Permalänk
Medlem

Varför inte oljekylning??

Funderar på att bygga ett system själv med 4 datorer som ska vara vattenkylda men har tänkt om varför inte olja istället köra med radiator pump och cpu block men pumpa olja istället inte så stor skada om det blir ett läckage då med vatten är allt sabbat om det läcker någon som vet varför inga kör med olja

Visa signatur

Wolf man

Permalänk
Medlem

leder det värme bra? lätt att kyla det?

Permalänk

Vatten har bättre förmåga att "ta upp" värme.
Du kan inte använda en vanlig pump för att pumpa olja.
Cirkulationen skulle bli dålig med olja (?)
Dyrt.

Så då är frågan. Varför?

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
NAS: Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk

Hur dum får man vara?

Visa signatur

Abit NF7-S 2400+@200x10
2x 256mb Twinmos Winbond
Sapphire 9800pro 128mb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oskar_Rydblom
Hur dum får man vara?

Hur många sa det när vattenkylning kom?

Permalänk

Den enda kritik som du borde framföra är konstructiv!

Permalänk
Medlem

om du ska ha olje kylning så ska de nog va en stor tank me nån icke ledande olja som du sänker ner datorerna i.

Permalänk
Medlem

NASA använder olja till vissa kluster, om jag inte minns helt fel på kyldes någon av de tidiga Cray-datorerna med olja, nersänkt alltså.
Men det är ingen vanlig olja, någon icke ledande som dozix sa, sån är nog knappast billig i alla fall.

Permalänk
Medlem

Vad för olja ska du ha? Tänk på att pumpen kanske inte klarar så tjock olja eftersom den är ämnad till att köras med vatten

Visa signatur

P4 2,4b @ 2,4GHz | 1x 512 DDR PC3200 | Gainward Gf4 MX440 64MB @ 385/630

Permalänk

Re: Varför inte oljekylning??

Citat:

Ursprungligen inskrivet av wolf
Funderar på att bygga ett system själv med 4 datorer som ska vara vattenkylda men har tänkt om varför inte olja istället köra med radiator pump och cpu block men pumpa olja istället inte så stor skada om det blir ett läckage då med vatten är allt sabbat om det läcker någon som vet varför inga kör med olja

jag kan ge dig ett par skäl till att olja INTE är bra i sammanhang med kylning.
Först och främst (som sagt innan i tråden) olja tar inte upp värme alls bra! Olja tar upp värme ca 1/4 så bra.
Dåligt flöde, eftersom olja är tjockt och bara blir lättflytande vid runt 60-70ºC. och det tror jag inte är någon bra temperatur om du ska kyla processor, etc.
Olja läcker ut genom springor MYCKET lättare än vatten. Det krävs alltså minsta lilla spricka i slang eller skarv för att det ska börja sippra...
olja är mycket dyrare än destillerat vatten.

men varsågod och prova om du vill...

Visa signatur

/Don't argue with idiots, they'll drag you down to their level and beat you with experience.
||ANTEC SONATA (380W)| E-Pox 8RDA3+| XP 2200+(T-bred)@2255 (205*11)| ATI Radeon 9600 128mb | 2*256MB PC3200 DDR Kingston| 2*160Gb Maxtor DiamondMax Plus 9 SATA 7200rpm (Raid 0) +2*60 IBM (Raid0) | Eheim 1048 CPU-Antarctica||

Permalänk
Medlem

Ang olja

har sett många svar men hajjar fortfarande att ingen provat jag menar att man ska köra precis som med vatten alltså radiator pump uch kylblock.Har reparerat många saxar och såna verkstads maskiner där är dom flesta oljekylda den oljan leder ej ström och är inte trögflytande som många här trodde tvärtom.Fördelen med olja är ju om man råkar få ett läckage så förstör man inte delarna i datan mer än att dom blir kladdiga

Visa signatur

Wolf man

Permalänk
Avstängd

Om du vill ha 100c cpu temp så dra i lite olja.

