm skillnad i högre upplösning.

Kul släpp men ”största släppet för gamers på väldigt länge”? Nja. Både grönt och rött har levererat GPUer som, även om påkostade, är betydligt mer intressanta sett till FPS.

Vid 4K spelar GPU överlägset mest roll generellt ja. Därmed inte sagt att 1% lows eller vissa titlar inte kan göra det värt att skaffa en 3D-cpu. WoW, Star Citizen, Escape from Tarkov har jag sett nämnas (förutom MS Flight Sim såklart) .

Jag är i första fjärdedelen av en längre Pillars 2-kampanj (går inte så snabbt i arbetslivet) och råkade läsa https://www.reddit.com/r/projecteternity/comments/z20033/pc_b...

Citat:

For a game like Deadfire in particular, the graphics card quality is not very important, the coding inefficiencies in the Unity engine makes it CPU constrained. I went from like ~70 fps to ~120fps at 4k by going from a 3700xt to a 5800x3d, whereas successive generations of graphics cards nowhere near made that kind of improvement. This is not always the case, **most** times games are heavily _graphics-card constrained_; I had like a 5-year old cpu in another pc i made, but i was still getting crazy good performance (if slower load times) in games because the graphics card was relatively decent. But I also play games like _Cities: Skylines_, which is much more CPU constrained than graphics constrained.

(apropå Kompletts kommande bonanza och 5800x3d : P )

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Om jag inte missminner mig så har 7950X3D en TDP på 120w, vilket isf då skulle göra den bra mycket effektivare än 13900k

Visa signatur

7800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | Nintendo Switch | TV: LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blub:

Ser ut som att AMD fortfarande är med i matchen. Det som förvånar mig är dock att folk byter cpu så fort någon ny släpps även fast de flesta kör på högre upplösning än 1080 och då spelar ju inte cpun någon roll längre då det blir gpu tungt istället.

Finns det någon anledning, förutom att visa att man har stor e-penis, att faktiskt köpa denna över förra generationen om man spelar i högre upplösningar?

Det finns mycket spel nuförtiden som fullkomligt äter CPU. Raytracing överlag gör det. Många RT lägen är gjorda för 30fps på konsoler och dom har en helt ok CPU. För att få ordentlig PC-prestanda med 100fps krävs då en tre gånger så snabb CPU, ofta singeltrådat. Och det finns inte idag.

Huruvida dessa CPUer hjälper till med detta återstår att se. T.ex Hogwarts verkar ju nullifiera cachen på en 5800X3D så den kryper fram i RT-Hogsmead.

Skall bli intressant släpp iallafall.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Haglund:

Anledningen är att man vill ha högre 1% low FPS. T.ex. om jag spelar ett spel som kör DX11 i 1440p så var mina 1% lows betydligt lägre med en 3700X än min nuvarande 5800X (bägge gånger körde jag med ett 6800 XT). Det ger helt enkelt bättre flyt och mindre hack.

Sant, lägsta FPS tenderar långt oftare vara dikterat av CPU än vad fallet är för genomsnittlig FPS.

Det skriver: för lägsta FPS är normalt mer "råkraft" i CPU viktigare än mer cache. Mer cache har normalt sett större effekt på genomsnittlig FPS, samt av någon anledning verkar cache ha mindre effekt i mer kärvande titlar (en gissning är att dessa än oftare begränsas av rå beräkningskraft som faktiskt minskar lite i X3D-modeller p.g.a. lägre frekvens).

Lite syns detta i LTT jämförelse, 5800X3D är längre efter 7950X och 13900K i lägsta FPS än vad den är det i genomsnittlig FPS.

Klicka för mer information
Visa mer

Det syns riktigt väl i ComputerBase test. Tar man med alla resultat har 13900K ~20 % högre lägsta FPS jämfört med 5800X3D.

Tar man bort de tre titlar med genomsnittlig FPS >300 (DOTA 2, Fortnite och Resident Evil Village) ökar fördelen för 13900K till ~30 %. Samma trend syns om man ställer 7950X mot 5800X3D, jämt med alla titlar och ~5 % fördel i lägsta FPS för 7950X utan de med FPS >300.

Däremot är det samma delta med/utan dessa titlar sett till genomsnittlig FPS.

Det skrivet: en större cache hjälper både lägsta och genomsnittlig FPS, allt annat lika! Men det stora lyftet i lägsta FPS får man primärt genom att byta till en CPU med högre beräkningskraft, likt vad du gjort med 3700X->5800X.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Undrar om det senare kommer en AMD Ryzen 9 "7955X3D" med 2 stycken 3D cache chiplets.

