Permalänk
Medlem

Vad är det som låter?

Tjena! Har märkt att min pc har precis börjat låta lite konstigt efter uppstart av något spel?
Jag vill nog säga att det låter som att radiatorn (aio) kommer igång (det brukar låta så när vattnet har hunnit rinna igenom och sedan slutar det) men jag är osäker?

Coil whine är det nog heller inte för det låter heller inte så? Jag blir galen
Här har jag bifogat ett klipp på det när man hör det bra

Har nyligen bytt till ett 3090 men kör fortfarande på ryzen 5900x

Länk till klippet: https://streamable.com/hl8um6

Permalänk

Ren chansning; det skulle kunna vara PSU:n, plocka av ena sidan på chassit och försök lokalisera om det kommer långt nerifrån.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det låter exakt som coilwhine. Sätt örat några centimeter från grafikkortet så hör du om det är därifrån det kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Littleice:

Ren chansning; det skulle kunna vara PSU:n, plocka av ena sidan på chassit och försök lokalisera om det kommer långt nerifrån.

Plockade av framsidan och vid närmre inspektion så verkar det komma från gpun. Coil whine kanske? Just nu sitter jag i menyn på ett spel men så fort jag alt tabbar ut från spelet så blir det tyst, så fort jag öppnar spelet så låter det igen?

Permalänk
Medlem

Jag hör bara fläktljud och något knackande ljud (som jag förmodar inte kommer från datorn).

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Ett tips att lokalisera coilwhine är faktiskt ett sugrör i örat! Man får väldigt selektiv hörsel xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHYMA24:

Plockade av framsidan och vid närmre inspektion så verkar det komma från gpun. Coil whine kanske? Just nu sitter jag i menyn på ett spel men så fort jag alt tabbar ut från spelet så blir det tyst, så fort jag öppnar spelet så låter det igen?

Då är det coilwhine.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Då är det nog coil whine. Konstigt att det började för några dagar sedan bara från ingenstans?

Hur kan man fixa det? Är det något man själv orsakar?
Har väl hört att strix kort går rätt så varmt etc men min ligger väl på 60-70 just nu

Permalänk
Medlem

Jag hör också coil whine. Du kan ju prova att dra igång CS:GO eller något annat spel som genererar väldigt många bildrutor per sekund, så kan du kanske höra det mycket tydligare (och värre).

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHYMA24:

Plockade av framsidan och vid närmre inspektion så verkar det komma från gpun. Coil whine kanske? Just nu sitter jag i menyn på ett spel men så fort jag alt tabbar ut från spelet så blir det tyst, så fort jag öppnar spelet så låter det igen?

Låter det likadant när du är inne i spelet och spelar?

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maskaren:

Låter det likadant när du är inne i spelet och spelar?

Yes det gör det. Om det inte är något jätte skadligt så spelar det nog inte så jätte stor roll. Får nog stå ut med det då jag alltid har lurar på mig ändå.

Tror nog inte det finns någon lösning till det ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHYMA24:

Yes det gör det. Om det inte är något jätte skadligt så spelar det nog inte så jätte stor roll. Får nog stå ut med det då jag alltid har lurar på mig ändå.

Tror nog inte det finns någon lösning till det ändå

Generellt brukar högre FPS ge mer coil whine så man hör oftast mer i menyer än i själva spelet. Du kan alltid testa låsa din FPS och se vid vilken FPS du hör minst.

Coil whine är inte skadligt på något sätt.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX