Intel röjer information om Windows 12

Permalänk
Melding Plague

Intel röjer information om Windows 12

Läckt information pekar på att nästa generations Intel-processorer är förberedda på att hantera Windows 12.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Var W11 en sån flopp? Att de redan måste släppa W12 2(?) år efter?

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Medlem

Men windows 10 skulle bli sista os:et?

Var i alla fall många som var tvärsäkra på detta efter ms uttalade. Jag trodde inte en sekund på det, kommer troligen nytt os när ms ville ha inte lite mer pengar i kassan eller krångla till det för kunderna.

Nu när man väl gick över till 10 är man inte sugen på 11, lär sitta på det även efter 2025 (satt ju flera år på windows 7 efter uppdateringarna slutade komma). Behövde uppdatera så jag kunde använda mer ram, annars hade jag kört fortfarande på 7.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

MS insåg väl att de tjänar mer pengar på att släppa nya OS istället för att uppdatera ett för evigt.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

MS insåg väl att de tjänar mer pengar på att släppa nya OS istället för att uppdatera ett för evigt.

Hur tänker du då? Hittills har Windows 8, 10 och 11 varit fria uppgraderingar för alla med giltiga Windows 7-nycklar (och senare). Tror knappast Windows 12 lär ändra på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

MS insåg väl att de tjänar mer pengar på att släppa nya OS istället för att uppdatera ett för evigt.

Eftersom det är fria uppdateringar kan jag inte se att det gör någon skillnad.

Om jag klickar på "Sök efter uppdateringar" så gör det liksom ingen skillnad om "svaret" blir Windows 12 eller Windows 11 23H2 eller vad dom nu heter.

Däremot kan man nog ta för givet att det har kommit "påtryckningar" från Intel och andra hårdvaru tillverkare.

Tänk om inte Windows 11 kommit med krav på TPM, då kan man nog ta för givet att hårdvaru tillverkarna haft ännu större problem.

Ska vi gissa att AI-funktionerna i Windows 12 kommer med krav på en GPU av senare årsmodell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Men windows 10 skulle bli sista os:et?

Var i alla fall många som var tvärsäkra på detta efter ms uttalade. Jag trodde inte en sekund på det, kommer troligen nytt os när ms ville ha inte lite mer pengar i kassan eller krångla till det för kunderna.

Nu när man väl gick över till 10 är man inte sugen på 11, lär sitta på det även efter 2025 (satt ju flera år på windows 7 efter uppdateringarna slutade komma). Behövde uppdatera så jag kunde använda mer ram, annars hade jag kört fortfarande på 7.

Att Windows 10 skulle varit sista utgåvan var aldrig något Microsoft framfört: https://www.pcworld.com/article/394724/why-is-there-a-windows...

Vad skulle Microsoft ha för intresse i att "krångla till det för kunderna" i sig?

När du skriver att du satt kvar på Windows 7 flera år efter att uppdateringarna slutat komma, hur tänkte du då säkerhetsmässigt? Eller var det en nätverksisolerad dator för legacy-system? Annars har jag svårt att se det som försvarbart.

Nu lyfter vi nivån och ser till att vi alla kör säkra system och inte utsätter oss/anhöriga för säkerhetsrisker i onödan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Hur tänker du då? Hittills har Windows 8, 10 och 11 varit fria uppgraderingar för alla med giltiga Windows 7-nycklar (och senare). Tror knappast Windows 12 lär ändra på det.

Nu har jag själv uppgraderat gratis ända sen windows 7 men någonting säger mig att företag fått betala för iallafall vissa av uppgraderingarna?

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk

herewegoagainmeme.jpg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Nu har jag själv uppgraderat gratis ända sen windows 7 men någonting säger mig att företag fått betala för iallafall vissa av uppgraderingarna?

Företag har volymlicenser, spelar ingen roll om den är för 7, 8, 10, 11.

Windows 11 införde nya krav på hårdvara, därav nytt nummer. Får se vad 12 inför för nya krav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Nu har jag själv uppgraderat gratis ända sen windows 7 men någonting säger mig att företag fått betala för iallafall vissa av uppgraderingarna?

Företag har dock en tendens att ligga kvar på äldre Windows-versioner tills supporten tar slut. Sedan har alla företag jag haft uppdrag på de senaste 10 åren kört Enterprise-utgåvorna (volym-licenser). Inte helt ovanligt att datorerna i sig även har giltiga Professional-licenser i samband med köpet av hårdvara (ofta laptops).