Edit: Är inte helt såld på big x/big y i 7950X3D även om den säkert presterar bra. Jag kan förstå Intels big/small lösningar, men när chipletsvarianterna är så nära varann som i denna hade jag hellre sett två chiplets med 3d cache.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nyhet:

Förutom spel har AMD siffror på syntetiska tester och här är Ryzen 9 7950X3D endast snabbare vid komprimering i 7-Zip, som är väldigt bandbreddsintensivt och där det stora L3-cacheminnet får komma till sin rätt. I Dolphinbench, Cinebrench, Geekbench och Kraven Benchmark är det istället Intel Core i9-13900K som är den bättre presterande processorn.

Ska bli intressant att se en prestanda/watt-graf också, med tanke på X3D-processorernas lägre specificerade toppeffekt jämfört med vaniljvarianterna. Även om 13900K har högst prestanda, hur stor blir skillnaden i effektförbrukning? (Större än skillnaden i prestanda, gissningsvis...)

När är det fritt fram att publicera riktiga testresultat förresten? Fan vad jobbigt det är att gå och vänta hela tiden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det skrivet: en större cache hjälper både lägsta och genomsnittlig FPS, allt annat lika! Men det stora lyftet i lägsta FPS får man primärt genom att byta till en CPU med högre beräkningskraft, likt vad du gjort med 3700X->5800X.

Därav kommer vissa spel att få bättre lägst och/eller genomsnittlig fps genom att köra på den 3D-cachelösa och högre klockade ccdn?

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk

Tror dessa cpus kommer vara 50-70% bättre än i9-13900K i mmo spel och stora slag, många spelare i samma område, det är där man märker skillnaden, 5800x3d är redan den bästa cpun för WOW atm.

Jag kommer byta ut min, i9900k mot en 7800x3d, Då jag enbart spelar mmo games och sim racing. även spel som bf 2042 kommer får mycket bättre min fps, speciellt i Xl rush.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig att 7800X3D kommer att prestera bättre än 7950X3D tack vare lägre latenser pga att det är endast 1-CCD design.

Visa signatur

3900X | Asus C8H | Trident Z 3800 | 6800 XT | MP600 | HX1000i | Core P5 | EK-WB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blub:

Ser ut som att AMD fortfarande är med i matchen. Det som förvånar mig är dock att folk byter cpu så fort någon ny släpps även fast de flesta kör på högre upplösning än 1080 och då spelar ju inte cpun någon roll längre då det blir gpu tungt istället.

Finns det någon anledning, förutom att visa att man har stor e-penis, att faktiskt köpa denna över förra generationen om man spelar i högre upplösningar?

är väl oftast bättre 0.1% lows med en snabbare processor så har man råd och tycker det är viktigt så kan det ju vara en anledning.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blub:

Ser ut som att AMD fortfarande är med i matchen. Det som förvånar mig är dock att folk byter cpu så fort någon ny släpps även fast de flesta kör på högre upplösning än 1080 och då spelar ju inte cpun någon roll längre då det blir gpu tungt istället.

Finns det någon anledning, förutom att visa att man har stor e-penis, att faktiskt köpa denna över förra generationen om man spelar i högre upplösningar?

Nu byter jag inte CPU ofta men det finns väldigt många spel jag spelar där CPU'n flaskhalsar mitt 3070 i 2560x1440p :(.

Många RTS (och liknande spel) är dåliga på att använda flera kärnor, The witcher 3, fallout 4, hogwarts legacy och world of warcraft är spel jag spelar där CPU'n flaskar ofta. Jag är mer sugen på en kraftigare CPU i dagsläget än grafikkort pga detta och då sitter jag på en 5600x ändå vilket är långt ifrån bäst men inte dålig.

Men visst kör man 4k och siktar på 60 fps och inte bryr sig om högre är inte CPU lika viktigt

Permalänk
Medlem

Test med nya 4090 istället för "gamla" 3090

7950X3D endast 120W CPU som är snabbast! Bra jobbat AMD

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av birdman:

Kan tänka mig att 7800X3D kommer att prestera bättre än 7950X3D tack vare lägre latenser pga att det är endast 1-CCD design.

