Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TotalF:

Kanske hade kunnat googla fram svaret lika enkelt men alltid fint att fråga på forumet pga tillförlitligheten.

Inom 2-3 måmader blir det mest troligt elbil. Körmönstret med 95+ % av korta resor i närområdet med några få längre turer om året på kanske 100ish mil verkar ge en väldigt tydlig kalkyl.

Velar fram och tillbaka på om man borde gå för en model 3 eller kanske en kia eniro, hyundai kona. Känns som för och nackdelar med allt

Hur är det med laddning. Kan man ladda alla andra bilar även på teslas superchargers eller kan det bli ett problem de ggr man ska ta sig ner och runt i mellan/södra sverige?

Jag vet inte om alla Superchargers nu är öppna men många/de flesta har jag för mig är det. Men jag skulle inte vara speciellt orolig om du åker i mellan-Sveriga/södra-Sverige. Min erfarenhet är att det finns relativt bra med laddmöjligheter nu även utanför Superchargers. Och med Superchargers så går det ganska enkelt att planera även en liten längre tur.

När det gäller bil så är väl det viktigaste först att fundera på vad behovet är. Storlek? Hur många är ni? Och sen skulle jag rekommendera att provköra. tesla är lite väl avskalad för mig (d v s allt sköts via mittskärmen) men det är en smaksak.

Låter som ditt körmönster passar bra med elbil. Kan du ladda hemma så är det ännu bättre.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Jag vet inte om alla Superchargers nu är öppna men många/de flesta har jag för mig är det. Men jag skulle inte vara speciellt orolig om du åker i mellan-Sveriga/södra-Sverige. Min erfarenhet är att det finns relativt bra med laddmöjligheter nu även utanför Superchargers. Och med Superchargers så går det ganska enkelt att planera även en liten längre tur.

När det gäller bil så är väl det viktigaste först att fundera på vad behovet är. Storlek? Hur många är ni? Och sen skulle jag rekommendera att provköra. tesla är lite väl avskalad för mig (d v s allt sköts via mittskärmen) men det är en smaksak.

Låter som ditt körmönster passar bra med elbil. Kan du ladda hemma så är det ännu bättre.

Well, i grund och botten är det skilsmässa (som tur väl är i samförstånd) som gör att jag revurderar mitt bilbehov.

3 barn som ska få plats varav ingen är speciellt stor, trots tonåringar, så bilstorlek är mest troligt inte en grej så länge man sitter hyggligt normalt.

22km till jobb som kommer att vara lejondelen av alla körningar såklart. Har inte nytt hus än men räknar med att en hemmaladdare inte ska vara några problem oavsett vart jag landar.

Kommer att bki ett par resor om året över trysil mlt sälen och ner mot örebrotrakten och ser att det finns superchargers längs den vägen. Blir säkert en till två resor om året längs med E6an i norge ner till halland där jag har slält och det ser ju ut att finnas bra med laddmöjligheter den vägen också.

Behöver sällan väldigt mkt plats för packning. Tänker att om det slutar med tesla får jag bara se till att ha takstativ eller tilhängarxäste där bak så får jag med allt som jag o barnen behöver.

Kör kanske 2-2500 mil per år där säkert 90+ % är i närområdet där jag räknar med att ladda hemma isåfall.

När jag räknar på det blir det snabbt tydligt att vill jag ha en någotsånär ok bensinare så måste jag lägga mig på 200-250k. Med alla extra kostnader kan jag utan större problem motivera en model 3 med rimliga mil (dvs kvarvarande nybilsgaranti osv) och ändå komma billigare undan än bensinaren.

Men samtidigt ska man ju inte se bort från andra elalternativ, som de jag nämnde - kia och hyundai. Svårt att provköra här i närområdet tyvärr, måste nog köra en 15 mil för att kunna provköra alla 3 modellerna på samma dag, vilket suger lite

Verkar ju dom de andra får väldigt goda betyg men ska erkönnas att det frestar med en awd long range model 3.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | LG C4 4k oled | Oculus Quest 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Well, i grund och botten är det skilsmässa (som tur väl är i samförstånd) som gör att jag revurderar mitt bilbehov.

