AMD Ryzen 9 7950X3D – mer cache för mer cash

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jo, fast 7950X3D och 7900X3D för ju med sig just de här problemen till följd av asymmetrin där hälften av kärnorna har direkt åtkomst till cache och de andra inte, så det måste då försöka hanteras att "oj nu spelas det, vilka kärnor får användas då?" för att det inte ska bli pannkaka...

Det medför ju iaf att det inte rakt av är så enkelt att dessa "är som 7800X3D men bättre på annat också", de för även med sig ovanstående problem och mer komplexa lösning som inte 7800X3D behöver hantera.

Är ju samma för 13900k där det hanteras vettigt iaf för gaming. Borde inte vara några problem inom en snart framtid.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

De körde 13900k med andra inställningar i sitt eget test (dock inga med 1 click PL satt I xtu som ryzen gör med Eco mode)
Tittar man på derbauer video så är 13900k med 90W PL bättre än 7950x ganska rejält vid samma watt

Jag kikade igenom inställningarna för deras 13900K-test samt vad de körde i detta test, vad jag kan se är det identiska inställningar för stock-resultaten. Kollar jag igenom de resultat där det går att göra direkta jämförelser (några speltester har bytts ut sedan dess) så ligger 13900K inom vad som mer eller mindre kan anses vara felmarginal när det gäller prestanda/energienhet mellan de två testerna.

Det går absolut att tweaka till höger och vänster, men som sagt, det är inte det som testas här i första hand.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill Trident Z5 Neo 2x16GB 6000MHz CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kibbo:

Jag kikade igenom inställningarna för deras 13900K-test samt vad de körde i detta test, vad jag kan se är det identiska inställningar för stock-resultaten. Kollar jag igenom de resultat där det går att göra direkta jämförelser (några speltester har bytts ut sedan dess) så ligger 13900K inom vad som mer eller mindre kan anses vara felmarginal när det gäller prestanda/energienhet mellan de två testerna.

Det går absolut att tweaka till höger och vänster, men som sagt, det är inte det som testas här i första hand.

Nej jag tycker det är fel att ingen har kört Intel med en satt PL medan amd körs med tweakade inställningar. Enbart för en mer rättvis bedömning.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Nej jag tycker det är fel att ingen har kört Intel med en satt PL medan amd körs med tweakade inställningar. Enbart för en mer rättvis bedömning.

Processorerna testas i första hand stock vs. stock då detta är den mest logiska och rättvisa jämförelsen man kan göra. Sen att entusiaster hittar inställningar som ibland fungerar mycket bättre än de AMD/Intel/Nvidia tycker ska användas är en annan femma och det är svårt att göra en 100% rättvis jämförelse här pga. kiselkvalitet och annat som kan sätta käppar i hjulen.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill Trident Z5 Neo 2x16GB 6000MHz CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kibbo:

Processorerna testas i första hand stock vs. stock då detta är den mest logiska och rättvisa jämförelsen man kan göra. Sen att entusiaster hittar inställningar som ibland fungerar mycket bättre än de AMD/Intel/Nvidia tycker ska användas är en annan femma och det är svårt att göra en 100% rättvis jämförelse här pga. kiselkvalitet och annat som kan sätta käppar i hjulen.

Fast techpowerup kör ju med UV och pbo tuning samt olika prio på cachen.

Med intel körde dem oändlig PL samt medioker OC.... Blir ju inte riktigt jämförbart.

Sen beror det ju helt på vilket fabrikat man kör på mb, kan skilja väldigt mycket i stock på volten

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=AgV=-:

<Uppladdad bildlänk>

Den där bilden är det många fel på. Några spel är i närheten, men en del är ju helt bortom skogskanten.
200W i CP på bara 13900k är inte ens möjligt. Samma med Forza. Nästan 40% för mycket där också.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Fast techpowerup kör ju med UV och pbo tuning samt olika prio på cachen.

Med intel körde dem oändlig PL samt medioker OC.... Blir ju inte riktigt jämförbart.

Sen beror det ju helt på vilket fabrikat man kör på mb, kan skilja väldigt mycket i stock på volten

Nu känns det mest som att du trollar, men ok. Jag har markerat det uppenbara med rött.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill Trident Z5 Neo 2x16GB 6000MHz CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kibbo:

Nu känns det mest som att du trollar, men ok. Jag har markerat det uppenbara med rött.

