Intel röjer information om Windows 12

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Ni båda två missförstår vad jag menade.

Läs mitt inlägg igen. Du har helt missat poängen. (se parentes)

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Och glöm inte "aktiva timmar" kombinerat med automatiska omstarter som fortfarande 2023 passar på att starta om oavsett vad datorn faktiskt pysslar med.

Kort sagt, ge oss ett OS som bara försöker vara ett bra OS.
Allt extra kan vi ladda ner själva.
Ett OS skall aldrig vara "upplevelsen", det är verktyget som möjliggör "upplevelsen".
En stor skillnad som MS inte verkar förstå numera.

Har du ställt in aktiva timmar så kommer datorn inte starta om under de aktiva timmarna du ställt in.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Spelar ni naiva nu eller? Är detta nån lek jag inte förstår?

För ingen kan väl längre leva i tron att "Tech-giganter" genererar sina inkomster genom att ta betalt för mjukvarulicenser???

Inte att det skulle vara deras enda inkomstkälla...

Men jag skulle likaledes säga att det är lite naivt att tro att Microsoft inte tänker fortsätta tjäna en massa pengar på licenser, de har ju ingen anledning att döda den inkomstkällan bara för att de nu även har andra sätt att dra in pengar.

Och sett till att Windows, åtminstone för konsumentbruk, alltmer rör sig mot att vara en tjänst där de tjänar pengar på användaren (detta du åsyftar?) så är det ju smart av dem att bara fortsätta att dubbeldippa istället för att ta bort den gamla inkomstkällan.

Vad gäller just Windows så handlar det väl primärt om licenser till nya datorer, uthyrning av licenser i "molnet", volymlicenser till företag.
Men sedan kränger de ju även en massa annan mjukvara.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Spelar ni naiva nu eller? Är detta nån lek jag inte förstår?

Förstår inte vad det är du inte förstår.

Om du någonsin använt dig av Azure, så vet du var Microsoft tjänar pengar idag. Windows är nog något som Microsoft på sikt vill komma ifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Men windows 10 skulle bli sista os:et?

Var i alla fall många som var tvärsäkra på detta efter ms uttalade. Jag trodde inte en sekund på det, kommer troligen nytt os när ms ville ha inte lite mer pengar i kassan eller krångla till det för kunderna.

Nu när man väl gick över till 10 är man inte sugen på 11, lär sitta på det även efter 2025 (satt ju flera år på windows 7 efter uppdateringarna slutade komma). Behövde uppdatera så jag kunde använda mer ram, annars hade jag kört fortfarande på 7.

Ändå intressant med purister, när man var kid och hängde här på sc så var de också många XP användare som satt kvar trots att Windows 7 var så mycket bättre, är det rädsla för förändring?

Permalänk
Skrivet av pAcKiE:

Var W11 en sån flopp? Att de redan måste släppa W12 2(?) år efter?

Har börjat köra Windows 11 från och med nu och nu kommer windows 12 wtf. Inväntat tills W11 var stabilt med alla drivisar.

Ja blir väl om ett par år innan jag kör Windows 12

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Skrivet av Ryssfemma:

Ändå intressant med purister, när man var kid och hängde här på sc så var de också många XP användare som satt kvar trots att Windows 7 var så mycket bättre, är det rädsla för förändring?

Tror mera det har med stabilitet att göra samt vad man har för hårdvara. Om det funkat perfekt med Windows XP varför ens uppdatera? Däremot om spel stöder saker som XP inte kan åstadkomma inte ens med moddade drivisar då uppgraderar man. Jag körde windows 7 rätt länge sen uppgraderade jag till Windows 10 efter ngt år och nu från och med i helgen nu så kör jag windows 11. Då spelen stöder DX12ULTIMATE även om det inte är superspeciellt så har jag även uppgraderat datorn och då tänker jag tid för uppgradering.