3 barn som ska få plats varav ingen är speciellt stor, trots tonåringar, så bilstorlek är mest troligt inte en grej så länge man sitter hyggligt normalt.

22km till jobb som kommer att vara lejondelen av alla körningar såklart. Har inte nytt hus än men räknar med att en hemmaladdare inte ska vara några problem oavsett vart jag landar.

Kommer att bki ett par resor om året över trysil mlt sälen och ner mot örebrotrakten och ser att det finns superchargers längs den vägen. Blir säkert en till två resor om året längs med E6an i norge ner till halland där jag har slält och det ser ju ut att finnas bra med laddmöjligheter den vägen också.

Behöver sällan väldigt mkt plats för packning. Tänker att om det slutar med tesla får jag bara se till att ha takstativ eller tilhängarxäste där bak så får jag med allt som jag o barnen behöver.

Kör kanske 2-2500 mil per år där säkert 90+ % är i närområdet där jag räknar med att ladda hemma isåfall.

När jag räknar på det blir det snabbt tydligt att vill jag ha en någotsånär ok bensinare så måste jag lägga mig på 200-250k. Med alla extra kostnader kan jag utan större problem motivera en model 3 med rimliga mil (dvs kvarvarande nybilsgaranti osv) och ändå komma billigare undan än bensinaren.

Men samtidigt ska man ju inte se bort från andra elalternativ, som de jag nämnde - kia och hyundai. Svårt att provköra här i närområdet tyvärr, måste nog köra en 15 mil för att kunna provköra alla 3 modellerna på samma dag, vilket suger lite

Verkar ju dom de andra får väldigt goda betyg men ska erkönnas att det frestar med en awd long range model 3.

Både e-Niro och Kona skulle jag säga är mer praktiska och erbjuder mer utrymme och mer ”normal” bilkänsla än vad Model 3 gör. En M3 LR är däremot fan så mycket roligare att köra. Att provköra dom 3 kommer lämna dig med känslan av vill-ha på M3 Jag skulle direkt välja M3 av dessa 3, fungerar den för dig i vardag och budget så perfekt, dom andra 2 är inte alls lika roliga!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Både e-Niro och Kona skulle jag säga är mer praktiska och erbjuder mer utrymme och mer ”normal” bilkänsla än vad Model 3 gör. En M3 LR är däremot fan så mycket roligare att köra. Att provköra dom 3 kommer lämna dig med känslan av vill-ha på M3 Jag skulle direkt välja M3 av dessa 3, fungerar den för dig i vardag och budget så perfekt, dom andra 2 är inte alls lika roliga!

Ja, haha, det är väl vad jag lyckats klura,ut efter otaliga youtubevideos. Man vill ju bara inte känna att man gjort ett dumt val i efterhand (något som är nära nog omöjligt med bilar egentligen).

Slutar nog med att jag får masa mig de där milen iaf o provköra. Har ändå gott om tid innam det är aktuellt så lika,bra att använda tiden förståndigt...

Det enda som eg oroar mig lite är att vi bor i en riktig kylhåla innåt landet på 600 meter över havet. Torrt klimat men dec-mars kan ofta ligga på minus 10-25 med nedre bottnar runt 35. Lär ju påverka räckvidden en hel del. Och kanske annat. Har ju sett att teslor kan påverkas en hel del. Rutor, tanklock osv...

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | LG C4 4k oled | Oculus Quest 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Kan man ladda alla andra bilar även på teslas superchargers eller kan det bli ett problem de ggr man ska ta sig ner och runt i mellan/södra sverige?

Man kan ladda alla bilar på de Tesla suc som är öppna för alla, vilka det är hittar på Teslas sida över alla suc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Kanske hade kunnat googla fram svaret lika enkelt men alltid fint att fråga på forumet pga tillförlitligheten.

