Hur mycket får du tillbaka i elstöd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Är för övrigt glad för elstödet - inte för att vi inte kunde betala vår elräkning men den var löjligt dyr i förhållande till vad som är rimligt. Inte mer än rätt att politiskt orsakat pris kompenseras på politisk väg.

Fast "löjligt" dyr är ju en definitionsfråga, det är ingen som gnällt över löjliga energipriser tidigare när priserna varit löjligt låga.

Som i så många andra privatekonomiska spörsmål så har det ju funnits sätt att ha mer förutsägbara utgifter. Både bolåneräntor och elpriser har ju funnits möjlighet att binda och få översikt över kostnaden. Det är ett aktivt val man gjort bundet eller rörligt pris och staten ska inte kompensera den typen av utgifter. Jag väntar bara på fler utspel "inflationskompensering" är väl nästa man kan förvänta sig om vi ska fortsätta med en massa felriktade stöd som inte ger efterfrågad effekt.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Fast "löjligt" dyr är ju en definitionsfråga, det är ingen som gnällt över löjliga energipriser tidigare när priserna varit löjligt låga.

Som i så många andra privatekonomiska spörsmål så har det ju funnits sätt att ha mer förutsägbara utgifter. Både bolåneräntor och elpriser har ju funnits möjlighet att binda och få översikt över kostnaden. Det är ett aktivt val man gjort bundet eller rörligt pris och staten ska inte kompensera den typen av utgifter. Jag väntar bara på fler utspel "inflationskompensering" är väl nästa man kan förvänta sig om vi ska fortsätta med en massa felriktade stöd som inte ger efterfrågad effekt.

Bolåneräntor strax över 1% är inte normalt. Mycket av inflationen hänger ihop med energipriset och sådant som Rysslands invasion av Ukraina påverkar (ex. priset på konstgödsel och kraftfoder). Bara att gilla läget och inse att banken räknade troligen på en ränta på 7% när de gav dig lånet. Du klarar dig, det blir bara ett tråkigare liv.

Mitt rörliga elpris har fram till hösten 2021 var helt ok, lite dyrare på vintern och lite billigare på sommaren. Vinterns galna elpris hänger inte ihop med produktionskostnaden utan beror på hur prissättningen av el fungerar, hur EUs energimarknad ser ut och på att tidigare regering stängt reaktorer i södra Sverige:

"Det sista, och mest fördelaktiga alternativet är att se till att produktionen överskrider exportkapaciteten – vilket är fallet i norra Sverige (elområde 1 och 2) samt norra Norge, vars älvar producerar långt mer än företag och befolkning i regionerna konsumerar. Då blir det inhemska priset billigt eftersom tillgången överstiger efterfrågan.

Med alla kärnkraftsblock i drift hade det inte varit några problem att uppnå detta även i södra Sverige, menar Jan Blomgren.

– Det hade inte varit några problem alls att trycka exportkablarna fulla samtidigt som vi haft gott om ström över för att driva ned priserna på den svenska marknaden. Vi hade legat på 35 öre kilowattimmen dygnet runt, året runt och vi hade inte haft några problem alls med överföringskapaciteten heller. Vi hade bara behövt underhålla de kablar vi redan har."
Från en mycket bra intervju med professor Jan Blomgren.

Vinterns galna energipris beror på att politiker fattar beslut på ren ideologisk bas där de inte förstår konsekvensen av de beslut de fattar.

Visst, du kan binda elpriset. För ungefär 2 kr/kWh just nu, oavsett bindningstid. Rimligt? Nej...

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Avstängd

Fick tillbaka 1081kr, helt okej.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Bolåneräntor strax över 1% är inte normalt. Mycket av inflationen hänger ihop med energipriset och sådant som Rysslands invasion av Ukraina påverkar (ex. priset på konstgödsel och kraftfoder). Bara att gilla läget och inse att banken räknade troligen på en ränta på 7% när de gav dig lånet. Du klarar dig, det blir bara ett tråkigare liv.

Mitt rörliga elpris har fram till hösten 2021 var helt ok, lite dyrare på vintern och lite billigare på sommaren. Vinterns galna elpris hänger inte ihop med produktionskostnaden utan beror på hur prissättningen av el fungerar, hur EUs energimarknad ser ut och på att tidigare regering stängt reaktorer i södra Sverige:

"Det sista, och mest fördelaktiga alternativet är att se till att produktionen överskrider exportkapaciteten – vilket är fallet i norra Sverige (elområde 1 och 2) samt norra Norge, vars älvar producerar långt mer än företag och befolkning i regionerna konsumerar. Då blir det inhemska priset billigt eftersom tillgången överstiger efterfrågan.

Med alla kärnkraftsblock i drift hade det inte varit några problem att uppnå detta även i södra Sverige, menar Jan Blomgren.

– Det hade inte varit några problem alls att trycka exportkablarna fulla samtidigt som vi haft gott om ström över för att driva ned priserna på den svenska marknaden. Vi hade legat på 35 öre kilowattimmen dygnet runt, året runt och vi hade inte haft några problem alls med överföringskapaciteten heller. Vi hade bara behövt underhålla de kablar vi redan har."
Från en mycket bra intervju med professor Jan Blomgren.

Vinterns galna energipris beror på att politiker fattar beslut på ren ideologisk bas där de inte förstår konsekvensen av de beslut de fattar.

Visst, du kan binda elpriset. För ungefär 2 kr/kWh just nu, oavsett bindningstid. Rimligt? Nej...

Lite det som var min poäng, bolåneräntor på strax över 1% skulle ju inte uttolkats som något normalläge (vilket många ändå gjort). Samma sak med energipriser på 25 öre/kWH.

Grundproblemet är ju för lite produktion i SE3 och framförallt SE4, men det är ju en politisk fråga att man inte vill ha elproduktion nära sig.

Elpriset var möjligt att binda långt tidigare än det vi upplevde under 2022. Däri ligger en del av den klämda skon.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Lite det som var min poäng, bolåneräntor på strax över 1% skulle ju inte uttolkats som något normalläge (vilket många ändå gjort). Samma sak med energipriser på 25 öre/kWH.

Grundproblemet är ju för lite produktion i SE3 och framförallt SE4, men det är ju en politisk fråga att man inte vill ha elproduktion nära sig.

Elpriset var möjligt att binda långt tidigare än det vi upplevde under 2022. Däri ligger en del av den klämda skon.

Det du säger haltar. Exempelvis i Halland finns mängder med vattenkraft, vindkraft och ett kärnkraftverk. Upptill detta dyker det upp mera solpaneler än svamp i skogen. Likt förbaskat har man dragit gränsen SE4/SE3 precis så att man ska fiska hem storstadsbornas röster genom SE3 i Göteborg.
Om några år finns ett rejält effektunderskott i norra Sverige, så de i dessa landsdelar kan börja spara till sin elräkning redan nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3Dfx Rampage:

har fått 5500 i omgång ett sen i april blir set ca 8000 i omgång två.

Kommer att köpa ett poolvärmepump för 15kkr ( ja du läste rätt) och koppla på denne på vattenburet värme i huset istääet för poolen som jag inte har.... vägrar betala 50kk för en riktig luft-vatten...rena rånet ju...

Sluteldat med pellets här efter dessa j-a sjuka prishöjningar. Solceller vore najs och billigt om man installerar själv... måste bara nu ha ännu mer "elstöd" haha!!

Har omgång två (november/december) för hela Sverige redan börjat kommit info om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Bara att gilla läget och inse att banken räknade troligen på en ränta på 7% när de gav dig lånet. Du klarar dig, det blir bara ett tråkigare liv.

Banken gjorde också en KALP med (visserligen påhittade) levnadskostnader, men inte att de skulle öka ihop med den räntan.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Det du säger haltar. Exempelvis i Halland finns mängder med vattenkraft, vindkraft och ett kärnkraftverk. Upptill detta dyker det upp mera solpaneler än svamp i skogen. Likt förbaskat har man dragit gränsen SE4/SE3 precis så att man ska fiska hem storstadsbornas röster genom SE3 i Göteborg.
Om några år finns ett rejält effektunderskott i norra Sverige, så de i dessa landsdelar kan börja spara till sin elräkning redan nu.

Nu går väl gränsen genom Halland. Visst finns det vindkraft men vattenkraften är trots allt väldigt småskalig jämfört med Norr/Västerbotten.

Poängen kvarstår ju dock, för liten produktion i de delar där vi har de högsta priserna.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Nu går väl gränsen genom Halland.

Gränsen går definitivt genom Halland. Jag bor i norra Halland och tillhör SE3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Och en poolvärmepump kommer funka utmärkt när det är minusgrader ute? Vad har de för verkningsgrad om det är -5 °C? Vid -10 °C? Om jag förstår saken rätt är poolvärmepumpar konstruerade för ett betydligt högra vattenflöde än vad du har i ett system med vattenburen värme. Sedan har du frysrisken - i poolvärmepumpar går vattnet genom kondensorn och har du inte tillräckligt hög cirkulation (tex strömavbrott) fryser allt sönder.

Känns som att det är värt att gå på riktiga prylar för att värma kåken. Men om du kör vidare med projektet vore det intressant med en tråd om det hela.

Står att den klarar -10c och att det är mitsubishi kompressor alltså samma som det sitter i dom dyra pumparna.

Så iaf. den är påkopplad nu och verkar funka bra inga konstigheter än förutom att jag fick förminska anslutningsrör från 50mm till 22 mm klämkoppling, sakerna finns på rinkabyrör...

Nackdelen är väl att den inte värmer pannvattnet mer än 40c men det är mer än tillräckligt för mig. Vill jag ha mer eldar jag i den vattenburna kaminen.

Här är pumpen: https://www.hylte-lantman.com/lyfco-poolvarmepump-hp110i-pro-...

Permalänk
Medlem

Elstöd 1: ~2400:-
Elstöd 2: ~1000:- (som kommer senare för Nov/Dec)

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3Dfx Rampage:

Står att den klarar -10c och att det är mitsubishi kompressor alltså samma som det sitter i dom dyra pumparna.