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Varannan version ska förstås inte tas bokstavligt, det är mer av ett roligt sätt att uttrycka det. Men Microsoft har onekligen en tendens att vobbla hit och dit. Ibland innoverar man något alla avskyr, andra gånger backar man till något mer beprövat (7/8/10, t.ex). Ibland pendlar man mellan stabilt och instabilt (98/ME/XP/Vista/7).

Problemet är att folk inte säger det roligt, utan dom ratar saker bara för att. Vilket stör mig på ett datorforum och att folk inte förstår att dom är osäkra. Att ha en Windows 7 dator igång idag och ansluten till Internet är som att köra bil utan bilbälte. Det kan gå bra, men det kan också vara väldigt mycket dåligt ...

Du minns nog inte Windows 98, den var en bajsmacka. Win 98 SE däremot, den var stabil och bra!

Angående patchar btw, så vill man ha dom så snart ett hål upptäckts. Virusdefinitioner vill man ha varje dag, vilket man också oftast får även fast man inte märker det; dom kräver ingen omstart och installeras då och då utan att man märker det.

Visa signatur

/car2ns

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Läs mitt inlägg igen. Du har helt missat poängen. (se parentes)

Svarade bara på din första mening, som i sak inte stämmer.

Visa signatur

/car2ns

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Problemet är att folk inte säger det roligt, utan dom ratar saker bara för att. Vilket stör mig på ett datorforum och att folk inte förstår att dom är osäkra. Att ha en Windows 7 dator igång idag och ansluten till Internet är som att köra bil utan bilbälte. Det kan gå bra, men det kan också vara väldigt mycket dåligt ...

Du minns nog inte Windows 98, den var en bajsmacka. Win 98 SE däremot, den var stabil och bra!

Angående patchar btw, så vill man ha dom så snart ett hål upptäckts. Virusdefinitioner vill man ha varje dag, vilket man också oftast får även fast man inte märker det; dom kräver ingen omstart och installeras då och då utan att man märker det.

Windows 7 har jag inte sagt något om, det var någon annan här på forumet. Men vill man köra 7:an tycker jag absolut att man ska göra det, förutsatt att man är medveten om riskerna. Jag menar, har man inget av värde utöver några spel på datorn spelar det ingen större roll. I synnerhet inte om man håller någorlunda koll på nätverkstrafiken sin, så att datorn inte spelar med i något botnät.

Vad gäller Windows 98 minns jag det skapligt väl. Köpte det kort efter release och såg aldrig tillbaka. Upplevde det som mycket stabilare än Windows 95.

Angående patchar håller jag med dig i sak, även om jag tycker att det är oerhört viktigt att jag som användare får sista ordet om när en installation ska ske, i synnerhet om omstart krävs. För egen del har jag genom året förlorat otaliga timmars arbete på grund av att Microsoft startat om min dator, men jag har aldrig förlorat någon data på grund av säkerhetshål.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Windows 7 har jag inte sagt något om, det var någon annan här på forumet. Men vill man köra 7:an tycker jag absolut att man ska göra det, förutsatt att man är medveten om riskerna. Jag menar, har man inget av värde utöver några spel på datorn spelar det ingen större roll. I synnerhet inte om man håller någorlunda koll på nätverkstrafiken sin, så att datorn inte spelar med i något botnät.

Vad gäller Windows 98 minns jag det skapligt väl. Köpte det kort efter release och såg aldrig tillbaka. Upplevde det som mycket stabilare än Windows 95.

Angående patchar håller jag med dig i sak, även om jag tycker att det är oerhört viktigt att jag som användare får sista ordet om när en installation ska ske, i synnerhet om omstart krävs. För egen del har jag genom året förlorat otaliga timmars arbete på grund av att Microsoft startat om min dator, men jag har aldrig förlorat någon data på grund av säkerhetshål.

Absolut, men en 7:a bör man inte ansluta mot Internet oavsett om man själv är medveten om riskerna. Problemet är att en sån dator enklare kan användas för att DDOSa en myndighet etc. Det jag menar att man inte bör ha en dator med dött OS ansluten mot Internet.