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Jag trollar inte men tycker det är konstigt att dem inte gjorde Intel testet lika nogrannt.
Väldigt få kör i stock då mb tillverkarna har massa auto tuning via bios för sig.

Och jag är inte blind men att folk tycker den pulveriserade Intel i energieffektivitet blir missvisande då jag tycker att de borde kört Intel med PL 90/120W och 0.05 vcore offset 😊 är ju mindre krångligt än ryzen inställningarna.

Istället körde alla förutom derbauer 13900k med fri PL och/eller med en OC och kallade den varm och ett effektmonster.

Jag tycker oavsett tillverkar skall cpu köras med optimala inställningar (stock, uv/pbo, OC)

Tex skiljer det 0.2V i vcore mellan tillverkarna på moderkort beroende på bios

4090 är det mest energieffektiva grafikkortet per fps/watt, ändå finns bios för 1000W.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag trollar inte men tycker det är konstigt att dem inte gjorde Intel testet lika nogrannt.
Väldigt få kör i stock då mb tillverkarna har massa auto tuning via bios för sig.

Och jag är inte blind men att folk tycker den pulveriserade Intel i energieffektivitet blir missvisande då jag tycker att de borde kört Intel med PL 90/120W och 0.05 vcore offset 😊 är ju mindre krångligt än ryzen inställningarna.

Istället körde alla förutom derbauer 13900k med fri PL och/eller med en OC och kallade den varm och ett effektmonster.

Jag tycker oavsett tillverkar skall cpu köras med optimala inställningar (stock, uv/pbo, OC)

Tex skiljer det 0.2V i vcore mellan tillverkarna på moderkort beroende på bios

4090 är det mest energieffektiva grafikkortet per fps/watt, ändå finns bios för 1000W.

Problemet där är att "optimala inställningar" kan svänga rätt rejält från ett chip till ett annat, kyllösningar, VRM och annat börjar spela in. Testar du i stock så är varje CPU/GPU som inte är defekt kapabel att komma i närheten av testsiffrorna.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill Trident Z5 Neo 2x16GB 6000MHz CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kibbo:

Problemet där är att "optimala inställningar" kan svänga rätt rejält från ett chip till ett annat, kyllösningar, VRM och annat börjar spela in. Testar du i stock så är varje CPU/GPU som inte är defekt kapabel att komma i närheten av testsiffrorna.

Skiljer ju ganska mycket i stock om man kollar gpuer typ 7900 xt/xtx här på swec. Uppemot 3k i 3dmark gentemot swec test kontra medlemmarnas resultat.
Allt i stock, dock ordnar medlemmarnas värden upp sig efter 5min med en UV...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Avstängd

När släpps recensioner för 7900X3D? Finns i lager och att köpa hos Inet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag trollar inte men tycker det är konstigt att dem inte gjorde Intel testet lika nogrannt.
Väldigt få kör i stock då mb tillverkarna har massa auto tuning via bios för sig.

Och jag är inte blind men att folk tycker den pulveriserade Intel i energieffektivitet blir missvisande då jag tycker att de borde kört Intel med PL 90/120W och 0.05 vcore offset 😊 är ju mindre krångligt än ryzen inställningarna.

Istället körde alla förutom derbauer 13900k med fri PL och/eller med en OC och kallade den varm och ett effektmonster.

Jag tycker oavsett tillverkar skall cpu köras med optimala inställningar (stock, uv/pbo, OC)

Tex skiljer det 0.2V i vcore mellan tillverkarna på moderkort beroende på bios

4090 är det mest energieffektiva grafikkortet per fps/watt, ändå finns bios för 1000W.

Vore ju väldigt missvisande för eventuellla köpare om det enbart gjordes tester med oc och optimering, vilket de flesta inte bryr sig om?

Vettigaste vore ju att köra båda och.... vilket är exakt vad som görs, right?

Derbauer kör competitive OC, techpowerup å andra sidan gör en jävla massa väldigt breda reviews. Det är okej att de har olika fokus, skit i techpowerup och titta enbart på derbauer om det är jobbigt med "dålig" oc?

