Förbättra ljudupplevelsen med nätverkskabel för 16 000 kronor

Permalänk
Medlem
Skrivet av sba74:

Ren ström kan absolut ha betydelse.
Det finns en anledning till att tillverkare av exempelvis förstärkare lägger ner ganska avsevärda resurser på nätdelarna för att dom skall kunna filtrera bort skräp i strömförsörjningen. Åtminstone för lite mer high end prylar.
En billig förstärkare med en billig nätdel kan släppa igenom en hel del skräp till elektroniken vilket gör att det smutsar ner ljudsignalen som förstärkaren skall behandla.
Har du variationer i spänningen till förstärkare och annat så påverkar det naturligtvis den utsignal dom genererar om dom störningarna släpps in till mosfet och annat.

För gemene man så är det dock sällan något som har någon större betydelse.
Den utrustning som de flesta har kopplat till elnätet genererar relativt små störningar och redan en mellanklass av förstärkare/receiver är tillräckligt bra på att filtrera bort störningarna för att de flesta inte skall kunna märka dom.

Men tillhör man den skaran som är villig att satsa stora pengar på en bra ljudanläggning så kan redan relativt små störningar vara tillräckligt för att man skall kunna uppleva en skillnad vid fokuserad lyssning. Åtminstone i en del fall.
Dock är jag relativt övertygad om att det i en stor del av fallen är frågan om att man lägger pengar på att optimera och så gärna vill höra en skillnad att man påverkas av bias. Inget fel i det i sak. Var och en har ju rätt att välja vad man lägger pengar på. Och så länge som man själv blir nöjd så är det ju så.

Så varför visar de flesta mätningar även på rätt low end grejer att det är noll skillnad? Om du kan höra skillnaden så måste det ju vara mätbart right, jag menar folk som vill att man ska köpa deras strömrenare för 30-40k borde ju kunna påvisa att de hjälper i de limiterade fallen du påpekar. Men ändå är det knäpptyst om nån typ av data från bolagen och de som är för dem, att det enbart finns bevis för att saker inte fungerar brukar tyda på att sakerna inte fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

...
Visst är det mycket synergi när man sätter ihop ett ljudsystem, men det brukar gå att mäta så det är inte ett kontroversiellt påstående. Problemet är mest kring att tillverkare ibland kommer med definitiva påståenden som aldrig backas upp vetenskapligt i någon bemärkelse, trots att det borde vara i deras intresse att göra det. Det och att audiofil-världen har en hel del folk som förnekar vetenskap (inklusive psykologi) när det passar dem och som främjar en kultur där man utmålar de som inte hör någon skillnad på en viss sak som sämre.

Tur att det bara är bland audiofiler det finns "nötter", falanger, åsiktsskillnader och bullshit marketing och inte inom andra hobbies.

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjäxa:

jag är inte ens med på med vad din poäng är här?
Jag har jobbat med high end HiFi förr och aldrig någonsin stött på någon som liknat detta, men jag kan säga att de finns liknande utanför, kanske nån extremt rik som vid sinnesförvirring råkat köpa en audiofil produkt av misstag
Det finns i princip ingenting med sämre skrytvärde än audiofila tweaks, ingen blir imponerad och t o m de andra audiofilerna lär idiotförklara dig, de underliga killgissningar som görs vad det gäller placebo och audiofilers köptendenser är fascinerande för de är så långt ifrån verkligheten att man undra vilka det är som har massiv bias egentligen...

och trots det så finns det en massiv marknad för svindyra saker som audiofiler lovordar, som gång på gång bevisas vara icke fungerande eller helt enkelt sämre än de billiga alternativen. Ditt argument om att audiofiler inte skulle handla en herrans massa snakeoil grejer håller inte. Kika bara runt på diverse forum så kommer du hitta gått om exempel på allt från svindyra kablar till strömkablar som cryo frusna.

Permalänk
Medlem

Alltså "Ren ström" och strömrenare är också total bullshit, så länge du inte bor i ett område som har strömspikar i el-ledningar eller liknande som kan göra påverkan på din anläggning, så är det helt och hållet total bullshit.

det finns ingen smuts i strömmen och vad alla andra "Audiofiler" säger, det är är total smörja.

