Permalänk
Medlem

Bootar inte Windows och bara BIOS ibland

Tja! Behöver hjälp med min dator!

Märkte att jag hade lite sämre prestanda än vanligt så jag gick in i BIOS och aktiverade RAID, och ställde in systemet på performance mode vilket är kortets egna mjukvara för att "överklocka" cpun. Nåväl, klickar i ok och systemet startar om men inget kommer upp på skärmen, startar om och får samma resultat. Jag resettar moderkortet genom att plocka ur batteriet och in igen. Nu kommer BIOS upp och jag försöker boota "default" men ingenting händer. Gör om processen och återigen händer ingenting. Nu kommer BIOS inte upp överhuvudtaget och ingenting på skärmen. Gissar att det blivit något knas med RAID men vettef*n vad jag ska göra. Alla temperaturer såg bra ut när jag fick upp BIOS sista gången.

Sitter nu med en dator med till synes fullt fungerande hårdvara men ingen signal till skärmen och får ej upp BIOS... HJÄLP

Dator:
moderkort: z170 pro gaming
cpu:i5 6600k, vattenkyld
gpu:1060 6gb
ram:16gb ddr4
psu:CM 750w

Visa signatur

<3

Permalänk
Hedersmedlem

Vad tänkte du att raid skulle göra för skillnad respektive att ställa in performance mode?
Prova att plocka bort batteriet igen och sedan välja att nollställa alla inställningar i BIOS.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Reset CMOS funkar typ alltid. Varför aktivera RAID? Du behöver väl också konfa det i BIOS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Vad tänkte du att raid skulle göra för skillnad respektive att ställa in performance mode?
Prova att plocka bort batteriet igen och sedan välja att nollställa alla inställningar i BIOS.

Performance mode: ville öka prestandan på CPUN

RAID: jadu, hade inte stenkoll på vad det var men stod att det skulle snabba på lagringsminnet, har tre SSDer så tänkte att det kunde hjälpa.

Körde default mode utan resultat, då var RAID avstängt

Visa signatur

<3

Permalänk
Medlem

okej jag löste det. Av någon anledning bootade den fel disk, fungerade nu när jag valde rätt disk manuellt

Visa signatur

<3