Permalänk

Problem med något :)

Hej,

Jag bytte grafik kort, CPU fläkt och power supply för tre år sen och det har varit jättebra.
Men för typ ett år sen så började jag märka av lagg som kom när jag tex spelade pubg. Fpsen droppade när jag tex kolla mig omkring på nya ställen och när jag sköt. Samma problem även nu fast på sons of the forest. När nya saker laddar in så typ crashar datorn. CS och RL funkar bra men i början så är det lagg vid inladdning av mapparna.

Jag överklockade min billiga gpu och jag antar att de kanske är det som är problemet? Men jag vet inte.
Jag märkte även att datorn blev väldigt varm så nu har jag börjat köra utan sidochassit, känner nog inte nån skillnad med det.

Det tar långt tid att starta spel. Tex rocket league kanske tar 30 sek för vissa men för mig tar de 3-5 minuter.

Jag är öppen för förslag på vad som kan orsaka problemet, har pengar till nya delar, vet bara inte vad jag ska köpa. :/

Gpu: Radeon rx 580 8gb Red Dragon
Cpu: Intel(R) Core(TM) i7-6700 CPU @ 3.40GHz 3.41 GHz
Ram minne och ssd och sånt kan jag typ inget om. Men har 8 gb ram minne.
Power supply ligger på 400w tror jag, Bequiet power 11.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Gissar på att datorn är fylld med damm, skitig installation. 8GB RAM är rätt lite idag, 16GB rekommenderas.
Om inte överklockning hjälper alls är det inte problemet i sig.
Se över CPU-kylare och temps generellt, vad ligger de på idle och i belastning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HonirLindh:

Hej,

Jag bytte grafik kort, CPU fläkt och power supply för tre år sen och det har varit jättebra.
Men för typ ett år sen så började jag märka av lagg som kom när jag tex spelade pubg. Fpsen droppade när jag tex kolla mig omkring på nya ställen och när jag sköt. Samma problem även nu fast på sons of the forest. När nya saker laddar in så typ crashar datorn. CS och RL funkar bra men i början så är det lagg vid inladdning av mapparna.

Jag överklockade min billiga gpu och jag antar att de kanske är det som är problemet? Men jag vet inte.
Jag märkte även att datorn blev väldigt varm så nu har jag börjat köra utan sidochassit, känner nog inte nån skillnad med det.

Det tar långt tid att starta spel. Tex rocket league kanske tar 30 sek för vissa men för mig tar de 3-5 minuter.

Jag är öppen för förslag på vad som kan orsaka problemet, har pengar till nya delar, vet bara inte vad jag ska köpa. :/

Gpu: Radeon rx 580 8gb Red Dragon
Cpu: Intel(R) Core(TM) i7-6700 CPU @ 3.40GHz 3.41 GHz
Ram minne och ssd och sånt kan jag typ inget om. Men har 8 gb ram minne.
Power supply ligger på 400w tror jag, Bequiet power 11.

Jag har två gissningar:
1. CPU temp: Kylpastan räcker inte till eller har torkat, eller så är kylaren igensatt av damm.
2. Load times: Kan bero på punkt 1, kan också bero på en överfull SSD - speciellt om SSDn inte har något DRAM.

Permalänk
Skrivet av mkew:

Jag har två gissningar:
1. CPU temp: Kylpastan räcker inte till eller har torkat, eller så är kylaren igensatt av damm.
2. Load times: Kan bero på punkt 1, kan också bero på en överfull SSD - speciellt om SSDn inte har något DRAM.

Okej, jag tror jag har en liten ssd för även fast jag återställer hela datan så kan jag typ bara ha ett eller två spel på den. Resten måste jag lägga på mitt andra.
Det kanske har något med saken och göra.

Tack så mycket för svar.

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Gissar på att datorn är fylld med damm, skitig installation. 8GB RAM är rätt lite idag, 16GB rekommenderas.

Jag ska se över min dator och kolla. Jag får kolla temperaturerna också.

Tack så mycket för svar, jag återkommer.

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Skrivet av mkew:

Jag har två gissningar:

"Om inte överklockning hjälper alls är det inte problemet i sig." Jag skrev lite fel ovan men det jag menade var att kanske överklockningen gjort att grafikkortet blivit dåligt?

Datorn ser för övrigt relativt ren ut. Men kanske får kolla på CPU:n senare.

Här får ni lite bilder som kanske kan hjälpa med problemet.

Permalänk
Medlem

Rekommenderade minikravet på det spelet är 12GB minne, sen är ju frågan hur mycket plats du har på disken, syns inte på dessa bilder.

Permalänk
Hedersmedlem

Börja med minnet. Eftersom det är i princip fullt så behövs det inte så mycket för att Windows ska börja swappa till disk.
Förslagsvis skaffar du minst 16GB.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av HonirLindh:

"Om inte överklockning hjälper alls är det inte problemet i sig." Jag skrev lite fel ovan men det jag menade var att kanske överklockningen gjort att grafikkortet blivit dåligt?