Var faktiskt inte länge sedan en större myndighet gick från Windows 7 till Windows 10

Permalänk
Medlem

Det lär ju inte bli innan 2025? ska de supportera 3 versioner av Windows? 10,11+12 Pluss LTSC av 10 också? blir lite mkt eller?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Meh. Jag har inte lärt mig Windows 8 än känns det som. Nåja, bara inte Windows 11 får end of life före 2030 får man vara nöjd antar jag.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Just AI-berikade Bing behöver ju ingen lokal AI-krets. Sökresulteten finns ju på MS servrar så det skulle bli en märklig lösning om AI-beräkningen skulle ske lokalt. Om de nu inte har tänkt att göra något liknande för sökning i likala filer förstås men då skulle jag önska att Microsoft istället arbetar på att göra sökningar bra i Windows först.

Edit: @Enviro Vad hände med artikelbilden och vad hände med våra avatarer?

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

MS vill väl inte vara "sämre än" apple? Jag skulle vilja se ett system som är programmerad från grunden. Så mycket "skit" som finns i windows från tidigare system är ju nästan löjligt. Filsystemet måste få sig en titt, UI, UX. Windows som det ser ut idag är schizofrent. Jag har haft 11:an installerad i många månader nu och jag tycker det är bra men de måste börja om på 0 om de någonsin ska få bort allt gammalt. Ser fram emot en 12:a. Ai (ml) bryr jag inte mig om i huvetaget.

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk

Ännu mer AI-baserad telemetri och bakgrundsprocesser som övervakar och skickar till Microsoft och deras partners. Vi såg detta med Windows 11 som i sin tur skickar mycket mer information till deras servers än vad Windows 10 gör.

Microsoft är inte transparenta om detta oturligt nog.

Skrivet av walkir:

Hur tänker du då? Hittills har Windows 8, 10 och 11 varit fria uppgraderingar för alla med giltiga Windows 7-nycklar (och senare). Tror knappast Windows 12 lär ändra på det.

Förr kostade nya Windows versioner flera tusentals kronor om man ville ha Pro versionen idag ges de ut nästan gratis till privatanvändare just av den anledningen att mycket av det de förlorar på privata licensavtal tar de igen genom telemetrin dvs informationen de tar emot från nästan varenda Windows-användare.

Permalänk
Medlem

Håller tummarna för att den gamla devisen om att varannan Windows-version är bra ska stämma. Windows 11 har jag fruktansvärt svårt för. Så pass att jag som varit Microsoft trogen sedan Windows 3.1 sneglar allt mer åt linuxhållet.

Vad skulle göra Windows 12 bra?
Möjlighet att själv styra när/hur uppdateringar installeras.
Uppdateringar som inte kräver omstart.
En riktig startmeny.
En rejäl rensning av bloatware.
Enkel installation av valfri bloatware från MS.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Joppis:

Just AI-berikade Bing behöver ju ingen lokal AI-krets. Sökresulteten finns ju på MS servrar så det skulle bli en märklig lösning om AI-beräkningen skulle ske lokalt. Om de nu inte har tänkt att göra något liknande för sökning i likala filer förstås men då skulle jag önska att Microsoft istället arbetar på att göra sökningar bra i Windows först.

Edit: @Enviro Vad hände med artikelbilden och vad hände med våra avatarer?

Vi körde en uppdatering på serversidan och det verkar ha gått rakt åt fanders. Borde vara löst inom kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 925a:

MS vill väl inte vara "sämre än" apple? Jag skulle vilja se ett system som är programmerad från grunden. Så mycket "skit" som finns i windows från tidigare system är ju nästan löjligt. Filsystemet måste få sig en titt, UI, UX. Windows som det ser ut idag är schizofrent. Jag har haft 11:an installerad i många månader nu och jag tycker det är bra men de måste börja om på 0 om de någonsin ska få bort allt gammalt. Ser fram emot en 12:a. Ai (ml) bryr jag inte mig om i huvetaget.

Jämfört med Apple så har dock Microsoft misslyckats på samtliga punkter som du radar upp ovan.

Apple har gått från Motorola 68k -> PowerPC -> Intel x86 -> Intel x64 -> Apple Silicon.

Samtidigt togs det ett jättekliv tidigt från Mac OS 9 -> Mac OS X. De senaste 20 åren har macOS sett nära nog identiskt ut.

Microsoft fortsätter att ändra om sitt gränssnitt i minst varje Feature Release. Se bara hur stor skillnad det är mellan Windows 11 21H2 och 22H2.

Många program i Windows är fortfarande skrivna för Intel x86 (32-bit)

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Microsoft fortsätter att ändra om sitt gränssnitt i minst varje Feature Release. Se bara hur stor skillnad det är mellan Windows 11 21H2 och 22H2.

Har inte märkt mycket skillnad alls mellan 21H2 och 22H2

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Jämfört med Apple så har dock Microsoft misslyckats på samtliga punkter som du radar upp ovan.