Hifiklubben tjänar typ 2% på sina högtalare, och säkerligen 70% på all kringutrustning så som kablar och strömrenare och andra former utav kontakter. Sladdar och kabel höjare och puckar för att absorbera vibrationer från skivspelare och allt det där, är vart företagen tjänar pengar.

men de är ren smörja, förutom estetiskt där det såklart funkar, sen hurvida du vill intala dig att det gör skillnad och placeboeffekten får dig att uppleva något är en helt annan sak.

Men mätbara skillnader och liknande är ett big no.

Permalänk
Medlem
Skrivet av weawer:

och trots det så finns det en massiv marknad för svindyra saker som audiofiler lovordar, som gång på gång bevisas vara icke fungerande eller helt enkelt sämre än de billiga alternativen. Ditt argument om att audiofiler inte skulle handla en herrans massa snakeoil grejer håller inte. Kika bara runt på diverse forum så kommer du hitta gått om exempel på allt från svindyra kablar till strömkablar som cryo frusna.

Helt rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Har en hdmi från Supra och annat från Nordost. Jag har insteget från Nordost. Haft mina kablar i minst 5 år. Still going strong. Supra tycker jag är sådär. Som sagt jag bryr mig inte så mycket. Köper det som är relativt ok för min budget.

Haft Audioquest också om jag inte mins fel. Då USB cinnamom.

Nu letar jag ny Optisk. Funderar på Chord C Link, Inakustikk eller Wireworld igen. Nej inga fantasi summor utan insteg. Provar mig fram.

Chord C-serie är trevlig.
Kör deras c-stream nätverkskablar. De är mjuka och lätta att dra. Inte som Supras där man får förankra utrustningen om man ska koppla in ett par.
För just den optiska föredrar jag dock Audioquest Forest då den är den tunnaste jag hittat (från tv till förstärkare).
Inbillar mig inte att kablarna har nån fördel i signalen, det handlar mer om utseende och funktion som i att de ska va lätta att dra

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjäxa:

Tur att det bara är bland audiofiler det finns "nötter", falanger, åsiktsskillnader och bullshit marketing och inte inom andra hobbies.

Inget jag skrev säger att det bara är inom den hobbyn utan jag skrev om ämnet vi diskuterar, så håll dina halmgubbar för dig själv, tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej men den är inte bara skärmad utan den har ledande kapsling av skyddsjorden och är väldigt internt måttstabil och korrekt gemotriskt dimensionerad så att de magnetiska fälten dämpas via utfasning och så är den (framförallt) godkänd för fasta elinstallationer.

Det fanns i vart fall ingen annan liknade kabel som var godkänd för elinstallationer när Lorad lanserades, idag kanske det finns men det är en nischprodukt med ganska speciella tekniska egenskaper som gör den unik och mycket användbar i vissa situationer.
Lorad är inte heller en dyrkabel men det är inte nån billigast möjliga apparatsladd heller utan en ganska speciell och mer avancerad konstruktion än de flesta liknande kablar på marknaden och så har den klarat testningen för att bli godkänd för elinstallationer vilket är väldigt viktigt i andra sammanhang än för de som ska ha en lös skarvsladd på golvet.
Jennving/Supra räknas inte till dyrkabeltillverkarna men de är inte heller en budgetkabeltillverkare.

Dyr eller inte dyr är en fråga för kunden men att dom håller på med hifi nonsense är väl dokumenterat. Säljer man främst till audiofiler och elöverkännsliga talar det sitt tydliga språk.

Ja utgår från att deras USB kablar för 1000kr också dämpar magnetfälten tillfredsställande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av weawer:

och trots det så finns det en massiv marknad för svindyra saker som audiofiler lovordar, som gång på gång bevisas vara icke fungerande eller helt enkelt sämre än de billiga alternativen. Ditt argument om att audiofiler inte skulle handla en herrans massa snakeoil grejer håller inte. Kika bara runt på diverse forum så kommer du hitta gått om exempel på allt från svindyra kablar till strömkablar som cryo frusna.

och hur imponerade är resten av världen av deras "svindyra kablar", tror du att de köpte dem pga det?
Folk köper en lyxbil eller klocka för att skryta men de lägger inte pengar på kablar av den anledningen.
Jag vet inte heller varför de har köpt dem, men jag har åtminstone träffat tusentals människor som inte alls betett sig så som de påstås bete sig, är inte det konstigt?
Tur vi har datorentusiaster de skulle ju aldrig köpa något dyrt som de sen lovordar på forum, eller av rent estetiska skäl.