Inom 2-3 måmader blir det mest troligt elbil. Körmönstret med 95+ % av korta resor i närområdet med några få längre turer om året på kanske 100ish mil verkar ge en väldigt tydlig kalkyl.

Velar fram och tillbaka på om man borde gå för en model 3 eller kanske en kia eniro, hyundai kona. Känns som för och nackdelar med allt

Hur är det med laddning. Kan man ladda alla andra bilar även på teslas superchargers eller kan det bli ett problem de ggr man ska ta sig ner och runt i mellan/södra sverige?

Man kan ladda på alla tesla superchargers. Kan dock finnas enstaka laddstationer som de låser ner för endast tesla under t.ex skidsäsong. Iaf vad en säljare hos tesla sa.

Visa signatur

MB: Gigabyte B650 Aorus Elite V2 | CPU: Ryzen 5, 7600X
GPU: AMD Asus TUF 7800 XT | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: Teamgroup T-Create - 6000mhz 38-38-38-78

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Man kan ladda på alla tesla superchargers. Kan dock finnas enstaka laddstationer som de låser ner för endast tesla under t.ex skidsäsong. Iaf vad en säljare hos tesla sa.

Nej, man kan inte ladda på alla superchargers.

Exempelvis Sillekrog, Ödeshög, Uddevalla och Kungälv är stängda för andra märken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Ja, haha, det är väl vad jag lyckats klura,ut efter otaliga youtubevideos. Man vill ju bara inte känna att man gjort ett dumt val i efterhand (något som är nära nog omöjligt med bilar egentligen).

Slutar nog med att jag får masa mig de där milen iaf o provköra. Har ändå gott om tid innam det är aktuellt så lika,bra att använda tiden förståndigt...

Det enda som eg oroar mig lite är att vi bor i en riktig kylhåla innåt landet på 600 meter över havet. Torrt klimat men dec-mars kan ofta ligga på minus 10-25 med nedre bottnar runt 35. Lär ju påverka räckvidden en hel del. Och kanske annat. Har ju sett att teslor kan påverkas en hel del. Rutor, tanklock osv...

Du bor norrut alltså? Det där med ljudisolering är ju ett evigt klagomål hos Tesla. De ska ha blivit bättre, men är som jag förstått det inte ikapp t.ex tyskarna. Däckbuller på norrländska dubbslitna inlandsvägar är ju aldrig trevligt, särskilt i en dåligt isolerad bil med styv fjädring. Har inte provkört själv, men det är nåt att hålla utkik efter vid provkörning.

Är ju inte så att alternativen du kollar på är tyska lyxbilar dock så tror nog att M3 är bäst i det prisspann du kollar på om du inte specifikt vill ha mjuk fjädring. Utrymmet är förvånansvärt stort i den, skulle inte oroa mig. Välj minsta fälgarna som finns för däckbullrets skull bara så 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Du bor norrut alltså? Det där med ljudisolering är ju ett evigt klagomål hos Tesla. De ska ha blivit bättre, men är som jag förstått det inte ikapp t.ex tyskarna. Däckbuller på norrländska dubbslitna inlandsvägar är ju aldrig trevligt, särskilt i en dåligt isolerad bil med styv fjädring. Har inte provkört själv, men det är nåt att hålla utkik efter vid provkörning.

Är ju inte så att alternativen du kollar på är tyska lyxbilar dock så tror nog att M3 är bäst i det prisspann du kollar på om du inte specifikt vill ha mjuk fjädring. Utrymmet är förvånansvärt stort i den, skulle inte oroa mig. Välj minsta fälgarna som finns för däckbullrets skull bara så 🙂

Bor i norge i höjd med sundsvall ungefär. Osäker på om det räknas som norrland, kanske det?

Tror jag kan ha en kollega inom prganistionen faktiskt som kör en m3 lr - ska se om jag kan jaga fatt på honom och ta en bilprat.

Teslaägare är generellt pratglada om sina bilar, ja?