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk

Re: Ang olja

Citat:

Ursprungligen inskrivet av wolf
har sett många svar men hajjar fortfarande att ingen provat jag menar att man ska köra precis som med vatten alltså radiator pump uch kylblock.Har reparerat många saxar och såna verkstads maskiner där är dom flesta oljekylda den oljan leder ej ström och är inte trögflytande som många här trodde tvärtom.Fördelen med olja är ju om man råkar få ett läckage så förstör man inte delarna i datan mer än att dom blir kladdiga

är du trög eller läser du inte inläggen?!?!?!
olja kan inte kyla på så låga temperaturer som vatten. olja kan enbart kyla ner produkter till 60-70C...
därför använder man det vid svarvninge, etc.

Visa signatur

/Don't argue with idiots, they'll drag you down to their level and beat you with experience.
||ANTEC SONATA (380W)| E-Pox 8RDA3+| XP 2200+(T-bred)@2255 (205*11)| ATI Radeon 9600 128mb | 2*256MB PC3200 DDR Kingston| 2*160Gb Maxtor DiamondMax Plus 9 SATA 7200rpm (Raid 0) +2*60 IBM (Raid0) | Eheim 1048 CPU-Antarctica||

Permalänk

Göransson får jag bara fråga vad du har för kunnskap om det hära ämnet??? "Olja blir lättflytande vid 60-70grader" det är skitsnack!!! Det beror alldeles vilken olja du har...
Jag jobbar på ett raffenaderi med kontakter på labbet, vi gör smörjoljor & specialoljor mm och man kan få fram en olja som är icke ledande, lättflytande vid rumstemp eller lägre och har minst lika bra värmeupptagningsförmåga som vatten. Men speciall oljor brukar vara dyra och kan vara svåra att få tag på men det skulle fungera med olja istället för vatten men är inte ekonomiskt försvarbart...

Visa signatur

AMD 5900X | Asrock Rack X470D4U | Quadro RTX A2000 6GB | 4x16gb 3200Mhz | Intel P5800X 400GB | Samsung 970 EVO Plus 2TB | Fractal Design Define Mini C | Seasonic Prime Ultra 650 Titanium

Permalänk
Hedersmedlem

"och har minst lika bra värmeupptagningsförmåga som vatten"
DET tror jag blir svårt.. Och om det mot förmodan skulle gå så undrar jag hur mycket det skulle kosta.

wolf, varför vill du köra med olja? Enbart för att slippa kortslutning vid en ev. läcka? Det är den enda fördelen jag ser med olja. Vatten kyler bättre, är lättare att få tag på, lättare att hantera och är billigt. Så varför köra något annat än vatten?

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
"och har minst lika bra värmeupptagningsförmåga som vatten"
DET tror jag blir svårt.. Och om det mot förmodan skulle gå så undrar jag hur mycket det skulle kosta.

wolf, varför vill du köra med olja? Enbart för att slippa kortslutning vid en ev. läcka? Det är den enda fördelen jag ser med olja. Vatten kyler bättre, är lättare att få tag på, lättare att hantera och är billigt. Så varför köra något annat än vatten?

Det kanske är bra om man kör med en Water-chiller eller?

Edit: Oil-Chiller hade det ju blivit:D

Visa signatur

tomt

Permalänk
Hedersmedlem

Tror vatten+glykol kyler bättre än olja iaf. Dessutom blir olja ännu mer trögflytande då den är kall och kondensproblem får man ändå, så..

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Man måste sänka ner hela moderkortet i oljan.
Man måste köra med dyr special olja.
Man måste ha någon cirkulation på oljan.
Man måste kyla oljan, tex med en kompressor och kyld olja är trögflytande.

Det är nog inte ekonomiskt sett bra, lite omständigt att sänka ner moderkortet och alla pcikort, grafikkort med mera. Iofs är det ju möjligt.
Att köra med det istället för vatten i ett vattenkylningssystem skulle jag aldrig tro fungera bra och vad ska man ha oljan till där? Den lär varken hålla/absorbera värme lika bra eller vara lika tunnt/lättflytande som vatten.