Det är inte som att de har ignorerat OC i review av 13900K, de förklarar sina val:

"Overclocking the Core i9-13900K is easy, thanks to its unlocked multiplier. The biggest problem is the heat though, even at stock you'll be reaching 100°C and higher. Overclocking the 13900K means setting thermal limit to 115°C up from 100°C, and then figure out what's the highest voltage you can give the CPU without hitting throttling at 115°C, depending on your cooling solution. Switching from air to our Arctic AIO helped with controlling the heat, but it wasn't a huge difference. Our maximum all-core OC is 5.6 GHz on the P-Cores, plus 4.4 GHz on the E-Cores, 100% stable. this still isn't enough to beat the stock configuration in lighter applications, because here the CPU will boost two cores up to 5.8 GHz."

När du säger optimala inställningar, vilka exakt menar du, optimala för spel eller för produktivitet eller för energieffektivitet?
Eller ska de ändra för varje separat testområde? Som det ser ut idag så har du ju generellt en sorts optimering för bästa spelprestanda där boost kommer spela roll, en annan optimering för produktivitetstest där sustained all core max spelar roll, och en för energieffektivitet där du bara vill få bästa ratio av prestanda per watt.

Även där kan det ju diskuteras vad som är bäst- jag sitter inte och försöker ösa ur varenda gnutta prestanda ur min 5950X när jag håller på med video, jag är nöjd med att den är ett monster och kan kylas väl. Cutting-edge clocks brukar inte vara värt det för spel heller då tiden som läggs på att få sådana stabila kan läggas på att bara spela istället.
Om de enbart testade spel med hård OC och tuning skulle jag vara väldigt skeptisk till huruvida potentiella köpare skulle ha goda chanser att få samma prestanda utan krascher och krångel.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Vore ju väldigt missvisande för eventuellla köpare om det enbart gjordes tester med oc och optimering, vilket de flesta inte bryr sig om?

Vettigaste vore ju att köra båda och.... vilket är exakt vad som görs, right?

Derbauer kör competitive OC, techpowerup å andra sidan gör en jävla massa väldigt breda reviews. Det är okej att de har olika fokus, skit i techpowerup och titta enbart på derbauer om det är jobbigt med "dålig" oc?

Det är inte som att de har ignorerat OC i review av 13900K, de förklarar sina val:

"Overclocking the Core i9-13900K is easy, thanks to its unlocked multiplier. The biggest problem is the heat though, even at stock you'll be reaching 100°C and higher. Overclocking the 13900K means setting thermal limit to 115°C up from 100°C, and then figure out what's the highest voltage you can give the CPU without hitting throttling at 115°C, depending on your cooling solution. Switching from air to our Arctic AIO helped with controlling the heat, but it wasn't a huge difference. Our maximum all-core OC is 5.6 GHz on the P-Cores, plus 4.4 GHz on the E-Cores, 100% stable. this still isn't enough to beat the stock configuration in lighter applications, because here the CPU will boost two cores up to 5.8 GHz."

När du säger optimala inställningar, vilka exakt menar du, optimala för spel eller för produktivitet eller för energieffektivitet?
Eller ska de ändra för varje separat testområde? Som det ser ut idag så har du ju generellt en sorts optimering för bästa spelprestanda där boost kommer spela roll, en annan optimering för produktivitetstest där sustained all core max spelar roll, och en för energieffektivitet där du bara vill få bästa ratio av prestanda per watt.

Även där kan det ju diskuteras vad som är bäst- jag sitter inte och försöker ösa ur varenda gnutta prestanda ur min 5950X när jag håller på med video, jag är nöjd med att den är ett monster och kan kylas väl. Cutting-edge clocks brukar inte vara värt det för spel heller då tiden som läggs på att få sådana stabila kan läggas på att bara spela istället.
Om de enbart testade spel med hård OC och tuning skulle jag vara väldigt skeptisk till huruvida potentiella köpare skulle ha goda chanser att få samma prestanda utan krascher och krångel.

Jag tycker inte techpowerup eller speciellt någon utom derbauer kör intel med en undervolt. Men de kör amd med undervolt. Vilket blir missvisande.

Intel körde dem med stock (ddr4 och DDR5) oc 5.6GHz all core samt oändlig PL. Ingen undervolt eller satt PL

AMD körde den med Undervolt+pbo, frekvens ccd, cache ccd samt stock.

Jag tycker att de borde kört Intel med undervolt om de nu tar sig tid med AMD att göra samma sak.

Att sätta PL I xtu ger inga krascher

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag tycker inte techpowerup eller speciellt någon utom derbauer kör intel med en undervolt. Men de kör amd med undervolt. Vilket blir missvisande.

Intel körde dem med stock (ddr4 och DDR5) oc 5.6GHz all core samt oändlig PL. Ingen undervolt eller satt PL

AMD körde den med Undervolt+pbo, frekvens ccd, cache ccd samt stock.

Jag tycker att de borde kört Intel med undervolt om de nu tar sig tid med AMD att göra samma sak.

Att sätta PL I xtu ger inga krascher

På vilket sätt är det missvisande, vad är det som det visar fel?

De visar ena processorns prestanda i stock och med olika settings. De visar andra processorns prestanda i stock och med olika settings. Kan köpa att just du är intresserad av någon särskild tuning och besviken över att de inte verkar intresserade av just den men hur exakt är det missvisande?

De är inte del av någondera tillverkares marketing team, de har inget ansvar att få ut det absolut bästa ur någon produkt att visa upp- de gör recensioner av produkten som den säljs. Det är rättvist.

Men- om du vill ha specifik typ av optimering och derbauer erbjuder det så är väl problemet löst?

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Skiljer ju ganska mycket i stock om man kollar gpuer typ 7900 xt/xtx här på swec. Uppemot 3k i 3dmark gentemot swec test kontra medlemmarnas resultat.
Allt i stock, dock ordnar medlemmarnas värden upp sig efter 5min med en UV...

Nu är kanske inte Radeon 7000-serien den bästa att ta som exempel då det är en launch som verkar ha kantats av allt från mjukvarubuggar till defekta kylare. Det du också får tänka på är att många (troligtvis alla) recensioner görs på öppna testbänkar där variabler som chassiventilation inte spelar roll, så korten går inte lika varma som i ett chassi och kan hålla lite högre boost clocks.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill Trident Z5 Neo 2x16GB 6000MHz CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

På vilket sätt är det missvisande, vad är det som det visar fel?

De visar ena processorns prestanda i stock och med olika settings. De visar andra processorns prestanda i stock och med olika settings. Kan köpa att just du är intresserad av någon särskild tuning och besviken över att de inte verkar intresserade av just den men hur exakt är det missvisande?

De är inte del av någondera tillverkares marketing team, de har inget ansvar att få ut det absolut bästa ur någon produkt att visa upp- de gör recensioner av produkten som den säljs. Det är rättvist.

Men- om du vill ha specifik typ av optimering och derbauer erbjuder det så är väl problemet löst?

Som jag sade så tycker jag techpowerup gör fel när man undervoltar en men inte den andra cpun, det blir inte en neutral recension.
Om man är opartisk så gör man alla recensioner lika.

Men vi kommer ingenstans i denna diskussion, jag ville bara förtydliga att Intel inte är så "power hungry" som alla amd fanboys tror....
Vid samma effekt så är Intel fortfarande snabbare än amds dito, iaf innan X3d

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk

Som väntat 7800x3D kommer bli bästa spel cpu. Kommer rusa före ännu mer i multiplayer spel. Och du slipper gå in i bios för att disabla e-cores för att maxa fps för hög refresh skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Som jag sade så tycker jag techpowerup gör fel när man undervoltar en men inte den andra cpun, det blir inte en neutral recension.
Om man är opartisk så gör man alla recensioner lika.

Men vi kommer ingenstans i denna diskussion, jag ville bara förtydliga att Intel inte är så "power hungry" som alla amd fanboys tror....
Vid samma effekt så är Intel fortfarande snabbare än amds dito, iaf innan X3d

Då håller vi faktiskt med till en viss del - tycker OC inte borde vara del av en recension överhuvudtaget, egentligen, just därför att det inte går att få helt jämlika omständigheter när man ska börja optimera. Men, jag uppskattar opartiska recensioner, och tycker därav egentligen (vet att detta knappast lär blir verklighet dock) att det enda som borde spela in i recensioner är en processors stock performance. Sedan upp till tillverkare att se till att deras produkter presterar så nära optimalt som möjligt i stock. Sedan kan artiklar skrivas om OC och effektoptimering, och där kan alla reviewers välja favoriter hur mycket de vill.