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | LG C4 4k oled | Oculus Quest 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Bor i norge i höjd med sundsvall ungefär. Osäker på om det räknas som norrland, kanske det?

Tror jag kan ha en kollega inom prganistionen faktiskt som kör en m3 lr - ska se om jag kan jaga fatt på honom och ta en bilprat.

Teslaägare är generellt pratglada om sina bilar, ja?

Ja prata med kollegan, man ska dock tänka på att de flesta som lagt en halv miljon på en bil brukar säga att dom är nöjda oavsett om dom har saker som stör sig på eller inte. Min erfarenhet är dock att ni har betydligt slätare vägar i Norge så just däckbuller och stötighet är nog inget problem mot för de trakter där jag brukar köra därav att det är en extra viktig fråga för mig 🙂

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TotalF:

Ja, haha, det är väl vad jag lyckats klura,ut efter otaliga youtubevideos. Man vill ju bara inte känna att man gjort ett dumt val i efterhand (något som är nära nog omöjligt med bilar egentligen).

Slutar nog med att jag får masa mig de där milen iaf o provköra. Har ändå gott om tid innam det är aktuellt så lika,bra att använda tiden förståndigt...

Det enda som eg oroar mig lite är att vi bor i en riktig kylhåla innåt landet på 600 meter över havet. Torrt klimat men dec-mars kan ofta ligga på minus 10-25 med nedre bottnar runt 35. Lär ju påverka räckvidden en hel del. Och kanske annat. Har ju sett att teslor kan påverkas en hel del. Rutor, tanklock osv...

Kan vara värt att kolla på ett hus med garage så slipper du ju mycket av problemen med kyla, i vardagen i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Kan vara värt att kolla på ett hus med garage så slipper du ju mycket av problemen med kyla, i vardagen i alla fall.

Bägge jag ser på har garage, dock utan värme. Har också en sån där "sovpåse" till bilen eller vad man kallar det, ett överdrag jag använder om jag vet med mig att jag ska parkera länge utomhus o vill slippa isade rutor.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | LG C4 4k oled | Oculus Quest 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TotalF:

Bägge jag ser på har garage, dock utan värme. Har också en sån där "sovpåse" till bilen eller vad man kallar det, ett överdrag jag använder om jag vet med mig att jag ska parkera länge utomhus o vill slippa isade rutor.

Nu spekulerar jag bara, men brukar inte även "kallgarage" håla sig i alla fall över noll? Inte typ parkeringshus och liknande som mest är ett tak utan väggar eller så, de är väl mer av en carport för många typ, men riktiga garage alltså. Jag vet inte, man får ju se vad kostnaden blir, en elbil kan ju värma sig själv rätt bra och hyfsat effektivt, medan ett garage kanske inte är så effektivt att värma upp, men det beror ju på en massa saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nu spekulerar jag bara, men brukar inte även "kallgarage" håla sig i alla fall över noll? Inte typ parkeringshus och liknande som mest är ett tak utan väggar eller så, de är väl mer av en carport för många typ, men riktiga garage alltså. Jag vet inte, man får ju se vad kostnaden blir, en elbil kan ju värma sig själv rätt bra och hyfsat effektivt, medan ett garage kanske inte är så effektivt att värma upp, men det beror ju på en massa saker.

Beror väl på antar jag. Men när det är minus 25 utomhus är det inte ovanligt att min bil startar och säger minus 18.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | LG C4 4k oled | Oculus Quest 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nu spekulerar jag bara, men brukar inte även "kallgarage" håla sig i alla fall över noll? Inte typ parkeringshus och liknande som mest är ett tak utan väggar eller så, de är väl mer av en carport för många typ, men riktiga garage alltså. Jag vet inte, man får ju se vad kostnaden blir, en elbil kan ju värma sig själv rätt bra och hyfsat effektivt, medan ett garage kanske inte är så effektivt att värma upp, men det beror ju på en massa saker.