Datorn ser för övrigt relativt ren ut. Men kanske får kolla på CPU:n senare.

Här får ni lite bilder som kanske kan hjälpa med problemet.

Sons of Earth behöver definitivt mer än 4GB RAM, skulle börja med att uppgradera till iaf 16GB. Hur mycket ledigt du har på SSD'n spelar också roll. Vad har du för temps i idle och belastning?

Permalänk
Skrivet av 57josa:

Rekommenderade minikravet på det spelet är 12GB minne, sen är ju frågan hur mycket plats du har på disken, syns inte på dessa bilder.

Skrivet av giplet:

Börja med minnet. Eftersom det är i princip fullt så behövs det inte så mycket för att Windows ska börja swappa till disk.
Förslagsvis skaffar du minst 16GB.

Skrivet av tcntad:

Sons of Earth behöver definitivt mer än 4GB RAM, skulle börja med att uppgradera till iaf 16GB. Hur mycket ledigt du har på SSD'n spelar också roll. Vad har du för temps i idle och belastning?

Okej, det ser ut om att min SSD är nära på att bli full. Märkte att jag kör sons of the forest på hårddisken och inte SSD för jag inte har plats.

Men okej, om jag ska uppgradera mitt ram minne till ett 16GB är det något som limiterar vilket jag kan köpa? Alltså har ju en 400w power supply, om det nu spelar någon roll alls?
Känns som jag har rätt lite plats på mitt moderkort men kanske går och sätta in nytt ändå.

https://gyazo.com/8f9efd2e09378fe4de89ff9585fffe1b

Byta ut SSD till något med mer plats kanske jag också ska då? Är det lätt och byta? Kan jag köpa en extern istället för att byta ut den gamla eller är ett externt sämre? Kan väl lika väl uppgradera till ett 512GB. Hur vet jag om jag ska ha M2 eller 2.5?

"Vad har du för temps i idle och belastning?" Vet inte riktigt hur jag kollar men jag tänkte på bilden jag skickade ovan med crystaldiskinfo där stod det 32 grader vid idle och det såg ut att höjas till 34 grader när jag körde spelet.

Förlåt för ointellektuella frågor men jag är inte så insatt i det hela.

Permalänk

7.25 cm längd
1.5 mm bredd

Frågan är ju ifall jag får plats med två stycken eller om jag måste köpa en 16 GB istället för två 8GB.

Jag ser att det finns några som ser ut som denna alltså utan något svart runt om sig på komplett, är de sämre?

Är det någon speciell megahertz jag måste köpa?

Permalänk

Vad är det för dator/moderkort du har?
Har du 2 eller 4 minnesplatser?

Permalänk
Skrivet av oxygenial:

Vad är det för dator/moderkort du har?
Har du 2 eller 4 minnesplatser?

2 minnesplatser men det ser ut att vara trångt. Vet inte vilket moderskort, men det är ett asus. Datorn var färdigbyggd asus datorn men jag har lagt till lite. Så de är svårt och veta exkat vad jag har.

https://gyazo.com/ca2cc85363399d9a15111fc3de0075d3 Kan jag bara ha max 2133 MHz som max eller vad tror ni?

Okej hittade de. h170-1/g11cb/dp_mb

https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/stationara-dator...

Detta ser ut att vara min dator. Men som sagt ändrat power supply, gpu, cpu kylare.

Permalänk
Hedersmedlem

Du kan köpa i princip vilka DDR4-minnen som helst. Rekommenderar två stickor för att få dual channel. Här är ett exempel:
https://www.inet.se/produkt/5301248/g-skill-16gb-2x8gb-ddr4-3...

Om det är trångt så undvik minnen som har stora kylflänsar. Det är mest höjden på minnet som du behöver se upp med. Bredd och djup brukar sällan variera då de styrs av storleken på slotten.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av giplet:

Du kan köpa i princip vilka DDR4-minnen som helst. Rekommenderar två stickor för att få dual channel. Här är ett exempel:
https://www.inet.se/produkt/5301248/g-skill-16gb-2x8gb-ddr4-3...

Om det är trångt så undvik minnen som har stora kylflänsar. Det är mest höjden på minnet som du behöver se upp med. Bredd och djup brukar sällan variera då de styrs av storleken på slotten.

Okej. Bra att veta.
Jag la till en bild ovan där det stod att cpu var kompatibel med 2133Hz men inte högre. Tror du ändå jag kan köpa ett 3200MHz ?
https://gyazo.com/ca2cc85363399d9a15111fc3de0075d3

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Du kan men dina minnen kommer köra max 2133 oavsett

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tcntad:

Du kan men dina minnen kommer köra max 2133 oavsett

Precis. Detta var det billigaste 16GB kittet på Inet om jag såg rätt.

Visa signatur

Permalänk

Tack för all hjälp!

Jag har nu beställt nytt RAM minne och en ny SSD. Hoppas detta blir bra.

Mvh William