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Medlem

Alltså, kabeln var snygg, samt dom hade lite varianter där alla var betydligt snyggare än en helt vanlig grå tråkig.

Sen fastnade jag för följande:

RJ/E Diamond prepared Cat 7 Ethernet cables use solid 100% Perfect-Surface Silver conductors, which completely eliminate strand interaction...

Betyder det att detta är patch-kablar med en ensam ledare? Det lär ju minska livslängden rejält.

Hittade skärmdumpar från manualer från samma tillverkare där dom visar hur man sätter på en kontakt på en kabel...och det är en ledare i varje liten sladd...

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Vem behöver fredagsunderhållning när vi har denna tråd

https://s.studiobinder.com/wp-content/uploads/2019/08/Michael-Jackson-Popcorn-GIF-Meme-Eating-Popcorn-Featured-StudioBinder.jpg

You've just opened the can of worms. Sånahär diskussioner brukar ju va ganska hätska i audiofil hörlurs entusiastforum, kan inte tänka mig det blir bättre här heller.

För att bidra nu något i tråden så är jag nog personligen ganska så kräsen av mig vad gäller ljud, har största delen av mitt liv spenderat en massa tid med testa olika hörlurar, Winamp plugins när jag var liten osv. Är lite musikalisk och spelat piano som hobby mm. Började kring år 2012 mastra nya producenters låtar i samband med musik promotande YouTube kanal och säkert tweakat och mastrat och så över 2000 låtar totalt sen dess så jag är van att analysera ljud och kan höra skillnader på väldigt små EQ justeringar och generellt vet ungefär vad som behöver justeras bara genom att lyssna på en låt.

Jag hör nog skillnad på kablar också MEN... skulle nog aldrig spendera över 1000 kr eller något sånt (nå möjligtvis en kort billigare silver stereo kabel på max 1.5 m men inte aktuellt idag) men byta en 100 kr kabel mot en annan 100 kr kabel som låter bättre, visst! Det är ju inte priset som gör att det låter bättre (nå kanske nån person faller för pseudo inbillning, må så vara)

Däremot tror jag inte vi har fysiska lagar som perfekt förklarar allt i speciellt ljudväg idagsläget. Själv kan jag inte förklara hur olika renderade filer från en DAW med exakt samma inställningar har en liten naturlig variation i hur det låter så jag brukar ofta rendera i slutskedet ett par olika filer och plockar den jag tycker låter bäst. Det är ju vara exakt samma ettor och nollor ju! T.o.m. sånt att kopsa filen kan leda till viss ändring i ljudet, ofta blir reverben lite torrare. WeTransfer som jag ofta använder som gratis delningstjänst för att shara filer mellan personer kan ändra ljudet en aning så det blir aggressivare, mera diskant, mindre reverb (detta hör även personerna i andra ändan, inte något jag inbillar mig) men genom att packa ner den som en .zip fil t.ex. bevaras ljudet ofta betydligt närmare usprungsfilen t.ex. Vet ej hur man ska förklara såna saker med de fysiska lagar vi använder idag.

Den skillnaden du hör efter att ha kopiera filerna är antingen att du flyttat huvudet en decimeter åt ena hållet, ditt humör har ändrats efter att kaffen kickat in, du har ändrat volymen en gnutta eller bara ren o skär placebo. Det finns NOLL vetenskap som stödjer hela påståendet i din sista paragraf. Speciellt eftersom digitala fel inte uttrycker sig alls så som du beskriver det, utan det blir tydliga avbrott med plippar o bloppar etc.