Jag har hyfsat isolerat garage men när det är runt -20 eller kallare så är det ofta några minusgrader. Har ett förråd i garaget med en skjutdörr till garaget, där brukar jag ha på några graders värme och det hjälper ju till, krämar jag på lite varmare där så kan det hålla över nollan i garaget även när det är riktigt kallt men utan den värmen blir det helt klart minusgrader.

Permalänk
Medlem

Riktigt dåligt insatt gällande hur mycket det skulle kunna kosta i laddning.

Vad kan en nissan leaf 39kwh kosta i el per månad om man kanske kör 50-100 mil i månaden?

Vet att det kan variera mycket beroende på var och tid på dygn men..

Visa signatur

MB: Gigabyte B650 Aorus Elite V2 | CPU: Ryzen 5, 7600X
GPU: AMD Asus TUF 7800 XT | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: Teamgroup T-Create - 6000mhz 38-38-38-78

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Riktigt dåligt insatt gällande hur mycket det skulle kunna kosta i laddning.

Vad kan en nissan leaf 39kwh kosta i el per månad om man kanske kör 50-100 mil i månaden?

Vet att det kan variera mycket beroende på var och tid på dygn men..

Vi har betalat 279 kr för 363kwh i februari. Alltså runt 75 öre per kwh. Det blir runt 1,5kr/mil. Plus nätavgifter så kanske 2-2,5kr per mil.

Vi kör en ev6.

Visa signatur

Äsch...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av draanexle:

Riktigt dåligt insatt gällande hur mycket det skulle kunna kosta i laddning.

Vad kan en nissan leaf 39kwh kosta i el per månad om man kanske kör 50-100 mil i månaden?

Vet att det kan variera mycket beroende på var och tid på dygn men..

Jag lagar mat just nu och är lite trött så ni andra får väldigt gärna rätta mig om jag har räknat komplett fel.

Låt oss säga att den drar 2 kWh/mil (har för mig att den har WLTP på ca 1.7 kWh/mil) => 100 kWh - 200 kWh per månad att ladda om du åker 50 - 100 mil. Om du laddar hemma så säg att du har timpris och kan ladda när det är billigare så låt oss på skoj räkna med 75 öre/kWh. tillsammans med övriga avgifter så kanske du hamnar på runt 1 Kr/kWh. Så 150 - 300 Kr. Sen som du säger kan det också beror på när du laddar.

Låter det rätt eller tänker jag fel ......?

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Jag lagar mat just nu och är lite trött så ni andra får väldigt gärna rätta mig om jag har räknat komplett fel.

Låt oss säga att den drar 2 kWh/mil (har för mig att den har WLTP på ca 1.7 kWh/mil) => 100 kWh - 200 kWh per månad att ladda om du åker 50 - 100 mil. Om du laddar hemma så säg att du har timpris och kan ladda när det är billigare så låt oss på skoj räkna med 75 öre/kWh. tillsammans med övriga avgifter så kanske du hamnar på runt 1 Kr/kWh. Så 150 - 300 Kr. Sen som du säger kan det också beror på när du laddar.

Låter det rätt eller tänker jag fel ......?

Jag tror du glömt nätavgiften.
Min nätleverantör är Vattenfall och jag har högtaxa och lågtaxa.
Jag betalade 115 öre/kWh under januari. Nätavgiften varierar också på vilken abonnemangsavgift nätoperatören tar ut.
Allmänt brukar abonnemangsavgiften anges till 150 öre/kWh.

Visa signatur

Ubuntu 22.04, W11, Ryzen 5 5600X, CMK16GX4M2Z3600C18, Asus Tuf Gaming B550M-Plus (WiFi), MSI Radeon 5700. Ioniq 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-I H:

...Allmänt brukar abonnemangsavgiften anges till 150 öre/kWh.

vad menar du med detta? normal elöverföringsavgift med energiskatt borde rimligen bli ungefär 74 öre/kWh.
den övriga abonnemangsavgiften kan du väl knappast inkludera i kostnaden för att ladda bilen, du har väl i alla fall ström hemma oavsett vilket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bacardi_avt:

vad menar du med detta? normal elöverföringsavgift med energiskatt borde rimligen bli ungefär 74 öre/kWh.
den övriga abonnemangsavgiften kan du väl knappast inkludera i kostnaden för att ladda bilen, du har väl i alla fall ström hemma oavsett vilket?

