Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Bankerna gillar inte företagare öht, de anser att det är "osäker" inkomst jämfört med en fast anställning trots att det många gånger kan vara precis tvärtom, men så resonerar de. Så som företagare måste man oftast kunna visa mångårigt stabilt löneuttag o.s.v., så det beror på skulle jag säga om banken kan tänka sig räkna med den inkomsten eller inte.

Det stämmer inte riktigt, det är tvärtom en möjlighet till en extra inkomstkälla för banken om det finns möjlighet att plocka över företaget också. Däremot kan jag på allvar säga att mängden företagare som överskattar sin egen lön är skrämmande hög. Vet inte hur många gånger jag har tagit emot låneansökningar från egenföretagare som tror att företagets intäkt är deras lön eller som inte räknar bort arbetsgivaravgiften innan de anger sin lön. Väldigt väldigt vanligt att det anges 45k och sen taxeras 30k eller något samtidigt som företaget går +-0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Har sett att det har dykt upp en del trådar med funderingar kring bolån och tänkte att jag kunde svara på funderingar som ni kan ha. Kanske bara för att stämma av läget innan ni går till banken eller vad som helst. Fråga på

Hej. Hur är klokast att göra om man träffat tjej och hon ska flytta ihop med mig till mitt hus som står på mig?

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Hej. Hur är klokast att göra om man träffat tjej och hon ska flytta ihop med mig till mitt hus som står på mig?

Samboavtal.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Samboavtal.

Bor han redan i huset så behövs egentligen inte samboavtal för att riskera bli av med huset vid eventuell separation. Kan ändå vara värt det så allt är klart ifall det värsta händer, så slipper man lägga massa tid när man är mindre sams.

Permalänk
Medlem

Vet någon hur banker räknar in en uthyrningsdel i en villa när det gäller låneutrymme?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Vet någon hur banker räknar in en uthyrningsdel i en villa när det gäller låneutrymme?

De får ej räkna med privata hyresintäkter. Skillnad om du hyr ut via företag och tar lön från företaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kizmoz:

De får ej räkna med privata hyresintäkter. Skillnad om du hyr ut via företag och tar lön från företaget.

Aha, tack för svar!

Något off-topic kanske, men i Norge verkar det vara annorlunda.
Intäkt från uthyrning upp till 20k/mån är skattefritt där och det verkar som att många banker räknar in det.
En kollega köpte ett hus för 13 miljoner och han kunde låna tillräckligt tack vare att det fanns två uthyrningslägenheter i källaren. Men de räknar nog bara en del.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Vill inte outa vilken bank jag jobbar på men vi kan räkna in hyresintäkter från sin privata permanentbostad, men inte om du t.ex. vill köpa en fjällstuga och hyra ut (då måste er kalkyl bära köpet utan hyresintäkter).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Ta det trygga allternativ och boka en tid med jurist, även om ni kanske klarar er bra utan kan det vara bra för bägge att veta vad som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Ta det trygga allternativ och boka en tid med jurist, även om ni kanske klarar er bra utan kan det vara bra för bägge att veta vad som gäller.

Inget banken kan hjälpa oss med? Tack för svar!

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Inget banken kan hjälpa oss med? Tack för svar!

Vissa bankar har egna jusrist-tjänster som du kan ta del av. Bl.a. Swedbank

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Vill inte outa vilken bank jag jobbar på men vi kan räkna in hyresintäkter från sin privata permanentbostad, men inte om du t.ex. vill köpa en fjällstuga och hyra ut (då måste er kalkyl bära köpet utan hyresintäkter).

Nu var det några år sedan jag arbetade på bank, men vi kunde aldrig räkna med en privat hyresintäkt då den inte kunde klassas som "stadigvarande intäkt", då om kunden hyr ut eller ej är bortom vår kontroll.

Men det rationella i det hela är såklart att den ska kunna bidra, i vart fall med en fraktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Det stämmer inte riktigt, det är tvärtom en möjlighet till en extra inkomstkälla för banken om det finns möjlighet att plocka över företaget också. Däremot kan jag på allvar säga att mängden företagare som överskattar sin egen lön är skrämmande hög.

Affärsmöjligheten lockar säkert, men jag och mina bekanta som driver eget AB (enskilda firmor kan jag tänka mig har problemet du beskriver, det är förvånande ofta folk med noll koll på ekonomi) har alla olika erfarenheter om att bankerna ifrågasätter ens säkerhet i löneuttag trots rejält med stålar i bolaget på ett sätt vi aldrig blivit ifrågasatta när vi haft ett anställningsavtal (ibland på konkursfärdiga företag, men det bekymrar inte banken så länge man har kunnat visa att man har en tillsvidaranställning vilket alla räknat som säker inkomst).