Men ja, du har rätt i att såna här diskussioner kan bli hätska då det är alldeles för mycket folk utan teknisk kunskap om datorer, samplingteori, fysik etc som ska uttrycka sina åsikter som dom antagligen fått av åratal med myter o marknadsföring från företag som vill kränga skitdyr snake oil till folk med alldeles för lite koll o alldeles för mycket pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjäxa:

och hur imponerade är resten av världen av deras "svindyra kablar", tror du att de köpte dem pga det?
Folk köper en lyxbil eller klocka för att skryta men de lägger inte pengar på kablar av den anledningen.
Jag vet inte heller varför de har köpt dem, men jag har åtminstone träffat tusentals människor som inte alls betett sig så som de påstås bete sig, är inte det konstigt?
Tur vi har datorentusiaster de skulle ju aldrig köpa något dyrt som de sen lovordar på forum, eller av rent estetiska skäl.

Nu är det ännu fler halmgubbar, du väljer aktivt att inte förstå vad som menas med kritiken mot ormoljeprodukter, och bidrar själv till spridandet som gör att dessa kan fortsätta säljas.
Alla hörbara skillnader går att mäta, alla mätbara skillnader går inte att höra, med den teknik vi har idag så är det sanning för i princip allt som har med de mänskliga sinnena att göra.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Dyraste ljudanläggningen jag besökt va hos en kund som hade 2x2 meter högtalarekabel. Pris 400.000 kr
I övrigt hade han täckt alla sina persiska mattor med tidningar och jag fixk bara gå med mina steumoor sär det va trägolv.

Fina högtlaare hade han också, ett minne som sitter i 10 år senare

Han pratade om att det va föytande silver i högtalarkablarna?

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sba74:

Om du får förändringar i ljudet för att du kopierar eller skickar en fil så är det något väldigt underligt som händer.
Vid kopiering eller överföring av filer så är det checksummor kopplat till filen och det som kommer fram måste vara exakt samma som skickas ner på varje enskild bit. Dvs det kan inte vara någon som helst skillnad i filen eftersom den då är korrupt och då går den inte att öppna.

Så jag skulle säga att det med ungefär 100% sannolikhet är inbillning att du får skillnader i ljudet eftersom alla delar som är involverade i filöverföring eller kopiering har mekanismer som säkerställer att inget förändras vid hanteringen. I annat fall skulle det vara totalt omöjligt att kopiera eller överföra worddokument eller programvara.
Dvs det skulle vara stört omöjligt att få hem uppdateringar från microsoft eftersom filerna skulle förändras vid överföringen och alla som råkar uppdatera sin windowsinstallation sklulle få en krashad dator eftersom alla filer är korrupta plötsligt.

Jag tror att du underskattar robustheten hos de protokoll som hanterar överföring och kopiering av filer helt enkelt.

Skrivet av Gurrrra:

Den skillnaden du hör efter att ha kopiera filerna är antingen att du flyttat huvudet en decimeter åt ena hållet, ditt humör har ändrats efter att kaffen kickat in, du har ändrat volymen en gnutta eller bara ren o skär placebo. Det finns NOLL vetenskap som stödjer hela påståendet i din sista paragraf. Speciellt eftersom digitala fel inte uttrycker sig alls så som du beskriver det, utan det blir tydliga avbrott med plippar o bloppar etc.

Men ja, du har rätt i att såna här diskussioner kan bli hätska då det är alldeles för mycket folk utan teknisk kunskap om datorer, samplingteori, fysik etc som ska uttrycka sina åsikter som dom antagligen fått av åratal med myter o marknadsföring från företag som vill kränga skitdyr snake oil till folk med alldeles för lite koll o alldeles för mycket pengar.

Jag laddade upp båda filer i ett blindtest på nätet för att undvika veta vilken det är frågan om och klarade av 9 av 10 fall välja rätt. MD5 filerna visade samma på för och efter man hade laddat upp/ner från WeTransfer

Jag vet det finns ingen vetenskap som kan förklara det idagsläget och det var min poäng också, att kanske vi fortfarande inte vet allt här i världen. Det kommer ju fortfarande nya teorier då och då inom fysiken och troligtvis fortsätter komma i takt med t.ex. kvantfysik blir vanligare. Det är ju inga stora skillnader det handlar om men man kan faktiskt träna sina hörsel att "höra bättre", det händer normalt för den som sysslar med musikproduktion bl.a. de blir väldigt bra på att höra små skillnader i låtarna i och med de vet vad de ska lyssna efter va gäller t.ex. kompression, EQ, reverb, imaging, soundstaging osv. Själv har jag sysslat med musik, varit hörlursfantast en längre tid (men ingen snobb som sitter med en massa dyra lurar och förstärkare) sedan liten grabb så typ 25(+) års erfarenhet av tolka ljud och musik och de senaste 11 åren mastrat låtar som sagt över kanske 1500~2000 st eller något sånt vid dethär laget och det är nog många många timmar bakom.