Så iaf. den är påkopplad nu och verkar funka bra inga konstigheter än förutom att jag fick förminska anslutningsrör från 50mm till 22 mm klämkoppling, sakerna finns på rinkabyrör...

Nackdelen är väl att den inte värmer pannvattnet mer än 40c men det är mer än tillräckligt för mig. Vill jag ha mer eldar jag i den vattenburna kaminen.

Här är pumpen: https://www.hylte-lantman.com/lyfco-poolvarmepump-hp110i-pro-...

Poolvärmepumpar saknar väl också aktiv avfrostning? Eller iaf de flesta och har inte samma lamellavstånd, vattenavrinning etc. som riktiga LVVP.

Funkar nog ett tag så länge det inte är för kallt ute, men min gissning är att den pumpen inte kommer ha ett jättelångt liv.

Permalänk
Medlem

Har frågat styrelsen i min BRF hur elstödet kommer medlemmarna tillhanda när föreningen sitter på avtalet med Mälarenergi och respektive hushåll betalar sin förbrukning. Inget svar än.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

...och där fick jag mail från nätägaren, del två av elstödet är tydligen på G och ska vara utbetalt innan 9:e juni. Verkar vara ett tak denna gång på 18.000 kwh, det är väl antagligen vettigt, givet de lantbrukare som driver bruket som enskild firma som fick pengar utbetalda till sig som privatpersoner förra gången. Får drygt 3.700kr tillbaka, går till att minska elförbrukningen framöver (elpanna till bergvärme innan midsommar)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Får drygt 3.700kr tillbaka,

Drygt 3400 kr för min del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Banken gjorde också en KALP med (visserligen påhittade) levnadskostnader, men inte att de skulle öka ihop med den räntan.

Off-Topic: Det är ju det där.

Ränteuppgång till 5-7% = Inga problem

Det är kombon som är problemet. Ränteuppgång + Sjuka Elpriser + Sjuka Matpriser = Kaoz.
Det har bankerna inte räknat på när de beviljat lånen! Så visst, en ränteuppgång i sig är inte problemet. Ingen bank har ju räknat på elpriser på 3:- kWh

On-Topic: Har man fått närmre besked om Elstöd 2 mer än att det ska vara utbetalt innan midsommar?

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

On-Topic: Har man fått närmre besked om Elstöd 2 mer än att det ska vara utbetalt innan midsommar?

Läste förut att det kommer börja betalas ut i slutet av maj.
Såg några på ett annat forum som sa sig fått mail från sina elbolag med summan.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Jag har fått mail från min leverantör om hur mycket jag ska få. Snålade rejält i vintras så får bara drygt 600.

Står det ska betalas ut i början av juni.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Oj
SE 4 får 129 öre per kilowattimme i elstöd.

Jag slösade 1777kwh

Så 2292,33kr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Oj
SE 4 får 129 öre per kilowattimme i elstöd.

Jag slösade 1777kwh

Så 2292,33kr?

80% av det.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Oj
SE 4 får 129 öre per kilowattimme i elstöd.

Jag slösade 1777kwh

Så 2292,33kr?

80% av förbrukningen
Så 0.8 x 1.29 x 1777 = 1833,86kr

https://www.svk.se/stod-till-elanvandare/elstod-privatpersone...

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Avstängd

Ser ut som 150 kr i SE3.

Permalänk
Medlem

Typ 500 spänn, lägenhet, SE3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Off-Topic: Det är ju det där.

Ränteuppgång till 5-7% = Inga problem

Det är kombon som är problemet. Ränteuppgång + Sjuka Elpriser + Sjuka Matpriser = Kaoz.
Det har bankerna inte räknat på när de beviljat lånen! Så visst, en ränteuppgång i sig är inte problemet. Ingen bank har ju räknat på elpriser på 3:- kWh

On-Topic: Har man fått närmre besked om Elstöd 2 mer än att det ska vara utbetalt innan midsommar?

Är det inte lite märkligt ändå eftersom högre ränta brukar förekomma just i kombination med hög inflation?

Jag ska få tillbaks 500kr nu i senaste elstödet. Föreningen står för all värme o vatten. SE3

Permalänk
Medlem

Fick elstödet registrerat idag på kontot, utbetalning 29/5

Visa signatur

Monster PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm

Permalänk
Medlem

Får 4191:- utbetalt på måndag i elstöd.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Jag har gått plus på båda el-stöden. För första perioden hade jag betalat 10200 kr, fick tillbaka 13300. Denna gången hade jag betalat 1950 kr, får tillbaka 4600 kr. Område 4. Bundet avtal. Skevt men gott med cash inför sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D1PPEN:

Jag har gått plus på båda el-stöden. För första perioden hade jag betalat 10200 kr, fick tillbaka 13300. Denna gången hade jag betalat 1950 kr, får tillbaka 4600 kr. Område 4. Bundet avtal. Skevt men gott med cash inför sommarn.

Har du räknat med elnätsfakturan?

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

261kr slank in idag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

Har du räknat med elnätsfakturan?

Elnät och El kommer väl på samma faktura, alltid? Eller är det bara om Elnät och el är från samma producent/företag?