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Bor han redan i huset så behövs egentligen inte samboavtal för att riskera bli av med huset vid eventuell separation. Kan ändå vara värt det så allt är klart ifall det värsta händer, så slipper man lägga massa tid när man är mindre sams.

Du kanske har tokkoll på detta men med tanke på Sambolagen 22 § skulle jag rekommendera ett samboavtal. Detta gäller, om jag förstår rätt, framför allt om man skaffar barn ihop. Bättre att skriva ett avtal när relationen funkar än att försöka få rätt när allt gått åt skogen.

Själv är jag lyckligt gift sedan 18 år tillbaka med fullständigt gemensam ekonomi så detta är inget jag funderar över vanligen.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Du kanske har tokkoll på detta men med tanke på Sambolagen 22 § skulle jag rekommendera ett samboavtal. Detta gäller, om jag förstår rätt, framför allt om man skaffar barn ihop. Bättre att skriva ett avtal när relationen funkar än att försöka få rätt när allt gått åt skogen.

Själv är jag lyckligt gift sedan 18 år tillbaka med fullständigt gemensam ekonomi så detta är inget jag funderar över vanligen.

Om du läser ordentligt så gäller det inte en vanlig villa (dvs en fastighet) utan enbart hyresrätt och bostadsrätt. Dessutom ska den övertagande ersätta den andra sambon ekonomiskt, så följden med en bostadsrätt blir ju i så fall rent ekonomiskt ett köp till marknadspris. Lagen bygger väl egentligen på bostadsrätter med relativt lågt värde. Med dagens priser på större orter blir det rätt meningslöst, för det fatt att någon skulle försöka.

Permalänk
Medlem

Tja!

Jag och frugan är på gång att köpa ett boende. Jag har alltid bott i hyresrätt tills nu, och är helt novis på det här med att låna. Var börjar man egentligen? Har försökt läsa på lite men känner mig osäker.

Är det ok att ta konversationen med banken via mail, eller behöver man boka möte? Om man shoppar runt, är det lånelöfte man ska ansöka om direkt eller nån typ av förhandsbesked? Har ju hört att det är dåligt att få flera kreditkollar tagna på sig...

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_dubbdäck:

Tja!

Jag och frugan är på gång att köpa ett boende. Jag har alltid bott i hyresrätt tills nu, och är helt novis på det här med att låna. Var börjar man egentligen? Har försökt läsa på lite men känner mig osäker.

Är det ok att ta konversationen med banken via mail, eller behöver man boka möte? Om man shoppar runt, är det lånelöfte man ska ansöka om direkt eller nån typ av förhandsbesked? Har ju hört att det är dåligt att få flera kreditkollar tagna på sig...

Skaffa ett lånelöfte från en bank så ”vet” du att du kommer få lån på den summan och vet därefter hur dyra boenden du kan kolla på. (Dvs. Du vet din maximala budget, sen gör du rätt i att lägga dig en bra bit under denna)

När du sedan ska köpa och faktiskt ska ta bolånet så kan du be om ränteförslag från flera banker.

Permalänk
Medlem

Om ni skulle gissa, hur högt kommer den rörliga räntan vara i slutet av 2023? Jag försöker göra en budget och se om vi har råd med solceller när vi ska omförhandla vårt lån i september.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wootz91:

Om ni skulle gissa, hur högt kommer den rörliga räntan vara i slutet av 2023? Jag försöker göra en budget och se om vi har råd med solceller när vi ska omförhandla vårt lån i september.

Man får väl räkna med ett worste case om cirka 12%, men kan ju bli högre

Permalänk
Medlem
Skrivet av wootz91:

Hade någon kunnat gissa på det så hade man nog varit i en annan sits
Den kan vara mellan 2 och 20% skulle jag gissa på

Näe men seriöst så ligger den säkert kvar på ungefär som det ser ut nu +- 1%

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Jag skulle gissa på 4%. Om alla hjälps åt och skiter i att handla allt icke nödvändigt så kommer inflationen att störtdyka och sen en massarbetslöshet och bopriserna kraschar. Då kommer boräntan att sänkas.

Permalänk
Skrivet av wootz91:

https://www.nordea.com/sv/nyhet/boranteprognos-riksbanken-hoj...

