Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Råd inför ev jobbyte

Hej alla kloka sweclockare, jag skulle vilja bolla en situation med er.

Jag jobbar idag inom ett stort svenskt företag och har gjort det i snart 10 år. Jag började där direkt efter universitetet.
Jag har jobbat med flertal olika IT-roller på företaget, senast scrum master. Sitter idag med lön på 43k. Lönen är väl inte dålig, men kanske inte heller något man kan skryta med. Jag har känt ett längre tag att det vore kul att prova något nytt och få lite miljöomväxling.

Jag är egentligen inte missnöjd på min arbetsgivare, tvärtom, det är en väldigt bra arbetsgivare som stöttat när det har behövts och gett mig möjlighet att prova olika roller och växa som person. Men 10 år är ändå ganska lång tid och jag har känt att de dagar jag mår bäst på jobbet ofta är när vardagen bryts av med något nytt. Exempelvis när vi är ute på andra kontor och träffar nytt folk.

Situationen blev som sådan att två stycken konsultbolag sökte upp mig efter rekommendationer från vänner. Jag valde att gå på intervjuer och lyckades landa dessa så jag fick jobberbjudanden från båda dessa. För att ändå vara schysst mot min arbetsgivare så var jag transparent och berättade att jag sökt andra jobb. Min nuvarande arbetsgivare ville gärna behålla mig och kontrade därför med ett eget jobberbjudande till mig med ny roll och ny lön.

Efter en stunds funderande har jag ändå valt bort det ena konsultbolaget, då lönen var sämre och mindre intressant uppdrag. Det står nu mellan två huvudsakliga alternativ. Det är dessa jag skulle vilja bolla med er.

Båda alternativen innebär att jag kommer jobba som projektledare. Då jag tidigare inte jobbat specifikt som projektledare för större projekt så är jag lite junior i rollen, även om jag har haft hand om flera flera mindre projekt tidigare men då kanske mer som koordinator.

Alternativ 1 - Det trygga alternativet. Stanna hos nuvarande arbetsgivaren som projektledare.

  • Ny lön 48k med chans till årlig bonus på max ~86k

  • Riktigt bra chef som jag kan lära mig mycket av

  • Ny stimulans i form av ny roll. Har en plan att bredda mot andra avdelningar som jag inte jobbat inom tidigare

  • Ett antal större projekt där jag med min kontextkunskap har goda förutsättningar att lyckas

  • Väldigt flexibelt i arbetstider, passar mig bra som småbarnsförälder

  • Trygghet i dessa tider med 10 års anställningstid

  • Fortsatt möjlighet att på sikt kunna landa en chefsroll. Har redan blivit rekommenderad av en annan chef att söka en chefsroll. Denna möjlighet finns väl även om jag blir konsult, men inbillar mig att chefsroller ofta tillsätts internt.

Alternativ 2 - Det spännande alternativet. Bli projektledare åt ett konsultbolag.

  • Ny lön 53k

  • Ny stimulans i form av ny roll, nytt företag, ny bransch, nya kollegor etc

  • Förmodligen "högre" leveransförväntningar på mig. Förmodligen mer jobb och mindre flexibilitet

  • Lite otydligt kring vad det skulle vara för projekten

  • Tillsvidareanställning, vilket känns bra i dessa tider. Men känns överlag mer osäkert att bli konsult in i en lågkonjunktur.

  • Svårt att veta hur detta skulle påverka min framtida karriär, men jag tänker att inblick i nya branscher är positivt.

Jag har väldigt svårt att bestämma mig mellan dessa två.
Alternativ 2 känns instinktivt "roligare", men också ganska osäkert. Som min fru sa så borde jag kunna välja alternativ 1 för att bygga på mig erfarenheter och kanske bli konsult när tiderna är lite bättre.

Hur hade ni gjort? Någon med erfarenhet från ett liknande val som kan dela med sig?

Permalänk
Medlem

Bara byt. Blir det bra så blir det bra. Och om inte så är du säkert välkommen tillbaka hos din gamla arbetsgivare om du har gjort bra ifrån dig tidigare.

Det kan vara rätt skönt att byta miljö, då man lätt fastnar i gamla roller och mönster. Jag tycker att man växer som person. Det jobbigaste brukar vara att lämna sina kollegor som man tycker om.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av fredrik831:

Hej alla kloka sweclockare, jag skulle vilja bolla en situation med er.

