Permalänk
Medlem

Vill inte deraila tråden för mycket, men det är nog bra med lite nyans från alla Lars Wilderäng-älskande preppers på Sweclockers.

Det är inte så enkelt som att kronans svaga värde är en direkt effekt av vår höga skuldsättning. Danmark har högre skuldsättning än oss och men står stark för att den är låst mot Euron.

Det är heller ingen hemlighet att mindre valutor drabbas hårdare i kriser. Att banker & företag beroende av import går ut och gråter i media för att driva opinion är inte direkt förvånande.

Med det sagt, att vi fortsätter med de hårdare krav man redan infört för bolån håller jag helt med om. Men folk i tråden som pratar om 12% räntor har ingen verklighetsförankring. Ekonomin kollapsar långt innan det..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Planeto:

Men folk i tråden som pratar om 12% räntor har ingen verklighetsförankring. Ekonomin kollapsar långt innan det..

Tror folk överskattar folks belåningsgrad eftersom man tittar på sig själv först. Det som händer vid 12% räntor är att ett gäng behöver sälja och flytta till billigare och ja, vi är då i lågkonjunktur eftersom konsumtionen minskat, men att tro att hela Sveriges ekonomi har kollapsat, jag är tveksam.

Den statistik man hittar handlar om nya bolån, man får tänka på att det finns en stor grupp med gamla bolån som inte är i närheten av belåningsgrader som nya bolånetagare tar, det finns även en grupp utan bolån och det finns massor av människor som inte bor i storstadsregionerna och därmed inte har så stora bolån.

Och ja under fastighetskrisen i början av 90-talet så var det en del som sålde med förlust och blev sittande utan köpt bostad men bolån kvar, det kan vi kanske komma att se igen.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Tror folk överskattar folks belåningsgrad eftersom man tittar på sig själv först. Det som händer vid 12% räntor är att ett gäng behöver sälja och flytta till billigare och ja, vi är då i lågkonjunktur eftersom konsumtionen minskat, men att tro att hela Sveriges ekonomi har kollapsat, jag är tveksam.

Den statistik man hittar handlar om nya bolån, man får tänka på att det finns en stor grupp med gamla bolån som inte är i närheten av belåningsgrader som nya bolånetagare tar, det finns även en grupp utan bolån och det finns massor av människor som inte bor i storstadsregionerna och därmed inte har så stora bolån.

Och ja under fastighetskrisen i början av 90-talet så var det en del som sålde med förlust och blev sittande utan köpt bostad men bolån kvar, det kan vi kanske komma att se igen.

Ett lån på en miljon med 12% ränta, är samma ränta som kreditkortsräntan låg på för bara ett år sedan. Det kostar 10.000 kr i månaden, och de flesta i storstäderna har lån på betydligt mer än så.

Självklart kollapsar det långt innan 12%. Det spelar ingen roll att några har råd med det, den stora massan har inte. Och det är inte konstigt, vem tar höjd för 12 ggr högre ränta inom 24 mån från att man köpte? Inte de som ställde ut lån iallafall. Gick att binda på 10 år under 2% i början av 2022.

Permalänk
Medlem
Skrivet av first:

Ett lån på en miljon med 12% ränta, är samma ränta som kreditkortsräntan låg på för bara ett år sedan. Det kostar 10.000 kr i månaden, och de flesta i storstäderna har lån på betydligt mer än så.

Det hade varit intressant att se statistik på hur belåningen ser ut. Jag är inte helt säker på att en majoritet har lån som är betydligt större än 1 miljon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det hade varit intressant att se statistik på hur belåningen ser ut. Jag är inte helt säker på att en majoritet har lån som är betydligt större än 1 miljon.