Säker på du inte blandar ihop 98 och 98 SE? För 98 OG var katastrof, att dom fick släppa SE för att fixa alla problem.

Nu vet jag inte vilken OS du kör med, men med Windows 11 så sparar den till och med öppna mail i Outlook samt även osparade Anteckningar. Helt magiskt. Däremot så finns det lite ansvar på användaren; speca ner dina aktiva timmar vid datorn så förlorar du sällan osparat arbete. Men som sagt, Windows 11 och patchhanteringen vid omstart är magi. På jobbet glömmer jag oftast spara anteckningar eller har öppna mail eller webbläsare igång med massa tabbar. När jag kommer tillbaka till jobbet dagen efter kan datorn ha startats om pga patch och när jag loggar in så loggas jag in som om det är helt omstartad men efter en kort stund så laddar den fram allt jag hade öppnat, även osparade saker som öppna mail i Outlook samt osparade Anteckningar, Word, Excel osv! Windows 11 är inte allt av ondo som många här antyder ...

Visa signatur

/car2ns

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Absolut, men en 7:a bör man inte ansluta mot Internet oavsett om man själv är medveten om riskerna. Problemet är att en sån dator enklare kan användas för att DDOSa en myndighet etc. Det jag menar att man inte bör ha en dator med dött OS ansluten mot Internet.

Min far har en äldre dator med Windows 7 som "tyvärr" måste användas då hans golfklocka inte vill kunna synca med en Windows 10 dator, fungerar bara med Windows 7. I övrigt så används den datorn inte.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Nu vet jag inte vilken OS du kör med, men med Windows 11 så sparar den till och med öppna mail i Outlook samt även osparade Anteckningar. Helt magiskt. Däremot så finns det lite ansvar på användaren; speca ner dina aktiva timmar vid datorn så förlorar du sällan osparat arbete. Men som sagt, Windows 11 och patchhanteringen vid omstart är magi. På jobbet glömmer jag oftast spara anteckningar eller har öppna mail eller webbläsare igång med massa tabbar. När jag kommer tillbaka till jobbet dagen efter kan datorn ha startats om pga patch och när jag loggar in så loggas jag in som om det är helt omstartad men efter en kort stund så laddar den fram allt jag hade öppnat, även osparade saker som öppna mail i Outlook samt osparade Anteckningar, Word, Excel osv! Windows 11 är inte allt av ondo som många här antyder ...

Jag använder Windows 11 och tycker att det är en fullständig katastrof på alla* sätt. Nog för att det är trevligt att Notepad och Outlook sparas vid en omstart, men använder man annat än Microsofts program hjälper det föga. Maximalt 18 aktiva timmar är dessutom ett hån mot mig som användare. Datorn är min, självklart ska jag kunna använda den som jag vill. Inte som någon trött mellanchef på Microsoft tycker är rimligt.

Lämnar gärna tröga sql-frågor, AI-projekt och backup-processer rullande över natten. Microsoft dödar dem hänsynslöst. Detsamma gäller filer som inte sparats i diverse äldre mjukvara som jag måste använda i jobbet. Spara manuellt? Visst gör jag det. Men många arbetssessioner avslutas oplanerat vid kaffebryggaren eller i ett möte. Då vill jag kunna lita på att datorn är exakt sådan som jag lämnade den när jag kommer tillbaka nästa dag (eller nästa vecka/månad för den delen).

*Utöver omstarter är jag också trött på deras Microsofts meckande med med UI:t. Det blir inte bättre för att man ändrar allt från version till version. Särskilt inte när målbilden tycks vara att överge allt som gjort Windows bra för att bli en dålig kopia av Mac OS. Dessutom fortfarande schizofrent med en blandning av Metro/Modern UI och gamla kontrollpanelen överallt. Med tanke på att Windows 8 som introducerade problemet släpptes för 11 år sedan kan man tycka att saken borde vara ut vägen vid det här laget ...

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Windows 11 är inte allt av ondo som många här antyder ...