Jag jobbar idag inom ett stort svenskt företag och har gjort det i snart 10 år. Jag började där direkt efter universitetet.
Jag har jobbat med flertal olika IT-roller på företaget, senast scrum master. Sitter idag med lön på 43k. Lönen är väl inte dålig, men kanske inte heller något man kan skryta med. Jag har känt ett längre tag att det vore kul att prova något nytt och få lite miljöomväxling.

Jag är egentligen inte missnöjd på min arbetsgivare, tvärtom, det är en väldigt bra arbetsgivare som stöttat när det har behövts och gett mig möjlighet att prova olika roller och växa som person. Men 10 år är ändå ganska lång tid och jag har känt att de dagar jag mår bäst på jobbet ofta är när vardagen bryts av med något nytt. Exempelvis när vi är ute på andra kontor och träffar nytt folk.

Situationen blev som sådan att två stycken konsultbolag sökte upp mig efter rekommendationer från vänner. Jag valde att gå på intervjuer och lyckades landa dessa så jag fick jobberbjudanden från båda dessa. För att ändå vara schysst mot min arbetsgivare så var jag transparent och berättade att jag sökt andra jobb. Min nuvarande arbetsgivare ville gärna behålla mig och kontrade därför med ett eget jobberbjudande till mig med ny roll och ny lön.

Efter en stunds funderande har jag ändå valt bort det ena konsultbolaget, då lönen var sämre och mindre intressant uppdrag. Det står nu mellan två huvudsakliga alternativ. Det är dessa jag skulle vilja bolla med er.

Båda alternativen innebär att jag kommer jobba som projektledare. Då jag tidigare inte jobbat specifikt som projektledare för större projekt så är jag lite junior i rollen, även om jag har haft hand om flera flera mindre projekt tidigare men då kanske mer som koordinator.

Alternativ 1 - Det trygga alternativet. Stanna hos nuvarande arbetsgivaren som projektledare.

  • Ny lön 48k med chans till årlig bonus på max ~86k

  • Riktigt bra chef som jag kan lära mig mycket av

  • Ny stimulans i form av ny roll. Har en plan att bredda mot andra avdelningar som jag inte jobbat inom tidigare

  • Ett antal större projekt där jag med min kontextkunskap har goda förutsättningar att lyckas

  • Väldigt flexibelt i arbetstider, passar mig bra som småbarnsförälder

  • Trygghet i dessa tider med 10 års anställningstid

  • Fortsatt möjlighet att på sikt kunna landa en chefsroll. Har redan blivit rekommenderad av en annan chef att söka en chefsroll. Denna möjlighet finns väl även om jag blir konsult, men inbillar mig att chefsroller ofta tillsätts internt.

Alternativ 2 - Det spännande alternativet. Bli projektledare åt ett konsultbolag.

  • Ny lön 53k

  • Ny stimulans i form av ny roll, nytt företag, ny bransch, nya kollegor etc

  • Förmodligen "högre" leveransförväntningar på mig. Förmodligen mer jobb och mindre flexibilitet

  • Lite otydligt kring vad det skulle vara för projekten

  • Tillsvidareanställning, vilket känns bra i dessa tider. Men känns överlag mer osäkert att bli konsult in i en lågkonjunktur.

  • Svårt att veta hur detta skulle påverka min framtida karriär, men jag tänker att inblick i nya branscher är positivt.

Jag har väldigt svårt att bestämma mig mellan dessa två.
Alternativ 2 känns instinktivt "roligare", men också ganska osäkert. Som min fru sa så borde jag kunna välja alternativ 1 för att bygga på mig erfarenheter och kanske bli konsult när tiderna är lite bättre.

Hur hade ni gjort? Någon med erfarenhet från ett liknande val som kan dela med sig?

*Väldigt flexibelt i arbetstider, passar mig bra som småbarnsförälder*

Detta är vad som borde få dig att välja alternativ 1, när du ska skaffa barn så lägg allt på att din miljö ska vara stabil och du kan slänga all tid på barnet och problem som kan uppstå. Har haft flera kollegor som bytt till nya jobb och dom har kommit tillbaka lika fort när dom inte får vardagen och gå ihop.

