Permalänk
Medlem
Skrivet av SittingDuck99:

Tror att de har sålt så många stolar och rattar nu när PSVR2 lanserades, och det kommer de nog fortsätta att göra ju fler som hoppar på PSVR2 tåget. För det är, mestadels, väldigt positivt intryck de flesta har fått som då gör att fler kommer vilja ha ett sådant headset.

Ja verkligen. Logitech, Playseat och andra tillverkare av rattar och stolar lär ha fått en rejäl uppsving efter PSVR2 lanseringen. När jag köpte min ratt förra veckan så sålde Webhallen 125 stycken Logitech G29 på en dag och en av anledningarna lär var just PSVR2. + GT7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Ni som har både PC och PS5, vad fick er att välja PSVR2 eller något motsvarande till PC?

Har alltid velat lira VR! Ända sen man var liten under 90-talet och det var någon film som skildrade Virtual Reality spel. Vill minnas att den där dåliga filmen Double Dragon hade en unge som lirade VR på sitt rum.

Började med Google Cardboard, Samsung Gear VR, PSVR, Rift S, Reverb G2, och nu PSVR2. Har enbart kvar Reverb G2 och PSVR2 nu då. Kör flight simulator på datorn så därför vill jag ha kvar PCVR.

Ville ha PSVR2 då skärmen är en grym sådan, spelen kommer vara grymma då det är Sony (hade aldrig köpt om det var Xbox VR då de inte hade kommit med bra spel utan köpt upp studios som gjort något halvbra VR spel för att sedan göra ett sämre VR spel), och för de nya kontrollerna i handen och vibrationerna i huvudet! Finns spel som finns både på PCVR och PSVR2, men tanken av att lira på en PC utan någon haptic feedback i kontrollerna gör mig inte så sugen på det. Helt galet hur det kan göra skillnad! Därför är PS5 mycket roligare än själlösa Xbox Series X. Sony har tänkt på att höja upplevelsen när man spelar vanliga spel med DualSense, för att inte tala om VR då, medan Microsoft har lanserat en maskin som är lik en PC som då kan spela upp spel…som en PC. Har en Xbox men lirar sällan på den. Köper en månad Game Pass när något stort spel kommer till det och sen samlar den damm. Har inte köpt ett enda spel till Xbox!

Jag kan säga att med PCVR så lirade jag mycket typ första dagarna för att sedan avta. Sedan har det blivit någon gång då och då eller när någon ny update kommer till Flight Simulator då det inte kommit ett AAA spel till PCVR på länge känns det som. Men med PSVR2 så har det nu gått över en vecka och jag vill bara lira mer. Känns så enkelt med plug n play till skillnad mot PC där det kan krångla och man ska hålla på med inställningarna för att få det att fungera väl. PSVR tyckte jag hade så dålig och mörk bild, för att inte tala om hemska kontrollerna, så Rift S såg ut som 8K jämfört med den. Ville sen ha bättre grafik till Flight Simulator så sålde Rift S och köpte en Reverb G2 som var på rea då. Funderade på Valve Index men stationer till kontrollerna kändes för meckigt och runt 10000 för hela paketet var inte så billigt heller. Reverb G2 känns som ett headset som är gjort för simulatorer mer än det är för vanliga spel då kontrollerna är lite sådär på den. Rift S hade bättre kontroller än Reverb G2. PSVR2 har uppgraderats på alla sätt! Grafiken är riktigt fin, spelupplevelsen är rolig, och spelen kommer vara grymma! Är den lika bra som en 8K VR av Pimax eller whatever? Det tvivlar jag på för de kostar 15-20000kr och det utan en PC som då behövs. Men för det priset så kommer PSVR2 väldigt nära de bästa VR headseten på marknaden.

Har varvat Horizon och det var kul! Lirar lite Kayak VR för att chilla. Men har fastnat på Cities Skylines (finns till Quest redan) och jag har typ 8 spel till som jag inte börjat lira ännu! GT7 är ett sådant spel med där jag hoppar in när jag känner för det som Kayak. Sen finns det över 20 spel till som jag inte köpt. Är inte så att alla dessa 20 faller en i smaken, men är det minst 3-4 spel av dessa som jag gillar så är jag nöjd!

Permalänk
Medlem

Pavlov släpptes i Skandinavien idag.