Beror nog helt enkelt på vilken typ av programvaror man använder sig av.

Windows-uppdateringar brukar vara smått förödande för exempelvis Adobes programvaror. Att hitta vilken specifik version av exempelvis Adobe Lightroom eller Adobe Photoshop som fungerar felfritt med en specifik version av Windows är inte det lättaste. Skalningen av gränssnittet (HiDPI) är ett kapitel i sig. Däremot inte Microsofts fel att Adobe inte följer utvecklingsriktlinjer, men Adobe har alltid gått sin egna väg (samt att Photoshop just nu är enda programvaran som håller mig kvar i Windows). Även på macOS har Adobe sina brister, men dessa är just nu mer relaterade till Apple Silicon (vilket tvingar mig till Windows-utgåvan).

Sen tycker jag att det är smått galet att "Dark mode" inte går att styra på applikationsnivå i Windows. Det är dock en brist som följt Windows i nära 5 år nu.

Jag vill gärna gilla Windows 11, men gränssnittet har aldrig varit mer spretigt än nu:

Ett tips är att döda "Explorer.exe"-processen samtidigt som ett annat program körs i bakgrunden. Ser du hur Windows gör för att dölja programmen? Ser du hur gamla Windows NT 4.0 designen lyser igenom?

I vissa avseenden känns Windows 3.11 som ett mästerverk jfm senare versioner av Windows Där höll sig Microsoft i alla fall till ett gemensamt designspråk!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Jag använder Windows 11 och tycker att det är en fullständig katastrof på alla* sätt. Nog för att det är trevligt att Notepad och Outlook sparas vid en omstart, men använder man annat än Microsofts program hjälper det föga. Maximalt 18 aktiva timmar är dessutom ett hån mot mig som användare. Datorn är min, självklart ska jag kunna använda den som jag vill. Inte som någon trött mellanchef på Microsoft tycker är rimligt.

Lämnar gärna tröga sql-frågor, AI-projekt och backup-processer rullande över natten. Microsoft dödar dem hänsynslöst. Detsamma gäller filer som inte sparats i diverse äldre mjukvara som jag måste använda i jobbet. Spara manuellt? Visst gör jag det. Men många arbetssessioner avslutas oplanerat vid kaffebryggaren eller i ett möte. Då vill jag kunna lita på att datorn är exakt sådan som jag lämnade den när jag kommer tillbaka nästa dag (eller nästa vecka/månad för den delen).

*Utöver omstarter är jag också trött på deras Microsofts meckande med med UI:t. Det blir inte bättre för att man ändrar allt från version till version. Särskilt inte när målbilden tycks vara att överge allt som gjort Windows bra för att bli en dålig kopia av Mac OS. Dessutom fortfarande schizofrent med en blandning av Metro/Modern UI och gamla kontrollpanelen överallt. Med tanke på att Windows 8 som introducerade problemet släpptes för 11 år sedan kan man tycka att saken borde vara ut vägen vid det här laget ...

Du borde aldrig köra frågor direkt från din klient till databaser eller backuper OMG. Ur ett IT-säkerhetsperspektiv så gör du galet fel. Hoppas du iaf använder olika konton och inte med ditt vanliga konto?

Har väldigt få saker som inte sparas efter omtvingad nattlig omstart. Förstår dock att problemet finns, för den är ju inte perfekt.
Men du kan ju stänga av det där och själv välja när du ska starta om, men att du då får tjat-rutor som följd. Om du nu inte kör Home-edition, då är du körd men med tanke på vad du skrev att du gör så antar jag du minst kör Pro-edition.

Håller med angående kontrollpanelen, dock är jag personligen inne där sjukt sällan. Bara när man behöver göra ny profil i Outlook eller vissa ljudinställningar, annars är jag alltid i nya modern UI och pillar, vare sig det är bildskämrsinställingar, avsintallera applikatoner eller annat mög som ska ställas in, ändras etc. Vill också att dom bara ska ta bort kontrollpanelen och placera allt under samma ställe. Börjar bli bra, men inte 100% allt ännu. Kan också tycka att 11 år är lång tid att fortfarande ha kvar kontrollpanelen i Windows 11.