Skulle väl inte rekommendera o dra konsult som förälder utan då är det bättre med en fast o stabil tjänst om än tråkig Kolla upp spåret när barnen är lite äldre

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

*Väldigt flexibelt i arbetstider, passar mig bra som småbarnsförälder*

Detta är vad som borde få dig att välja alternativ 1, när du ska skaffa barn så lägg allt på att din miljö ska vara stabil och du kan slänga all tid på barnet och problem som kan uppstå. Har haft flera kollegor som bytt till nya jobb och dom har kommit tillbaka lika fort när dom inte får vardagen och gå ihop.

Skulle väl inte rekommendera o dra konsult som förälder utan då är det bättre med en fast o stabil tjänst om än tråkig Kolla upp spåret när barnen är lite äldre

Tack! Ibland är det bra med en påminnelse om det självklara Jag har nu under morgonen bestämt mig för alternativ 1 även om jag gjorde det innan jag läste ditt inlägg. Känns skönt för att rationalisera sitt beslut.

Flexibiliteten och tryggheten är viktig då jag är familjefar med barn som går på förskolan, även om konsultbolaget pratade om att de är flexibla så vill man ju givetvis göra ett bra jobb och inte vara den som hela tiden är helt eller halvt frånvarande pga VAB och VOB.

Det som ändå fick mig att välja alternativ 1 var att jag vet att cheferna är riktigt bra och stöttande. Sen är det en mer "trygg" miljö att bygga på mitt CV. Jag kan bli konsult i ett senare skede.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Alternativ 1 lätt!

Permalänk
Medlem

Alternativ 1 är rätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredrik831:

Hej alla kloka sweclockare, jag skulle vilja bolla en situation med er.

Jag jobbar idag inom ett stort svenskt företag och har gjort det i snart 10 år. Jag började där direkt efter universitetet.
Jag har jobbat med flertal olika IT-roller på företaget, senast scrum master. Sitter idag med lön på 43k. Lönen är väl inte dålig, men kanske inte heller något man kan skryta med. Jag har känt ett längre tag att det vore kul att prova något nytt och få lite miljöomväxling.

Jag är egentligen inte missnöjd på min arbetsgivare, tvärtom, det är en väldigt bra arbetsgivare som stöttat när det har behövts och gett mig möjlighet att prova olika roller och växa som person. Men 10 år är ändå ganska lång tid och jag har känt att de dagar jag mår bäst på jobbet ofta är när vardagen bryts av med något nytt. Exempelvis när vi är ute på andra kontor och träffar nytt folk.

Situationen blev som sådan att två stycken konsultbolag sökte upp mig efter rekommendationer från vänner. Jag valde att gå på intervjuer och lyckades landa dessa så jag fick jobberbjudanden från båda dessa. För att ändå vara schysst mot min arbetsgivare så var jag transparent och berättade att jag sökt andra jobb. Min nuvarande arbetsgivare ville gärna behålla mig och kontrade därför med ett eget jobberbjudande till mig med ny roll och ny lön.

Efter en stunds funderande har jag ändå valt bort det ena konsultbolaget, då lönen var sämre och mindre intressant uppdrag. Det står nu mellan två huvudsakliga alternativ. Det är dessa jag skulle vilja bolla med er.

Båda alternativen innebär att jag kommer jobba som projektledare. Då jag tidigare inte jobbat specifikt som projektledare för större projekt så är jag lite junior i rollen, även om jag har haft hand om flera flera mindre projekt tidigare men då kanske mer som koordinator.

Alternativ 1 - Det trygga alternativet. Stanna hos nuvarande arbetsgivaren som projektledare.

  • Ny lön 48k med chans till årlig bonus på max ~86k

  • Riktigt bra chef som jag kan lära mig mycket av

  • Ny stimulans i form av ny roll. Har en plan att bredda mot andra avdelningar som jag inte jobbat inom tidigare

  • Ett antal större projekt där jag med min kontextkunskap har goda förutsättningar att lyckas

  • Väldigt flexibelt i arbetstider, passar mig bra som småbarnsförälder

  • Trygghet i dessa tider med 10 års anställningstid

  • Fortsatt möjlighet att på sikt kunna landa en chefsroll. Har redan blivit rekommenderad av en annan chef att söka en chefsroll. Denna möjlighet finns väl även om jag blir konsult, men inbillar mig att chefsroller ofta tillsätts internt.