Är inte poängen med nya BIOS-versionerna och/eller OS/BIOS/vitlista ska få (vissa) spel att använda bara en CCD eftersom inter-CCD-kommunikation kostar? Jag har kanske läst för hastigt/för lite men den uppfattningen har jag för tillfället. Isf finns ingen anledning till 7800X3D att vara bättre (antal kärnor borde bli 8 per ccd i endera fallet), bortom frekvensskillnad eller nåt annat (spekulation)

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Avstängd

Lite intressant att man kommer på topp med sänkta frekvenser medans andra alternativet skruvar upp frekvenserna så mycket det bara går

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blub:

Ser ut som att AMD fortfarande är med i matchen. Det som förvånar mig är dock att folk byter cpu så fort någon ny släpps även fast de flesta kör på högre upplösning än 1080 och då spelar ju inte cpun någon roll längre då det blir gpu tungt istället.

Finns det någon anledning, förutom att visa att man har stor e-penis, att faktiskt köpa denna över förra generationen om man spelar i högre upplösningar?

mja, det som är intressant är ju min fps vilket kan skilja till relevant mängd, sen specifika titlar som ofta har mycket ai / npc:er som world of warcraft, star citizen, totalwar mm..

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Lutar åt CPU-byte inom ett år eller så för mig. Rätt kluven både på AMD och Intels senaste denna runda, första generationen ny plattform väntar jag helst lite på, gäller väl framförallt AMD och AM5. Intel känns så otroligt törstig men en mer inarbetad plattform vilket känns bättre. Att jag lyckades med det jag bara hört talas om tidigare från andra när jag monterade mitt RTX 4090, AM4 processorn slits ur sockeln, gav mig en rejäl nope-känsla trots att AM5 nu är LGA.

Troligen slutar det med en 14900K när dessa lanseras, men beror helt på om det finns någon egentlig prestandavinst för mig. Rätt nöjd med min 5900X även om det idag är en bra bit från prestandatoppen efter höstens lanseringar.
Jag siktar på 4K 120-144Hz och då är det ändå mest GPU'n som jobbar. Men CPU'n är ju viktig även den. En 32" 4K144Hz med OLED-panel hade jag slängt mig över redan nu.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av blue eyed devil:

Tror dessa cpus kommer vara 50-70% bättre än i9-13900K i mmo spel och stora slag, många spelare i samma område, det är där man märker skillnaden, 5800x3d är redan den bästa cpun för WOW atm.

Min 7900X hackar som fan runt världsbossar när det är tjogvis med spelare runtikring som bombar på allt de kan, men WoW verkar också riktigt ruttet på multicore-utnyttjande. Är bara en enda tråd som är fullt maxad som det ser ut i aktivitetshanteraren, med ett par till som kanske ligger på runt 50-60%... Mycket av processorn småputtrar bara även i kaosartade situationer.

Skrivet av birdman:

Kan tänka mig att 7800X3D kommer att prestera bättre än 7950X3D tack vare lägre latenser pga att det är endast 1-CCD design.

Ja, att döma av att standard 7950X tydligen klår 3D-versionen i ett par speltitlar enligt det där kalkylarket som postades tidigare i den här tråden så verkar AMD/Microsofts automatiska trådstyrning inte fungera helt optimalt.

Man skulle kanske behöva kunna manuellt dirigera om vissa mjukvaror till antingen standard-CCDn för högre klock, eller 3D-CCDn för mera cache. Och spel som har enormt stöd för multicore typ Ashes of Singularity tappar ju oavsett, pga 3D-CCDns lägre klock (och då hjälper det ju inte att köpa en 7800X3D kan tilläggas. ) Men det spelet är ju nästintill ett unikt undantag, och spelar man det inte så lider man ju inte heller...

Skrivet av Kaleid:

Lite intressant att man kommer på topp med sänkta frekvenser medans andra alternativet skruvar upp frekvenserna så mycket det bara går

Du kan ju skruva upp frekvensen till himlen och det spelar ingen roll ifall du ändå sitter och väntar på primärminnet. Dock är det ju inte alla spel som reagerar positivt på mer cache över en viss gräns, FPS i stengamla CS:GO rakar ju uppenbarligen i höjden med Intels toppklockade CPU, förefaller som i stort sett hela spelloopen får plats i cachen (proppen har ju trots allt typ 30MB L3 och mängder L2 också)

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

7950X3D endast 120W CPU som är snabbast! Bra jobbat AMD
https://i.gyazo.com/6932ff7f13c0dd6e292147ed62a9f35f.jpg

Den bilden var redan i artikeln, men bra att den får uppmärksamhet

Permalänk
Medlem

För min del blir det oftast AMD i dagsläget då jag gärna främjar konkurrensen. Med det sagt - skiljer det mycket i pris eller det rör sig om specifika scenarier där Intel presterar bättre köper jag från det blå laget.