Visa signatur

/car2ns

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Beror nog helt enkelt på vilken typ av programvaror man använder sig av.

Windows-uppdateringar brukar vara smått förödande för exempelvis Adobes programvaror. Att hitta vilken specifik version av exempelvis Adobe Lightroom eller Adobe Photoshop som fungerar felfritt med en specifik version av Windows är inte det lättaste. Skalningen av gränssnittet (HiDPI) är ett kapitel i sig. Däremot inte Microsofts fel att Adobe inte följer utvecklingsriktlinjer, men Adobe har alltid gått sin egna väg (samt att Photoshop just nu är enda programvaran som håller mig kvar i Windows). Även på macOS har Adobe sina brister, men dessa är just nu mer relaterade till Apple Silicon (vilket tvingar mig till Windows-utgåvan).

Sen tycker jag att det är smått galet att "Dark mode" inte går att styra på applikationsnivå i Windows. Det är dock en brist som följt Windows i nära 5 år nu.

Jag vill gärna gilla Windows 11, men gränssnittet har aldrig varit mer spretigt än nu:

https://i.redd.it/q517r41dmw571.png

Ett tips är att döda "Explorer.exe"-processen samtidigt som ett annat program körs i bakgrunden. Ser du hur Windows gör för att dölja programmen? Ser du hur gamla Windows NT 4.0 designen lyser igenom?

I vissa avseenden känns Windows 3.11 som ett mästerverk jfm senare versioner av Windows Där höll sig Microsoft i alla fall till ett gemensamt designspråk!

Tycker den bilden är missvisande. Bara för nytt OS så måste inte saker som designen på kalkylatorn eller action-center göras om. Den designen som gjorde då enligt bilden följer ju Windows 10/11-designen, så förstår inte problemet. Att Startmenyn blivit mindre av den klassiska startmenyn i Windows 7 hurrar jag för. För min del är det till 100% en sökruta Det har det varit sen Windows 8. Visst la upp lite ikoner både i WIndows 8, 8.1, 10 och numera 11 men använder dom aldrig, det är bara för det ska se bra ut. Men annars söker jag efter allt, vare sig det är en specifik inställning eller ett program eller en fil.

Nu är det ju samma OS från grunden hela vägen så att vissa system-delar ser ut som "back in the good old days" är ju inte konstigt. Normala användare går sällan dit. Jag menar, regedit ser ju ut precis som det gjorde när den kom. Jag tycker det inte är fel, snarare tvärtom. Det är snarare viktigt dom inte ändrar designen där med tanke på vad man kan göra där ...

Ditt tips är ju ett scenarie som sällan händer. När saker "felar" att det inte ser modernt ut, vad är din poäng med det?

Visa signatur

/car2ns

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Har du ställt in aktiva timmar så kommer datorn inte starta om under de aktiva timmarna du ställt in.

Varför ha aktiva timmar över huvud taget?
Är datorn påslagen så är den "aktiv", annars är den avstängd.
Det är aldrig OK att starta om utan att användaren sagt att det är OK.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pAcKiE:

Var W11 en sån flopp? Att de redan måste släppa W12 2(?) år efter?

Dom har ju redan pratat om 12an "samma dag" som 11an släpptes såååaatt..

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Varför ha aktiva timmar över huvud taget?
Är datorn påslagen så är den "aktiv", annars är den avstängd.
Det är aldrig OK att starta om utan att användaren sagt att det är OK.

Varför ha bältespåminnare i bilen? Det är aldrig OK att bilen ska säga åt mig att sätta på bältet, det vill jag kunna välja fritt själv när jag tycker det är dags att sätta på bilbältet.