Alternativ 2 - Det spännande alternativet. Bli projektledare åt ett konsultbolag.

  • Ny lön 53k

  • Ny stimulans i form av ny roll, nytt företag, ny bransch, nya kollegor etc

  • Förmodligen "högre" leveransförväntningar på mig. Förmodligen mer jobb och mindre flexibilitet

  • Lite otydligt kring vad det skulle vara för projekten

  • Tillsvidareanställning, vilket känns bra i dessa tider. Men känns överlag mer osäkert att bli konsult in i en lågkonjunktur.

  • Svårt att veta hur detta skulle påverka min framtida karriär, men jag tänker att inblick i nya branscher är positivt.

Jag har väldigt svårt att bestämma mig mellan dessa två.
Alternativ 2 känns instinktivt "roligare", men också ganska osäkert. Som min fru sa så borde jag kunna välja alternativ 1 för att bygga på mig erfarenheter och kanske bli konsult när tiderna är lite bättre.

Hur hade ni gjort? Någon med erfarenhet från ett liknande val som kan dela med sig?

i ditt läge hade jag valt alternativ 1 alla dagar i veckan, vist man fastnar lätt i det gamla... Men blir du erbjuden en ny roll och alla fördelarna som du skriver så hade jag helt klart kört på den.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredrik831:

Tack! Ibland är det bra med en påminnelse om det självklara Jag har nu under morgonen bestämt mig för alternativ 1 även om jag gjorde det innan jag läste ditt inlägg. Känns skönt för att rationalisera sitt beslut.

Jag hade gjort samma val TS, helt rätt tänkt.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem

Trots att valet är gjort vill jag tillägga en sak, som jag känner att många glömmer bort idag.

Om man ska hoppa på en konsulttjänst, så ska man också fråga sig "vill jag jobba som konsult"? (Eller ja, idag är det väl dock snarare bemanning).

Jag har stött på alldeles för många konsulter under min karrirär som inte ska vara konsulter, samtidigt som jag även känt mängder av folk som "hoppat av" ett fastjobb till en konsultroll, bara för att väldigt fort inse att själva "konsultandet" inte passade dom.
Visst, det kanske inte är helt enkelt att veta innan man testat, men jag tycker ändå att den absolut första frågan man ska ställa sig inför en konsultroll är just "gillar jag konceptet".

Permalänk
Medlem

Alternativ 1 - Det trygga alternativet. Stanna hos nuvarande arbetsgivaren som projektledare.

Har haft massor med jobb och det viktigaste är hur man trivs.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Avstängd

Finns en regel att man aldrig skall acceptera ett motbud, av fler anledningar.

Permalänk
Medlem

Hade det inte varit för *Väldigt flexibelt i arbetstider, passar mig bra som småbarnsförälder*
hade jag sagt alt 2 men med erfarenheten jag själv har med två småbarn hade jag valt alternativ 1 alla dagar i veckan.. Det är så otroligt mycket värt att ha det flexibelt. Hade inte det hos min förra arbetsgivare så jag bytte jobb (fler orsaker fanns också) och det fungerar så mycekt bättre med barnen nu sedan ett år tillbaka:-)

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Trots att valet är gjort vill jag tillägga en sak, som jag känner att många glömmer bort idag.

Om man ska hoppa på en konsulttjänst, så ska man också fråga sig "vill jag jobba som konsult"? (Eller ja, idag är det väl dock snarare bemanning).

Jag har stött på alldeles för många konsulter under min karrirär som inte ska vara konsulter, samtidigt som jag även känt mängder av folk som "hoppat av" ett fastjobb till en konsultroll, bara för att väldigt fort inse att själva "konsultandet" inte passade dom.
Visst, det kanske inte är helt enkelt att veta innan man testat, men jag tycker ändå att den absolut första frågan man ska ställa sig inför en konsultroll är just "gillar jag konceptet".

Ja, efter ett långt konsultliv så har jag sen 8 år tillbaka valt vanlig anställning. Det man kanske inte fattar är att konsult till stor del innebär att man är säljare. Man säljer sig själv och sin arbetsgivare varje dag. Inser man inte det är man bara en förmedlad bemanning och sitter rätt löst till hela tiden. De som sitter som bemanningsresurser i flera år ute hos en kund är ofta inte de mest inspirerande personerna och har inte inspirerande uppdrag.
Satsar man på att ge sig själv, sin arbetsgivare och kunderna allt för att göra bra leveranser så ska man nog vara i skede i livet då man prioriterar sitt arbetet högst. Det ska vara så kul att göra bra leveranser att man vill jobba mycket och hårt för det. Klarar man det är det väldigt belönande.

Visa signatur

Chassi: Corsair iCUE 5000T RGB Svart | Moderkort: Asus ROG MAXIMUS Z690 HERO | PSU: Corsair AX 850W
CPU: Intel Core i7-12700KF | Kylare: Corsair iCUE H150i Elite LCD | Skärm: LG 38'' UltraGear 38GN950
RAM: Corsair Dominator Platinum RGB 32GB (2x16GB) / 5600MHz / DDR5 / CL36
GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC V2 | SSD1: Samsung 980 Pro series SSD 2TB M.2
Tangentbord: Logitech G915 TKL Tactile | Mus: Logitech MX Master 3S | OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Jag håller med @Sandgren och tror det gynnar dig att pröva andra arbetsplatser. Det behöver inte nödvändigtvis vara konsult. Men skönt att ditt val känns bra

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk

Jag hade tagit alternativ 1 då det verkar flexibelt och passa din vardag.
Dock hade jag sagt till din chef att du blivit erbjuden 5k mer i lön hos det andra företaget och att du sitter och funderar på det hela.
Då tror jag du får en möjlighet att pumpa upp kanske 2-4k till i lön till alternativ 1. Om inte så blir det bara ett nej men du får ändå en löneökning i vilket fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperhorn:

Jag hade tagit alternativ 1 då det verkar flexibelt och passa din vardag.
Dock hade jag sagt till din chef att du blivit erbjuden 5k mer i lön hos det andra företaget och att du sitter och funderar på det hela.
Då tror jag du får en möjlighet att pumpa upp kanske 2-4k till i lön till alternativ 1. Om inte så blir det bara ett nej men du får ändå en löneökning i vilket fall

Instämmer, du ska upp till minst 50k men ser gärna att ditt nuvarande företag matchar erbjuden lön. Lojalitet lönar sig nästan aldrig men i det här fallet när du också varit transparent tycker jag att de bör göra det. Att anställa och ta in nytt, utbilda etc. är dyrt!

Stå på dig, lite mental gräns att gå över 50k-strecket också

Permalänk
Medlem

Tack alla för era svar, det har varit intressant att läsa hur ni resonerar. Utifrån svaren är det vissa som tycker alt 2 men de flesta verkar gå på alt 1. Verkar inte varit helt självklart för er heller När jag låtit beslutet sjunka lite så känner jag mig trygg med att alt 1 var rätt för mig.

Ang sista kommentaren om att pressa upp lönen, jag har ju höjts med 5k från 43k till 48k. Tar man hänsyn till att det även kan bli bonus hos nuvarande arbetsgivare så kan ersättningen faktiskt överstiga det som konsultbolaget erbjöd, även om det vore ganska otroligt och särskilt i dessa tider. Som en liten kompensation så får jag den nya lönen omgående, till skillnad från om jag hade sagt upp mig och behövt sitta med uppsägningstid i tre månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sandgren:

Bara byt. Blir det bra så blir det bra. Och om inte så är du säkert välkommen tillbaka hos din gamla arbetsgivare om du har gjort bra ifrån dig tidigare.

Det kan vara rätt skönt att byta miljö, då man lätt fastnar i gamla roller och mönster. Jag tycker att man växer som person. Det jobbigaste brukar vara att lämna sina kollegor som man tycker om.

100%. Som min mamma sa när jag skulle flytta hemifrån 40 mil ifrån staden jag kom ifrån "det är inte längre hem, än vad det var dit" (hon syftade på att jag kunde flytta hem igen, om jag vantrivdes). Är sjukt glad idag att jag tog mig ur min comfort zone och tog steget!

Högst troligtvis är du välkommen tillbaka om du verkligen inte skulle trivas på din nya arbetsplats. Men antalet gånger jag hört någon kompis bytt jobb och vantrivts är försvinnande få. Desto vanligare är det med polare som skiner upp som helt nya personer efter att de bytt arbetsgivare, för att de tycker det är kul med så mycket nytt

edit. Inser att jag var väldigt sen på bollen, läste bara trådstarten