VR optician säljer nu slipade glas med adapter för PS VR2. Man knappar in sitt recept. Jag har inte provat men dom har blivit rekommenderade för andra headset. Det finns andra sidor som också säljer slipade glas för VR headset.

Lade till info om vr optician
Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

Någon som testat Pavlov?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

Pavlov släpptes i Skandinavien idag.

VR optician säljer nu slipade glas med adapter för PS VR2. Man knappar in sitt recept. Jag har inte provat men dom har blivit rekommenderade för andra headset. Det finns andra sidor som också säljer slipade glas för VR headset.

Någon som testat att beställa linser för PSVR2 än? Är dessa linser främst till för dom som använder glasögon för att se klart på lite längre avstånd? Alltså inte för läs/terminal glasögon? När jag testade med mina terminalglasögon, så tyckte jag inte att det blev någon större skillnad. Nu senast fick jag dock ut ett par glasögon som fungerar även för lite längre håll. Använder dom normalt sett intetill vardags, men när jag ser på TV så blir bilden märkbart klarare. Tyckte även att jag fick en något klarare bild med dessa när jag använde PSVR2, så det kanske är värt att beställa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chess_Norris:

Någon som testat att beställa linser för PSVR2 än? Är dessa linser främst till för dom som använder glasögon för att se klart på lite längre avstånd? Alltså inte för läs/terminal glasögon? När jag testade med mina terminalglasögon, så tyckte jag inte att det blev någon större skillnad. Nu senast fick jag dock ut ett par glasögon som fungerar även för lite längre håll. Använder dom normalt sett intetill vardags, men när jag ser på TV så blir bilden märkbart klarare. Tyckte även att jag fick en något klarare bild med dessa när jag använde PSVR2, så det kanske är värt att beställa.

Det är för distans seendet.
1-2 meter ungefär, ser man inte klart på det avståndet då kan man köra med vr linser.
Det är inte för terminal/läsglasögon

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av littlemac:

Någon som testat Pavlov?

Testade det igår. Blev positivt överraskad. Vapnen och vapenhanteringen är välgjorda! Känns som CS i VR. Hade problem att tala med andra tills jag upptäckte att headsetet är på mute så fick ändra funktionen på undre knappen till mute från see-thru och stänga av mute för att sedan ändra tillbaka till see-thru funktionen då jag vill kunna se genom headsetet snabbt när jag får meddelande på mobilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SittingDuck99:

Testade det igår. Blev positivt överraskad. Vapnen och vapenhanteringen är välgjorda! Känns som CS i VR. Hade problem att tala med andra tills jag upptäckte att headsetet är på mute så fick ändra funktionen på undre knappen till mute från see-thru och stänga av mute för att sedan ändra tillbaka till see-thru funktionen då jag vill kunna se genom headsetet snabbt när jag får meddelande på mobilen.

Mute kan du annars ändra i inställlningarna direkt utan att binda om knapparna på headsetet

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Mute kan du annars ändra i inställlningarna direkt utan att binda om knapparna på headsetet

Den ville inte alls i inställningarna. Kände inte ens igen mikrofonen på PSVR2 förrän jag gjorde som jag skrev ovan. Gick in på ljudinställningarna och mikrofonen kunde inte väljas eller testas. Band om knappen och då kunde jag unmute och kunde testa mikrofonen under inställningar och börja använda den.

Permalänk
Medlem

Gran Turismo 7 PSVR2 vs Grid Legends Meta Quest 2 Graphics Comparison

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chess_Norris:

Gran Turismo 7 PSVR2 vs Grid Legends Meta Quest 2 Graphics Comparison
https://www.youtube.com/watch?v=w7Wa3QxkUBY

Kollade inte hela videon, men jag förstår inte meningen med jämförelsen.
Är det att "göra sig lustig" över grafikskillnaderna ?

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chess_Norris:

Gran Turismo 7 PSVR2 vs Grid Legends Meta Quest 2 Graphics Comparison
https://www.youtube.com/watch?v=w7Wa3QxkUBY

Skrivet av Molotov:

Kollade inte hela videon, men jag förstår inte meningen med jämförelsen.
Är det att "göra sig lustig" över grafikskillnaderna ?

Håller med, jämförelsen är just nu PS5 vs mobilspel, inte psvr2 vs meta quest. Meta Questen körs ju inte ens på en PC i klippet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag tycker det är dåligt med tillbehör. Jag tänker på ställ och en fraktväska. Utan detta så känns det inte lyx.
Jag tänker t.ex. ta med vr settet till ett ställe, hur ska jag frakta den?

Med fraktväska så typ denna: https://www.elgiganten.se/product/gaming/vr-gaming/meta-quest...

Den här väskan kan vara ett alternativ för dina ändamål. Dyker upp fler och fler varianter. Gissar på att Sony inte gjorde headsetet tillgängligt till tredjeparts tillverkare innan lansering. Så nu när det är ute så kommer det tillverkas allt möjligt.

Edit: Haha, glömde länka till produkten.

https://www.amazon.de/Gaming-Headset-Controller-PlayStation-S...

Glömde länka
Permalänk
Medlem

Recension av ThrillSeeker för de som är intresserade:

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Medlem

Jag antar att alla headsets som säljs på Blocket är mer eller mindre scams? Eller får man inte lämna tillbaka PSVR2 (hygienskäl?) och att det faktiskt är folk som säljer för 6000kr för att dom blir åksjuka och grejer?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag antar att alla headsets som säljs på Blocket är mer eller mindre scams? Eller får man inte lämna tillbaka PSVR2 (hygienskäl?) och att det faktiskt är folk som säljer för 6000kr för att dom blir åksjuka och grejer?

Kan också vara så att det är någon reviewer som säljer gratisexemplar som de fått. Alternativt köpt i butik där öppet köp inte gäller om förpackningen är bruten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag antar att alla headsets som säljs på Blocket är mer eller mindre scams? Eller får man inte lämna tillbaka PSVR2 (hygienskäl?) och att det faktiskt är folk som säljer för 6000kr för att dom blir åksjuka och grejer?

6000 är inte så scam pris faktiskt då vissa köpte sin för 6799kr (jag bl.a). Kan tänka mig att det är som in-ear hörlurar att retur ej gäller vid bruten förpackning pga hygienskäl. Men du kan kontakta en butik som Webhallen och höra ifall det stämmer vid retur av PSVR2. På så sätt vet du helt säkert om säljaren talar sanning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chess_Norris:

Någon som testat att beställa linser för PSVR2 än? Är dessa linser främst till för dom som använder glasögon för att se klart på lite längre avstånd? Alltså inte för läs/terminal glasögon? När jag testade med mina terminalglasögon, så tyckte jag inte att det blev någon större skillnad. Nu senast fick jag dock ut ett par glasögon som fungerar även för lite längre håll. Använder dom normalt sett intetill vardags, men när jag ser på TV så blir bilden märkbart klarare. Tyckte även att jag fick en något klarare bild med dessa när jag använde PSVR2, så det kanske är värt att beställa.

Det här klippet visar hur man använder egna linser. Väldigt enkla att sätta på verkar det som. Hoppas du hittar ett par som dessa om du nu ska beställa.

https://youtu.be/hO0vENjbKfM

Permalänk
Medlem

MURA Fix för PSVR2 På med solbrillorna 😎

Permalänk
Medlem

Någon som testat dessa linser? $49.95 och fri frakt till Europa.
https://honsvr.com/product/psvr-2-prescription-lenses/

En användare på reddit fick precis sina och verkar väldigt nöjd i alla fall.
https://www.reddit.com/r/PSVR/comments/11lhwsv/hons_vr_prescription_lenses_arrived_short_review/

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Såg att PS plus erbjöd Horizon igår men idag är det bortplockat. Är det vanligt att Sony lägger till och plockar bort spel i sitt abonnemangserbjudande? Tycker det är väldigt lite VR-spel och de spel man kan köpa är väldigt dyra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av littlemac:

Såg att PS plus erbjöd Horizon igår men idag är det bortplockat. Är det vanligt att Sony lägger till och plockar bort spel i sitt abonnemangserbjudande? Tycker det är väldigt lite VR-spel och de spel man kan köpa är väldigt dyra.

Horizon Call of the Mountain? Om det verkligen fanns som spel via PS Plus så borde väldigt många ha löst in det, plus att det hade varit ett tydligt misstag. Sony släpper inte nya spel på PS Plus (enstaka undantag som Stray, Rocket League och några till finns).

