Dator tappar uppkopplingen, standard gateway inte tillgänglig

Permalänk

Dator tappar uppkopplingen, standard gateway inte tillgänglig

Hej!

Har under den senaste tiden haft strul med att datorn oregelbundet tappar uppkopplingen, och får inte tillbaka den förens jag startat om datorn.
När jag kör windows felsökaren får jag som svar att standard gatewayen inte är tillgänglig, och även ibland efter omstarter så har jag ingen uppkoppling förens jag kör felsökaren och den aktiverar nätverkskortet igen?
Problemet uppkom för ca 2 månader sedan från ingenstans.

Jag kör med kabel och har inte haft några problem med några andra enheter på nätverket.
Kör med en ASUS RT-AC86U router, Asus Rog Strix B550-F moderkort. Prövat formatera datorn och ominstallerat windows, både windows, bios, nätverkskort samt router är uppdaterat.
Jag inbillar mig även att problemet kommer frekventare på kvällen, men då jag mestadels använder datorn på kvällarna och ganska sällan under förmiddagarna är jag inte helt säker på det.

Permalänk
Medlem

Låter mer som problem med nätverkskortet.
Om du har budget så köp ett extra nätverkskort.
Usb-c till Ethernet är aldrig fel att ha iaf då nya laptops ofta saknar Ethernet, om du har USB-c bak på datorn.

Permalänk
Skrivet av Sions:

Låter mer som problem med nätverkskortet.
Om du har budget så köp ett extra nätverkskort.
Usb-c till Ethernet är aldrig fel att ha iaf då nya laptops ofta saknar Ethernet, om du har USB-c bak på datorn.

Ja det är det jag misstänkt sedan början. Testade byta router ikväll till en annan jag hade liggandes men samma problem.
Men, det funkar helt klart bättre på dagtid, både idag och igår så hade jag nätverk hela dagen, men vid 8 tiden typ började problemet komma allt tätare.
Så jag är inte helt säker på att det hjälper med ett nytt nätverkskort? Någon som råkat ut för något liknande som har någon input?
Innan jag köper mig ett nytt moderkort i onödan..

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Killer-Monkey:

Innan jag köper mig ett nytt moderkort i onödan..

Därav jag rekommenderade en dongel med ethernet, ofta billigare än helt nytt moderkort.
Du kanske har någon kompis som har som du kan låna från ett par dagar.

Permalänk
Skrivet av Sions:

Därav jag rekommenderade en dongel med ethernet, ofta billigare än helt nytt moderkort.
Du kanske har någon kompis som har som du kan låna från ett par dagar.

Jo skulle helt klart kunna vara värt att köpa en för att felsöka. Men tänkte om det har att göra med någon inställning på nätverkskortet, eller annat fel som går att åtgärda, men som försvinner när jag byter nätverkskort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Killer-Monkey:

Jo skulle helt klart kunna vara värt att köpa en för att felsöka. Men tänkte om det har att göra med någon inställning på nätverkskortet, eller annat fel som går att åtgärda, men som försvinner när jag byter nätverkskort.

Enligt nyheten ovan är Intels lösning att inaktivera energisparfunktionen, så det kan du ju testa.

Har du senaste drivrutinerna från Intels webbsida?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av shugge:

Enligt nyheten ovan är Intels lösning att inaktivera energisparfunktionen, så det kan du ju testa.

Har du senaste drivrutinerna från Intels webbsida?

Japp energisparfunktionen har varit av hela tiden, samt bockat ur att windows får stänga av nätverkskortet för energispar under egenskaper.
Och ja, senaste drivrutinerna från intels sida installerade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Killer-Monkey:

Japp energisparfunktionen har varit av hela tiden, samt bockat ur att windows får stänga av nätverkskortet för energispar under egenskaper.
Och ja, senaste drivrutinerna från intels sida installerade.

Och det är bara datorn som tappar anslutningen, inga andra enheter?

Testat att byta nätverkssladd mellan datorn och routern?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av shugge:

Och det är bara datorn som tappar anslutningen, inga andra enheter?

Testat att byta nätverkssladd mellan datorn och routern?

Det hade jag glömt att nämna, men eftersom att kabeln är dragen genom hela kåken och mellan våningarna så prövade jag förra helgen att köra en wifi repeater jag hade liggandes som mottagare.
Så att jag körde med en annan nätverkskabel mellan repeatern och datorn och repeatern på wifi till routern.
Samma problem uppstod även då.