Apple har gått från Motorola 68k -> PowerPC -> Intel x86 -> Intel x64 -> Apple Silicon.

Samtidigt togs det ett jättekliv tidigt från Mac OS 9 -> Mac OS X. De senaste 20 åren har macOS sett nära nog identiskt ut.

Microsoft fortsätter att ändra om sitt gränssnitt i minst varje Feature Release. Se bara hur stor skillnad det är mellan Windows 11 21H2 och 22H2.

Många program i Windows är fortfarande skrivna för Intel x86 (32-bit)

Lite det jag menar, Jag började jobba med OS 9 (mitt första jobb, som dvd-author). Windows har varit schitzo sen Windows 8. Dom blandar gammalt med nytt och gör allt rörigt. De måste skriva om allt från grunden. Få allt enhetligt och i samma veva uppdatera filsystemet som är mer änpassat till ssd:er och pcie-e "diskar". Dom är nu på samma ställe som apple vad vid OS9 - OSX. Frågan är bara om de själva inser det...

hehe.. Jag har inte vågat installera 22h2 än heh

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem
Skrivet av pAcKiE:

Var W11 en sån flopp? Att de redan måste släppa W12 2(?) år efter?

Det är väl mer för att efterlikna OSX?
Dvs, man överger det som gjort Windows till just Windows till förmån för att Applefiera det och släppa nya nummer vartannat år med minimala förändringar.

Har för mig i alla fall någonstans i bakhuvudet att det var tanken efter W10...(Därav kommentarerna att W10 skulle vara "det sista" OSet enl gamla vanor)

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pAcKiE:

Var W11 en sån flopp? Att de redan måste släppa W12 2(?) år efter?

Det blir väl antagligen 3 år efter att w11 kommit ut.
Samma tid som mellan windows 7 - 2009 och windows 8 - 2012.

Var windows 7 en sådan flopp att de behövde släppa w8?
Jag är inte så säker på att det resonemanget förklarar allt riktigt

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Har inte märkt mycket skillnad alls mellan 21H2 och 22H2

Jag har 21H2 och 22H2 på olika maskiner här och ser relativt stora skillnader just UI/UX-mässigt.

Mycket som helt enkelt fungerar lite annorlunda, samt att vissa appar också är helt omgjorda. Task managern exempelvis för att nämna något mer systemnära.

Tycker även att snapping av fönster blivit betydligt bättre i 22H2.

På det stora hela känns Windows 11 22H2 förfinat i precis allt.

Nästan så att en Windows-hatare som mig hade kunnat köra in Windows 11 över min LTSC-installation

Permalänk
Medlem

Nu går dom all in med AI och samling av våran data. Det har dom iofs gjort senaste 10 åren. Men det tar ju aldrig slut.
Dock kul med nya grejer, men jag vill faktiskt
ha ett OS som inte samlar in massa data om mig eller liknande. Kan spela och visa film samt arbeta på.

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Jag har 21H2 och 22H2 på olika maskiner här och ser relativt stora skillnader just UI/UX-mässigt.

Mycket som helt enkelt fungerar lite annorlunda, samt att vissa appar också är helt omgjorda. Task managern exempelvis för att nämna något mer systemnära.

Tycker även att snapping av fönster blivit betydligt bättre i 22H2.

På det stora hela känns Windows 11 22H2 förfinat i precis allt.

Nästan så att en Windows-hatare som mig hade kunnat köra in Windows 11 över min LTSC-installation

Task Managern är väl typ den enda större sak jag märkt av

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av användare-234:

herewegoagainmeme.jpg

Ja verkligen, alla nördar som nu kommer svära att de ska hålla kvar vid Windows 11 tills inlandsisen återvänder och de som nyss gjorde detsamma med windows 10 får bara suga i sig att världen håller på att springa ifrån dem.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Hur tänker du då? Hittills har Windows 8, 10 och 11 varit fria uppgraderingar för alla med giltiga Windows 7-nycklar (och senare). Tror knappast Windows 12 lär ändra på det.

Ur ett marknadsföringsaspekt är det knappast flashigt att ligga kvar på win10 förevigt.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Ur ett marknadsföringsaspekt är det knappast flashigt att ligga kvar på win10 förevigt.

Myndigheter brukar inte sträva efter flashighet Att varje ny Windows-release är inkompatibel med en stor andel hård-/mjukvara är inte direkt lockande.

Windows 10 LTSC har support fram till 2029! Som det ser ut nu, så är Windows 11 borta innan dess.

Windows 8 övergavs också i förtid jfm Windows 7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pAcKiE:

Var W11 en sån flopp? Att de redan måste släppa W12 2(?) år efter?

Spelar det någon roll om de kallar det W12 eller W11-halvår/månad?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."