Anledningen att inte lämna det helt upp till användaren hur och när patchar ska installeras är för att säkerheten blir katastrof. Du kan däremot få välja fritt när du ska starta om. Kör du Home-edition så har du valt ditt öde och därmed sagt OK till omstarter vid patchhantering.

Visa signatur

/car2ns

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Jag blir så irriterad på människor på ett datorforum med såna där åsikter. Vad gör du ens här om du är så bakåtsträvande? Riktat till dig och andra som är emot nya saker.

Såna som dig som gör Internet till en mer osäker plats att koppla upp sig emot. Sluta kör med osäkra produkter och sitt på Internet! Det är hål i huvudet. Kör du bil utan säkerhetsbälte också? Att köra med döda OS är enbart okej om det är en klient som INTE är ansluten till Internet. Typ för retro-gaming eller köra någon svets-maskin som inte fixar annat OS än Windows 95, 7 eller 3.11.

Du var en rolig typ. Jag kör Windows 10 på annan dator och det tog år innan det blev stabilt. Varje större uppdatering så gick något sönder.

Så jag avvaktande innan jag uppdaterade, men även med windows 10 så stänger jag då och då av uppdateringar. Just för den ska klaga stäng av datorn eller så gör jag det. Sen fortfarande kan uppdateringar skapa problem.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Du var en rolig typ. Jag kör Windows 10 på annan dator och det tog år innan det blev stabilt. Varje större uppdatering så gick något sönder.

Så jag avvaktande innan jag uppdaterade, men även med windows 10 så stänger jag då och då av uppdateringar. Just för den ska klaga stäng av datorn eller så gör jag det. Sen fortfarande kan uppdateringar skapa problem.

Är det roligare med folk som bashar på nya saker bara för det är nytt och annat än dom är "vana vid"?

Intressant, haft flertalet datorer, både privat och i jobbet där det varit stabilt och bra även vid större uppdateringar. Vad hade du som gick sönder vid varje större uppdatering? Och vad var ostabilt i Windows 10 från början? Förutom det kosmetiska då vill säga, för det har inget med stabilitet att göra.

Ja, uppdateringar kan absolut skapa problem. Även säkerhetsuppdateringarna. Det säger jag inget om, men att inte köra igenom säkerhetspatcharna bara för man stör sig på att datorn startas om, det förstår jag inte. Speciellt inte på ett datorforum ...

Visa signatur

/car2ns

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Varför ha bältespåminnare i bilen? Det är aldrig OK att bilen ska säga åt mig att sätta på bältet, det vill jag kunna välja fritt själv när jag tycker det är dags att sätta på bilbältet.

Anledningen att inte lämna det helt upp till användaren hur och när patchar ska installeras är för att säkerheten blir katastrof. Du kan däremot få välja fritt när du ska starta om. Kör du Home-edition så har du valt ditt öde och därmed sagt OK till omstarter vid patchhantering.

Fast det är en jä-la skillnad att riskera sitt liv och att inte tillåta Windows installera senaste candy-crush reklamen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Fast det är en jä-la skillnad att riskera sitt liv och att inte tillåta Windows installera senaste candy-crush reklamen.

Det är klart att just det där är helt olika saker, men i ett större perspektiv är en massa övertagna enheter också ett jätteproblem för alla.

I nuläget är det väl inte primärt Windowsdatorer som står för det problemet, mer IoT-skräp och liknande, men det skall ju inte ses som att det är ett onödigt krav utan snarare att kravet har fått avsedd effekt.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Candy-crush reklam installeras inte via Windows Update. Ska du dra till med jämförelser kan du väl hålla det på en högre nivå än sandlådan?

Visa signatur

/car2ns

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Vad hade du som gick sönder vid varje större uppdatering? Och vad var ostabilt i Windows 10 från början? Förutom det kosmetiska då vill säga, för det har inget med stabilitet att göra.

Hör att du aldrig försökt köra Windows 10 på en surfplatta med nyare version än Version 1703? Svensk tangentbordslayout (fulla uppsättningen) var trasig i OSK:n i flera år. Därefter kom nya buggar som minimerade tangentbordet i samband med AltGr.