Majoriteten har inte lån som överstiger 1 miljon - vi har stor allmännytta i Sverige, dvs folk hyr istället för äger boendet -samt de som är skuldfria.
Snittskulden ligger strax under en halv miljon sek i lån per capita (2020 - SCB). Ca 20% har lån över 1 MSEK - jag tycker det låter lågt men får lita på siffrorna. 2 miljoner svenskar som tvingas ut på gatan får nog ändå räknas som kollaps med alla kedjeeffekter det resulterar i

Visa signatur

AMD 7800X3D | MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI | MSI GeForce RTX 4080 SUPER 16GB | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB 6000MHz | Kingston Fury Renegade M2 2TB | Alienware AW2723DF 280hz

Permalänk
Medlem

Hej,
Tidigare var det vanligt att baka in sina lån i sitt bolån men som jag förstår det är inte detta möjligt längre.
Jag bor i en bostad som är belånad under 50% och tänkte köpa en elbil då leasing går ut. min tanke är att lägga 200k kontant och sen belåna bostaden med 200k för att finansiera resten av bilköpet och sedan betala av det på en 5 års period.

Min fråga är, kan jag vara öppen och ärlig med banken för vad jag tänker göra med pengarna eller bör jag baka in den summan i en "renoveringsbudget" bara? @Kakann jag tänkte att du kanske har koll?

Taggning
Permalänk
Medlem

Du kan vara ärlig med banken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Du kan vara ärlig med banken.

Instämmer helt

Visa signatur

AMD 7800X3D | MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI | MSI GeForce RTX 4080 SUPER 16GB | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB 6000MHz | Kingston Fury Renegade M2 2TB | Alienware AW2723DF 280hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av first:

Självklart kollapsar det långt innan 12%. Det spelar ingen roll att några har råd med det, den stora massan har inte. Och det är inte konstigt, vem tar höjd för 12 ggr högre ränta inom 24 mån från att man köpte? Inte de som ställde ut lån iallafall. Gick att binda på 10 år under 2% i början av 2022.

Banken har räknat med 7% ränta sen länge, så de tog höjd för 7 ggr i sin kalkyl när lånet togs. Har man som många haft lånet i X år så har man under de åren amorterat ner och sannolikt höjt sin lön, så det bör finnas större utrymme nu även om man maxbelånade sig och jag misstänker att långt ifrån alla maxbelånar sig.

Med 12% ränta på bolånet, ränteavdraget är 30% upp till 100 KSEK och 21% efter 100 KSEK räntekostnader (och är man två så kan man fördela räntan och få 30% upp till 2x100 KSEK), för två låntagare blir det då:
1 MSEK i lån ger 84.000kr i ränta efter ränteavdraget d.v.s. 7.000kr/mån.
2 MSEK i lån ger 171.600 i ränta efter ränteavdraget d.v.s. 14.300kr/mån.
3 MSEK i lån ger 266.400 i ränta efter ränteavdraget d.v.s. 22.200kr/mån.

Läst någonstans att medelbelåningen i Stockholm är 3 MSEK, så då kan vi utgå ifrån att det ute i landet är lägre. En familj med två vuxna heltidsarbetande borde klara av det. Krisen för svensson kommer när den ena eller båda blir av med jobbet.

Så nej, jag tror forfarande inte på total kollaps, absolut det finns mycket roligare saker att lägga pengarna på och en del kommer att hamna rejält i kläm precis som på 90-talet och en del kommer behöva fundera över sina boendekostnader och flytta till billigare/mindre boende.

Men än så länge är det ett hypotetiskt resonemang, har vi tur så planar det ut vid 5-6% boräntor.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Banken har räknat med 7% ränta sen länge, så de tog höjd för 7 ggr i sin kalkyl när lånet togs. Har man som många haft lånet i X år så har man under de åren amorterat ner och sannolikt höjt sin lön, så det bör finnas större utrymme nu även om man maxbelånade sig och jag misstänker att långt ifrån alla maxbelånar sig.