Permalänk
Medlem

Skulle inte tro att olja kan ta upp mer energi per grad än vatten. Nope...

Permalänk
Medlem

Kan man inte kyla med R12 (freon)? Alltså en typ av kylskåp/AC för datorn. En helt tät låda med kylelement.

Permalänk
Medlem

Känns som det är många här som sitter och pratar om vanlig motor olja här. Men som Dj_flower sa så kan man få oljor i många former och det går att få bättre egenskaper (i alla fall så som jag kommer i håg att det var) på oljor än vattnet i detta perspektivt, men det blir dyrt och jag vet inte hur mycket bättre det skulle bli.

Ni som skriver massor med dumheter, som idiot mm lägg ner det hör nämligen inte hemma på ett forum där personer vill öka sin kunskap.

ha det bra

Permalänk
Hedersmedlem

Oskar_Rydblom och Göransson: Ta och tänk efter lite, när era huvudargument innehåller orden dum respektive trög riktade till trådskaparen så har ni gått för långt. Kan ni inte föra en diskussion utan att ta till personangrepp har ni inget i detta forum att göra. Skärp till er eller lämna forumet, tack.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det är bara att inse "Flytande kväve" aeger!!

Visa signatur

Epox 8rda| AMD Athlon XP2500 @ 2222MHz / volcano11 adapt, 120mm| 2x Maxtor 120gb | 2x Twinmos Winbond 256mb | HIS radeon 9800pro
Antec 1000AMG+480w truepower +5x80mm | ViewSonic 19" |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tischan
Känns som det är många här som sitter och pratar om vanlig motor olja här. Men som Dj_flower sa så kan man få oljor i många former och det går att få bättre egenskaper (i alla fall så som jag kommer i håg att det var) på oljor än vattnet i detta perspektivt, men det blir dyrt och jag vet inte hur mycket bättre det skulle bli.

Länka till lite info om en sån olja då, så man han se lite siffror och jämföra det med vatten. Eller menar du att det inte finns någon än och att wolf bör fixa till sin egen specialolja?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det går faktiskt få fram oljor ur raffinaderier som är jävligt bra på att transportera värme och inte är speciellt trögflytande...men som dom sagt ovan så är det alldeles för dyrt för att gemene man (eller ens mindre företag) skulle kunna försvara den ekonomiska kostnaden...

NASA gillar olja...

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dj_flower
Göransson får jag bara fråga vad du har för kunnskap om det hära ämnet??? "Olja blir lättflytande vid 60-70grader" det är skitsnack!!!

Det är bra att du har "kunnskap" om det svenska språket (läsa och skriva). Du kanske märker, om du faktiskt läser hans inlägg, att han skrev "Kan endast kyla ner till 60-70 grader" och inte "Blir lättflytande vid 60-70 grader". Innan du kritiserar någon för ett inlägg kanske du ska läsa inlägget först.

Permalänk
Medlem

ett slutet ac-system för datorn är ingen dum ide som nån sa. skulle inte behövas några högljudda fläktar som transporterade stora mängder luft genom lådan.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

blir nog billigare å klarlacka komponeterna å använda vatten. klarlacken hjälper nog en del om detm skulle bli en läcka i vatten systemet ialla fall.

Visa signatur

Karlsson

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ProwIer
Vad för olja ska du ha? Tänk på att pumpen kanske inte klarar så tjock olja eftersom den är ämnad till att köras med vatten

kristallolja om du vet vad det är, borde funka.. men vet inte hur mycket värme det tar upp/avger..

Permalänk
Medlem

olja bryter dessutom ner gummi, så har man gummislangar så blir det kladdigt kan jag lova

Visa signatur

MSI K8N Neo2 plat, 3200+ Winchester,
TwinMOS Speed Premium PC3500 512MB CL2.5 Winbond BH-5, 40 Gb IBM, 120 Gb WD, T7600gt, Antec truepower 550W