Du kan väl inte heller påstå att Windows 10 Version 1809 var en lyckad utrullning?

https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-...

Secure boot som hindrar datorn från att starta, personliga filer som flyttas och raderas samt ljudfiler som förstörs är enbart kosmetik enligt dig?

Skulle vilka påstå att nära nog varannan feature release haft någon allvarligare bugg under sin livstid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Candy-crush reklam installeras inte via Windows Update. Ska du dra till med jämförelser kan du väl hålla det på en högre nivå än sandlådan?

Är väl inte helt ovanligt att "App Readiness"-servicen fått fnatt efter en Feature Update och återinstallerat sånt som man tidigare avinstallerat?

Har hänt mig på system där jag kört US-versionen av Windows samt med USA som region.

Inaktiverar både AppReadiness och AppXSvc här normalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Är väl inte helt ovanligt att "App Readiness"-servicen fått fnatt efter en Feature Update och återinstallerat sånt som man tidigare avinstallerat?

Har hänt mig på system där jag kört US-versionen av Windows samt med USA som region.

Varenda "feature update" verkar ha en chans att återställa slumpmässiga saker man har raderat/avinstallerat/blockerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Inaktiverar både AppReadiness och AppXSvc här normalt.

Skrivet av Svensktiger:

Varenda "feature update" verkar ha en chans att återställa slumpmässiga saker man har raderat/avinstallerat/blockerat.

Inte hänt mig vad jag kan minnas överhuvudtaget varken på W10 eller W11

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Du borde aldrig köra frågor direkt från din klient till databaser eller backuper OMG. Ur ett IT-säkerhetsperspektiv så gör du galet fel. Hoppas du iaf använder olika konton och inte med ditt vanliga konto?

Du har inte en aning om mitt use case, men ändå skriver du att jag gör fel. Kul inställning. Vill du bara säga att jag gör något fel eftersom vi är oense om hur Windows ska fungera?

Att ta backup på innehåll på datorn kräver att datorn är igång. Detsamma gäller frågor till en lokal databas med randomiserade data, datorn måste vara igång.

Sätter punkt för min medverkan i diskussionen nu, märker att jag bara blir irriterad av att skriva med dig. Trevlig helg.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Länkar som vanligt till klassikern : http://xpwasmyidea.blogspot.com/2011/09/features-removed-in-w...
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_features_removed_in_Wind...
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_features_removed_in_Wind...
lite mindre engagerat/rabiat i :
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_features_removed_in_Win...

Visst kommer det nya features. När man plötsligt ska använda en Windows som är 1-2 generationer äldre än den man brukar sitta vid så märks det att saker saknas.
Men jag kan förstå att folk häckar på Windows XP eller 7 längre än vad de flesta andra anser vara rimligt. Jag räknar mig som rimligt Windowsdatorvan, har ändå använt Windows sedan Windows 2, men speciellt från Windows 8 upplever jag Windows som ganska rörigt. Får ofta leta efter inställningar etc. Visst, jag är väl gammel och gaggig, men jag tycker nog MacOS har varit mer konsekvent (även om det gnälls där också, på för mycket/litet Skeuomorphism, anpassning efter IOS, osv). Mac-program har ofta kvar "riktiga" menyer dessutom, inte massa ribbons och, ja, allt vad det heter.

Jag ska precis köpa en dator till en äldre släkting, han har länge kört Windows 7 (för länge), så för ett tag sedan uppdaterade jag till Windows 10 och SSD, men datorn är lite trasig i USB-portar och instabil. Har spanat in en laptop med Windows 11, han hade förra datorn i 10 år och eftersom Windows 11 är "helt nytt" (i min bok) så räknade jag med att han nu får en dator som inte ändrar utseende/funktion nämnvärt de närmsta 7-10 åren förhoppningsvis. Förändringar gör det onödigt rörigt för den som inte häckar framför datorn dagligen.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave