Anmäl dig till Roborock Challenge!
Permalänk
Medlem

Ubuntu till enkortsdator

Har intallerat ubuntu från https://wiki.banana-pi.org/Banana_Pi_BPI-M5?spm=a2g0s.imconve...

och då bootar min banana pi bpi m5,men laddar jag ner "Riktiga" Ubuntu så bootar den inte.
Går det inte att köra riktiga Ubuntu på den?

Visa signatur

Bra dator.-Acer Aspire 7745G
Rapp dator.Gigabyte GA-AX370 gamers5-Ryzen 5 5600X Corsair 16Gb 3200C-RadeonRX6650XT-Samsung EVO 1000Gb
Raspberry pi 5 8Gb Corsair 256Gb SSD USB
NAS Qnap 4 bays

Permalänk
Medlem

Vanliga Ubuntu är väl för AMD64, dvs vanlig processor som sitter i konsumentdatorer idag. Banana Pi kör antagligen liknande Raspberry Pi, ARM. OS:et måste vara kompilerat (och antagligen modifierat lite) till en specifik processorarkitektur för att fungera på en annan arkitektur. Osäker om Ubuntu själva släpper såna versioner, men folk kan kompilera det själva för andra processorer.

Jag kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Vart laddar du ner Ubuntu ifrån?
https://wiki.banana-pi.org/Banana_Pi_BPI-M5?spm=a2g0s.imconve... ?

Enkortsdatorer är lite speciella, de har inte på samma sätt standardiserade firmwares och bootloaders som de klassiska x86 datorerna. Utan kan kräva en del moderkortsspeccifika boot inställningar eller till och med drivrutiner för att hårdvaran skall kunna köra på det.

Det är lite kyckligen och hönan race. Hårdvarutillverkarna vill inte spela med öppna kort och arbeta tillsammans i uppström i Linus Torvalds Linux kärna.

Istället arbetar de nerströms långt längre ner i ån med sina egna separata avgreningar och hemliga drivrutiner. De kommer aldrig ifatt för de simmar motströms. Vissa företag är bättre, ibland handlar det om att företaget i sig jobbar rätt, eller bara get ut specifikationer så folk kan skriva drivrutiner. Sen har vi företag som nvidia, broadcom. som bara lägger locket på. Amlogic som din bräda verkar köra är just ett sånt sämre exemplen.

Anledning varför det behövs dessa special images är just att det är ihopbakade remasters av drivrutinsblobbar, dvs de kommer aldrig få klokrent ubuntu eller någon anna linux distribution då de släpar efter, om inte företaget börjar jobba uppströms och tillhandlahåller ett vettigare ekosystem för sina drivrutiner.

Permalänk
Medlem

Ja det var den länken jag använde.
Hittade en här den kanske funkar...
http://cdimage.ubuntu.com/focal/daily-live/pending/

Visa signatur

Bra dator.-Acer Aspire 7745G
Rapp dator.Gigabyte GA-AX370 gamers5-Ryzen 5 5600X Corsair 16Gb 3200C-RadeonRX6650XT-Samsung EVO 1000Gb
Raspberry pi 5 8Gb Corsair 256Gb SSD USB
NAS Qnap 4 bays

Permalänk
Medlem

Det är exakt samma problem med majoriteten av Android lurarna.
Så länge tillverkaren tillhandlahåller en upplåsningsbar boot loader OCH en ROM säg t.ex. Android 13 så kan i princip vem som helst göra en custom ROM, klipp och klistra lite properitära drivrutiner och baka det som en Custom ROM baserat på Android 13.

Men att få igång det på Android 14 är ett steg svårare om inte tillverkaren tillhandlahåller några Android 14 drivrutiner, antingen kan man i vissa fall hålla tillbaka till en äldre kernel från den äldre firmwaren och hoppas att skiten håller ihop med nyare mjukvaran.

Spolar fram till Android 15, eller säg 17 som ett bättre exempel, det kommer definitivt kräver en 'mycket' senare kernel för att någon funktion i operativet kräver det. Finns det inga drivrutiner så kommer man inte kunna köra hårdvaran.

Däremot OM drivrutinerna funnits i öppen källkod, upp pushade till Linux Torvals kärna? Ja, då hade det inte varit några problem att köra hårdvaran i framtiden heller. 10-15 år till! Men det är ju inte så många som vill dela med sig hur deras slit och släng hårdvara faktiskt fungerar att det skulle bli möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssen:

Ja det var den länken jag använde.
Hittade en här den kanske funkar...
http://cdimage.ubuntu.com/focal/daily-live/pending/

Inte troligt att det kommer fungera.

Sinovoip som står bakom BananPi-märket verkar inte överdrivet intresserade av att se till att deras prylar får uppströms-stöd. Dom marknadsför sig som Open Source-hårdvara, men det verkar de bara delvis leva upp till. Kernel- och U-Boot-källkod finns i alla fall publicerade här.

Tyvärr är det inte så attraktivt eftersom det är en en 4.9-kernel som släpptes i december 2016. Den har de transplanterat in i en Ubuntu 20.04 som egentligen körde kernel 5.4 (från september 2019). Binärerna som distribueras är vad jag förstår byggda i kommunistkina. Resten av Ubuntu-källkoden verkar de inte distribuera och hur man själv ska åstadkomma integrationen med den gamla kerneln är en gåta för mig.

När man köper den här typen av prylar gäller det att se till att det finns praktiskt användbart stöd för dem. Jag funderar på att köpa en BananaPi BPI-R3 och den har stöd i OpenWrt master, vilket med största sannolikhet innebär att mainline Linux kommer ha stöd så småningom, om inte redan nu. Men det är en OpenWrt-utvecklare som har sett till att det stödet finns, inte kineserna. Man kan bygga hela OpenWrt-distributionen från källkod själv om man vill, till skillnad från Sinovoips distributioner, som kan innehålla lite vad som helst i praktiken.