Däremot finns Horizon Forbidden West med i PS Plus Extra och Premium men det är inte något VR-spel.

https://store.playstation.com/sv-se/product/EP9000-PPSA01521_...

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Horizon Call of the Mountain? Om det verkligen fanns som spel via PS Plus så borde väldigt många ha löst in det, plus att det hade varit ett tydligt misstag. Sony släpper inte nya spel på PS Plus (enstaka undantag som Stray, Rocket League och några till finns).

Däremot finns Horizon Forbidden West med i PS Plus Extra och Premium men det är inte något VR-spel.

https://store.playstation.com/sv-se/product/EP9000-PPSA01521_...

Aha, då är det jag som sett fel. Blandade ihop titlarna. Tack för förklaringen.

Permalänk
Medlem

Någon som lirat Switchback? Jag undrar om det är så att grafiken är lågupplöst som vissa recensioner säger? Förstår att de flesta verkar tycka att Rush of Blood var mer skrämmande och så, men det kan jag leva med. Däremot vill jag inte ha ett spel med dålig grafik som att man sitter och spelar på ett gammalt headset. Kanske att vissa recensioner överdriver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SittingDuck99:

Någon som lirat Switchback? Jag undrar om det är så att grafiken är lågupplöst som vissa recensioner säger? Förstår att de flesta verkar tycka att Rush of Blood var mer skrämmande och så, men det kan jag leva med. Däremot vill jag inte ha ett spel med dålig grafik som att man sitter och spelar på ett gammalt headset. Kanske att vissa recensioner överdriver.

jag har spelat ca 1 timme.
Jag tycker inte det känns lågupplöst men känns ju inte som "AAA grafik" heller, ungefär vad man kan vänta sig av en mindre studio eller vad man ska säga
Man får ta det vad det är, en rollercoaster shooter.
Skrämmande ja, jag kan mycket väl tänka mig att folk tycker detta är skrämmande också.
Jag tycker det är väldigt lätt skrämmande men tyckte inte heller att Rush of blood var mer skrämmande.

Det man ska fundera på om man vill ha en rollercoaster för 400kr. Men som sagt spelat 1 timme, känner mig nöjd än så länge

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

jag har spelat ca 1 timme.
Jag tycker inte det känns lågupplöst men känns ju inte som "AAA grafik" heller, ungefär vad man kan vänta sig av en mindre studio eller vad man ska säga
Man får ta det vad det är, en rollercoaster shooter.
Skrämmande ja, jag kan mycket väl tänka mig att folk tycker detta är skrämmande också.
Jag tycker det är väldigt lätt skrämmande men tyckte inte heller att Rush of blood var mer skrämmande.

Det man ska fundera på om man vill ha en rollercoaster för 400kr. Men som sagt spelat 1 timme, känner mig nöjd än så länge

Tack för svar! Det verkar som att det ändå är helt okej grafik. Funderar på om jag ska satsa på Switchback eller Moss 1 och 2 paketet. Vet det är helt olika spel, haha, men jag blev lite osäker gällande Switchback då recensionerna inte riktigt hyllade spelet som en del förväntade sig.

Permalänk
Medlem

Blev precis klar med RE8 i VR på PSVR2. Habilt 4/5-spel i vanliga fall men vilket jävla pang 5/5 i VR. Länge sedan jag kände sådan genuin spelglädje.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem

Såg en tråd på reddit som handlade om att ställa in färgerna i PS5 för att minimera mura. Någon som testat?
Inställningen finns under Settings->Accessibillity->Display and Sound->Color Correction. Ska testa själv så fort jag har tillgång till min.
Settings to help with mura and text clarity

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chess_Norris:

Såg en tråd på reddit som handlade om att ställa in färgerna i PS5 för att minimera mura. Någon som testat?
Inställningen finns under Settings->Accessibillity->Display and Sound->Color Correction. Ska testa själv så fort jag har tillgång till min.
Settings to help with mura and text clarity

Tack för tipset! Följde stegen och det ser lite klarare ut tycker jag. Tråden nämner att det påverkar färgerna men inget som jag direkt kan anmärka då mura effekten blev mindre synlig därmed blev bilden skarpare. And that's fine by me! Värt att nämna är att man får stänga av colour correction inställningen när man återgår till att spela vanliga spel på teven då inställningen tydligen ändras för konsolen och inte bara PSVR2.