Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmgren3n:

Nope är inte det som är problemet. Har pratat med VW om det och dom är medvetna om problemen, säger att det är på serversidan hos dom varje gång och att dom får in en hel del klagomål på det.

Så har inte med området/placeringen att göra, dock verkar det ju alltid hända när man behöver det som mest oturligt nog…

Använder det dagligen så märker med en gång när det inte funkar, är ändå relativt ofta och lika arg blir man när man måste skrapa rutor eller sitta o frysa i den kalla bilen. Helt klart ett i-landsproblem men dock sjukt störande.

Skumt. Har bara hänt en gång för mig och då startar jag den två gånger om dagen under vintern.

Tiguanen jag hade tidigare hade däremot ofta problem men det är inte samma plattform.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Den nyheten togs upp av väldigt många, och jag tror den är något tagen ur sitt sammanhang.

Vad avses?

Skrivet av snajk:

Alla biltillverkare köper in konkurrentbilar och plockar isär, många artiklar tyckte det var roligt eller konstigt men det är vardag hos alla.

Märkligt. Vilka tidningar har tyckt det?

Kunde inte läsa mig till något sådant i artikeln jag länkade till.

Skrivet av snajk:

Konstverket de syftar på var ju att de hade rationaliserat och förenklat så mycket under skalet.

Exakt.

Det var ju just detta som var själva poängen enligt ingenjörerna hos Toyota (och i sin tur hos Vi Bilägare och dess artikel som jag länkade till).

Skrivet av snajk:

I övrigt testade AMS bZ4X mot Ariya och hör och häpna, bZ4X vann, marginellt men ändå. Där den var dålig var ju räckvidd, förbrukning och laddning (snabb i början men snabbt avtagande och katastrofalt långsam efter 80%), och det var ju inte så att Nissan hade några större nackdelar på liknande sätt utan bara att Toyotans generella egenskaper vägde över.

Nissan (eller japaner generellt) är väl inte direkt världsledande på just elbilar. Även om Nissan var tidiga med Leaf så är det ju en rätt dålig elbil på många sätt och vis.

Har även kommit en uppdatering från Toyota som förlänger räckvidden med 1-1,5 mil nu, och även lite bättre laddeffekt vid upprepad laddning:

https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20230215/t...

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av bacardi_avt:

Nu är jag ju partisk, men jag tycker fortfarande Cupra Born är snyggare. det som stör mig extremt mycket (men det är nog bara jag) är att man inte kan få samma färg på hela bilen när det gäller ID 3. Bakluckan och taket är alltid svart oavsett övriga val vilket är lite synd.

Sedan kan jag nämna att knapparna på ratten var det jag fruktade mest med min Cupra, dock visar det sig vara ogrundade farhågor i mitt fall. Det tog väl 2-3 dagar innan de känns helt naturligt och det här med att av misstag trycka har inte hänt mig sedan jag hämtade bilen i mitten av december.

Att infotainment systemet är lite segt ibland och inte helt optimal navigering i menyerna är lite synd, men om jag jämför med min gamla VW Golf R (2010) så är detta betydligt mycket bättre. Men Tesla verkar dock ha en snabbare mer logiskt system.

Jo, det som var OK 2010 är inte riktigt hållbart på marknaden 2023. Sedan finns det fler än Tesla. Tycker att även Polestar lyckats väldigt väl med ett både användarvänligt och snabbt system.

Håller annars helt med dig vad du skriver gällande ID vs Cupra. Föredrar också designen på Born framför ID3 (även om nya är ett steg i rätt riktning). Ser ut som mer en riktig bil, och inte lika "leksaksaktig", eller vad man skall kalla designen på ID-bilarna för.

Tycker Born är riktigt snygg, och gillar den speciellt i blått.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Märkligt. Vilka tidningar har tyckt det?

Kunde inte läsa mig till något sådant i artikeln jag länkade till.

I artikeln du länkade till:

Att biltillverkare köper bilar från konkurrenter för att skruva isär och detaljstudera är inget ovanligt. Ett exempel är när Volvo i juli 2020 blev ägare till Sveriges första Tesla Model Y.

Eller har jag missuppfattat något?

Det måste väl kutym i många brancher. Kan inte tänka mig att man inte öppnar upp och tittar på konkurrenternas lösningar. Och ska man kopiera eller "inspireras av" någon är det väl smartast att kolla på dom bästa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

I artikeln du länkade till:

Att biltillverkare köper bilar från konkurrenter för att skruva isär och detaljstudera är inget ovanligt. Ett exempel är när Volvo i juli 2020 blev ägare till Sveriges första Tesla Model Y.

Eller har jag missuppfattat något?