Sedab vem som kommer ut on top i sådant läge bryr jag mig inte så mycket om - det är bra konkurrens på CPU-marknaden igen och den nivå av prestanda man kan få från båda AMD, Intel och Apple är fantastisk i kontrast till hur den varit fram tills ett par år sedan, det räcker mer än väl för att jag ska vara nöjd.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Hur står sig 7000X3D-serien med långsammare ram? Jag var tidig och köpte billigaste crucial-kittet på 4800Mhz som går att överklocka till omkring 5600Mhz. Fick de billigt, varför jag tänkte att ramhastigheter inte kommer ha negativ inverkan på grund av 3D-cachen.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Hur står sig 7000X3D-serien med långsammare ram? Jag var tidig och köpte billigaste crucial-kittet på 4800Mhz som går att överklocka till omkring 5600Mhz. Fick de billigt, varför jag tänkte att ramhastigheter inte kommer ha negativ inverkan på grund av 3D-cachen.

De borde vara mindre känsliga eftersom cachen gör att ramminnet används mer sällan

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shiprat:

På vilket sätt är det missvisande, vad är det som det visar fel?

De visar ena processorns prestanda i stock och med olika settings. De visar andra processorns prestanda i stock och med olika settings. Kan köpa att just du är intresserad av någon särskild tuning och besviken över att de inte verkar intresserade av just den men hur exakt är det missvisande?

De är inte del av någondera tillverkares marketing team, de har inget ansvar att få ut det absolut bästa ur någon produkt att visa upp- de gör recensioner av produkten som den säljs. Det är rättvist.

Men- om du vill ha specifik typ av optimering och derbauer erbjuder det så är väl problemet löst?

Hur är det inte missvisande ifall man kör amd med undervolt medans man kör intel i stock dvs övevoltat?
Är sweclockers medlemmar såpass inbitna i amd att man nu medvetet försöker manipulera siffror på ena sidan?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av highspeed:

Som väntat 7800x3D kommer bli bästa spel cpu. Kommer rusa före ännu mer i multiplayer spel. Och du slipper gå in i bios för att disabla e-cores för att maxa fps för hög refresh skärmar.

<Uppladdad bildlänk>

Du vet att sådant kan göras med ett knapptryck va?
Hur har de tester på 7800x3d om den inte finns än?
7900x3d var ju inte så wooow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Hur har de tester på 7800x3d om den inte finns än?

De har "simulerat" 7800X3D genom att ta en 7950X3D och stänga av den CCD som inte är cache-berikad. Sen om det ger siffror som en faktisk 7800X3D återstår att se.

https://www.techpowerup.com/review/ryzen-7800x3d-performance-...

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill Trident Z5 Neo 2x16GB 6000MHz CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Du vet att sådant kan göras med ett knapptryck va?
Hur har de tester på 7800x3d om den inte finns än?
7900x3d var ju inte så wooow.

Det de betecknar som '7800X3D' (med fnuttar, till skillnad från övriga modeller, vilket väl indikerar just att det inte är en faktisk sådan) är väl rimligen en 7950X3D med den cachebefriade CCDn avstängd.
Då blir den ju i princip samma sak som en 7800X3D, iaf någonting nära sanningen.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kibbo:

De har "simulerat" 7800X3D genom att ta en 7950X3D och stänga av den CCD som inte är cache-berikad. Sen om det ger siffror som en faktisk 7800X3D återstår att se.

https://www.techpowerup.com/review/ryzen-7800x3d-performance-...

Skrivet av evil penguin:

Det de betecknar som '7800X3D' (med fnuttar, till skillnad från övriga modeller, vilket väl indikerar just att det inte är en faktisk sådan) är väl rimligen en 7950X3D med den cachebefriade CCDn avstängd.
Då blir den ju i princip samma sak som en 7800X3D, iaf någonting nära sanningen.