Med 12% ränta på bolånet, ränteavdraget är 30% upp till 100 KSEK och 21% efter 100 KSEK räntekostnader (och är man två så kan man fördela räntan och få 30% upp till 2x100 KSEK)
1 MSEK i lån ger 80.760kr i ränta efter ränteavdraget d.v.s. 6730kr/mån.
2 MSEK i lån ger 180.000kr i ränta efter ränteavdraget d.v.s 15.050kr/mån
3 MSEK i lån ger 275.000kr i ränta efter ränteavdraget d.v.s. 22.950kr/mån

Läst någonstans att medelbelåningen i Stockholm är 3 MSEK, så då kan vi utgå ifrån att det ute i landet är lägre. En familj med två vuxna heltidsarbetande borde klara av det. Krisen för svensson kommer när den ena eller båda blir av med jobbet.

Så nej, jag tror forfarande inte på total kollaps, absolut det finns mycket roligare saker att lägga pengarna på och en del kommer att hamna rejält i kläm precis som på 90-talet och en del kommer behöva fundera över sina boendekostnader och flytta till billigare/mindre boende.

Men än så länge är det ett hypotetiskt resonemang, har vi tur så planar det ut vid 5-6% boräntor.

Du behöver tänka ett steg längre. De flesta jag känner skulle nog klara 12% ränta, även i Stockholm. Problemet är i förlängningen hur det skulle påverka den inhemska konsumtionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Planeto:

Du behöver tänka ett steg längre. De flesta jag känner skulle nog klara 12% ränta, även i Stockholm. Problemet är i förlängningen hur det skulle påverka den inhemska konsumtionen.

Ja, det skulle bli en djup lågkonjunktur precis som på 90-talet, men vi överlevde det och det är långt ifrån scenariot med "total kollaps" som en del verkar tro skulle inträffa.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Ja, det skulle bli en djup lågkonjunktur precis som på 90-talet, men vi överlevde det och det är långt ifrån scenariot med "total kollaps" som en del verkar tro skulle inträffa.

Jag har ingen aning om vart gränsen går där det skulle gå åt helvete så har ingen åsikt i det. Men.. folk är väl mycket mer belånade nu än på 90-talet så 12% nu är inte riktigt samma sak?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Vi överlevde, men man beräknar att skatten idag är 5% högre än om vi inte haft krisen.

Så en ordentlig kostnad för landet / individen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Jag har ingen aning om vart gränsen går där det skulle gå åt helvete så har ingen åsikt i det. Men.. folk är väl mycket mer belånade nu än på 90-talet så 12% nu är inte riktigt samma sak?

Lönerna var lägre också, 4.5 ggr årsinkomsten är inte taget ur luften som "gräns", det är historiskt vad folk max lånat till sitt boende. Så vette tusan, men jag argumenterar mest för att jag tror att folk överskattar hur pass belånade medelsvensson är, d.v.s. ja, de som är högt belånade kommer få problem långt innan 12% ränta, men de är inte representativa för hela befolkningen.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Tror detta är ganska nära sanningen. Styrräntan är idag 3% hos Riksbanken och det ger en rörlig strax ovanför (ca 3,5%). Om man misstänker att Riksbanken följer med ECB upp för att försvara kronan (som också ligger på 3% idag) torde det ligga runt 1,5% höjningar fram till slutet av sommaren. Det ger en styrränta på 4,5% hos ECB och motsvarande då hos Riksbanken. Runt 5% eller lite över skulle jag gissa på givet nuvarande förutsättningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Lönerna var lägre också

Jo det är klart, men belåning i förhållande till inkomst har ökat menar jag. Det är väl dubbelt nu jämfört med 90-talet.

Permalänk
Medlem

Våra generösa räntor har odlat fram ett tankesätt som gått ut på att en bostad alltid ska öka i värde mot en oändlighet. Därför har det blivit mer eller mindre en skapad sanning att man kommer alltid gå med vinst med ett köpt boende. På tillräckligt lång sikt blir det garanterat så också, för de som klarar att hålla ut. Det kan ta många år men kan också gå betydligt fortare än vad vi tror idag.

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Jo det är klart, men belåning i förhållande till inkomst har ökat menar jag. Det är väl dubbelt nu jämfört med 90-talet.

För boendet har 4,5 ggr årsinkomsten länge varit ett "max" som folk lånat till boende och på 90-talet kunde man låna till 100% av bostaden, det kan man inte göra längre så förhoppningsvis slipper vi se folk som tvingas sälja men får stora bolån kvar.