Det måste väl kutym i många brancher. Kan inte tänka mig att man inte öppnar upp och tittar på konkurrenternas lösningar. Och ska man kopiera eller "inspireras av" någon är det väl smartast att kolla på dom bästa?

Det jag tror Martinot är ute efter är att det inte är så ofta som en annan tillverkare går ut och berömmer en annan tillverkare på det viset som Toyota gjorde med Model Y. Vi hörde ju inte Volvo berätta om vilket mästerverk det var.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinot:

Vad avses?

Märkligt. Vilka tidningar har tyckt det?

Kunde inte läsa mig till något sådant i artikeln jag länkade till.

Denna "nyhet" kom upp från många håll för mig, och många verkade förvånade över att man köpte in en konkurrents bil och granskade den, både svenska och utländska tidningar.

Citat:

Exakt.

Det var ju just detta som var själva poängen enligt ingenjörerna hos Toyota (och i sin tur hos Vi Bilägare och dess artikel som jag länkade till).

Jag tror Toyota är medvetna om att de gjort bort sig, därav petandet av deras VD bland annat, och således försöker de visa sig ödmjuka för sina konkurrenter på ett nästan överdrivet sätt. Jag har sett liknande saker många gånger inom mitt jobb inom en japansk koncern.

Citat:

Nissan (eller japaner generellt) är väl inte direkt världsledande på just elbilar. Även om Nissan var tidiga med Leaf så är det ju en rätt dålig elbil på många sätt och vis.

Ariya har dock fått väldigt bra betyg i de tester den varit med i, vad jag läst. (Och Leaf är ingen dålig elbil, mer än att de behöll CHAdeMO alldeles för länge, annars är folk väldigt nöjda med den. Lite budgetkänsla och så visserligen, men det är ju en billig bil också.) Till exempel:

Citat:

Har även kommit en uppdatering från Toyota som förlänger räckvidden med 1-1,5 mil nu, och även lite bättre laddeffekt vid upprepad laddning:

https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20230215/t...

Jo de tog upp det i artikeln jag refererade till också. Men den enda egentliga uppgraderingen var ju att de blev aningen mindre försiktiga i snabbladdningen, resten handlade om att ändra vad som visades på displayen i bilen, inget annat.

Skrivet av Chippen2188:

Det jag tror Martinot är ute efter är att det inte är så ofta som en annan tillverkare går ut och berömmer en annan tillverkare på det viset som Toyota gjorde med Model Y. Vi hörde ju inte Volvo berätta om vilket mästerverk det var.

Model Y var definitivt inget mästerverk i början, när Volvo tittade på det första exemplaret i landet, vilket väl är vad Toyota säger också, att hela bilen har ändrats "under skalet" sedan lanseringen och idag så är den ett minimalistiskt konstverk i hur de har byggt ihop vissa saker och därmed förenklat produktionen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Denna "nyhet" kom upp från många håll för mig, och många verkade förvånade över att man köpte in en konkurrents bil och granskade den, både svenska och utländska tidningar.

Det är kanske inte alltid som granskandet sker direkt av en konkurrerande tillverkare, dock finns det ju konsultfirmor som specialiserar sig på sånt här, typ Sandy Munro osv, som ju definitivt jobbar med diverse biltillverkare.

Är väl inte så förvånad om Volvo tittar på MY iofs; Tesla är ju (d)en ledande elbilstillverkare(n), och omställningen till eldrift är väl den största utmaningen under Volvos historia, så det är nog inte så konstigt om de är nyfikna på vad marknadsledaren har hittat på...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon132576:

Det är kanske inte alltid som granskandet sker direkt av en konkurrerande tillverkare, dock finns det ju konsultfirmor som specialiserar sig på sånt här, typ Sandy Munro osv, som ju definitivt jobbar med diverse biltillverkare.

Är väl inte så förvånad om Volvo tittar på MY iofs; Tesla är ju (d)en ledande elbilstillverkare(n), och omställningen till eldrift är väl den största utmaningen under Volvos historia, så det är nog inte så konstigt om de är nyfikna på vad marknadsledaren har hittat på...

De köper in och plockar isär de bilar de ser som konkurrenter till bilen de jobbar med. Nu med XC90/EX90 så lär de ha haft ett gäng el-SUVar exempelvis. Sist jag var inne på avdelningen för konkurrentbilar var säkert över tio år sedan, vet inte vad de jobbade på då men sannolikt V40 då de hade en A3 nerplockad där tillsammans med en B-klass och en 1-serie om jag minns rätt.