Detta är det klassiska inlägget jag borde ha låtit bli att skriva här, man blir genast dumförklarad när man skriver lite kontroversiellt... detta är bra exempel på det jag skrev bl.a. här för liten tid sen: #19942632

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Nu är det ännu fler halmgubbar, du väljer aktivt att inte förstå vad som menas med kritiken mot ormoljeprodukter, och bidrar själv till spridandet som gör att dessa kan fortsätta säljas.
Alla hörbara skillnader går att mäta, alla mätbara skillnader går inte att höra, med den teknik vi har idag så är det sanning för i princip allt som har med de mänskliga sinnena att göra.

För det första så är det omöjligt att ens veta vad olika människor klassar som ormolja , vissa här anser ju Supra vara det, det finns de som påstår alla former av kablar är ormolja och det finns de om enbart värjer sig mot nätkablar, USB Ethernet osv.
Jag håller ju med i sak om att det är rätt att vara kritisk mot dessa produkter och dess påtalade fördelar, precis som man bör vara inom andra områden, men de konstanta påhoppen på en entusiastgrupp av en annan entusiastgrupp (som köper RAM med LED på och med i flesta fallen kylflänsar enbart för syns skull) där de påstår sig kunna läsa tankarna hos denna grupp och veta varför de köpt saker utan att i de flesta fallen ens träffat människorna är häpnadsväckande när man sen pratar om vetenskaplig metod i samma andetag.

Finns det jävligt tveksamma produkter, absolut,
har de ibland köpts av placebo, estetisk preferens, eller uppfattat forumskrytvärde, säkerligen det också,
betyder det att ALLT är ormolja och "Alla hörbara skillnader går att mäta, alla mätbara skillnader går inte att höra", inte en chans, kanske i framtiden, men att tro vi redan har alla svar är naivt, och inte ett dugg vetenskapligt heller.

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Skrivet av eFoppa:

Chord C-serie är trevlig.
Kör deras c-stream nätverkskablar. De är mjuka och lätta att dra. Inte som Supras där man får förankra utrustningen om man ska koppla in ett par.
För just den optiska föredrar jag dock Audioquest Forest då den är den tunnaste jag hittat (från tv till förstärkare).
Inbillar mig inte att kablarna har nån fördel i signalen, det handlar mer om utseende och funktion som i att de ska va lätta att dra

Har inte så mycket att välja över kablar när det gäller märken. Köper ofta från butik inom mina gränser. Gynnar hellre de fina butikerna. Köper inget dyrt. Den optiska jag har idag fungerar. Jag vill ha något lite finare. Börjat köra Qobuz via TV och optisk till streamer. Kan ej höra skillnader däremot inbillar jag mig att det jag har idag inte klarar av Qobuz 24/96 filer. Skall ej ha långt. Rör sig om absolut max 2m. Även sett lite på VDH är tveksam över den kabeln. Sedan när det blir nya högtalare är tanken en bättre nätlist och göra det bättre. Min budget är max 1000kr helst mindre. Det handlar mest om att få det att se fint ut.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av atego:

Han pratade om att det va föytande silver i högtalarkablarna?