Detta kanske ger någon typ av riktlinje!

Visa signatur

Intel Core i7-12700F | NH-U12S chromax.black | MSI GeForce RTX 2070 ARMOR | Ballistix Sport DDR4 2400MHz 16GB RED | ASUS Prime H670-PLUS D4 | LG 27GL83A-B

Permalänk
Medlem
Skrivet av wootz91:

+1% från nu är väl proffsgissningarna, de brukar dock väldigt sällan ha rätt.

Just nu går alla inflationsmätningar år fel håll så risk för än högre ränta. ”Normalnivån” lär ligga högre än de 1-2% ränta vi vant oss vid i alla fall.

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av wootz91:

6%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Man får väl räkna med ett worste case om cirka 12%, men kan ju bli högre

Räknar jag med lite killgissningar blir utfallet följande:

"Idag beräknas genomsnittsskulden per hushåll i Stockholm vara 3 088 485 kr" (SVT, 27 mars 2019)

Genomsnittslönen i Stockholm om 34000kr/månad genererar knappt 25000kr/månad efter skatt.
Dvs 50000kr in i dubbelhushåll (det jag räknar på).

När allt väsentligt är betalt så återstår (i genomsnitt) för villan ca. 25000kr och 35000kr för bostadsrätten. Om vi förutsätter worst case så att allt går till ränta, motsvarar detta 2 500 000kr och 3 500 000kr i lån.

Du har rätt. Worst case ÄR 12%, mer än så kan inte genomsnittsnissen i Stockholm betala (förutsätter 0kr amortering, vilket ej är fallet).

Se upp Japan, här kommer vi!

"Japan's "Lost Decade" was a period that lasted from about 1991 to 2001 that saw a significant slowdown in Japan's previously bustling economy. The economic slowdown was caused, in part by the Bank of Japan (BOJ) hiking interest rates to cool down the real estate market."

https://www.investopedia.com/articles/economics/08/japan-1990...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Var är alla som inte för så länge sedan hävdade att räntan aldrig skulle nå 5-6% igen?

Som att det fanns en magisk gräns under det som inte gick att passera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Var är alla som inte för så länge sedan hävdade att räntan aldrig skulle nå 5-6% igen?

Som att det fanns en magisk gräns under det som inte gick att passera.

Vi är fortfarande långt ifrån 5-6% om man kollar på räntorna som faktiskt är viktiga, alltså snitträntor. Inte listräntor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Den paragrafen verkar svår att ta sig ur. Det man kan förhandla om är ju att egendom inte ska vara samboegendom, och det är den ju redan inte eftersom den förvärvats innan de flyttade ihop. Vad paragrafen säger är alltså att sambon ändå under vissa villkor kan ta över lägenheten. Men man blir ju iallafall ersatt enligt den paragrafen.

Det stora problemet som sambo med barn brukar annars vara att barnen ärver halva huset om någon går bort. Det löser man genom att gifta sig eller skaffa livförsäkring.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av walp:

Se upp Japan, här kommer vi!

"Japan's "Lost Decade" was a period that lasted from about 1991 to 2001 that saw a significant slowdown in Japan's previously bustling economy. The economic slowdown was caused, in part by the Bank of Japan (BOJ) hiking interest rates to cool down the real estate market."
...

Ja, jag har också sagt det.

Vi borde absolut kräva:
*Ränteavdrag måste bort, man ska stå på egna ben.
*Avmortering ska max ta 40-50 år, man betalar tillbaka sina skulder.

7% gränsen tycker jag är bra att man kontrollerat mot. Får se hur ärliga alla varit mot det...
15% kontantinsatts ska absolut vara kvar...

Mitt absolut största problem är dock SEK kursen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av riche:

Ja, jag har också sagt det.

Vi borde absolut kräva:
*Ränteavdrag måste bort, man ska stå på egna ben.
*Avmortering ska max ta 40-50 år, man betalar tillbaka sina skulder.

7% gränsen tycker jag är bra att man kontrollerat mot. Får se hur ärliga alla varit mot det...
15% kontantinsatts ska absolut vara kvar...

Mitt absolut största problem är dock SEK kursen.

Kan bara hålla med! En av riksbankens uppgift var ett stabilt värde på valutan. - 65% mot USD och -30% mot EUR på 10 år är en ren katastrof för ett lands välstånd, något jag är rädd kommer bli väldigt tydligt framöver.

Att spara är bättre än låna hade också vart bra, men finns tyvärr inget parti som driver den linjen.