Permalänk
Medlem

Där damp fakturan ner och visst höjdes priset på privatleasingen. Tur man fortfarande laddar billigt på jobb så det inte känns så mycket.
116kr höjning för min Peugeot e208. Tur man bara valde 2år, blir ingen leasing nästa gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Där damp fakturan ner och visst höjdes priset på privatleasingen. Tur man fortfarande laddar billigt på jobb så det inte känns så mycket.
116kr höjning för min Peugeot e208. Tur man bara valde 2år, blir ingen leasing nästa gång.

Höjt från 5045 till 5700 hitills. 😁

Permalänk
Medlem

Testat Eviny för första gången och ser att man får en laddkurva i appen, fränt.

ID4 vid ca -2 ute:

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghoti:

Testat Eviny för första gången och ser att man får en laddkurva i appen, fränt.

ID4 vid ca -2 ute:
<Uppladdad bildlänk>

Woha, det var inte så ruskigt snabbt kanske. Hur lång tid tog det till 80% cirka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

Woha, det var inte så ruskigt snabbt kanske. Hur lång tid tog det till 80% cirka?

Det syns ju på grafen, ser väl ut som 35-40 min kanske?

Edit: Missade att laddningen startade lite i 12, så snarare 45-50 min då... inte så snabbt direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Det syns ju på grafen, ser väl ut som 35-40 min kanske?

Edit: Missade att laddningen startade lite i 12, så snarare 45-50 min då... inte så snabbt direkt.

Det står ju tid på bilden, 1 timme och 5 minuter.

Permalänk
Medlem

Har ID.4 verkligen bara 80 kW snabbladdning eller däromkring? Jag har testat att snabbladda min MG4 två gånger nu när det var kring nollan ute, båda på OKQ8s 150 kW-laddare som tar vanlig kortbetalning (6,49 kr/kWh) och maxat cirka 140 kW i perioder (bilens spec säger 135 kW). Tog max en kvart från 20 till 60 %. 15 % till 80 % tog en halvtimme.

Instämmer dock att det är fränt med laddkurvan, inget jag har sett när jag har laddat.

Visa signatur

Asus Prime B350-Plus | AMD Ryzen 5 5600 | 32 GB RAM | 16 GB Radeon RX 6800 XT | 12 TB lagring | 650 W | GNU/Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av riiga:

Har ID.4 verkligen bara 80 kW snabbladdning eller däromkring? Jag har testat att snabbladda min MG4 två gånger nu när det var kring nollan ute, båda på OKQ8s 150 kW-laddare som tar vanlig kortbetalning (6,49 kr/kWh) och maxat cirka 140 kW i perioder (bilens spec säger 135 kW). Tog max en kvart från 20 till 60 %. 15 % till 80 % tog en halvtimme.

Instämmer dock att det är fränt med laddkurvan, inget jag har sett när jag har laddat.

I somras var den uppe på specad effekt, typ 120-130 kW som mest, men i kylan kan man glömma det tyvärr.

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem

Apropå saker som dimper ner i (e-)brevlådan:

🥳🥳
EV6 GT, beställd april 2022.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghoti:

I somras var den uppe på specad effekt, typ 120-130 kW som mest, men i kylan kan man glömma det tyvärr.

Med lite förvärmning a'la jojo-körning kan man nog komma upp över 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghoti:

I somras var den uppe på specad effekt, typ 120-130 kW som mest, men i kylan kan man glömma det tyvärr.

Min GTX kommer upp i dryga 150kW på sommaren när det är optimalt, på vintern med runt 0 grader ute så är max runt 70kW…. Totalt värdelöst på vinterhalvåret vid långresor.

Förvärmning av batteriet hade man ju önskat att det fanns och funkade på en bil för 700 bananer typ. Men det ”ska komma” och det tror man väl på när man ser det, Volkswagen/VAG verkar vara helt odugliga på mjukvara.

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Apropå saker som dimper ner i (e-)brevlådan:

<Uppladdad bildlänk>
🥳🥳
EV6 GT, beställd april 2022.

Flexx, du kommer få en fantastisk bil Grattis och blir kul att höra din åsikt gällande bilen längre fram!

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av riiga:

Har ID.4 verkligen bara 80 kW snabbladdning eller däromkring? Jag har testat att snabbladda min MG4 två gånger nu när det var kring nollan ute, båda på OKQ8s 150 kW-laddare som tar vanlig kortbetalning (6,49 kr/kWh) och maxat cirka 140 kW i perioder (bilens spec säger 135 kW). Tog max en kvart från 20 till 60 %. 15 % till 80 % tog en halvtimme.

Instämmer dock att det är fränt med laddkurvan, inget jag har sett när jag har laddat.

Bilen "coldgatar", du kanske har förkonditionering av batteri på MG4? Har du inte det så "skiter" kineserna i ditt batteri och bara köttar på.

VW har lärt sig av de bästa (Elon) och lovar funktioner hejvilt som "aldrig" kommer. Som tur är så plockar de inte bort funktioner som Tesla gör för sina kunder men det hade suttit fint med förkonditionering av batteri när det är som kallast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Flexx, du kommer få en fantastisk bil Grattis och blir kul att höra din åsikt gällande bilen längre fram!

Haha, tack för dina vänliga ord.
Om jag får, kommer jag att kapa lite trådplats och dela med mig om mina upplevelser.

Har några saker planerade:

  • PPF-wrap.

  • Lackbehandling.

  • Track-day (eventuellt).

  • Köpa vinterdäck och fälgar (ej original)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

I artikeln du länkade till:

Att biltillverkare köper bilar från konkurrenter för att skruva isär och detaljstudera är inget ovanligt. Ett exempel är när Volvo i juli 2020 blev ägare till Sveriges första Tesla Model Y.

Eller har jag missuppfattat något?

Det måste väl kutym i många brancher. Kan inte tänka mig att man inte öppnar upp och tittar på konkurrenternas lösningar. Och ska man kopiera eller "inspireras av" någon är det väl smartast att kolla på dom bästa?

???

Den artikeln talar ju precis emot det du säger; de berättar ju att detta är vanligt.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Denna "nyhet" kom upp från många håll för mig, och många verkade förvånade över att man köpte in en konkurrents bil och granskade den, både svenska och utländska tidningar.
Jag tror Toyota är medvetna om att de gjort bort sig, därav petandet av deras VD bland annat, och således försöker de visa sig ödmjuka för sina konkurrenter på ett nästan överdrivet sätt. Jag har sett liknande saker många gånger inom mitt jobb inom en japansk koncern.
Ariya har dock fått väldigt bra betyg i de tester den varit med i, vad jag läst. (Och Leaf är ingen dålig elbil, mer än att de behöll CHAdeMO alldeles för länge, annars är folk väldigt nöjda med den. Lite budgetkänsla och så visserligen, men det är ju en billig bil också.) Till exempel:
<Uppladdad bildlänk>
Jo de tog upp det i artikeln jag refererade till också. Men den enda egentliga uppgraderingen var ju att de blev aningen mindre försiktiga i snabbladdningen, resten handlade om att ändra vad som visades på displayen i bilen, inget annat.
Model Y var definitivt inget mästerverk i början, när Volvo tittade på det första exemplaret i landet, vilket väl är vad Toyota säger också, att hela bilen har ändrats "under skalet" sedan lanseringen och idag så är den ett minimalistiskt konstverk i hur de har byggt ihop vissa saker och därmed förenklat produktionen.

Jo, det håller jag med om det mesta du skriver ovan.

Däremot så är de nyhetsartiklar jag läst inte påpekat att det är ovanligt att köpa in konkurrenters bilar och analysera de. Det är tvärt om något som de flesta journalister på biltidningar känner till.

Gällande Leaf så är den ju en mycket dålig elbil med avseende på temperaturhanteringen av batteripaketet (saknas i princip helt vettig sådan).

Jo, det är ju just produktionstekniken som Toyota (och andra tillverkare) upptäckt att Tesla sprungit ifrån de traditionella tillverkarna på. Håller med dig där.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Har skrivit under för en ID.3 demobil, 101 mil den har gått
Vänta för bankens besked

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av darrenj:

Har skrivit under för en ID.3 demobil, 101 mil den har gått
Vänta för bankens besked

Grattis!
Trevlig liten bil det där

Färg, utrustning, årsmodell?

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Grattis!
Trevlig liten bil det där

Färg, utrustning, årsmodell?

Färg- "King red metallic"
året 2022 ( eller sent i december 2021)

"VOLKSWAGEN ID.3 PRO 150 KW ID.3 Pro Performance"

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Var på väg att trycka go knappen för en ny ID.4 men sedan grubblade över belåningen kontra leasing
Blev det nej

Den anda skuld vi just nu i huset
Nu blir det en beg ID.3

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av darrenj:

Var på väg att trycka go knappen för en ny ID.4 men sedan grubblade över belåningen kontra leasing
Blev det nej

Den anda skuld vi just nu i huset
Nu blir det en beg ID.3

Det är rätt olika bilar storleksmässigt, som att välja mellan en Golf och en V90.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Det är rätt olika bilar storleksmässigt, som att välja mellan en Golf och en V90.

Helt korrekt
Vi prov körda både. O eftersom ena barn har flyttat ut och det andra åker mycket kommunalt själv, bestämt oss för ID.3.
Blir en och annat körning till skidbacken eller Norrköping från Stockholm. Annars kommer bilen sitta 70% i garaget.

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/