Låter varmt men har man mycket ström och stora förluster i kabeln så går det nog att få silvret att smälta men isoleringen behöver ju tåla det för att det inte ska rinna ut.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

16000 låter som ren musik i mina öron, utan kabel blir det inte heller några störningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Jag laddade upp båda filer i ett blindtest på nätet för att undvika veta vilken det är frågan om och klarade av 9 av 10 fall välja rätt. MD5 filerna visade samma på för och efter man hade laddat upp/ner från WeTransfer

Jag vet det finns ingen vetenskap som kan förklara det idagsläget och det var min poäng också, att kanske vi fortfarande inte vet allt här i världen. Det kommer ju fortfarande nya teorier då och då inom fysiken och troligtvis fortsätter komma i takt med t.ex. kvantfysik blir vanligare. Det är ju inga stora skillnader det handlar om men man kan faktiskt träna sina hörsel att "höra bättre", det händer normalt för den som sysslar med musikproduktion bl.a. de blir väldigt bra på att höra små skillnader i låtarna i och med de vet vad de ska lyssna efter va gäller t.ex. kompression, EQ, reverb, imaging, soundstaging osv. Själv har jag sysslat med musik, varit hörlursfantast en längre tid (men ingen snobb som sitter med en massa dyra lurar och förstärkare) sedan liten grabb så typ 25(+) års erfarenhet av tolka ljud och musik och de senaste 11 åren mastrat låtar som sagt över kanske 1500~2000 st eller något sånt vid dethär laget och det är nog många många timmar bakom.

Detta är det klassiska inlägget jag borde ha låtit bli att skriva här, man blir genast dumförklarad när man skriver lite kontroversiellt... detta är bra exempel på det jag skrev bl.a. här för liten tid sen: #19942632

Om filerna är identiska o nån kan klara ett ABX-test med 9 av 10 rätt så kan jag inte tro på dig öht. Det bara finns inte på kartan att nån kan höra skillnad på två filer som checksummar exakt likadant. Sorry om jag dumförklarar dig, är inte meningen alls att låta dryg, men du hör inte själv hur motsägelsefullt o fel ditt påstående är? Jag kan inte uttrycka det på nåt annat sätt eftersom påståendet är absurt. Speciellt när (återigen) eventuella data-fel INTE hörs som frekvensavvikelser, att reverbs låter annorlunda, basen bumligare etc, utan det är TYDLIGA digitala fel som avbrott, plipps, klicks etc.
Men visst, ska vi hålla det lite öppet så får du gärna slänga ut nån slags teori om hur två bitidentiska filer skulle kunna låta hörbart musikaliskt olika på exakt samma anlägg?

O ja du har mycket o lång erfarenhet som tyder på att du har lite bättre koll, samtidigt som jag har många gånger sett kända människor som jobbar med <vad det nu är man diskuterar> men som visar sig inte har helt koll ändå.
Kan ju annars själv kontra med att jag har pysslat med ljud, hifi etc sen jag var en liten snorunge. Har byggt högtalare, förstärkare etc, producerat musik, EQat högtalare o anläggningar sen typ alltid o allmänt nördat ner mig jävligt hårt i ljud o signallära. Har dessutom jobbat med grafik i 15ish år o fotograferat minst lika länge o studerat ljus, digitalteknik o signallära även där som fungerar precis likadant som ljud (fast i lite andra dimensioner, frekvenser etc då). Men antar det inte hjälper för dig att tro på mig?

Permalänk
Medlem

Om jag fick en krona varje gång mitt ljud märkbart förvrängts pga signalfel i en kabel skulle jag haft... 0 kronor.

Visa signatur

9900K - GTX 1080 ti - 64 GB - 3xXB270HU - 1xU2717DA
Yamaha HS7 - HD600 - Focusrite Clarett 8Pre - Akai MPK261 - AT2050
2x Auralex Project 2™ Roominator Kit - Multibrackets Gas Lift Quad
www.soundcloud.com/frozen_orb
www.facebook.com/FrozenOrbMusic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Har inte så mycket att välja över kablar när det gäller märken. Köper ofta från butik inom mina gränser. Gynnar hellre de fina butikerna. Köper inget dyrt. Den optiska jag har idag fungerar. Jag vill ha något lite finare. Börjat köra Qobuz via TV och optisk till streamer. Kan ej höra skillnader däremot inbillar jag mig att det jag har idag inte klarar av Qobuz 24/96 filer. Skall ej ha långt. Rör sig om absolut max 2m. Även sett lite på VDH är tveksam över den kabeln. Sedan när det blir nya högtalare är tanken en bättre nätlist och göra det bättre. Min budget är max 1000kr helst mindre. Det handlar mest om att få det att se fint ut.