Och återigen så funkar det fasiken bättre på dagtid... Har suttit vid datorn hela morgonen nu utan ett enda problem, men igårkväll när jag skulle spela så tappade jag nätet med 5-10 minuters mellanrum när det var som värst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Killer-Monkey:

Det hade jag glömt att nämna, men eftersom att kabeln är dragen genom hela kåken och mellan våningarna så prövade jag förra helgen att köra en wifi repeater jag hade liggandes som mottagare.
Så att jag körde med en annan nätverkskabel mellan repeatern och datorn och repeatern på wifi till routern.
Samma problem uppstod även då.

Och återigen så funkar det fasiken bättre på dagtid... Har suttit vid datorn hela morgonen nu utan ett enda problem, men igårkväll när jag skulle spela så tappade jag nätet med 5-10 minuters mellanrum när det var som värst.

Då låter det snarare som att något innan routern strular (om det inte är så att det bara är datorn och inte andra enheter på nätverket som tappar anslutningen).

Vad har du inkopplat före routern och vad är det för typ av internetanslutning?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av shugge:

Då låter det snarare som att något innan routern strular (om det inte är så att det bara är datorn och inte andra enheter på nätverket som tappar anslutningen).

Vad har du inkopplat före routern och vad är det för typ av internetanslutning?

Var lite otydlig o missade att svara på det. Inga andra enheter tappar anslutningen. Endast datorn, när jag prövade med repeatern tappade datorn ethernet anslutningen. Repeatern hade såvitt jag vet fortfrande anslutning mot routern.
Så antar att det inte är något innan routern, men som svar på frågan så är den kopplad direkt till fiberkonverterten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Killer-Monkey:

Det hade jag glömt att nämna, men eftersom att kabeln är dragen genom hela kåken och mellan våningarna så prövade jag förra helgen att köra en wifi repeater jag hade liggandes som mottagare.
Så att jag körde med en annan nätverkskabel mellan repeatern och datorn och repeatern på wifi till routern.
Samma problem uppstod även då.

Och återigen så funkar det fasiken bättre på dagtid... Har suttit vid datorn hela morgonen nu utan ett enda problem, men igårkväll när jag skulle spela så tappade jag nätet med 5-10 minuters mellanrum när det var som värst.

Om det funkar bättre vid lägre belastning kan det vara värmerelaterat, nån lödning som småtjallar när den blir för varm. Testa ett annat nätverkskort.

Permalänk
Skrivet av Khab:

Om det funkar bättre vid lägre belastning kan det vara värmerelaterat, nån lödning som småtjallar när den blir för varm. Testa ett annat nätverkskort.

Kan vara, men tror inte att det är värmerelaterat, då jag suttit och spelat och haft ungefär lika tung belastning både under förmiddag samt kvällstid, men av någon anledning uppkommer problemet tätare på kvällen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Killer-Monkey:

Kan vara, men tror inte att det är värmerelaterat, då jag suttit och spelat och haft ungefär lika tung belastning både under förmiddag samt kvällstid, men av någon anledning uppkommer problemet tätare på kvällen.

Låter som att du har 2 saker kvar att testa:

1. återställ routern
2. annat nätverkskort i datorn

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av shugge:

Låter som att du har 2 saker kvar att testa:

1. återställ routern
2. annat nätverkskort i datorn

Prövade somsagt med en annan router igårkväll med samma resultat, så en återställning känns lönlös. Så det får nog bli ett billigt usb c ethernet kort och pröva med eller ett nytt moderkort direkt.
Tack för hjälpen iallafall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Killer-Monkey:

Prövade somsagt med en annan router igårkväll med samma resultat, så en återställning känns lönlös. Så det får nog bli ett billigt usb c ethernet kort och pröva med eller ett nytt moderkort direkt.
Tack för hjälpen iallafall

Ser inte att du har testat med annan router (om du har kopplat en repeater efter routern är det inte samma sak som att testa en annan router och utesluter inte något ev fel i routern).

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av shugge:

Ser inte att du har testat med annan router (om du har kopplat en repeater efter routern är det inte samma sak som att testa en annan router och utesluter inte något ev fel i routern).

Nej det hade jag inte skrivit nej.. Haha ursäkta, men igårkväll så prövade jag en helt annan router som jag haft liggandes. Och samma fenomen ändå. Så är ju helt klart något med nätverkskortet. Och känns ju som att det är defekt på något vis, så blir nog till att köpa något nytt.

Permalänk
Medlem

Köp ett fristående på Netonnet el nåt, så kan du ju enkelt lämna tillbaka det när du felsöker klart.