Nätbolagets avgift består av abonnemangsvgift, elöverföringsavgift, energiskatt och moms.
Det beror ju lite på hur man tänker, men all elförbrukning bör ju bidra till att betala abonnemangsavgiften.
Jag har Vattenfall som nätbolag och min avgift för januari är ca 1 kr/kWh
Jag var kanske lite snäll mot Vattenfall när jag skrev ca 1 kr/kWh. När jag delar vad jag betalade med förbrukningen betalade jag 1,15 kr/kWh-

Visa signatur

Ubuntu 22.04, W11, Ryzen 5 5600X, CMK16GX4M2Z3600C18, Asus Tuf Gaming B550M-Plus (WiFi), MSI Radeon 5700. Ioniq 5

Permalänk
Medlem

Ok, jag förstår hur du menar, men jag tycker nog det är lite fel sätt att se saker på, då den fasta delen av abonnemanget är något du oavsett förbrukning måste betala. Så det är en fast kostnad som man inte kan ta hänsyn till i detta sammanhang. Enda gången denna kostnad är relevant är om du tvingas gå upp i säkring (där med dyrare avgift) för att kunna ladda bilen eller om du enbart använder ditt abonnemang till laddning av bilen. Dock är det väldigt ovanligt att man lever helt utan el-abonnemang i Sverige idag (även om det troligen finns någon som gör det).

Men oavsett vilket så kan du ändå inte kategoriskt säga att att man allmänt brukar ange abonnemangsavgiften till 150 öre/kWh då detta baseras på ditt abonnemang och din förbrukning. För min egen del hamnade jag på 122 öre/kWh i januari och 115 öre/kWh för december. (detta är då hela elnätskostnaden inklusive moms, d.v.s Fast avgift+Elöverföring+energiskatt+moms för detta).

så här ser det ut på min räkning från januari.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-I H:

Nätbolagets avgift består av abonnemangsvgift, elöverföringsavgift, energiskatt och moms.
Det beror ju lite på hur man tänker, men all elförbrukning bör ju bidra till att betala abonnemangsavgiften.
Jag har Vattenfall som nätbolag och min avgift för januari är ca 1 kr/kWh
Jag var kanske lite snäll mot Vattenfall när jag skrev ca 1 kr/kWh. När jag delar vad jag betalade med förbrukningen betalade jag 1,15 kr/kWh-

Skrivet av bacardi_avt:

Ok, jag förstår hur du menar, men jag tycker nog det är lite fel sätt att se saker på, då den fasta delen av abonnemanget är något du oavsett förbrukning måste betala. Så det är en fast kostnad som man inte kan ta hänsyn till i detta sammanhang. Enda gången denna kostnad är relevant är om du tvingas gå upp i säkring (där med dyrare avgift) för att kunna ladda bilen eller om du enbart använder ditt abonnemang till laddning av bilen. Dock är det väldigt ovanligt att man lever helt utan el-abonnemang i Sverige idag (även om det troligen finns någon som gör det).

Men oavsett vilket så kan du ändå inte kategoriskt säga att att man allmänt brukar ange abonnemangsavgiften till 150 öre/kWh då detta baseras på ditt abonnemang och din förbrukning. För min egen del hamnade jag på 122 öre/kWh i januari och 115 öre/kWh för december. (detta är då hela elnätskostnaden inklusive moms, d.v.s Fast avgift+Elöverföring+energiskatt+moms för detta).

så här ser det ut på min räkning från januari.

<Uppladdad bildlänk>

Den här diskussionen har ju varit uppe flera gånger. Helt klart orättvist att räkna in fast avgift i kWh-kostnaden då den inte är kopplad till hur mycket man kört med en bil. Ju mer man kör ju lägre blir ju den fasta avgiften utslaget på de kWh man förbrukat isåfall.

Det är lite som när man räknar en milkostnad baserat på bilens TCO delat med körda mil. Ja det blir ju en total kostnad för att förflytta sig de milen, men varje gång nån säger "Det kostar 50kr milen att köra en bensinbil" så rycker jag till lite. På ett sätt stämmer det, men samtidigt kan man ju inte räkna att om jag åker till Umeå över dagen så kostar det mig 26*50=1300kr som jag sparar om jag stannar hemma. Bilen står ju ändå på gården och kostar samma värdeminskning. Eller ja, milen driver ju på värdeminskningen men är inte den enda faktorn.

På samma sätt kan man inte säga att det kostar månadskostnad / förbrukade kWh * förbrukade kWh av just elbilen för att beräkna hur mycket det kostar att köra med bilen. Säljer man elbilen och tar bussen istället så betalar man ju ändå de där hundringarna i fast avgift.

Permalänk
Medlem

Snart 1 år med min E-Niro och är riktigt nöjd. Men det är helt galet vad leasingkostnaderna har gått upp nu. Min bil har ökat med 800 kr mer i månaden och det är så jävla surt att det inte finns något tak på hur mycket de kan höja avgiften.

Är det någon här som har fast ränta på leasingavtalet och vart leasade ni då? Funderar på om jag ska börja se mig omkring när mitt nuvarande avtal går ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Snart 1 år med min E-Niro och är riktigt nöjd. Men det är helt galet vad leasingkostnaderna har gått upp nu. Min bil har ökat med 800 kr mer i månaden och det är så jävla surt att det inte finns något tak på hur mycket de kan höja avgiften.

Är det någon här som har fast ränta på leasingavtalet och vart leasade ni då? Funderar på om jag ska börja se mig omkring när mitt nuvarande avtal går ut.

Santander?
Min har från i juni gått upp från: 4759kr till 5345kr så 586kr (EV6 hos Santander).

Om det är Santander (nämnt det innan i tråden) kolla så du inte betalar för en ett leasingskydd som ingick de 3 första månaderna och kom som 300kr extra eller något sånt på efter det. så den höjningen kunde man "opta" bort. Den var automatiskt inkluderad i eletroniska fakturan, men om man laddade ner fakturan så kunde man läsa att man kunde ändra beloppet om man ville.

Bara på den fakturan så "syntes" leasingskyddet, efter det var den inbakad i "Hyra" delen.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Santander?
Min har från i juni gått upp från: 4759kr till 5345kr så 586kr (EV6 hos Santander).

Om det är Santander (nämnt det innan i tråden) kolla så du inte betalar för en ett leasingskydd som ingick de 3 första månaderna och kom som 300kr extra eller något sånt på efter det. så den höjningen kunde man "opta" bort. Den var automatiskt inkluderad i eletroniska fakturan, men om man laddade ner fakturan så kunde man läsa att man kunde ändra beloppet om man ville.

Bara på den fakturan så "syntes" leasingskyddet, efter det var den inbakad i "Hyra" delen.

Santander ja, men jag betalar bara för leasingen och inget annat. Dock var det jag som räknade lite fel och det är ca 600 kronor ökning(3400 > 4000). Får hoppas räntan inte går upp mycket mer nu, för det börjar nå den gränsen då det inte känns värt att leasa längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Snart 1 år med min E-Niro och är riktigt nöjd. Men det är helt galet vad leasingkostnaderna har gått upp nu. Min bil har ökat med 800 kr mer i månaden och det är så jävla surt att det inte finns något tak på hur mycket de kan höja avgiften.

Är det någon här som har fast ränta på leasingavtalet och vart leasade ni då? Funderar på om jag ska börja se mig omkring när mitt nuvarande avtal går ut.

