Snabbkoll: Läser du manualen?

Permalänk
Medlem

Oftast nuförtiden: Manual, var då? Finns en överhuvudtaget?

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Så gott som aldrig, är det en teknikprodukt eller nåt som inte ska monteras så finns det ju noll anledning, är det enklare montering så är det oftast enkekt att lista ut själv, medans om det är mer avancerad montering som typ en IKEA-möbel så är ju monteringsanvisningarna dock ett måste, men kan verkligen inte minnas när jag köpte en sån senast. Monterade iofs min 3d-printer för nåt år sen, men där kollade jag nåt Yourubeklipp om monteringen istället eftersom jag läst att manualen skulle suga.

Permalänk
Medlem

När jag skulle montera foten på min LG C1 fick jag nog läsa manualen både en och två gånger, fastän jag är väldigt tekniskt lagd och egentligen aldrig brukar titta i manualer annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Samma med Googling.

Bekant ringer och frågar: Hur gör man X?
Jag Googlar: Hur gör man X?
Jag läser upp första stycket i första resultatet
Bekant: Du är så duktig på datorer! Jag skulle aldrig kunna lära mig att förstå detta! Det är otroligt hur man kan vara så kunnig!

Ja man upphör aldrig av att förvånas ibland 🤦‍♂️

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Beror på komplexiteten i produkten. Tycker dock att läsa bruksanvisningen generellt sett är en väldigt god idé. Även om man själv kan lista ut grunderna finns det idag ofta väldigt många funktioner som inte är helt självklara att upptäcka på egen hand.

Tänker väl också som så att ska man lägga ibland tusentals timmar på produkt X kan man gott lägga en timme på att skumma igenom manualen också. Speciellt eftersom många av råden har stort allmänvärde - tänk "tanka inte en dieselbil med bensin". För det är ju faktiskt inte helt självklart varför man inte skulle kunna göra en sådan sak.

Permalänk
Medlem

IKEAs manual är den enda jag läser från pärm till pärm, annars kan det gå lite hur som.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk

Tuffa gubbar läser varken manualer eller tar backup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnabelostSWE:

Tuffa gubbar läser varken manualer eller tar backup.

Ja verkligen.
Undra hur mycket det har kostat genom åren 😂

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnabelostSWE:

Tuffa gubbar läser varken manualer eller tar backup.

Permalänk
Medlem

Jag brukar skumma igenom manualen och se om det är något som jag inte redan vet hur man gör, ofta brukar det vara 1 eller 2 stycken som jag inte känner igen, då läser jag igenom dom.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Manualer brukar ha en karta för att hitta var de små kontakterna är gömda på moderskeppet, användbart!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Permalänk

Jag hade en BMW 520d Touring för ett gäng år sen. Hade handlat och öppnade glasluckan i bakluckan för att kasta in kassen. Det stod en gubbe med en äldre modell av samma bil bredvid och han sa: Oj, det där är ju en bra funktion, jag kanske borde byta upp mig. Då visade jag honom att han kunde göra likadant på sin bil. Han hade haft bilen i fyra år utan att veta om det........

Permalänk
Medlem

Beror på vilken produkt, men ytterst sällan (om det inte handlar om bygginstruktioner av något slag). Dock ser jag alltid till att ha den kvar som referens om det skulle vara något jag inte kan googla mig fram till.
Dokumentation av mjukvara läser jag dock nitiskt, och svär mig förbannad över när den inte är fullständig.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Avstängd

Jo, delvis så måste man göra det på t.ex. moderkort.
Samtidigt så har de flesta manualer blivit väldigt tunna och kan sakna viktig information.

Brukar att ladda ner pdf dokument om möjligt och lägga på hårddisken så att de enklare kan läsas. Ibland så är de för små också för att spara på kostnader från tillverkarens sida. Plus att det är bra att kunna söka i dokument.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

När det följer med en liten bok till moderkort så tycker jag det kan vara trevligt att läsa den
Men, det har det inte gjort vid de senaste köpen.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Jag har förhållningssätt som Eddie Izzard ungefär.

Permalänk
Medlem

Läser enbart för moderkortet när det kommer till datorkomponenter.
Vilka minneskannaler är optimala att använda, hur sitter pinnarna som har Power, Reset, Hdd/Power-leds.
Vilken fläktkontakt bör man använda.

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Medlem

Lite som många andra så beror det på vad det är för produkt. För hårdvara och maskiner så brukar jag i alla fall skumma igenom dom men jag brukar nog inte läsa hela manualen noggrant. För mjukvaror så är det ju såklart inte alltid manualer följer med utan då får man googla eller leta på tillverkares hemsida om de har någon FAQ, guide eller liknande.