Här finns mer att läsa, så ja, skuldkvoten har ökat men så har också finansiella tillgångar (folk som investerat istället för amortera t.ex.): https://www.ekonomifakta.se/fakta/ekonomi/hushallens-ekonomi/...

Så den där "totala kollapsen" känns fortfarande avlägsen.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

För boendet har 4,5 ggr årsinkomsten länge varit ett "max" som folk lånat till boende och på 90-talet kunde man låna till 100% av bostaden, det kan man inte göra längre så förhoppningsvis slipper vi se folk som tvingas sälja men får stora bolån kvar.

Här finns mer att läsa, så ja, skuldkvoten har ökat men så har också finansiella tillgångar (folk som investerat istället för amortera t.ex.): https://www.ekonomifakta.se/fakta/ekonomi/hushallens-ekonomi/...

Så den där "totala kollapsen" känns fortfarande avlägsen.

Skulderna är avsevärt och långt högre idag än på 90-talet om du kollar mot lönerna, arbetslösheten långt högre.
Fram tills nu har bostadsmarknaden kraschat fortare än vad som skedde på 90-talet dessutom.

Finansiella tillgångar består mestadels av fastighetsvärden, att det sitter några tunga storägare på Stockholmsbörsen som drar upp snittet spelar föga roll.

Kolla senaste inköpschefsindex samt BNP, urkassa siffror.

Nu har vi fått en ny riksbankschef, som tror man kan resa fullt segel direkt, efter att förra kaptenen brände 80miljarder och gick på grund efter att ha manipulerat svensk obligationsmarknad.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marke:

Skulderna är avsevärt och långt högre idag än på 90-talet om du kollar mot lönerna, arbetslösheten långt högre.
Fram tills nu har bostadsmarknaden kraschat fortare än vad som skedde på 90-talet dessutom.

Ingen ifrågasätter att vi kommer gå ner i en rejäl lågkonjunktur, jag gissar på att vi får en ny 1990-94 motsvarande djup lågkonjunktur, men igen, det är långt ifrån total kollaps. Att folk kommer sälja med förlust, att folk kommer behöva se över sin boende kostnader/flytta - ja, absolut. Att landet brakar ihop och vi alla blir hemlösa? Nej, knappast.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Problemet är att allt har hänt samtidigt.
Elen kostar ett par 100% mer, samtidigt som livsmedelkostnader är rekordhöga, och nu då även räntan på väg upp.

12% ränta och de nya standardpriset på el kommer nog i förlängningen leda till att många bli arbetslösa då konsumtionen kommer att gå i botten.

Tror inte alls det är orimligt med en totalkollaps i ett sådant scenario.

Hur många av de med hus skulle fixa 12% ränta och 20K elräkning varje månad hela vintrarna.
(Bidraget/kompensationen eller vad vi nu ska kalla det lär inte pågå speciellt länge till)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Ingen ifrågasätter att vi kommer gå ner i en rejäl lågkonjunktur, jag gissar på att vi får en ny 1990-94 motsvarande djup lågkonjunktur, men igen, det är långt ifrån total kollaps. Att folk kommer sälja med förlust, att folk kommer behöva se över sin boende kostnader/flytta - ja, absolut. Att landet brakar ihop och vi alla blir hemlösa? Nej, knappast.

Isåfall har vi nog olika tankesätt om vad som är total kollaps. För mig är 20% arbetslöshet och i princip lika många hemlösa total kollaps.

Ränteavdraget hjälper föga. Det tar alldeles för lång tid för att pengarna ska trilla in. Ett av generalfelen som gjorts av tidigare regeringar var att ränteavdraget inte slopades 2015-2016.

Permalänk
Medlem
Skrivet av first:

Isåfall har vi nog olika tankesätt om vad som är total kollaps. För mig är 20% arbetslöshet och i princip lika många hemlösa total kollaps.

Ränteavdraget hjälper föga. Det tar alldeles för lång tid för att pengarna ska trilla in. Ett av generalfelen som gjorts av tidigare regeringar var att ränteavdraget inte slopades 2015-2016.

Att vi skulle få 20% hemlösa i sverige håller jag för extremt osannolikt.

Man kan jämka, det kommer bli mer populärt igen nu när räntan går upp då behöver du inte vänta till nästa års skatteåterbäring.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Att vi skulle få 20% hemlösa i sverige håller jag för extremt osannolikt.

Man kan jämka, det kommer bli mer populärt igen nu när räntan går upp då behöver du inte vänta till nästa års skatteåterbäring.

Jo jag håller med men samtidigt, var ska dom bo? Det finns inga bostäder att hyra. Det finns ingenstans att ta vägen om det skiter sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av first:

Jo jag håller med men samtidigt, var ska dom bo? Det finns inga bostäder att hyra. Det finns ingenstans att ta vägen om det skiter sig.

Rörelser på bostadsmarknaden är ju netto neutrala. Någon tvingas sälja till långt under lån, ruinerad för livet. Någon i hyresrätt gör sin livs affär. Båda får tak över huvudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NeKeM:

Hej,
Tidigare var det vanligt att baka in sina lån i sitt bolån men som jag förstår det är inte detta möjligt längre.
Jag bor i en bostad som är belånad under 50% och tänkte köpa en elbil då leasing går ut. min tanke är att lägga 200k kontant och sen belåna bostaden med 200k för att finansiera resten av bilköpet och sedan betala av det på en 5 års period.

Min fråga är, kan jag vara öppen och ärlig med banken för vad jag tänker göra med pengarna eller bör jag baka in den summan i en "renoveringsbudget" bara? @Kakann jag tänkte att du kanske har koll?

Du kan och ska vara ärlig med banken, det är stenhårda regler för bankerna numera kring penningtvätt och finansiering av terrorism etc. Om vi märker att någon säger att de har sagt att de ska låna till X och gör Y istället blir det svårt att få nya lån efter det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Planeto:

Vid 12% kan jag garantera dig att väldigt många skulle tvingas sälja sina bostäder. Det i sin tur skulle få priserna att gå ner ännu mer vilket gör att många till och med får svårt att kunna sälja och köpa billigare bostad p.g.a. att kontantinsatsen är stekt.

12% ränta gör att ett lån på 3 mkr kostar 35k/mån och lägg sen till en elräkning på 7-8k, övrig drift, mat etc. och två vanliga löner räcker helt plötsligt inte till längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Vid 12% kan jag garantera dig att väldigt många skulle tvingas sälja sina bostäder. Det i sin tur skulle få priserna att gå ner ännu mer vilket gör att många till och med får svårt att kunna sälja och köpa billigare bostad p.g.a. att kontantinsatsen är stekt.

12% ränta gör att ett lån på 3 mkr kostar 35k/mån och lägg sen till en elräkning på 7-8k, övrig drift, mat etc. och två vanliga löner räcker helt plötsligt inte till längre.

Ungefär det jag förklarade för morsan att mina räntekostnader kommer stiga från 3000 kr per månad till dryga 9000kr per månad. det är 6K som av köputrymme som går förlorat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Min poäng handlade inte om hur många som skulle tvingas sälja, utan att desto mer räntan stiger desto mer går konsumtionen ner. Även om man klarar 12% ränta lär man vid laget inte ha mycket pengar över till annat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Planeto:

Min poäng handlade inte om hur många som skulle tvingas sälja, utan att desto mer räntan stiger desto mer går konsumtionen ner. Även om man klarar 12% ränta lär man vid laget inte ha mycket pengar över till annat

Förstår, ville dock bara vara lite tydlig med att det är otroligt många som inte skulle klara 12%. Det skulle också göra det otroligt utmanande för de som t.ex. vill skaffa barn och de som är sjukskrivna/arbetslösa. Vågar lova att ekonomin skulle gå helt åt skogen om det blev 12% under någon längre period, gissningsvis räcker ett år eller två för att sätta riktigt många ordentligt i skiten.