Jag har haft samma pris från start via Mercedes och inga höjningar på gång enligt försäljaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Den här diskussionen har ju varit uppe flera gånger. Helt klart orättvist att räkna in fast avgift i kWh-kostnaden då den inte är kopplad till hur mycket man kört med en bil. Ju mer man kör ju lägre blir ju den fasta avgiften utslaget på de kWh man förbrukat isåfall.

Det är lite som när man räknar en milkostnad baserat på bilens TCO delat med körda mil. Ja det blir ju en total kostnad för att förflytta sig de milen, men varje gång nån säger "Det kostar 50kr milen att köra en bensinbil" så rycker jag till lite. På ett sätt stämmer det, men samtidigt kan man ju inte räkna att om jag åker till Umeå över dagen så kostar det mig 26*50=1300kr som jag sparar om jag stannar hemma. Bilen står ju ändå på gården och kostar samma värdeminskning. Eller ja, milen driver ju på värdeminskningen men är inte den enda faktorn.

På samma sätt kan man inte säga att det kostar månadskostnad / förbrukade kWh * förbrukade kWh av just elbilen för att beräkna hur mycket det kostar att köra med bilen. Säljer man elbilen och tar bussen istället så betalar man ju ändå de där hundringarna i fast avgift.

Om du menar elnätskostnaden så är den till stor del rörlig och baseras på din förbrukning. Som ett exempel på fasta avgifter, det fasta elnätsabonnemanget kostar för mig 668 kr/månad för 20A. Hade jag inte haft elbil hade jag ev. kunnat klara mig på 16A, och då sänkt avgiften något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Om du menar elnätskostnaden så är den till stor del rörlig och baseras på din förbrukning. Som ett exempel på fasta avgifter, det fasta elnätsabonnemanget kostar för mig 668 kr/månad för 20A. Hade jag inte haft elbil hade jag ev. kunnat klara mig på 16A, och då sänkt avgiften något.

Håller inte helt med där, effektavgift (dvs hur mycket effekt man som mest behöver) och huvudsäkring kan visserligen påverka fasta kostnaden men det går att ladda långsamt och på tider där övrigt effektuttag är lågt och då komma undan lägre. Fortfarande så gäller ju dessutom att om du redan betalat högre effektavgift och huvudsäkring för att du laddar regelbundet så kommer ju inte en extra tripp på helgen att driva upp detta.

Kanske om den trippen gör att du måste ladda på högre effekt och då drar upp effektavgiften för att du rest långt fram till söndagskvällen och ska på en lång tjänsteresa dagen efter och därför måste ladda på högre effekt än vad du annars hade behövt, men då börjar det bli rätt svårt att räkna ut ett faktiskt kWh-pris. Det känns mer som en del av TCO-kalkylen, dvs så här mycket mer kostar det att överhuvudtaget äga och använda bilen, precis som försäkring och skatt.

Om du har en fast kostnad som baseras på hur många kWh du har förbrukat så är det per definition inte en fast kostnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Håller inte helt med där, effektavgift (dvs hur mycket effekt man som mest behöver) och huvudsäkring kan visserligen påverka fasta kostnaden men det går att ladda långsamt och på tider där övrigt effektuttag är lågt och då komma undan lägre. Fortfarande så gäller ju dessutom att om du redan betalat högre effektavgift och huvudsäkring för att du laddar regelbundet så kommer ju inte en extra tripp på helgen att driva upp detta.

Kanske om den trippen gör att du måste ladda på högre effekt och då drar upp effektavgiften för att du rest långt fram till söndagskvällen och ska på en lång tjänsteresa dagen efter och därför måste ladda på högre effekt än vad du annars hade behövt, men då börjar det bli rätt svårt att räkna ut ett faktiskt kWh-pris. Det känns mer som en del av TCO-kalkylen, dvs så här mycket mer kostar det att överhuvudtaget äga och använda bilen, precis som försäkring och skatt.

Om du har en fast kostnad som baseras på hur många kWh du har förbrukat så är det per definition inte en fast kostnad.

Så är det såklart. Annars kan man ju börja räkna in saker som biltvätt, måla om garaget, och dylikt.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."