Däremot så saknar jag ordentliga manualer till spel. Jag minns på 80- och 90-talet så tyckte jag en stor del av nöjet när man köpte nytt spel var att läsa manualen, speciellt om det ibland innehåll histora, karaktärer och lore som var kul att läsa. Jag har t.ex.fortfarande kvar en del manualer (inkl. lådorna) till gamla spel från bl.a. Amiga-tiden.

Permalänk
Medlem

Ja, som referens vad gäller prylar där det finns något att undra över, inte något man läser från början till slut.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag köper inte et Moderkort utan att läsa manualen, den tankas ner från tillverkarens sida och då ska den vara public, har råkat ut för konto walls så då är det next direkt.
Finns inte funktionerna där jag har på min checklist blir det inte det mobot.
Finns inte tekniska specifikationerna där, tex PCI-E routing, modell på alla chip, Ljud, Nätverk, övriga I/O chip så blir det inget köp om jag inte kan kolla upp driver support för diverse OS.

Tyvärr är mobo tillverkarna dåliga på det i dag och det blir sämre så många mobos och andra dator produkter i dag köper jag inte för att det inte finns manual och dokumentation.

Tex köper jag helst bara Kingston ram för även om dom inte skriver ut vad för chip du får så får du reda på JEDEC timigsen, XMP timigsen sedan får du reda på om det är 4, eller 8 chip per sida och om stickan är singel eller double sided, du får reda på ranker och annat med.
Corsair säljer all jävla skit under samma modell nummer, enda sättet där att veta vad du får är att köpa begagnat där säljaren fotar av revisionsnummret på stickan, då kan du få reda på vad för minnes chip dom har tom.

Många tillverkare i dag säger bara "gamer ram med RGB", nej då blirt inget jävla ram tack och hej!

Tyvärr är tillverkarna allt sämre på faktiska specifikationer, ta SSD's tex, du får inte reda på Erase Block Size i dag, tror inte ens majoriteten av sweclockare vet vad Erase Block Size på en SSD är, förr med gen 1-3 SSD's kunde du få reda på det och optimera alignment av partition och filsystem och tweaka filsystem där efter, förutsatt att det stödjer sånt vilket många Nix system gör.
Vill man veta om en SSD har DRAM cache får man ofta gräva runt på reviews, det kan vara DRAM cache på "produkt" bilderna men står det inget i databladet visar det sig ofta enligt reviews inte ha nåt heller.

När jag köpte ram till vår första dator fick jag läsa moderkortets manual som en bibel, för att förstå skillnaden mellan 72pins EDO och att dessa körs i par på Socket 7 och SDR SDRAM 168 pin som mitt mobo stödjer med men, en sådan sticka, och jag kunde bara ha antigena EDO eller SDR SDRAM också kallat PC66 på den tiden.

Men ram blev det till datorn i all fall, valde 2st till EDO då datorn hade det så blev gamla plus nya för 96MB totalt.

Egen bra manual, no fucking BUY!

Permalänk
Medlem

japp… inte nödvändigtvis manualen då jag är naturligt händig 😎, men däremot manualer… finner det otroligt fascinerande. Dels hur ingenjörerna tänkt & sen hur det blivit implementerat. Min favorit hittills är motorerna på Lockheed SR-71 Blackbird, jävlar vad avancerade! Laddar ofta ner pdf:er om saker jag aldrig kommer köpa/äga, har sysslat en del med reverse engineering som det heter på fin svenska. Är väl född med en stor nyfikenhet…
varför inte en CLK-GTR user’s guide… för er som förstår ironin

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Avstängd

Ja, alltid!

Permalänk
Medlem

Alltid, men normalt bara de segment som intresserar mig, sällan allt.

Monteringsinstruktioner, som IKEAs, läser jag alltid igenom 100%.

Skrivet av pa1983:

Jag köper inte et Moderkort utan att läsa manualen, den tankas ner från tillverkarens sida och då ska den vara public, har råkat ut för konto walls så då är det next direkt.

Samma här, och det gäller även chassin för min del.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Aldrig - förstår ändå inte hieroglyferna i manualen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnabelostSWE:

Tuffa gubbar läser varken manualer eller tar backup.

... och har sönder saker och bölar när datat är borta, till alla andras förtret (och humor).

s/Tuffa/Ogenomtänkta/

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backfeed:

... och har sönder saker och bölar när datat är borta, till alla andras förtret (och humor).

s/Tuffa/Ogenomtänkta/

Le grille, wth is that? / Homer Simpsons

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Omanligt o bläddra i nån manual.
"Man kan göra som det står i manualen, men det är inte riktigt rätt."

Permalänk
Medlem

Ikea och Lego. När jag skulle ställa in senaste recievern efter högtalarnas impedans fick jag bläddra lite också, men det är nog första gången för en teknikpryl.

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem

Nej aldrig!