24/96 borde väl inte va några problem med optisk?
Men ja jag köpte ju min Audiquest optisk för att jag har en hel del hdmi-kablar in i tvn sen jag gjorde mig av med receivern och jag började prioritera tunna kablar. Så ibland köper man en ”dyrare” kabel av annan anledning än ljud.
Nätlist är lite intressant. Jag har aldrig hört skillnad på kablar men i min förra lägenhet testade jag en Isotek nätlist (då kostade den typ 6k) och det va märkbar skillnad.
Jag köpte dock ingen då jag tyckte priset va lite saftigt, men när jag nu köpte ny stereo i nya boendet så testade jag återigen med en dyrare nätlist. Ingen skillnad. Jag har lite svårt att köpa att det skulle vara placebo i just förra lägenheten men varken före eller efter det. Min helt ovetenskapliga slutsats är att det nog beror lite på hur strömmen ser ut i huset.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk

Ungefär lite mycket scam som det här:

https://www.youtube.com/watch?v=NMFQ3YvR3Eo

Permalänk
Medlem

Hur mycket störningar skall man ha för att en överföring på 75cm skulle orsaka nätverks felmeddelanden? problem? Oavsett om man kör TCP eller UDP Då har man nog andra problem med sin nätutrustning om det blir massa korrupta saker.

Det är ändå digital signal, ettor och nollor, som skickas one to one, identiskt 1:1 !
Att man över huvudtaget snackar om distortion i sammanhanget är ju ett tecken att man inte har koll koll. på att signalen skickas digitalt.

Permalänk
Medlem

Eller visst, det snackas lite om metall, silver och så, visst är det bra, påverkar det jordning på cat7, när det är skärmat.

Tar man en titt på gamla 60 tals gitarrförstärkare från Marshall och Fender. Chassits material gör faktiskt skillnad i förstärkarnas responshastighet, men då snackar vi rörförstäkrare, elektronrör, fysik, elektroder förflyttar sig.

Här snackar vi något som skall levereras till en DAC, förmodligen sker leveransen även under under felkorrigerande förhållande, dvs tappar man ett paket så skickas det om.

Permalänk
Medlem

Det finns säkert någon där ute som säger "Jag vill ha det bästa av det bästa, ge mig" ))))

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Låter varmt men har man mycket ström och stora förluster i kabeln så går det nog att få silvret att smälta men isoleringen behöver ju tåla det för att det inte ska rinna ut.

962grader varma högtalarkablar, det som kallas het musik.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Sötast

Det gör mig så irriterad att jag har en Audioquest USB-DAC. Har använt den i flera år. Ljudet är riktigt bra, aldrig haft problem med den och den driver tyngre hörlurar utan problem.

Skulle ge produkten 10/10.
Men hur fan skulle jag kunna rekommendera andra till att köpa den, eller varför skulle jag köpa en ny/bättre modell i framtiden om den nuvarande går sönder när företaget som tillverkar den också säljer snakeoil?

Tack för min dragonfly, men att handla från samma företag igen lär inte hända.

Permalänk
Medlem

Väntar på premium-versionen av kabeln.
Dock så borde alla gå över till trådlösa högtalare så man slipper risken att få dålig signal med billiga kablar!

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg guldpläterade Toslink från Denon...

Ungefär lika bra som den här fastklistrade komponenten som inte har någon kontakt som helst med switchen och även om den skulle ha det så skulle det inte spela någon roll:

Permalänk

Snart börjar man väl prata om ljudkvaliteten på en MP3 beroende på om den är sparad på en MLC eller QLC SSD.
Var det Monster Cable som hade silverpläterade kablar och hävdade att diskanten färdades närmare ytan på koppartråden och på så sätt förbättrade man diskanten.
Visst, höga frekvenser har en tendens att färdas närmare ytan, men då pratar vi gigahertz, inte 20 - 20000 hertz
Jag har arbetat med mobiltelefoni och basstationer. En del stora filter har silverbelagd yta invändigt.

Visa signatur

YOLO is Carpe Diem for idiots.