Körs denna ccdn i 5ghz eller var det 5.1 som 7800x3d körs i?
7950x3d når väl 5.6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Hur är det inte missvisande ifall man kör amd med undervolt medans man kör intel i stock dvs övevoltat?
Är sweclockers medlemmar såpass inbitna i amd att man nu medvetet försöker manipulera siffror på ena sidan?

Det är ju enda sättet som Intel kan vara lika snabba eller snabbare. Begränsar du strömbudgeten sänker du också prestandan.

Hur det än vrids och vänds så ligger Intel efter AMD i nuläget och det reflekteras främst i deras aktiekurs bla

Som tur är finns det stödköpare, det lär behövas när de tappar marknadsandelar för både server och laptop i år och 2024.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Körs denna ccdn i 5ghz eller var det 5.1 som 7800x3d körs i?
7950x3d når väl 5.6

Står på första sidan i artikeln;

"In this review, we present performance numbers of a Ryzen 9 7950X3D processor with its second CCD disabled, leaving it with just the one with the 96 MB L3 cache. This contraption isn't a perfect simulation of a 7800X3D—the clock-speeds of the 7800X3D will be lower according to AMD's announcement, and boosting behavior may be slightly different. These numbers will still give you a fairly good idea of what to expect from the 7800X3D, and whether it's worth waiting a month to save some money."

Men som sagt, det återstår att se om detta faktiskt är representativt för en riktig 7800X3D.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill Trident Z5 Neo 2x16GB 6000MHz CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aeig:

Det är ju enda sättet som Intel kan vara lika snabba eller snabbare. Begränsar du strömbudgeten sänker du också prestandan.

Hur det än vrids och vänds så ligger Intel efter AMD i nuläget och det reflekteras främst i deras aktiekurs bla

Som tur är finns det stödköpare, det lär behövas när de tappar marknadsandelar för både server och laptop i år och 2024.

Mvh

Fast i spel så stämmer ju detta, knappt, vilket bevisats av Derbauer i 70/90w på 13900K.

Pratar vi i annat än spel så stämmer det ju mer såklart. Spel använder trotsallt sällan mer än 90w med ett 4090.

Permalänk
Avstängd

Detta kan vara värt att kika på:

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Nozomi:

Fast i spel så stämmer ju detta, knappt, vilket bevisats av Derbauer i 70/90w på 13900K.

Pratar vi i annat än spel så stämmer det ju mer såklart. Spel använder trotsallt sällan mer än 90w med ett 4090.

Om man köper 13900K/5950X med målet att skruva ned maxeffekten till långt under 100 W kanske man ska fundera varför man inte köpte 13900/5950 i stället...

Men det är sant att om man begränsar effekten på dessa CPU-modeller kan man få ned effekten en hel del med väldigt liten effekt på spelprestanda (saker som faktiskt drar nytta av CPU-kraften i dessa modeller kommer påverkas en hel del av strypt effekt).

Även AnandTech har kikat på detta. Noterbart hur lite påverkan på spel det är även om man kör med "35W" (skriver "35W" för ingen av CPUerna verkar riktigt följa begränsningarna helt fullt ut) när det testades.

Men det är ändå anmärkningsvärt hur lite prestandapåverkan det ger att "strypa" CPUn

Frågan man kanske ska ställa sig är väl: spelar det någon egentlig roll att få bort några 10-tals Watt från CPUn när en GPU som faktiskt gör någon som helst relevant skillnad ihop med dessa CPUer lär dra en bit över 300 W?

Peak-effekterna hos 7000-serien, undantaget 3D-versionen och "icke-X", är anmärkningsvärt hög. Intel tyckte uppenbarligen inte att "11" räckte för deras 13000-serie, för där är ju peak-effekten på "K" modellerna än mer absurd.

I båda fallen är det uppenbart hur hårt de pushar för att "vinna" benchmarks givet hur nära motsvarande "icke-X/icke-K" modellerna presterar samtidigt som de drar betydligt mindre. Men även de senare är ju inte "bra" givet att desktop-varianterna trots allt ha en "idle" förbrukning som i många fall är högre än vad äpplets CPUer har i peak...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer